Feil informasjon ved kjøp av MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av dypen »

I følge det som ligger her i tråden har han ikke betalt mer for å få sykkel’n med slip-on ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

510smr
Innlegg: 9
Registrert: 19 aug 2012, 01:22
Motorsykkelen din: Husky701sm

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av 510smr »

Slip-on er slip-on og effektanlegg er effektanlegg, rimelig store forskjeller der.
Har slip-on på den ene sykkelen og hel titan effektanlegg på den andre. STOR forskjell i pris og hva du henter ut av effekt.

Trimc
Innlegg: 10
Registrert: 29 jan 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2015

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Trimc »

Må først si takk for alle bra svar her!
Jeg har absolutt ikke betalt noe ekstra for å få effektanlegg, men jeg var innom flere sykkler og falt på denne. Ikke ene og alene fordi den skulle være med et effektanlegg, men det var med å avgjøre det for meg.

Jeg er også godt inneforstått med at et effektanlegg ikke ville gitt meg de store effektene i krefter. Men jeg har forestilt meg at den hadde et effektanlegg og betalt for dette. Blir litt som å betale for business fly reise, men få standard. Men siden jeg ikke viste forskjellen så skal jeg lide?

Kanskje et dårlig eksempel, men jeg føler meg litt snytt selv om det ikke er noe jeg har merket at jeg ikke hadde.
Som tilleggsutstyr i kjøpskontrakt så står "effektanlegg" spesifisert sammen med tankveske og andre småting som fulgte med sykkelen. Selger fortalte meg også at han hadde betalt ekstra for effektanlegg + tuning når han kjøpte sykkelen, og at dette skulle være orginalt fra levrandør. Noe som jeg har skriftlig fra han.
Ser jo selv at jeg kan ha en smal sak og at mye dreier seg om definisjonen av ordet "effektanlegg".

Trimc
Innlegg: 10
Registrert: 29 jan 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2015

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Trimc »

Vil også legge til at ett av ønskene mine med effektanlegg er at dette forhåpentlighvis vil kunne øke summen jeg selger for i senere tid, om ikke at jeg får solgt den lettere.

Men tusen takk for mye bra svar alle sammen!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du har en Street Triple 2015 modell. Samme modellen som jeg hadde som jeg kjøpte helt ny. Min hadde "effektanlegg" og var tunet, men jeg visste jo at det kun var bakre potte som var annerledes fra den orginale. Potta mi hadde navnet Arrow. Jeg plukket også ut lydemperen av denne.

Men effektannlegg i form av rør helt frem var det ikke. Dette er ganske uvanlig og selges stort sett som meget dyrt ekstrautstyr, ofte fra tredjepart.

KTM 1290R kan fåes med helanlegg i titan orginalt og dette koster vel rundt 20k sist jeg sjekket. Knalltøft annlegg med mye lyd. Denne sykkelen har uansett så mye krefter fra før at dette ikke bør være noen grunn til å velge en slik løsning.

Jeg tpper at det du har er slipon og at sykkelen er tunet. Det er det mest vanlige og koster rundt den summen du oppgir. Jeg tror ikke du har blitt lurt her. Men jeg er enig i at ordet "effektannlegg" er missvisende. Men så lenge du ikke har betalt noe ekstra for dette, så tror jeg du har en dårlig sak.

Jeg tpper selger heller vil ha tilbake sykkelen og heller gi pengene tilbake i steden for å evt. Betale for helannlegg eller gi dertil avslag i prisen.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Rune75 »

Triumph675 skrev: 30 jan 2020, 01:22 Må først si takk for alle bra svar her!
Jeg har absolutt ikke betalt noe ekstra for å få effektanlegg, men jeg var innom flere sykkler og falt på denne. Ikke ene og alene fordi den skulle være med et effektanlegg, men det var med å avgjøre det for meg.

Jeg er også godt inneforstått med at et effektanlegg ikke ville gitt meg de store effektene i krefter. Men jeg har forestilt meg at den hadde et effektanlegg og betalt for dette. Blir litt som å betale for business fly reise, men få standard. Men siden jeg ikke viste forskjellen så skal jeg lide?

Kanskje et dårlig eksempel, men jeg føler meg litt snytt selv om det ikke er noe jeg har merket at jeg ikke hadde.
Som tilleggsutstyr i kjøpskontrakt så står "effektanlegg" spesifisert sammen med tankveske og andre småting som fulgte med sykkelen. Selger fortalte meg også at han hadde betalt ekstra for effektanlegg + tuning når han kjøpte sykkelen, og at dette skulle være orginalt fra levrandør. Noe som jeg har skriftlig fra han.
Ser jo selv at jeg kan ha en smal sak og at mye dreier seg om definisjonen av ordet "effektanlegg".
Du får faktisk lide fordi du ikke visste forskjellen. Det blir på samme måte som ved bilkjøp. En med null peiling på bil kan ikke kjøpe et vrak og kreve det fikset (av selger) i etterkant fordi han/hun (kjøper) ikke forstod at det var et vrak ved besiktigelse. Feil/mangler som er "oppe i dagen" og fullt mulig å oppdage/undersøke ved besiktigelse et det ikke reklamasjonsrett på. Det hviler ganske mye ansvar på kjøper også.

Svar