Flatt batteri etter vinteren

Forum for fulleffekt tung-MC
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av cannon »

BlåBil skrev: 18 mar 2020, 14:54 Kan du dytte den igang og så å kjøre en lengre tur for å lade den opp? Eller er det en dårlig strategi?
På forgassersykler kan det fungere, men kjøreturen bør være langvarig. Med innsprut funker dette ofte dårlig. Bensinpumpe og elektronikk krever litt batterieffekt.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av PWL »

BlåBil skrev: 18 mar 2020, 14:54 Kan du dytte den igang og så å kjøre en lengre tur for å lade den opp? Eller er det en dårlig strategi?
Jeg tok ikke sjansen. Det er en nedoverbakke utenfor innkjørselen som jeg ikke orket tanken på å dra den opp igjen hvis den ikke startet :lol

Den startet også to dager etterpå, og da kjørte jeg i 45 min til en time. Forhåpentligvis fikk den ladet litt underveis der. Spennende å se ved neste tur igjen. Håper varmegradene holder seg :twothumbs:
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde tatt sikte på å kjøpe et nytt.
Har brukt litt for mye tid med defekte batterier etter utlading og har funnet ut at det bare er å kaste.

Ja, det kan vel funke en stund, men brått står du der med en defekt celle.
Hadde dårlig batteri på Bimmern 2.sesongen. Funka helt fint, hadde lada det opp en gang gjennom vintern, men det virka litt slapt. Ikke utladet i mitt eie! Første oppstart gikk som smurt.
Brått sto jeg på Karl Johans gt. I Oslo med 300kg mellom bena som ikke fyra. Jeg klarte å skubbe meg bort til enden av Spikersuppa og fikk nok fart «ned» mot rådhuset. Gikk akkurat.

Brukte de få hundrelappene det kostet for et nytt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av kjellv »

Startbatterier tåler ikke dype utladninger. Du får dem ikke opp igjen slik de var. Kanskje opp til 60-70%. Da kan de funke på en god dag eller med varm motor, men etter noen få sekunder med startmotor er det ikke mer å hente. Slikt blir man veldig fort lei av, og dreper hele gleden med å kjøre sykkel.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar