oppreist sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Uten sammenligning forøvrig, men jeg kjørte en Honda SV650 som er en to sylindret sak med rundt 80 hker. Hvis din har noenlunde den samme motorkarakteristikken skal jeg love deg at en S1000R vil gi deg et bredt smil. Natt og dag vil jeg si. Både når det gjelder motor, teknologi og ikke minst pris.

Uten at jeg sier at førstnevnte er noen dårlig sykkel. Alt til sin pris. Man får stort sett etter hva man betaler. Mer eller mindre.

Toven

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 12:57 Uten sammenligning forøvrig, men jeg kjørte en Honda SV650 som er en to sylindret sak med rundt 80 hker. Hvis din har noenlunde den samme motorkarakteristikken skal jeg love deg at en S1000R vil gi deg et bredt smil. Natt og dag vil jeg si. Både når det gjelder motor, teknologi og ikke minst pris.

Uten at jeg sier at førstnevnte er noen dårlig sykkel. Alt til sin pris. Man får stort sett etter hva man betaler. Mer eller mindre.
Visste ikke Honda hadde en SV650 :-k
Har rundt 70 hk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Suzuki mente jeg selvsagt. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 12:55 Jeg ser nå at 748 har 80 ish hester etc. Dette blir nok litt under pari ja, når man skal dragrace med en S1000R eller RR. Min har dobbelt så mange hester og RR har enda ca. 40 HKer til oppå der igjen.

Så ikke så rart du blir frakjørt der :)

Men på vanlig svingete landevei så er nok ikke forskjellene like store. På bane vil du nok bli parkert ja. Spesielt hvis langstrekkene er lange.
Den har rundt 100 hk og er en del hissigere enn SV 650.
Kan ikke sammenlignes på noen måte.
SV er slapp, dårlige dempere, bremser, kjøreegenskaper osv
748 har det som var det råeste på markedet av komponenter når den kom, ikke spart på noe når det gjeldet komponenter.
Så ikke tenk i de baner :O

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 26 apr 2020, 16:00
Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 12:55 Jeg ser nå at 748 har 80 ish hester etc. Dette blir nok litt under pari ja, når man skal dragrace med en S1000R eller RR. Min har dobbelt så mange hester og RR har enda ca. 40 HKer til oppå der igjen.

Så ikke så rart du blir frakjørt der :)

Men på vanlig svingete landevei så er nok ikke forskjellene like store. På bane vil du nok bli parkert ja. Spesielt hvis langstrekkene er lange.
Den har rundt 100 hk og er en del hissigere enn SV 650.
Kan ikke sammenlignes på noen måte.
SV er slapp, dårlige dempere, bremser, kjøreegenskaper osv
748 har det som var det råeste på markedet av komponenter når den kom, ikke spart på noe når det gjeldet komponenter.
Så ikke tenk i de baner :O
Ok, du har sikkert rett. Jeg søkte bare opp på wikipedia og så at den modellen jeg så på hadde 80hk`er. Men da var sikkert det en eldre modell muligens.

Uansett så er svaret til TS at om man ikke blir "parkert" så blir man vertfall kjørt i fra med god margin hvis man ypper seg mot en S1000RR. Eller S1000R for den saks skyld, eller en hvilken som helst sykkel i samme klasse. Aprillia Tuono, KTM 1290 superduke, MT10 etc.

Men som sagt, det betyr ikke at det er noen dårlig sykkel. På svingete landevei spiller motor liten trille. Det fikk jeg erfare i fjor sommer på
Svingete småveier i Fosen da jeg kjørte etter Cutless på en KTM SMC 690. Nå var han riktignok lommekjent, men der hadde motor ingen betydning.

Jeg har selv kjørt en SMC 690 og vet hvor lettkjørt den er på slike veier. Men på bane hadde han nok ikke hatt sjans. Tror jeg da. Så håpløs fører tror jeg ikke at jeg er... :roll

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av FredrikE24 »

Motor har betydning, om man tør å trøkke til ut av svingene. Det sier seg selv. Så er det sjåføren det kommer ann på om man er rutinert nok til kline til.

Det jeg misliker med lite motor er at man tillater seg å ha høyere fart inn i svinger for å holde (høy nok) utgangshastighet. Som regel lavere vekt, men ikke at det utgjør så stor forskjell til dens fordel.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 16:14
simpson skrev: 26 apr 2020, 16:00
Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 12:55 Jeg ser nå at 748 har 80 ish hester etc. Dette blir nok litt under pari ja, når man skal dragrace med en S1000R eller RR. Min har dobbelt så mange hester og RR har enda ca. 40 HKer til oppå der igjen.

Så ikke så rart du blir frakjørt der :)

Men på vanlig svingete landevei så er nok ikke forskjellene like store. På bane vil du nok bli parkert ja. Spesielt hvis langstrekkene er lange.
Den har rundt 100 hk og er en del hissigere enn SV 650.
Kan ikke sammenlignes på noen måte.
SV er slapp, dårlige dempere, bremser, kjøreegenskaper osv
748 har det som var det råeste på markedet av komponenter når den kom, ikke spart på noe når det gjeldet komponenter.
Så ikke tenk i de baner :O
Ok, du har sikkert rett. Jeg søkte bare opp på wikipedia og så at den modellen jeg så på hadde 80hk`er. Men da var sikkert det en eldre modell muligens.

Uansett så er svaret til TS at om man ikke blir "parkert" så blir man vertfall kjørt i fra med god margin hvis man ypper seg mot en S1000RR. Eller S1000R for den saks skyld, eller en hvilken som helst sykkel i samme klasse. Aprillia Tuono, KTM 1290 superduke, MT10 etc.

Den vil bli frakjørt i ren akselerasjon ja, men selv om dette er en 25 år gammel sykkel, vil jeg påstå at dens ekstreme kjøreegenskaper selv i dag vil bite godt i fra seg mot mange av dagens sykler.
Jeg hadde selv en 748 i gamle dager og angrer av og til på at den ble solgt, nettopp pga den kjøreegenskaper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Tviler ikke på det :)

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av space-ace »

simpson skrev: 26 apr 2020, 17:44
Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 16:14
simpson skrev: 26 apr 2020, 16:00
Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 12:55 Jeg ser nå at 748 har 80 ish hester etc. Dette blir nok litt under pari ja, når man skal dragrace med en S1000R eller RR. Min har dobbelt så mange hester og RR har enda ca. 40 HKer til oppå der igjen.

Så ikke så rart du blir frakjørt der :)

Men på vanlig svingete landevei så er nok ikke forskjellene like store. På bane vil du nok bli parkert ja. Spesielt hvis langstrekkene er lange.
Den har rundt 100 hk og er en del hissigere enn SV 650.
Kan ikke sammenlignes på noen måte.
SV er slapp, dårlige dempere, bremser, kjøreegenskaper osv
748 har det som var det råeste på markedet av komponenter når den kom, ikke spart på noe når det gjeldet komponenter.
Så ikke tenk i de baner :O
Ok, du har sikkert rett. Jeg søkte bare opp på wikipedia og så at den modellen jeg så på hadde 80hk`er. Men da var sikkert det en eldre modell muligens.

Uansett så er svaret til TS at om man ikke blir "parkert" så blir man vertfall kjørt i fra med god margin hvis man ypper seg mot en S1000RR. Eller S1000R for den saks skyld, eller en hvilken som helst sykkel i samme klasse. Aprillia Tuono, KTM 1290 superduke, MT10 etc.

Den vil bli frakjørt i ren akselerasjon ja, men selv om dette er en 25 år gammel sykkel, vil jeg påstå at dens ekstreme kjøreegenskaper selv i dag vil bite godt i fra seg mot mange av dagens sykler.
Jeg hadde selv en 748 i gamle dager og angrer av og til på at den ble solgt, nettopp pga den kjøreegenskaper.

nå har jeg ikke prøvd fryktelig mange sykler, men 748n er helt i overklasse i forholdt til det andre jeg har kjørt (utelukkende japansk)

den er forutsigbar, svinger og bremser godt. samtidig føles alt bra ut (for de som er freak på slikt)

minuset med 748 er er at det alltid er noe som må gjøres hehe

Superduke
Innlegg: 8
Registrert: 24 jan 2020, 22:07
Motorsykkelen din: KTM Superduke 1290 - 2016

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Superduke »

Jeg har eid litt forskjellig opp igjennom, blant annet en Ducati 916, så vet litt hva du kommer fra.
Jeg ble helfrelst når jeg prøvde Superduke. Hissig, røft design, komfortabel, en utrolig god allround sykkel. Kjøpte først 990R fordi jeg syntes prisen var litt i stiveste laget for 1290, men etter noen år hvor 990`en hadde gitt meg så mye glede, så var det faktisk bare å oppgradere for å fortsette i samme sporet. Var også inne på tanken om Ducati streetfighter fordi jeg anså meg selv som en Ducati mann, men syntes ikke den var noe særlig sammenlignet med Ktm. Så om du ikke har prøvd det, så burde du virkelig det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

space-ace skrev: 27 apr 2020, 21:37
simpson skrev: 26 apr 2020, 17:44
Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 16:14
simpson skrev: 26 apr 2020, 16:00
Bjerknez skrev: 26 apr 2020, 12:55 Jeg ser nå at 748 har 80 ish hester etc. Dette blir nok litt under pari ja, når man skal dragrace med en S1000R eller RR. Min har dobbelt så mange hester og RR har enda ca. 40 HKer til oppå der igjen.

Så ikke så rart du blir frakjørt der :)

Men på vanlig svingete landevei så er nok ikke forskjellene like store. På bane vil du nok bli parkert ja. Spesielt hvis langstrekkene er lange.
Den har rundt 100 hk og er en del hissigere enn SV 650.
Kan ikke sammenlignes på noen måte.
SV er slapp, dårlige dempere, bremser, kjøreegenskaper osv
748 har det som var det råeste på markedet av komponenter når den kom, ikke spart på noe når det gjeldet komponenter.
Så ikke tenk i de baner :O
Ok, du har sikkert rett. Jeg søkte bare opp på wikipedia og så at den modellen jeg så på hadde 80hk`er. Men da var sikkert det en eldre modell muligens.

Uansett så er svaret til TS at om man ikke blir "parkert" så blir man vertfall kjørt i fra med god margin hvis man ypper seg mot en S1000RR. Eller S1000R for den saks skyld, eller en hvilken som helst sykkel i samme klasse. Aprillia Tuono, KTM 1290 superduke, MT10 etc.

Den vil bli frakjørt i ren akselerasjon ja, men selv om dette er en 25 år gammel sykkel, vil jeg påstå at dens ekstreme kjøreegenskaper selv i dag vil bite godt i fra seg mot mange av dagens sykler.
Jeg hadde selv en 748 i gamle dager og angrer av og til på at den ble solgt, nettopp pga den kjøreegenskaper.

nå har jeg ikke prøvd fryktelig mange sykler, men 748n er helt i overklasse i forholdt til det andre jeg har kjørt (utelukkende japansk)

den er forutsigbar, svinger og bremser godt. samtidig føles alt bra ut (for de som er freak på slikt)

minuset med 748 er er at det alltid er noe som må gjøres hehe
Jeg kjenenr ikke til Ducati så godt, men jeg kjenner til følelsen av å gå fra en såkalt premium sykkel til en billigere japansk sykkel i samme segment. Det er nedtur. Jeg vet ikke hvorfor jeg har hengt meg så innmari opp i dette med dempere og bremser. Jeg ser andre kanskje ikke er like opptatt av dette.

Men når man legger seg ned i en sving med fint driv og man møter noen krappe dumper i veien, så kjenner man at sykkelen jobber for å holde veikontakt. Jeg kan ikke sette ord på det, men det er akkurat som om den "strammer seg opp" og geleider meg gjennom svingen. Andre sykler jeg har hatt bare humper av gårde.

Er dte noen her med mer innsikt enn meg som kan fortelle meg hva BMW's dempere og kjøreegenskaper gjør i en sving når man treffer på krappe dumper i godt nedlegg? Jeg kjenner jo det er noe som skjer, men kan liksom ikke helt sette noe annet ord på det enn at det føles riktig det som skjer.

jeg vet den har styredemper og adaptive dempere og alt det der, men hva er det som EGENTLIG skjer i scenarioet jeg nevnte over?

Ikke meningen og kuppe tråden... men føler på en måte det har en viss relevans. Hvis ikke, så beklager jeg det, og posten min kan bare slettes :redface

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 06:32 Jeg kjenenr ikke til Ducati så godt, men jeg kjenner til følelsen av å gå fra en såkalt premium sykkel til en billigere japansk sykkel i samme segment. Det er nedtur. Jeg vet ikke hvorfor jeg har hengt meg så innmari opp i dette med dempere og bremser. Jeg ser andre kanskje ikke er like opptatt av dette.

Men når man legger seg ned i en sving med fint driv og man møter noen krappe dumper i veien, så kjenner man at sykkelen jobber for å holde veikontakt. Jeg kan ikke sette ord på det, men det er akkurat som om den "strammer seg opp" og geleider meg gjennom svingen. Andre sykler jeg har hatt bare humper av gårde.

Er dte noen her med mer innsikt enn meg som kan fortelle meg hva BMW's dempere og kjøreegenskaper gjør i en sving når man treffer på krappe dumper i godt nedlegg? Jeg kjenner jo det er noe som skjer, men kan liksom ikke helt sette noe annet ord på det enn at det føles riktig det som skjer.

jeg vet den har styredemper og adaptive dempere og alt det der, men hva er det som EGENTLIG skjer i scenarioet jeg nevnte over?

Ikke meningen og kuppe tråden... men føler på en måte det har en viss relevans. Hvis ikke, så beklager jeg det, og posten min kan bare slettes :redface
Ikke så lett å forstå hva du mener her. Er S1000RRHP4 premium? Og Ducati V4R? Mens R1M, ZX10RR og CBR1000RR-R SP2 er "billigere japanske sykler"? Er din Bimer "Premium", mens feks MT10SP ikke er det?
Har du i så fall prøvekjørt de og sammenlignet demperfølelse og andre egenskaper som du mener er forskjellige?
Jeg tror ikke at du, eller særlig mange av oss andre vil oppleve en nedtur med en "billig japansk sykkel" i dette segmentet ved å ta en tur på landeveien. De syklene du har hatt, som "humper av gårde", er vel ikke med i dette segmentet?

Det som skjer med BMW'en din sine dempere, chassis og geometri er omtrent det samme som skjer med andre tilsvarende sykler (for eksempel sammenlignbare MT10SP) i humper og svinger. Gode dempere holder dekkene i god kontakt med underlaget og sørger for et godt veigrep, som igjen hjelper deg til å holde linja di gjennom svingen. Ganske enkelt, egentlig, men veldig komplisert. Elektronisk styrte dempere finnes hos nesten alle merker, og de funker, til sitt bruk.

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 26
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Erlendos »

Jeg har en K21 NineT og er sånn passe fornøyd med komforten. Sykkelen er ganske liten, og selv med relativt høyt styre så sliter jeg litt med mine 186 cm på lengre turer. Standardsetet er også relativt hardt, så stopper ganske hyppig.

Når det er sagt, så er sykkelen ellers helt gull. Lite vedlikehold, masse drag, staselig lyd. Frontdemperne er fantastiske og gir deg tonnevis med feedback om du velger å kjøre aktivt. Bakdemperen not so much, men godkjent.

Har ellers softbags på min, originalt BMW-tilbehør. De tar litt weekendbagasje, men dette er ikke en sykkel du kjører verden rundt med imo. (selv om du kan).

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

MT10 SP er vel ikke en «billigere» japansk sykkel? Den er så vidt jeg vet ganske dyr faktisk.

Jeg mener ikke noe om hva som er premium eller ikke, men med «billigere» sykkel mener jeg bokstavlig talt billigere sykler. Nå kan jo ikke disse sammenlignes uansett, men jeg skrev bare at jeg kjenner følelsen av å gå til en ikke premium sykkel som også er billigere. Ikke spesielt motiverende. Dette vil man som oftest heller ikke bry seg noe om før man har testet sykler i begge leire.

Men altså, uten sammennligning. Snakker bare om følelsen her.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 09:38 MT10 SP er vel ikke en «billigere» japansk sykkel? Den er så vidt jeg vet ganske dyr faktisk.

Jeg mener ikke noe om hva som er premium eller ikke, men med «billigere» sykkel mener jeg bokstavlig talt billigere sykler. Nå kan jo ikke disse sammenlignes uansett, men jeg skrev bare at jeg kjenner følelsen av å gå til en ikke premium sykkel som også er billigere. Ikke spesielt motiverende. Dette vil man som oftest heller ikke bry seg noe om før man har testet sykler i begge leire.

Men altså, uten sammennligning. Snakker bare om følelsen her.
Du snakker om "premiumsykler i samme segment", og da er vel MT10SP spot on i forhold til din BMW? Om den er billigere vet jeg ikke, men du skriver skriver som om sammelignbare japanske sykler generelt er billigere. Det har jeg ingen oversikt over.
Hvis du sammenligner "Premium" BMW med for eksempel standard MT10 så gir det seg jo selv. MT er billigere, hovedsakelig fordi den har billige demperkomponenter, og det er derfor du kanskje merker forskjell i humpete svinger.
Jeg antar at merkene konkurrerer i samme prisnivå når syklenes ytelser og utstyrsnivå er nogenlunde likt. Her finnes det jo noen unntak, kanskje spesielt på Italienske merker. Der betaler man nok litt mer for design og merke-image. Det har jeg ingenting imot:-)

Svar