oppreist sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

space-ace skrev: 24 apr 2020, 21:24
Bjerknez skrev: 24 apr 2020, 06:19
Tre gode kandidater du har der. Selv om NineT befinner seg i en litt annen kategori i mine øyne. StreetFighter vet jeg ingenting om og kan hverken huske at jeg har sett en på close hold i virkeligheten eller prøvesittet en. Annet enn min kanskje noe gammeldagse holdning til Ducati vedrørende kvalitet, så synes jeg dette er en knalltøff sykkel.

Bimmern har jeg jo selv og har eid to S1000R de siste fire årene. En knall sykkel som har alt og ingen av syklene har overrasket meg i negativ grad. Kvaliteten virker bra og sykkelen virker litt påkostet.

R NineT er også en sykkel jeg er ganske svak for. Jeg vurderte faktisk å kjøpe en slik i fjor sommer og kanskje er dette min neste sykkel hvis den jeg har skal byttes ut. Hvem vet. Så langt kan jeg ikke se at dette er noe som kommer til å skje med det første og vertfall ikke i år.

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du har lyst kan du komme hjem til meg og prøvesitte min samt ta den i nærmere oppsyn. Den jeg har er den "nye" modellen som kom i 2017. :thumleft

Jeg bor i Kristiansund. Lite sykler hos forhandlere å prøvesitte her.

Har nok rett i at nineT er litt annen liga. Om det er på godt eller vondt vet jeg nesten ikke. Men kan kanskje se for mer at jeg vil savne litt turtall og morro. Uten at jeg vet
Jeg tror R NineT har en veldig fin motor i forhold til sykkeltypen. Noe ala den som sitter i GS1200, om ikke det er den samme? Bra med bunndrag etc. Og mørkere (grommere) lyd på lave turtall, med den rette potta. Men noe turtallsmontser er den nok ikke. Men sykkelen i sin helhet kler jo bedre en en slik motor enn en firesylindret mener jeg.

En S1000R er jo noe helt annet. Men R NineT er en moderne retro sykkel med boxer motor, så er S1000R en noe "nedtunet" utgave av en renbarket RR sykkel (BMW S1000RR). Altså veldig mye her er likt.

Begge syklene mener jeg er veldig flotte på hver sin måte og jeg tror ikke noen av dem vil skuffe deg. Jeg kjørte en R1200RS som vel har den samme boxer motoren? En utrolig artig motor med godt bunndrag. I normale hastigheter er den leken og morsom. Får du i horn i panna og skal dra den ut på E6 eller "flekke forbi" en tesla i god driv, så vil du nok bli litt skuffet. Altså i forhold til en sykkel ala S1000R.

Jeg klarer ikke å holde tilbake når jeg befinner meg på aksellerasjonsfeltet på E6 på vei til jobb. Der kan man ha det gøy noen sekunder uten at førerkortet nødvendigvis ryker.

Så alt til sitt bruk. ;)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Juicebox »

R nineT 0-100 2.9 sek og s1000r 2.6 sek. Det er ikke så mye som skiller mellom dem, men det skal sies at størrelse på sykkelen, lyd, sittestilling og selvfølgelig cohonas har mye å si for fartsopplevelsen. R ninet er ikke akkurat en sinker, men jeg tror at man sitter mer åpent og utsatt på den og derfor ikke "tørr" eller gidde å kjøre like fort på den enn en s1000r. Det gjelder jo de fleste sykler. Alle er raske på hver sin måte, men sittestillingen gjør mye med kjørestilen. Kan man si at de fleste tungsykler er raskere enn 90% av bilene på veien? Tror ikke man skal være redd for å ofre morro på en sykkel ovenfor den andre om man tenker på akselerasjon, for de syklene som er nevnt er kapable uansett. Velg en som passer din kjørestil. Vil tro at R ninet er mer behagelig på urbane veier?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av simpson »

space-ace skrev: 24 apr 2020, 21:27
916 skrev: 24 apr 2020, 11:13 Hvorfor gå rett fra ekstremt fremoverlent (748R) til helt oppreist uten kåpe? Hvis det er lengre turere du skal bruke den til ville jeg sjekket ut Ducati Supersport. Nok oppreist til å være komfortabel på lengre turer, i tillegg god beskyttelse bak kåpe.
Nå er ikke ducati streetfighter helt oppreist da. Det vil jeg ikke ha heller. Å sitte rett opp er neppe bedre for ryggen i litt motvind.

Supersportsbil har jeg ikke tenkt så mye på. Er ikke dette en monster med kåpe i bunn og grunn? Hyggelig pris på de da. Så får kanskje mye for pengene der
Se på det på en annen måte, En monster er en 748 uten kåper.
Historien om Monster er at en ansatt på Fabrikken puslet på kveldstid med en egen sykkel, en 748.
Fjernet kåper, laget ny frontlykt osv og vipps, så ble dette den største suksessen som Ducati har hatt og reddet fabrikken fra konkurs.
Supersport er en sportstourer og er ikke like ekstrem i stillingen som en 748.
Du bør absolutt teste en sånn en. Lange serviceintervaller og 30.000/5 år på reimbytte. En drøm kontra det du kjører i dag.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av oivindg »

Jeg tror R NineT har camhead-boxeren. Det vil si den siste varianten av BMWs olje-/luftkjølte 1200. Tilsvarer den som sitter i R1200-varianter fra rundt 2010-2014.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 25 apr 2020, 06:59 Jeg tror R NineT har camhead-boxeren. Det vil si den siste varianten av BMWs olje-/luftkjølte 1200. Tilsvarer den som sitter i R1200-varianter fra rundt 2010-2014.
Det stemmer!
R1200RSen som Bjerknez prøvde var to generasjoner etter, 125hestern med precision-cooling av toppene.

RNineT er ikke bare en retrosykkel, den er en urban, moderne(teknisk sett) og customvillig etterkommer av BMW R90.
6632C48F-A59F-4D87-B71B-8E708FA1CDB9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 25 apr 2020, 02:25 R nineT 0-100 2.9 sek og s1000r 2.6 sek. Det er ikke så mye som skiller mellom dem, men det skal sies at størrelse på sykkelen, lyd, sittestilling og selvfølgelig cohonas har mye å si for fartsopplevelsen. R ninet er ikke akkurat en sinker, men jeg tror at man sitter mer åpent og utsatt på den og derfor ikke "tørr" eller gidde å kjøre like fort på den enn en s1000r. Det gjelder jo de fleste sykler. Alle er raske på hver sin måte, men sittestillingen gjør mye med kjørestilen. Kan man si at de fleste tungsykler er raskere enn 90% av bilene på veien? Tror ikke man skal være redd for å ofre morro på en sykkel ovenfor den andre om man tenker på akselerasjon, for de syklene som er nevnt er kapable uansett. Velg en som passer din kjørestil. Vil tro at R ninet er mer behagelig på urbane veier?
Fra null til hundre blir det nesten håpløst og sammenligne motorsykler da teknikk er langt viktigere enn motorkraft for å komme fort av gårde. Tror jeg. Men la oss si fra feks. 80-150 km/t som jeg ser på som en ganske normal forbikjøringshastighet i et kort øyebligg for å komme seg fort forbi etc. Da er nok forskjellene større vil jeg tro.

Sett deg på sykkelen min og prøv deg på en 0-100 test (eller en hvilken som helst voksensykkel) så merker du fort at det finnes mer krefter enn vilje og mot. Nå sier ikke jeg at det er umulig, men man skal jaggu meg være rimelig trent for å få til en slik øvelse skikkelig.

Men aksellerasjon i fart er mer interresant.

Nå soer ikke jeg at motoren i RNineT er kjip, for det tror jeg ikke den er. Jeg sier bare at det er store forskjeller på denne og min, på godt og vondt. Kan godt være at jeg selv går for en R NineT en vakker dag. Utrolig flotte sykler :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Juicebox »

Jepp, skulle bare sammenligne de to syklene siden du nevnte akselerasjonsfeltet på E6 uten å miste førerkortet. Jeg kan heller ikke se for meg at boxermotoren har problemer med å forbikjøre andre, så det skal man ikke frykte for.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 25 apr 2020, 16:26 Jepp, skulle bare sammenligne de to syklene siden du nevnte akselerasjonsfeltet på E6 uten å miste førerkortet. Jeg kan heller ikke se for meg at boxermotoren har problemer med å forbikjøre andre, så det skal man ikke frykte for.
Jeg har sagt at boxer motoren har problemer med å kjøre forbi andre. Men i høyere hastigheter har den mindre å gå på. Selv om jeg ikke mener dette bør være noen brems for et kjøp. Dette er to motorer med forskjellig karakteristikk. Begge er gode på hver sin måte.

I aksellerasjonsfeltet logger man jo uansett ikke fra 0-100, men nærmere rundt 80 til videre oppover. Selv om dte bare er snakk om noen få sekunder eller hundredeler så merker man dette bedre enn man tror når man sitter på sykkelen.

Fra 0 til rundt 70kmt skal man ikke se bort fra at selv en egolf vil ta deg i en lyskryssduell hvis du er en middels fører på en alt for sprek sykkel.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Juicebox »

Jasså, du har sagt det ja? Ok.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

En skriveleif der selvsagt. Jeg har "IKKE" sagt skulle det stå :)

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av space-ace »

simpson skrev: 25 apr 2020, 06:38
space-ace skrev: 24 apr 2020, 21:27
916 skrev: 24 apr 2020, 11:13 Hvorfor gå rett fra ekstremt fremoverlent (748R) til helt oppreist uten kåpe? Hvis det er lengre turere du skal bruke den til ville jeg sjekket ut Ducati Supersport. Nok oppreist til å være komfortabel på lengre turer, i tillegg god beskyttelse bak kåpe.
Nå er ikke ducati streetfighter helt oppreist da. Det vil jeg ikke ha heller. Å sitte rett opp er neppe bedre for ryggen i litt motvind.

Supersportsbil har jeg ikke tenkt så mye på. Er ikke dette en monster med kåpe i bunn og grunn? Hyggelig pris på de da. Så får kanskje mye for pengene der
Se på det på en annen måte, En monster er en 748 uten kåper.
Historien om Monster er at en ansatt på Fabrikken puslet på kveldstid med en egen sykkel, en 748.
Fjernet kåper, laget ny frontlykt osv og vipps, så ble dette den største suksessen som Ducati har hatt og reddet fabrikken fra konkurs.
Supersport er en sportstourer og er ikke like ekstrem i stillingen som en 748.
Du bør absolutt teste en sånn en. Lange serviceintervaller og 30.000/5 år på reimbytte. En drøm kontra det du kjører i dag.
ja, jeg har nå sett flere reviews av supersporten på youtube, og de skryter uhemmet av den. kanskje jeg skal ta inn denne i vurderingen. kan hende designet vokser på meg etterhvert. synes kanskje den ser litt rar ut når den er kantete framme og rund bak.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av space-ace »

Juicebox skrev: 25 apr 2020, 02:25 R nineT 0-100 2.9 sek og s1000r 2.6 sek. Det er ikke så mye som skiller mellom dem, men det skal sies at størrelse på sykkelen, lyd, sittestilling og selvfølgelig cohonas har mye å si for fartsopplevelsen. R ninet er ikke akkurat en sinker, men jeg tror at man sitter mer åpent og utsatt på den og derfor ikke "tørr" eller gidde å kjøre like fort på den enn en s1000r. Det gjelder jo de fleste sykler. Alle er raske på hver sin måte, men sittestillingen gjør mye med kjørestilen. Kan man si at de fleste tungsykler er raskere enn 90% av bilene på veien? Tror ikke man skal være redd for å ofre morro på en sykkel ovenfor den andre om man tenker på akselerasjon, for de syklene som er nevnt er kapable uansett. Velg en som passer din kjørestil. Vil tro at R ninet er mer behagelig på urbane veier?

til sammenligning har min 748 3,6 eller noe til 100. jeg synes den går godt nok. den er ikke skremmende på noen måte. man kan gi full gass uten å "fucke opp". jeg synes det er litt morro å kunne gi på å å gire mye uten å riskere hjulløft. jeg er ikke en erfaren sjåfør enda.

på en annen side, er det kanskje greit med en sykkel som ikke oppfordrer til hardkjøring. er som du sier at det vil naturlig bli en begrensning på en nineT.

motormessig trur jeg kanskje Ducati street fighter 848 hadde vært mer enn nok. planen min er å beholde 748 ved handel av ny sykkel, da jeg liker sykkelen og den er en kommende klassiker. gsxr får jeg vurdere om jeg selger eller ikke. den er jo veteran så den koster nesten ingenting å ha

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av space-ace »

Bjerknez skrev: 24 apr 2020, 06:19
Tre gode kandidater du har der. Selv om NineT befinner seg i en litt annen kategori i mine øyne. StreetFighter vet jeg ingenting om og kan hverken huske at jeg har sett en på close hold i virkeligheten eller prøvesittet en. Annet enn min kanskje noe gammeldagse holdning til Ducati vedrørende kvalitet, så synes jeg dette er en knalltøff sykkel.

Bimmern har jeg jo selv og har eid to S1000R de siste fire årene. En knall sykkel som har alt og ingen av syklene har overrasket meg i negativ grad. Kvaliteten virker bra og sykkelen virker litt påkostet.

R NineT er også en sykkel jeg er ganske svak for. Jeg vurderte faktisk å kjøpe en slik i fjor sommer og kanskje er dette min neste sykkel hvis den jeg har skal byttes ut. Hvem vet. Så langt kan jeg ikke se at dette er noe som kommer til å skje med det første og vertfall ikke i år.

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du har lyst kan du komme hjem til meg og prøvesitte min samt ta den i nærmere oppsyn. Den jeg har er den "nye" modellen som kom i 2017. :thumleft
[/quote]



hvordan opplever du s1000r motormessig? blir dette en sykkel som oppfordrer til girsekjøring?

jeg har en kjenning som har en s1000rr som har kjørt et par turer sammen med. og den går noe helt sinnsykt når han drar på. ducatien min blir parkert.

ang kvalitet på ducati så er jeg litt enig. det er mye vedlikehold på de. men de er morsomme når de virker, og kvaliteten føles virkelig bra ut.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »




hvordan opplever du s1000r motormessig? blir dette en sykkel som oppfordrer til girsekjøring?

jeg har en kjenning som har en s1000rr som har kjørt et par turer sammen med. og den går noe helt sinnsykt når han drar på. ducatien min blir parkert.

ang kvalitet på ducati så er jeg litt enig. det er mye vedlikehold på de. men de er morsomme når de virker, og kvaliteten føles virkelig bra ut.
S1000R er tilnærmet lik storebroren så vidt jeg har lest meg til. Forskjellene ligger i det helt øvre turtallsregisteret. At du blir "parkert" i ordets rette forstand tviler jeg faktisk på. Det skal enormt mye krefter til for å bli "parkert" med en slik sykkel du har. Forskjellene er ikke så store som mange tror.

Hvis du mener dra på hvor han drar den helt ut på girene, så er nok S1000RR et hestehode forran vil jeg tro, men til vanlig landeveiskjøring tror jeg heller det går mer på vilje og mot enn motorkrefter.

Motormessig er S1000R veldig allsidig og oppleves i følge andre ganske lik som S1000rr, under 11.000 rpm. Men jeg har ikke kjørt en rr selv.

At den oppfordrer til grisekjøring kommer jo ann på, men ja, man gruer seg jo ikke til å dra litt ekstra i rulla :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oppreist sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at 748 har 80 ish hester etc. Dette blir nok litt under pari ja, når man skal dragrace med en S1000R eller RR. Min har dobbelt så mange hester og RR har enda ca. 40 HKer til oppå der igjen.

Så ikke så rart du blir frakjørt der :)

Men på vanlig svingete landevei så er nok ikke forskjellene like store. På bane vil du nok bli parkert ja. Spesielt hvis langstrekkene er lange.

Svar