Skifte kjede - XT660

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
T90
Innlegg: 7
Registrert: 08 apr 2020, 17:48
Motorsykkelen din: Yamaha XT 660 X

Skifte kjede - XT660

Legg inn av T90 »

Hvordan er dette med å bytte kjede ? Jeg ser videoer på YouTube men det er så mange forskjellige svar og jalla metoder med verktøy jeg ikke har ...

Jeg skal bytte kjede på min xt660 men jeg blir ikke helt klok på hvordan jeg skal få festet masterlinken. Må jeg virkelig kjøpe et kjedeverktøysett bare for å få presset det på plass uten å ødelegge noe ? :scratch
- Yamaha XT660X 2006 mod

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Skifte kjede - XT660

Legg inn av E-strom »

Hvis du har kjedelås som skal "klinkes", så trenger du et verktøy av noe slag. Det skal være mulig å klinke på gammelmetoden med dor og mothold, men det har jeg aldri gjort.

Har byttett kjede noen ganger nå, og kjedeverktøyet bruker jeg tre ganger ved hvert bytte:
- til å drive ut en pinne slik at jeg får kappet kjedet (puss ned hodet først)
- til å presse på ytre lenke på kjedelåsen
- til å "klinke" pinnene på kjedelåsen

Når jeg skal presse på ytre lenke på kjedelåsen så måler jeg med skyvelære slik at bredden på låse-linken blir lik bredden på øvrige lenker.

Har du kjedelås med klips så går det greit å få til med en stor tang til å klemme på ytterlenken, og en mindre til å få på klips-låsen.

Men; jeg har mistet en låseklips en gang, og det skremte meg såpass at jeg i ettertid bare har brukt klink-lås... :-)å

Du skriver at du "ikke blir helt klok" på hvordan jobben skal gjøres. Da bør du ta kontakt med noen som har gjort det før :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar