Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
RoRein
Innlegg: 22
Registrert: 24 mai 2019, 14:41
Motorsykkelen din: Kawasaki Zephyr 750 1993
Sted: Oppegård

Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av RoRein »

Fem ventiler var «litt trange», byttet til litt tynnere schims på dem, monterte på kammene og målte på nytt, nå er mesteparten av ventilene helt ute av laget, på enkelte får jeg ikke 0,05 mm søkerblad imellom (skal være 0,08 - 0,18 mm), selv de som var helt ok i utgangspunktet er helt ute av laget. Hva kan jeg ha gjort feil?
Jeg har tatt av kammene igjen for og se at schimsa ligger ordentlig på plass, det så greit ut.
Noen som har en ide om hva jeg kan ha gjort feil?
Jeg gjorde omentrent samme jobben for noen år siden, da byttet jeg schims og alt var ok.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av Jompa »

Ikke bytta om på kamakslene, vel ?
Hvis de er merket som på min forrige sykkel GPz1100 fra 83 står det ex og in på eksos og innsugsakselen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av cannon »

Kald motor og rett moment? Høres ut som du har snudd rundt på noe. Flyttet du på noen av shimsene som var innafor? Tok de av og på?

RoRein
Innlegg: 22
Registrert: 24 mai 2019, 14:41
Motorsykkelen din: Kawasaki Zephyr 750 1993
Sted: Oppegård

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av RoRein »

Takk for svar Jompa
Har vært inne på tanken at jeg har byttet om på kammene, jeg trodde at kamaksler var merket med ex og in, men det er de ikke. Jeg var sikker på at jeg hadde satt de rett på, men - ble litt usikker, for jeg fikk besøk i garasjen da jeg holdt på med dem. Har prøvd og byttet om på de, da er åpningen på ex og in på syl. 1 riktig og tror det var ex på syl 2 var og riktig. Jeg turte ikke og begynn og sveive rundt på veivaksel for og sjekke de andre ventilene, var redd for at alt skulle komme ut av kurs. Kan det skje mye galt om jeg sveiver rundt på veivakslingen med kammene på feil plass?
Takk for svar cannon
Motoren var kald og rett moment, flyttet på noen shims, har kontrollert de og de er riktig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av Jompa »

Er du sikker på at det ikke er stemplet inn enten ex/in eller bare e/i på kamdrevene ved siden av merkene for innstilling ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

RoRein
Innlegg: 22
Registrert: 24 mai 2019, 14:41
Motorsykkelen din: Kawasaki Zephyr 750 1993
Sted: Oppegård

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av RoRein »

Ja der sier du noe, i Haynes service & repair manual står det noe om hvordan dreva er festet på kamakselen, det ser ut som kammene er like - men dreva er festet forskjellige på ex og in. Det må jeg sjekke i morgen. Takk for at du satte meg på den tanken😊. Du skal få rapport når jeg har sjekket.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av cannon »

Ikke tørn motoren før du er sikker på at kammene er på rett plass. Noen motorer tåler det, andre ikke.
Motorer som ikke tåler det kalles "interference"-motorer.

RoRein
Innlegg: 22
Registrert: 24 mai 2019, 14:41
Motorsykkelen din: Kawasaki Zephyr 750 1993
Sted: Oppegård

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av RoRein »

Måtte ut i garasjen og sjekke dreva, det ser ut som kammene står på rett plass😱. Da forstår jeg ikke hvordan ventil klaringene på nesten alle ventilene ble helt feil etter jeg byttet shims. Nå som jeg vet at kammene er på rett plass så kan jeg jo begynne og skimse opp på nytt.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av HeHy »

Det er lurt å torque ned boltene til kamakslene, så løsne og torque på nytt etter justering. Da kan mange få seg en aha opplevelse på shims.
Kan det være så enkelt at du har tatt feil av opp/ned i størrelse på shimsa når du har bytta?

RoRein
Innlegg: 22
Registrert: 24 mai 2019, 14:41
Motorsykkelen din: Kawasaki Zephyr 750 1993
Sted: Oppegård

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av RoRein »

Jeg skal sjekke shimsa en gang til. Jeg lurer på om momentnøkkelen min er riktig, drar jeg mye til så blir det for liten åpning.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av Jompa »

RoRein skrev: 20 jul 2020, 09:57 Jeg skal sjekke shimsa en gang til. Jeg lurer på om momentnøkkelen min er riktig, drar jeg mye til så blir det for liten åpning.
Uuups, boltene som holder lagerbukkene MÅ ha rett moment.
Drar du for halrdt risikerer du å ødelegge gjengene i toppen og for lite moment er like galt. Da får du både for stor ventilklaring og sjangse for ødelagte lagere og selvsagt fare for at boltene løsner. Uansett vil du få motorhavari.

Husk å stramme akslingene litt og litt nedover så det ikke blir skjev belastning på noen av delene, og kamkjedestrammeren skal bort før kammer og kjede monteres.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

RoRein
Innlegg: 22
Registrert: 24 mai 2019, 14:41
Motorsykkelen din: Kawasaki Zephyr 750 1993
Sted: Oppegård

Re: Ventiljustering Kawasaki Zephyr 750 1993

Legg inn av RoRein »

En liten oppdatering.
Momentnøkkelen var helt ute av kurs (billig Biltema), dro til for mye, har fått tak i ny, det hjalp litt. Det var noen av shimsa som var litt for store i omkrets, så de la seg ikke helt på plass. Jeg filte av de litt på bredden, det hjalp, nå er alt ok👍😊. Takk for hjelp

Svar