Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Forum for fulleffekt tung-MC
Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har kardang på min. Er det bedre? Sikkert ikke. Slipper jeg å smøre, justere,rense? Jepp. Er jeg fornøyd? Jepp

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:40 De første tre årene jeg hadde sykkel kjørte jeg vel rundt 20-25.000km. i året. De siste tre årene ligger jeg på rundt 5.000km. Det første året hadde jeg strikk. Det var en cruiser.

Jeg tar kjedesmøringen som en del av vedlikeholdet når jeg vasker sykkelen. Som nevnt, fort gjort. Det er ikke slik at jeg setter av en kveld til dette.
Jeg setter av tid til vask, men ikke noe mer enn det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 15:40
Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:37 Det er i grunn ikke noe problem med å IKKE ha kjede. Men det blir et problem med tanke på at man kanskje må velge en sykkel man i utgangspunktet ikke har lyst på fordi denne sykkelen hadde kjede.

Om sykkelen har kjede eller ikke bør i mine øyne være underordnet. Å smøre samt rense kjedet går som nevnt veldig kjapt.
Det er jo hovedårsaken til denne diskusjonen, å se på alternativer.

Å ha kjede (samt automatgir) er i mine øye overordnet (det er tema for denne tråden). Å ikke smøre og rense kjedet går uendelig mye fortere.
Hvis dette er slitsomt for deg, så velger du strikk. Ikke noe værre enn det :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 15:41
Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:40 De første tre årene jeg hadde sykkel kjørte jeg vel rundt 20-25.000km. i året. De siste tre årene ligger jeg på rundt 5.000km. Det første året hadde jeg strikk. Det var en cruiser.

Jeg tar kjedesmøringen som en del av vedlikeholdet når jeg vasker sykkelen. Som nevnt, fort gjort. Det er ikke slik at jeg setter av en kveld til dette.
Jeg setter av tid til vask, men ikke noe mer enn det.
Skal man vaske sykkelen skikkelig (noe jeg pleier å gjøre en gang i måneden ca.) så tar selve vasken ett par timer, og kjedesmøringen samt rens av kjede tar 5 minutter.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:42 Hvis dette er slitsomt for deg, så velger du strikk. Ikke noe værre enn det :)
Ikke kardang? Å velge strikk er en grunn til at jeg startet denne diskusjonen for å se hvilke alternativer som finnes ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 15:44
Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:42 Hvis dette er slitsomt for deg, så velger du strikk. Ikke noe værre enn det :)
Ikke kardang? Å velge strikk er en grunn til at jeg startet denne diskusjonen for å se hvilke alternativer som finnes ;)
Jo, eller kardang. Det er ditt valg. Kjøp den sykkelen du har mest lyst på mener jeg, uavhengig om den har strikk, kardang eller kjede. :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:43 Skal man vaske sykkelen skikkelig (noe jeg pleier å gjøre en gang i måneden ca.) så tar selve vasken ett par timer, og kjedesmøringen samt rens av kjede tar 5 minutter.
Bare 5 minutt ja? Det var ikke så galt. Fortsatt 5-min lenger enn strikk eller kardang. Høres ikke gøy ut å styre med kjede i 5 grader en mørk oktoberkveld da? Jeg vasker minst en gang i uka, men det kan fort ta en time eller to å gjøres grundig ja.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Jajo82 »

Sykkelen jeg har har quickshift opp og ned. Blir omtrent som en automat med kardang ( ja du må jo gire men slipper clutch, annet enn ved igangkjøring og stopp)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:45 Jo, eller kardang. Det er ditt valg. Kjøp den sykkelen du har mest lyst på mener jeg, uavhengig om den har strikk, kardang eller kjede. :thumleft
Det mener ikke jeg, kommer nok aldri til å kjøpe noen sykkel med kjede :[-X :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 15:46
Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:43 Skal man vaske sykkelen skikkelig (noe jeg pleier å gjøre en gang i måneden ca.) så tar selve vasken ett par timer, og kjedesmøringen samt rens av kjede tar 5 minutter.
Bare 5 minutt ja? Det var ikke så galt. Fortsatt 5-min lenger enn strikk eller kardang. Høres ikke gøy ut å styre med kjede i 5 grader en mørk oktoberkveld da? Jeg vasker minst en gang i uka, men det kan fort ta en time eller to å gjøres grundig ja.
Ja, det er veldig fort gjort. Om man velger å gjøre dette i fem grader når det er mørkt er jo opp til hver enkelt. For min del er vedlikeholdet av MC en del av en hobby jeg har. Jeg liker og holde på med den. De som ikke liker det har jo andre alternativer :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 15:46
Bjerknez skrev: 05 aug 2020, 15:45 Jo, eller kardang. Det er ditt valg. Kjøp den sykkelen du har mest lyst på mener jeg, uavhengig om den har strikk, kardang eller kjede. :thumleft
Det mener ikke jeg, kommer nok aldri til å kjøpe noen sykkel med kjede :[-X :twothumbs:
Det har du lov til å mene, å det er som sagt ditt valg :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

La det være helt klart, vedlikehold er ikke en av mine hobbyer! Denne diskusjonen er nettopp tilsiktet andre alternativer. Jeg har ikke så mye valg når slikt må gjøres, det er nesten bestandig etter jobb. På høsten blir det kvelden og da er det både kaldt og mørkt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 15:49 La det være helt klart, vedlikehold er ikke en av mine hobbyer! Denne diskusjonen er nettopp tilsiktet andre alternativer. Jeg har ikke så mye valg når slikt må gjøres, det er nesten bestandig etter jobb. På høsten blir det kvelden og da er det både kaldt og mørkt.
jeg har vertfall fri hver helg og jeg har en garasje, så dette er null problem for min del. Ikke er jeg mørkeredd heller og varmedressen henger i kjelleren. :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jajo82 skrev: 05 aug 2020, 15:46 Sykkelen jeg har har quickshift opp og ned. Blir omtrent som en automat med kardang ( ja du må jo gire men slipper clutch, annet enn ved igangkjøring og stopp)
Det høres ut som et 'bedre' alternativ (for meg hvertfall), selv om full automat unektelig blir enda enklere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Bjerknez »

Quickshift opp og ned er helt nydelig. På en måte halvautomat og man kan velge å clutche til krampa tar en hvis man ønsker det. Cruise control har jeg også blirr veldig glad i. På den måten er det lettere og "huske" 50 sonene :)

Svar