Hjelp til å kjøpe min første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 31 aug 2020, 20:06 og noe som kansklje ikke mange bryr seg om, men vet å sette pris på etter hvert, nemlig selvkansellerende blinklys.
Dette kom BMW med i 1983 :prf

Nyest mulig VFR800 innenfor budsjett burde vel gjøre susen?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5218
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av dypen »

King skrev: 31 aug 2020, 21:08 Til dypen så ser den nederste du sendte absolutt aktuell ut. Hva er hovedforskjellene mellom V-strok og den vanlige Suzuki SV650. Har sett noen av de til tilsvarende pris som er noen år nyere. F.eks denne: https://www.finn.no/187265836
sankyo beskriver dette riktig:
Motoren er nok den samme. Bare at den ene er en naken sykkel mens den andre har mer adventure style.
Men, du må nesten sitte på sykkel’n så du merker forskjellen. Sittestilling, vindbeskyttelse, volumselger, tilgang til ekstra utstyr, deletilgang, evt mulighet til å serve selv og en romsligere sykkel. Kunne sikkert nevnt masse annet også. Har vært i salg siden 2004 med div oppdateringer underveis og faclift i 2012 og 2017. V-Strom 650 får rosende omtale uansett hvor jeg leser om det er samenligninger med andre tilsvarende sykler på div forum eller det er norske, utenlandske tester, kjøpeguide etc. Uansett prisnivå så finner du en. Har faktisk vurdert å kjøpe en (vinterprosjekt) i tillegg til min KTM ;)

Den du linker til er en flott sykkel hvis det er den type du vil ha.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Nomade »

SilverSmurfer skrev: 31 aug 2020, 23:30 Først vil jeg si at du må huske på at at budsjettet også må inkludere eventuelt kjøreutstyr og liknende samt rom for forsikring og vedlikehold av sykkelen. :)

Du sier heller ikke noe om hvordan du liker å kjøre, pendling er vel det eneste du nevner med mulighet for litt morro på siden. En XMax 300 scooter kan jo da være perfekt, men hvis du ønsker en skikkelig motorsykkel kan jo feks en NC750X et perfekt valg, denne sykkelen har enormt god drivstofføkonomi og et bagasjerom hvor du kan legge hjelmen eller ha med deg ting frem og tilbake fra jobben. Men hvis du heller ønsker å kjøre fort og i svingete veier kan jo heller noe slikt som Duke 690 være tingen. Men en Duke 690 er ikke så veldig god på feks grus eller på lange turer, så da kan du fort ligge på mot feks en CB500X som kan kjøres overalt.

Poenget her er ikke å anbefale en spesifikk sykkel men heller å poengere at du bør tenke deg nøye om hva slags kjøring du faktisk ønsker å drive med etter at sykkelen er kjøpt inn og hvilke veier du kommer til å kjøre på.
Enig, definer bruken av din fremtidige MC. Så kan du begynne å lete etter spesifikke modeller.

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Nomade skrev: 01 sep 2020, 09:58
SilverSmurfer skrev: 31 aug 2020, 23:30 Først vil jeg si at du må huske på at at budsjettet også må inkludere eventuelt kjøreutstyr og liknende samt rom for forsikring og vedlikehold av sykkelen. :)

Poenget her er ikke å anbefale en spesifikk sykkel men heller å poengere at du bør tenke deg nøye om hva slags kjøring du faktisk ønsker å drive med etter at sykkelen er kjøpt inn og hvilke veier du kommer til å kjøre på.
Enig, definer bruken av din fremtidige MC. Så kan du begynne å lete etter spesifikke modeller.
Takk igjen for mange gode tilbakemeldinger. Kjøreutstyr har jeg allerede kjøpt inn så det er på plass og budsjettet er selvfølgelig satt med tanke på utgifter som forsikring og vedlikehold.

Når det er sagt så er det litt vanskelig å definere bruken når jeg ikke helt vet hva det blir. Jeg har som nevnt ikke kjørt sykkel tidligere men har hatt lyst til å ta lappen siden jeg kjørte moped. Er derimot først nå jeg har kunnet ta meg råd til både lappen og sykkel 🙂

Jeg tror jeg kommer til å ha lyst til å bruke den mye, men jeg tror ikke det blir noen langtur med det første siden jeg ikke har noen venner som kjører sykkel (enda). Derfor blir det nok å bruke den som et vanlig fremkomstmiddel i sommerhalvåret pluss kjøring for gøy i helgene! Jeg håper jo også jeg finner noen å kjøre med etterhvert 😀

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

Min erfaring etter fire å med lappen, er at du kommer til å kjøre mye dersom du først får tenning. Jeg syns det er fryktelig moro, og kjører så mye jeg kan. Jeg starta med en gammel Honda CB 500, den holdt første sommeren, så ble den for liten. Kjører du en del, er læringskurven bratt og du vokser fort ut av en litt for liten sykkel. Du finner alltids noen å kjøre med og har du ikke venner som kjører sykkel så får du det - kanskje her på forumet ;-). Mitt tips er at det ikke tar veldig lang tid før du begynner å planlegge tur :-).

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Enig med niko.

Trå litt ekstra til med budsjettet hvis du har mulighet. Verditapet må du trekke fra uansett og sykkelen kan selges igjen. En sykkel ala Honda CB500 (eller 600 for den saks skyld) er uhyre triste saker. Alt er selvsagt himmel og hav i forhold til moped, men som nevnt blir du fort varm i trøya og plutselig en dag så prøvekjører du en annen sykkel og ikke lenge etter sitter du på finn.

Mange kan spørre seg hvor mye motor man faktisk trenger etc. Jeg liker å ha litt i overkant krefter når jeg feks. skal kjøre forbi etc. Da føler jeg det tryggere med litt mer krefter. Men nå er jo motor slett ikke alt ved valg av sykkel. Det som er minst like viktig er sykkelen ellers vedrørende kvalitet på dempere, bremser etc. Tilleggsutstyr som CruiseControl, varmeholker, Quickshifter etc. er ting du ikke savner før du har testet det.

De dyrere syklene har ofte dette som standard, mens innstegsmodellene er som oftest ribbet for det meste.

Spesielt har jeg blitt glad i CruiseControl og Quickshifter. Kommer aldri til å kjøpe meg en sykkel uten dette. Ei heller varmeholker.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5218
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av dypen »

King skrev: 31 aug 2020, 19:43
... har oppkjøring Kl. A om noen uker.
... min første MC
... budsjett på maks 70-80k.
... eneste jeg har kjørt før er moped
... kjøpe meg en mellomtung sykkel / mellomklasse
... bruke sykkelen til litt pendling, fremkomstmiddel, turer
... kan fort bli mye kjøring på meg
... relativt ny sykkel, med litt garanti,
... god deal kjøpe utenfor sesong
Han har definert ganske mye til å være førstegangkjøper, øvrige kriterier kommer kanskje etter å ha kjørt litt. Blir det mye tur kjøring i tillegg til det daglige ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av tormodg »

Lista ligner på min da jeg tok A-lappen. Kjøpte en brukt Yamaha MT-07 som var pur kjøreglede i et års tid, så ble den for liten (perfekt til pendling, litt liten til langturer). Jeg oppgraderte til en Yamaha Tracer 900 som er jeg er superhappy med.

Tror det kan være helt lurt å begynne med en sykkel som er innenfor budsjett og som du liker, så kan du heller oppgradere når behov og anledning er der. Da har du litt mer erfaring og litt mer kunnskap om hva akkurat du vil være opptatt av å ha.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

King skrev: 31 aug 2020, 19:43 ... har oppkjøring Kl. A om noen uker.
... min første MC
... budsjett på maks 70-80k.
... eneste jeg har kjørt før er moped
... kjøpe meg en mellomtung sykkel / mellomklasse
... bruke sykkelen til litt pendling, fremkomstmiddel, turer
... kan fort bli mye kjøring på meg
... relativt ny sykkel, med litt garanti,
... god deal kjøpe utenfor sesong
Mitt spørsmål blir da (etter egen erfaring):
Hvor mye kan budsjettet i værste fall økes med for å få det du ønsker?

Jeg spør fordi jeg selv så på en sykkel til rundt 100.000 HELT i starten og før jeg planla og ta lappen. Jeg er i dag glad for at jeg ikke gikk for en "budsjett" sykkel. Hvis man kan kalle det det. Min første sykkel var nemlig en stor Cruiser med 1300cc. som veide 300kg. på sokkelessen. Momentet ble jeg fort vant til for å si det sånn. Det samme med vekten.

Du sier du muligens kommer til å kjøre en del på turer. Dette klarer man selvsagt utmerket på en hvilken som helst sykkel og her kommer nok sittestilling høyere opp på listen enn motor etc. Men motor har også en del og si på kjøregleden.

Skal man kjøre mye, så er varmeholker, cruise control og Quickshifter noe som virkelig gjør susen. Derfor spør jeg om hvor mye budsjettet evt. kan sprenges.

For du er ikke alene om å dukke opp med spørsmål etter en sesong som "Hva slags hansker bør jeg velge. Jeg blir kald på hendene" etc.

Kjører du over Sognefjellet en sen sommerdag så skal du kjenne at det kan bli bitende kaldt og da vil du ønske deg all den varme du kan få. Man blir litt mer herdet på sikt, men fryse hvil man uansett gjøre fra tid til annen.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Lauri »

Den ultimate allroundsykkelen, som gir mye glede for lite cash er etter min mening offroadsykkel. De er enkle å skru på, de er driftsikre, du sitter høyt og mykt på ujevn veg, du sitter beskyttet for vær og vind og du kan utvide kjøregleden utenfor asfaltveg.

Kikk på finn.no og se at her er det mange sykler til en brøkdel av ditt budsjett.

Jeg har vært innom softchopper, liggesykkel, supertouring, nakensykkel - og nå offroad. Motorstørrelsen på offroadere ligger på ca 650 ccm med ca 45 - 60 hk. Nå høres ikke det mye ut, men jeg kan love deg at setter du deg på en én-sylindret 650 med 45 gamp og vrir til, så går den godt. Forbikjøringer er null stress.

Nevnte jeg eksoslyden, noe som er et must for oss mc'ister. "Thump'erne" lager maskulin lyd. Alt annet høres ut som kvinnehyl (unnskyld 😲).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte en SMC690 KTM for noen år siden. Dette er vel så vidt jeg vet en endunker?

Den var morsom i små hastigheter og sikkert uhyre artig på skogsveier etc. Men på langturer ville jeg styrt unna denne. Da blir den for kortpustet og lite inspirerende. Alt til sitt bruk.

Skal man ha en god allrounder så mener jeg en litt oppreist "street"sykkel er veien å gå som førstesykkel. Dem fungerer på grus dem også.

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Siden det har vært noen spørsmål rundt budsjettet så har jeg ikke mulighet til å strekke meg noe over det nå. Jeg er for tiden permittert og det er en del usikkerhet i bransjen, så vanskelig å vite hvordan ting går fremover. Hvis alt går veien så er det meget mulig at jeg kan doble budsjettet om et års tid så sykkelen jeg kjøper nå må ikke nødvendigvis være for at jeg skal ha den så lenge. Tanken er bare å komme i gang med sykkel :)

Når jeg skriver turer så betydde ikke det egentlig at jeg planla å dra på langtur over Sognefjellet. Det var mer å kjøre rundt på dagsturer rundt omkring i området :)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Tore L »

Det er ikke lett å velge ut sin første sykkel, og selvom jeg fikk MC lappen i 1978, er jeg ikke sikker på om jeg har valgt rett sykkel enda :)
Det som er viktig for meg, trenger ikke være viktig for deg - preferansene forandrer seg også litt etter vært som kunnskapen øker og behovene melder seg - slik Bjerknez sier om varmeholker, cruise control og Quickshifter. Dette har også blitt viktig for meg, ettersom kuskapen og behovet forandrer seg.
Jeg tror at det er veldig vanskelig å finne den ultimate sykkel på første forsøk, jeg er ikke sikker på om jeg har klart det enda.
Men jeg er helt sikker på at hvis du prøvekjører noen av de som er nevnt lenger opp av AJ - BMW F 800 Gt eller en SR, FredrikE24 sin anbefaling på Honda VFR 800 ( muligens den beste sykkelen som er laget i sitt segment ) eller dypen sitt forslag på Suzuki SV650, og velger den du synes passer deg best - så blir du helt sikkert kjempe fornøyd. :)
Alle er utmerkede sykkler som tar deg ditt du stort sett vil, og som du kan ha glede av i mange år.

En annen ting som også er viktig for meg, er at jeg har en bra mc forahandler / verksted i nærheten der jeg bor som jeg kan stole på og har et bra verksted.
Lykke til med valg av sykkel - en siste ting er at Honda - Yamaha - Suzuki er stort sette det samme hva du velger - BMW er best ;)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av sankyo »

Hva med å sjekke finn i prisklassen 60-80'. Så begrenser du alderen (kanskje 4-8 år) og maks km på 40.000 (bare forslag). Så ser du gjennom utvalget og jeg antar at det vil dukke opp noen sykler du liker bedre enn andre. Og når du har en short list kan du be om innspill her....

Sent fra min Pixel 3 via Tapatalk

Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

King skrev: 01 sep 2020, 15:52 Siden det har vært noen spørsmål rundt budsjettet så har jeg ikke mulighet til å strekke meg noe over det nå. Jeg er for tiden permittert og det er en del usikkerhet i bransjen, så vanskelig å vite hvordan ting går fremover. Hvis alt går veien så er det meget mulig at jeg kan doble budsjettet om et års tid så sykkelen jeg kjøper nå må ikke nødvendigvis være for at jeg skal ha den så lenge. Tanken er bare å komme i gang med sykkel :)

Når jeg skriver turer så betydde ikke det egentlig at jeg planla å dra på langtur over Sognefjellet. Det var mer å kjøre rundt på dagsturer rundt omkring i området :)
Bare vent :-)

Svar