Hjelp til å kjøpe min første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

Første sykkel blir aldri feil uansett hva du kjøper. Du kommer til å kose deg glugg forderva uansett
Men i løpet av de par første årene vil du finne ut veldig mye mer om hva som passer best for deg, og mest trolig gå opp noen hakk i motor og power. Dette skjer nesten uansett hva du velger som første sykkel..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5269
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 01 sep 2020, 21:18 Ingen Yamaha TDM 900 til salgs på Finn.no, så vidt jeg kan se...
Ellers ville jeg nærmest uforbeholdent anbefalt en slik :D !
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

dypen skrev:
AJ skrev: 01 sep 2020, 21:18 Ingen Yamaha TDM 900 til salgs på Finn.no, så vidt jeg kan se...
Ellers ville jeg nærmest uforbeholdent anbefalt en slik :D !
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true
Se der ja, løp og kjøp Bilde
Gir også en uforbeholden anbefaling til denne. Perfekt førstesykkel med høy morofaktor. God til det aller meste, med en morsom motor.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 03 sep 2020, 23:06
dypen skrev:
AJ skrev: 01 sep 2020, 21:18 Ingen Yamaha TDM 900 til salgs på Finn.no, så vidt jeg kan se...
Ellers ville jeg nærmest uforbeholdent anbefalt en slik :D !
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true
Se der ja, løp og kjøp Bilde
Gir også en uforbeholden anbefaling til denne. Perfekt førstesykkel med høy morofaktor. God til det aller meste, med en morsom motor.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Holder fint som tredjesykkel også :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg holder fast ved at jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har mest lyst på. Altså den du synes er tøffest/kulest/best å kjøre etc. Hadde jeg hørt på andre her inne hadde jeg ikke fått muligheten til å kjøre cruiser feks. I dag kan jeg vertfall si at valget på cruiser var et helt selvstendig valg og faktisk var det et riktig valg, for man skal slett ikke se bort fra at det blir en cruiser igjen ved en senere annledning :)

Men klart, LITT må man jo vite selv også. Synes du cruisere er tøffe og liker tanken på og identifisere deg med en slik sykkel, så klin til. Du vil ikke angre. Ser du for deg at du er med typen som vil kjøre rundt på en "street" sykkel (nakensykkel) så er kanskje det det sikreste valget. Når det gjelder adventure light syklene som TDM900 etc. så er vel kanskje dette mer "sært" for mange nykommere, men det betyr slett ikke at dette er et dårlig valg.

Sistnevnte sykler er lette og bli glad i når man er fersk. Man sitter oppreist, har vindbeskyttelse (med de fordeler/bakdeler disse har), kanskje plass til mer bagasje etc. Det at man som fersking må ha en TDM900 eller lignende sykkel for å kjøre litt grusveier er bare tull. Disse er mer egnet ja, men som fersking kan jeg ikke forestille meg at du vil sette en TDM900 på prøve med tanke på dens "offroad" egenskaper.

Så har du til og med enkelte (noen finnes også her inne) som velger en Scooter. Alt til sitt bruk.

Jeg synes det er mye bedre å gjøre seg opp noen meninger selv. Sjekk på Youtube, se tester, dra i butikker og prøvesitt sykler etc. Så spør du mer konkret når du har funnet ut hvilken retning du ønsker å gå med tanke på sykkelvalg.

Kanskje har du bestemt deg for at feks. cruiser er tingen, men kanskje ikke vil melde deg inn i "Harley klubben". Da kan man spøre mer konkret om hvilke cruisere, bakdeler og ulemper etc. Er ganske mange her inne som kjører cruiser. Min erfaring er at Harley slett ikke ligger fremst når det gjelder cruisere, selv om veldig mange og kanskje de aller fleste velger en slik.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

Vi skal ikke forlede noen til å tro at TDM er en Adventure eller lightvariant av denne. Dette er forgjengeren til Tracer 900, som heller ikke er en Adventure sykkel. De er plassert i Sport Touringsegmentet. Lav bakkeklaring og 17" forhjul sier det meste.
Men TDM har et veldig bra allround tilbud. Ikke best på noe, men god til det meste

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp etter smak. Jeg for min del spurte her i 2016. Ingen av forslagene traff meg noe særlig. Jeg var nok ganske forutbestemt på hva jeg ville ha.
Ikke angrer jeg noe på det heller. TDM900 er sikkert en bra sykkel, men anser den som særdeles kjedelig, men det er min mening. Tror bare den er litt for "A4" for min del, rent teknisk altså.

Jeg har fremdeles min første sykkel, og kjører den hver dag. Har ingen trang til å bytte den ut heller. Om jeg ønsker å gjøre det, er det kun fordi jeg ønsker mer hester i stallen.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

TDM blei på engelsk fort til "tedium", og mange er nok enig enig med FredrikE24. Han er glad i sin sykkel, jeg i min. Finn din :-)

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Takk igjen for alle tilbakemeldinger! Skjønner at det blir vanskelig for andre å finne den perfekte sykkelen for meg så jeg skal komme tilbake til konkrete sykler når det er aktuelt! Men en ting jeg gjerne skulle likt å vite litt mer om er kostnadene/problemene involvert med å eie en sykkel som er eldre enn et par år!

Når jeg ser på sykler nå har jeg i hovedsak sett på sykler som har minimum 1 fullt år igjen av ny-gatantien og helst gått under 15k km. Dette begrenser jo markedet en del, og utvalget deretter. Er det noen som kan fortelle litt rundt hva jeg burde forvente av kostnader om jeg f.eks kjøper en sykkel fra 2012-2015 med km stand opp mot 40k f.eks. Er det mye kostnader involvert? Må de på verksted ofte eller holder det med en gang i året? Her tar jeg gjerne imot litt tips og erfaringer folk har samlet opp 😊

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

Jeg har hatt tre sykler i løpet av mine fire år som tung syklist og alle har vært til dels mye mer enn 10 år gamle. Altså ferdig med serviceprogrammet. Sykler er ikke som biler. De blir stort sett tatt godt vare på og satt på lager vinterstid. De får ny olje og filter i tide og utide :-), og det finnes mye på finn som nesten er bedre enn nytt. Min filosofi har vært å prøve å gjøre hobbyen så billig som mulig uten å gå på bekostning av sikkerhet. Jeg har tatt olje- og filterskift sjøl, skifta hjullager, dekk og andre relativt enkle reparasjoner/forbedringer uten å blakke meg. Jeg er ikke veldig praktisk og har ikke veldig greie på motor og mekanikk, men på en "gammel" sykkel uten for mye elektronikk går det an å prøve seg litt fram. Mine sykler har vært på verksted når det har oppstått problemer jeg ikke har våga meg på på egen hånd. Kostnadene har vært helt "innafor", ca. 20.000 sånn alt i alt. Verdt hver krone :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

King skrev: 04 sep 2020, 20:02 Takk igjen for alle tilbakemeldinger! Skjønner at det blir vanskelig for andre å finne den perfekte sykkelen for meg så jeg skal komme tilbake til konkrete sykler når det er aktuelt! Men en ting jeg gjerne skulle likt å vite litt mer om er kostnadene/problemene involvert med å eie en sykkel som er eldre enn et par år!

Når jeg ser på sykler nå har jeg i hovedsak sett på sykler som har minimum 1 fullt år igjen av ny-gatantien og helst gått under 15k km. Dette begrenser jo markedet en del, og utvalget deretter. Er det noen som kan fortelle litt rundt hva jeg burde forvente av kostnader om jeg f.eks kjøper en sykkel fra 2012-2015 med km stand opp mot 40k f.eks. Er det mye kostnader involvert? Må de på verksted ofte eller holder det med en gang i året? Her tar jeg gjerne imot litt tips og erfaringer folk har samlet opp 😊
Også her er det vanskelig å gi noe fasitsvar. De aller fleste motorsykler kan gå langt over 100000 km uten store påkost eller problemer, noen kan også gå langt over 200000. Men for å oppnå slike kjørelengder kreves det at sykkelen får en del fagmessig utført service. Veldig mange tar servicene selv, særlig etter at garantien er utgått. Mange har også god peiling og et velutstyrt verksted i garasjen sin, er fullt kapable for å gjøre alt selv. Dessverre er det også mange som regner seg som verdensmester og mener at de har tatt service om de har byttet olje på motoren en gang i året, og gjerne brukt det billigste de finner av olje og filter.
Service er så mye mer enn det og må utføres med jevne mellomrom, eller etter visse antall km kjørt. Generelt for de fleste er at det skal byttes olje og filter etter f.eks 10000 km. Styrelager skal smøres og justeres f.eks. hver 20000 km. Normalt skal tennplugger og luftfilter også byttes da. Ventilkontroll kreves på enkelte motorer ved 24000 km (typisk cruisere med V-twin motor), andre ved 30-40 eller 50000 km. Svingarm med lenker for bakdemper må demonteres, rengjøres, smøres og justeres typisk ved 24k, 30k, 40k eller 50k alt etter hvilken sykkel du har. Intervallene står gjerne i brukerveiledningen.
Så er det enkelte ting som skal utføres flere ganger i året, en gang i året, hvert andre eller 3. år. eller etter behov uavhengig av antall kjørte km., f.eks smøring og justering av wirer, justering av kjedestramming, bytte kjølevæske, clutch- og bremsevæske.

Den såkalte "storservice" pleier å inneholde det aller meste og kan gjerne koste fra 6000 - 15000kr alt etter hvilken sykkel du har. Dette er en betydelig kostnad som mange må planlegge og sette av penger til og som gjerne kommer minst en gang mens man eier sykkelen. Etter at denne er utført er vedlikeholdet rimelig igjen de første årene.

Så tilbake til spørsmålet ditt. Kommer du over en sykkel som har gått 10-15k km og er 4 år gammel er dette et godt utgangspunkt for rimelig vedlikehold de neste årene. Kjøper du en lik sykkel som har gått 35k men som skal ha storservice ved 40k vil du ofte få en stor kostnad innen kort tid. Da kan det være minst like lurt å velge en lik sykkel som har kjørt 45k og nettopp har fått storservice (denne bør du be om å få se dokumentasjon på, og denne dokumentasjonen bør inneholde noe mer enn en kassalapp fra Biltema på olje og filter).
Uansett hva du kjøper og særlig om du kjøper relativt nytt, be om dokumentasjon på utførte servicer. En godt servet sykkel kan være veldig god selv om den har gått veldig mye. Slurves det med vedlikeholdet kortes levetiden dramatisk ned.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av pekle »

Spørsmålet ditt gjorde at jeg ble nysgjerrig på hva det har kostet for min egen del, så gikk gjennom kvitteringene mine. Kjøpte en 2,5 år gammel Ducati som hadde gått 40k for 2,5 år siden. Har etter det kjørt ca 32k selv.

dekk: 18.600kr
service (mellomservice, hovedservice m/ventiljustering, ekstra oljeskift, bytte av hjullagre, drev/kjede) alt gjort hos merkeforhandler: 32.000kr

Så om man bryter det ned per kilometer er det 1kr i service og 50 øre i dekk. Og så litt til bensin...

Nå er dette en dyr, ganske kraftig sykkel som kjøres noenlunde aktivt og er glad i dekk, så det vil nok være i være i øvre sjikt av det man kan forvente. Om man gjør litt selv kan dette enkelt reduseres. Det er nok mange her inne som har mye penere regnestykker (i kroner, ikke nødvendigvis tid ;) ) Nå som sykkelen hvert øyeblikk passerer 5 år vurderer jeg nok å gjøre litt mer selv (årlig olje/filterskift f.eks), mens hovedservicer og iallfall en årlig sjekk hos merkeforhandler kommer til å stå på programmet fortsatt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av pingvin »

Har oftest gått for lav km, gjerne under 10.000km, da får man "ny" sykkel hvor lite å gjøre utover service og dekk en god stund, samtidig som vesentlig billigere enn ny.

990en hadde gått drøyt 30.000km, er ikke så mange 990SMRer der ute så da må man fire litt på kravene. Har ikke hatt store problemer og ikke mer enn må regne med, men har likevel vært mer enn på tidligere sykler (bla. 2 990SDRer). Så jeg ser det slik at det lille ekstra man betaler for lav km får man direkte igjen i sparte utgifter. Og man har en sykkel som har moderat km lenge, også når man evt skal selge igjen.

My 2 cents ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Min har gått 115 000km nå. Kjøpt på 55 000km i 2016. Har skrudd mye igrunn. Ikke alltid fordi ddt har vært strengt nødvendig, men fordi jeg ønsker å ha ddt driftssikkert og vite at ting er i orden. Sikkert kosta meg en rundt 60-70 000kr alt i alt hvor det dyreste var Öhlins dempere til drøyt 30 000kr. Så kommer olje, filtre, lagre, tetninger, pakninger, luftfilter, registerkjeder, clutch, o-ringer, skruer, bremseklosser, gir og kardangolje mm. Har ikke spart på noe som helst rett og slett.
Kunne jeg klart meg med kostnader på rundt 20k istede og fortsatt kjørt fint, helt sikkert.

Gjør forøvrig alt arbeid selv.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av mekkern »

Har en CBR1000F fra -88.
denne hadde gått ca78000km på telleren ved kjøp(mulig mer/mye mer) denne har nå straks130000km.
skiftet kjede(stive ledd) på 82000km(ikke drev)-nå strekt 4 mm.
montert et cross-styre for mer oppreist stilling.
tredd på ei brukt potte for 4-1.
4 sett dekk.-et sett hjullager
nye skiver foran-par sett med klosser.
justert ventiler og skiftet strammer på 87000km.sjekket på 110000km.
noen oljeskift med filtre og luftfilter.
Alt arbeid utført selv.
Synes dette er helt innafor på ca 50000km med det neglisjerte utgangspunktet jeg startet med. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar