Hjelp til å kjøpe min første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 04 sep 2020, 08:12 Jeg holder fast ved at jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har mest lyst på. Altså den du synes er tøffest/kulest/best å kjøre etc. Hadde jeg hørt på andre her inne hadde jeg ikke fått muligheten til å kjøre cruiser feks. I dag kan jeg vertfall si at valget på cruiser var et helt selvstendig valg og faktisk var det et riktig valg, for man skal slett ikke se bort fra at det blir en cruiser igjen ved en senere anledning :)
Enig :thumleft Men han må holde seg innenfor budsjettet sitt, mener jeg. I disse tider er det nok lurt ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Det koster faktisk ganske mye å eie en motorsykkel. Hvis jeg ikke tar med avdrag på lån etc. Så vil man ved en kjørelengde på rundt 10.000 i året mest trolig bytte minst ett sett med dekk. Er du heldig får du dette gjort på verksted inkludert dekk for rundt 5.000 kroner. Årlig service bør du regne med alt fra 3.000 til 15.000 kroner. Avhengig av hva som må gjøres. Så kommer forsikringen på tja... 10.000 i året?

Da har man så langt en månedlig kostnad FRA rundt 1.100 kroner og det er et minstebeløp. Så skal du jo fylle drivstoff. Bruker den en halvliter på mila og man kjører 10.000km. I løpet av en sommersesong så blir det ca. 7.000 kroner i drivstoff.

Så jeg tenker det er sundt å sette av minst 2.000 kroner i måneden for drift og vedlikehold av sykkel.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 05 sep 2020, 17:56 Det koster faktisk ganske mye å eie en motorsykkel. Hvis jeg ikke tar med avdrag på lån etc. Så vil man ved en kjørelengde på rundt 10.000 i året mest trolig bytte minst ett sett med dekk. Er du heldig får du dette gjort på verksted inkludert dekk for rundt 5.000 kroner. Årlig service bør du regne med alt fra 3.000 til 15.000 kroner. Avhengig av hva som må gjøres. Så kommer forsikringen på tja... 10.000 i året?

Da har man så langt en månedlig kostnad FRA rundt 1.100 kroner og det er et minstebeløp. Så skal du jo fylle drivstoff. Bruker den en halvliter på mila og man kjører 10.000km. I løpet av en sommersesong så blir det ca. 7.000 kroner i drivstoff.

Så jeg tenker det er sundt å sette av minst 2.000 kroner i måneden for drift og vedlikehold av sykkel.
Jeg husker for ca. 35 år siden :-k (begynner visst å vippe på gærne sida) satt av ca. 10000.- bare for ett sett dekk, og bensin, så slapp jeg å tenke på det i sesongen. Bare å gange opp til dagens penger, så syns jeg ikke du har tatt i.
Alt som er moro koster penger.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Det var ikke tull at dette var et aktivt forum ihvertfall :) Jeg har på følelsen at det vil bli mange spørsmål hit etterhvert som jeg får kjøpt meg sykkel og begynner å bruke tid på den. Jeg har mye å tenke på fremover, men jeg er ihvertfall 100% sikker på at første steget etter at lappen er i lomma er å begynne å prøvekjøre!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

King skrev: 07 sep 2020, 14:26 Det var ikke tull at dette var et aktivt forum ihvertfall :) Jeg har på følelsen at det vil bli mange spørsmål hit etterhvert som jeg får kjøpt meg sykkel og begynner å bruke tid på den. Jeg har mye å tenke på fremover, men jeg er ihvertfall 100% sikker på at første steget etter at lappen er i lomma er å begynne å prøvekjøre!
Godt å høre at førsteinntrykket av forumet er bra :thumleft
Det du også kan legge merke til er at det er fritt for trolling her. Stiller du et spørsmål vil du få mange svar, ingen av dem trenger å være 100% riktige for ditt dilemma, men alle som svarer gjør dette etter egne erfaringer og kunnskap etter beste evne.
Prøv å stille samme spørsmål andre steder, f.eks på motorsykkelsiden på fb så skal du få se noe rart :lol

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av n00b »

Jeg var i samme situasjon som deg tidligere i år. Tok lappen i starten av mai og var usikker på valg av sykkel. Jeg hadde ca 60.000,- til rådighet, og siden jeg ikke er spesielt handy, ønsket jeg en sykkel som trengte minimalt med vedlikehold. Valget falt til slutt på en Suzuki Intruder som hadde gått ca 30.000 KM. Jeg var veldig fornøyd med valget. Japansk kvalitet med kardang og supertøft utseende for en cruiser sykkel. Jeg kjørte stort sett korte turer på ettermiddagene (var litt skummelt i starten) og noen litt lengre turer i helgene. Målet mitt var nådd, jeg kunne endelig cruise nedover i solnedgangen med beina forover og høre på "Born to be wild". :twothumbs:

I juni ble jeg invitert med på tur med et par kolleger fra fredag til søndag og før jeg visste ordet av det var jeg på en ukes tur i Midtnorge i ferien. Også en helgetur til etter det, og en oval weekend etter dette. Totalt 10 døgn i hengekøye og telt i forbindelse med MC turer. Det hadde jeg aldri sett for meg. Som person er jeg egentlig introvert, men MC folk er ekstremt utadvendte og hyggelige. Og jeg har blitt kjent med flere etter at jeg begynte å kjøre.

Uansett hvordan sykkel du kjører så er erfaringen du bygger deg opp som motorsyklist aller viktigst. Som andre har nevnt tidligere i tråden så ville jeg nok ikke kjøpt en cruiser hvis jeg hadde hørt på hva alle andre hadde anbefalt. Nå har jeg opplevd hvordan det er å kjøre MC og ikke minst har jeg innsett at jeg ønsker å oppgradere både kubikk, type sykkel, osv i forhold til hva jeg ønsker videre. Og fordelen er jo at det er så mye å velge i. Selv om dette ikke var til noe hjelp for å velge type sykkel så er uansett moralen at det ikke er så viktig hva du kjører, så lenge du kjører.

Lykke til meg lappen og valget av sykkel.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av rolf-arne »

n00b skrev: 08 sep 2020, 12:11 Selv om dette ikke var til noe hjelp for å velge type sykkel så er uansett moralen at det ikke er så viktig hva du kjører, så lenge du kjører.

Lykke til meg lappen og valget av sykkel.
Der er du inne på noe vesentlig...hva man har er skundært, det viktigste er å komme seg ut på tur, lang eller kort...gjør det man får til...

Nå i min start (2årsiden) har jeg basert meg på flaks og første inntrykk, og jeg har hatt masser av flaks.. :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Hei igjen dere! Oppkjøring nærmer seg veldig, og jeg har intensivert søket litt på MC. Jeg finner mye jeg liker til rundt 80.000 men det er en del av meg som er litt tilbakeholden og egentlig ønsker å bruke mindre. Det å ha en god buffer er jo spesielt viktig nå for tiden, så jeg prøver derfor å lete litt lavere i pris. En sykkel jeg har sett litt på er denne: https://www.finn.no/191278726.

Jeg har jo tidligere skrevet at jeg ønsker meg så ny sykkel så mulig, og det har jo vært på grunn av forutsigbarhet i forhold til kostnader. Men det å spare 20.000 er jo alltids fristende, og jeg har forstått at Honda er kjent for god kvalitet og at godt vedlikehold uansett er det viktigste. Lurer derfor litt på hva folk tenker rundt den aktuelle sykkelen og om noen evt har noen andre forslag til salgs på østlandet. Dere som har litt erfaring, hvordan vil dere sammenligne vedlikeholdskostnadene på denne sykkelen mot f.eks en 2018 modell Honda CB650 eller en Suzuki SV650.

Jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg ønsker enten en naked sykkel som de ovennevnte eller en litt mer sportslig variant som f.eks CBR650F, om noen vil komme med forslag til annonser.

Et siste poeng er vel at det kanskje er litt lettere å skru litt selv på en 2012 modell enn en 2018? Det må noen gjerne også bekrefte eller avkrefte :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.

Jeg har kjørt Honda CB650F (ikke CBR) og vertfall denne var utrolig kjip med tanke på motor og det meste. Når jeg kjørte denne så eide jeg selv en Cruiser og denne cruiseren hadde dratt fletta av denne CB'en jeg kjørte. Cruiseren var også mye morsommere. Faktisk.

Vertfall ville jeg ikke valgt en firesylindret i den klassen. Skulle jeg hatt noe som var morsomt i 600 klassen måtte det evt. blitt 690 Duke, MT07 etc.

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Bjerknez skrev: 22 sep 2020, 15:39 Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.
Har du noen eksempler på disse litt mere sjarmfulle syklene? ;) Det aller viktigste for meg er jo å ha en sykkel som er pålitelig og morsom å kjøre. Som starter når den skal og hvor man slipper at alt går i stykker og vedlikeholdskostnader deretter. Er jo derfor jeg i utgangspunktet har sett på sykler innenfor garantiperioden. Etter litt mer research så virker det jo som om sykler holder seg lenger enn jeg har trodd og at det ikke nødvendigvis er så mye dyrere å eie en 2010 modell enn en 2015, derfor jeg har utvidet søket litt når det kommer til alder så jeg kan gå litt ned i innkjøpspris!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

King skrev: 22 sep 2020, 22:36
Bjerknez skrev: 22 sep 2020, 15:39 Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.
Har du noen eksempler på disse litt mere sjarmfulle syklene? !
Skrev jeg ikke det?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av pingvin »

King skrev: 22 sep 2020, 13:53En sykkel jeg har sett litt på er denne: https://www.finn.no/191278726.
Er denne så ille da, basert på gamle CBR600 og over 100hk så kan da ikke være så kjedelig, får bra kritikk i MCN, lettkjørt og underholdende?

Tror bra førstesykkel, siden 4 sylindret og bra effekt så må du nok gire litt for å holde turtallet oppe for inspirert kjøring, men bra å få drillet inn dette på førstesykkel så kan man heller senere ha en sykkel med masse dreiemoment hvor bare planter sykkelen i høyt gir og blir der senere. Hadde Suzuki GSX600F (ikke R) som førstesykkel, 4-sylindret med 86hk som måtte jobbe for å finne og litt mykt chassis men aldri hatt det så moro selv om ble byttet etter 2 sesonger til noe med mer effekt og mer oppreist sittestilling for ryggen (Fazer 1000).

Anbefalte tidlig i tråden KTM690 da overså at skulle brukes til pendling, klart en 4 sylindret går vesentlig roligere enn en én-dunker. Tror Hornet 600 kunne vært bra valg, jeg, og Honda kvalitet er jo ingen ulempe. Men aldri kjørt Hornet 600 så bare synser her...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Sted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Vet ikke om jeg misforsto deg Bjerknez, men hvis du siktet til MT07/Duke 690 så trodde ikke jeg at en Hornet var noe mer budsjettsykkel enn de?

Jeg har også funnet en 2010 Suzuki GSX650F https://www.finn.no/185720066 og en 2005 Honda VFR800 https://www.finn.no/118992047 på Finn til rundt samme prisen. Er det noen som har noen erfaringer med disse syklene og da gjerne sammenlignet med den 2012 Horneten https://www.finn.no/191278726?

Er forøvrig ingen som har svart meg på det med vedlikeholdskostnader for sykkel i forhold til alder. Er det sånn at kostnadene øker kraftig med alder på sykkelen slik som med bil eller kommer man langt med en årlig service uansett? På en eldre sykkel uten garanti er jeg nok mer komfertabel på å prøve meg på litt enklere vedlikehold selv også og er vel en del å spare der regner jeg med. Har ikke noe særlig kompetanse på å skru, men har lyst til å lære og finner vel mye på YouTube og andre steder :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har selv litt sansen for Hornet (eller vertfall hadde) men det var dne gamle typen med rund lykt. Jeg vet ikke om denne blir betegnet som "budsjett"-sykkel

Men de billigste Suzukiene og Hondaene som man får til rundt 70k. er vel sykler jeg i utgangspunktet ville styrt unna for egen del. Dem er billige og dem er ikke dårlige rent kvalitetsmessig, men det er sykler man normalt sett går fort lei tror jeg.

MT07 vil jeg si er hakket over disse og er vel Yamahas innstegsmodell i den klassen. Eventuelt XSR700 som jeg annser som et enda bedre valg enn MT07. Men dette er MINE meninger og overhodet ikke noe fasit :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Rune75 »

En norsk test av Suzukien. https://www.klikk.no/motor/mc/sportstou ... 0f-3537174 Ser at det er en skade på/ved baklykt og det mangler en styrevekt på den du linket til. Kanskje den har veltet?

Edit: mangler begge styrevektene, da er de vel helst fjernet av en eller annen grunn.

Svar