Tips til ny sportstourer/touring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

Hei,

Jeg har kjørt en Kawasaki Versys 650 i sommer. Det er en finfin sykkel; lettkjørt og "smooth". Men det er ikke den mest spenstige motoren og mister litt spenning når man kommer opp i hastighet. Den funket bra når det var min første sesong med lappen, men ønsker litt mer "action", komfort, kvalitet og utstyr. Litt mer av det meste rett og slett.

Jeg er på utkikk etter en sykkel i sportstouring/touring klassen. Først og fremst til kjøring til og fra jobb i Oslo, turer i nærmiljøet og lengre dagsturer, men også en som kan funke til lengre turer over flere dager. Altså, en litt allrounder, men tror at fokuset først og fremst bør være by- og landevei på Østlandet. 

Jeg har jo sett på de største syklene i touringklassen, men tenker kanskje at KTM 1290/BMW 1250 og tilsvarende blir litt for mye. Usikker på hvilken glede, og hvorvidt jeg vil merke nevneverdig, forskjellen mellom 900 og 1200 kubikk til mitt bruk. I tillegg er jo prisen rundt 100 000 mer.

Akkurat nå står Yamaha Tracer 900 GT eller BMW F900XR øverst på lista. Skal prøvekjøre disse en av de nærmeste dagene.

Selv er jeg 178 høy, og i og med at jeg er ny som fører, er jeg nok litt forsiktig fortsatt.

Har dere noen gode tips og erfaring å dele med meg?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22856
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

Syklene du ser på er ikke touring med såkalte Adventure/Adventure Light sykler. KTM1290 er jo et beast på to hjul og vil kjøre i ring rundt Versysen. Det vil forsåvidt de andre syklene du nevner også. "i ring" er kanskje å ta i, men det er store forskjeller.

Tracer 900GT har også en veldig morsom motor som jeg tipper du vil bli overrasket over.

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 15:32 Syklene du ser på er ikke touring med såkalte Adventure/Adventure Light sykler. KTM1290 er jo et beast på to hjul og vil kjøre i ring rundt Versysen. Det vil forsåvidt de andre syklene du nevner også. "i ring" er kanskje å ta i, men det er store forskjeller.

Tracer 900GT har også en veldig morsom motor som jeg tipper du vil bli overrasket over.
Takk for korreksjonene. Adventure er nok mer riktig, selv om jeg ser at det er litt ulik begrepsbruk ute og går hos forhandlerne også.

Ja, jeg har lest at KTM1290 har en sinnsyk motor. Jeg tror nesten jeg ville vært litt nervøs første gang på den :) Men igjen, jeg tror kanskje ikke at jeg trenger SÅ mye motor til min bruk.

Tracer 900GT ser jeg frem til å prøve. Leser mye positivt om den.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22856
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

Tracer 900 er en veldig prisgunstig og morsom sykkel. Fin motor i denne.

KTM1290 er et momentbeist og mye større. Denne stiller vel mer i adventure klassen. Tracer 900 er vel egentlig ikke noe annet enn en litt mer høyreist nakensykkel med vindskjerm.

Men nå skal det jo sies at jeg tipper det skiller minst 100.000 kroner på Tracer og KTM1290. På vanlig landevei så vil nok ikke en Tracer 900 bukke under for en KTM1290 vil jeg tro. Motoren i Tracer, MT09 og XSR900 er den samme motoren. Jeg har kjørt dem alle og har vel til dags dato ikke kjørt en sykkel som gir mer motor for pengene.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av sankyo »

Jeg eide i flere år en Suzuki gsx 1250 f. Satte på SB styre og trivdes veldig godt. Masse krefter, grei forsikring.

Sent fra min Pixel 3 via Tapatalk

Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5218
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Gå for det du virkelig har lyst på, ikke sett noen begrensning det er du som styrer skuta. Syklene du nevner har så mange sikkerhetssystemer så med mindre du har skrudd av alt skal du være utrolig uheldig hvis noe skulle gå galt. Prøvekjør 1250 1290 1260 1300 1200 1400 1100 og sammenlign gjerne med de under 1000 før du kjøper :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av AJ »

Hva med en Kawasaki Versys 1000?
Husker jeg prøvesatt på den forrige modellen på MC-Messa for noen år siden og merket meg at den virket å være superkomfortabel.
Både når det gjaldt kjørestilling og salen.
Men jeg ble ikke helt fortrolig med utseendet...
Den nye, som vel har vært i salg et par års tid, synes jeg ser bedre ut.

Dette tror jeg absolutt er en god toruringsykkel med Kawakvalitet :prf .

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

AJ skrev: 07 sep 2020, 18:03 Hva med en Kawasaki Versys 1000?
Husker jeg prøvesatt på den forrige modellen på MC-Messa for noen år siden og merket meg at den virket å være superkomfortabel.
Både når det gjaldt kjørestilling og salen.
Men jeg ble ikke helt fortrolig med utseendet...
Den nye, som vel har vært i salg et par års tid, synes jeg ser bedre ut.

Dette tror jeg absolutt er en god toruringsykkel med Kawakvalitet :prf .

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Er kanskje ikke så dum den nei. Synes designet på de nyeste modellene er fine.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 761
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Audi Mannen »

Du er akkurat på det nivået jeg var når jeg skulle finne en sykkel i 2017. Jeg prøvekjørte da en 2017 Tracer 900 og likte den så godt at jeg klemte til og bestilte en Tracer 900 GT når den ble lansert og har ikke angret et sekund etterpå. Jeg er 183 høy så du vil nok passe godt på denne. Morsom og lettkjørt sykkel og har egentlig det jeg ville ha av utstyr som standard, cruise control, quick shift (bare opp) justerbare dempere, varmeholker etc. En skikkelig knall sykkel til en fornuftig pris. Har ikke fått kjørt så mye som jeg skulle ønske, men hadde 10k service forrige uke.
Ikke mange av disse til salgs brukt selv om de har solgt godt. Så det tyder vel på at vi som kjøpte er fornøyd. Ligger vel bare 2 stk. på finn. 1 privat og en demo kjørt fra forhandler så vidt jeg kan se.

Må innrømme at jeg faktisk har satt på varsel på finn.no på søkeord FJR1300 2016 eller nyere da jeg har har begynt å vurdere en slik. Litt for å få enda bedre comfort, kardang drift og en aldri så liten mulighet for å få med min bedre halvdel på tur. Det vil hun ikke med denne.

Men her er min slik den ble når jeg hadde fått på litt av det utstyret jeg hadde lyst på og trengte. Kommet på noe mere i ettertid.

Lykke til med valg av sykkel. :D
20180820_170918 size.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

Audi Mannen skrev: 08 sep 2020, 13:12 Du er akkurat på det nivået jeg var når jeg skulle finne en sykkel i 2017. Jeg prøvekjørte da en 2017 Tracer 900 og likte den så godt at jeg klemte til og bestilte en Tracer 900 GT når den ble lansert og har ikke angret et sekund etterpå. Jeg er 183 høy så du vil nok passe godt på denne. Morsom og lettkjørt sykkel og har egentlig det jeg ville ha av utstyr som standard, cruise control, quick shift (bare opp) justerbare dempere, varmeholker etc. En skikkelig knall sykkel til en fornuftig pris. Har ikke fått kjørt så mye som jeg skulle ønske, men hadde 10k service forrige uke.
Ikke mange av disse til salgs brukt selv om de har solgt godt. Så det tyder vel på at vi som kjøpte er fornøyd. Ligger vel bare 2 stk. på finn. 1 privat og en demo kjørt fra forhandler så vidt jeg kan se.

Må innrømme at jeg faktisk har satt på varsel på finn.no på søkeord FJR1300 2016 eller nyere da jeg har har begynt å vurdere en slik. Litt for å få enda bedre comfort, kardang drift og en aldri så liten mulighet for å få med min bedre halvdel på tur. Det vil hun ikke med denne.

Men her er min slik den ble når jeg hadde fått på litt av det utstyret jeg hadde lyst på og trengte. Kommet på noe mere i ettertid.

Lykke til med valg av sykkel. :D

20180820_170918 size.jpg
Takk for fyldig svar.

Var og skulle forhøre meg om prøvekjøring av Tracer i dag, men de hadde ikke flere demosykler. Så det ble med tørrprøving. Satt veldig godt. Dette i motsetning til F900XR som jeg syntes hadde veldig hardt sette. (Dette kan vel dog skiftes ut).

Skjermen på Traceren var derimot ikke mye å skryte av sammenlignet med F900XR. Det var som en Nokia vs iPhone :)

Synes faktisk også Traceren ser bedre ut en F900XR, selv om jeg ser mange mener det motsatte. Det er vel uansett smak og behag.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av kjellv »

chrissp skrev: 08 sep 2020, 20:47 Skjermen på Traceren var derimot ikke mye å skryte av sammenlignet med F900XR. Det var som en Nokia vs iPhone :)
Kan du utdype dette litt? Var det en Tracer 900 eller en GT du satt på?
Disse to har ikke samme instrument. Standard Tracer har samme instrument som XT1200Z/ZE Super Ténéré, et ganske stort og oversiktlig, rektangulært og robust instrument.
GT utgaven har samme avanserte TFT instrument som YZF-R1 fikk i 2016. Dette kan du enkelt med et lite scrollehjul ved høyre tommel velge hvilke info du vil se i instrumentet, og foreta de justeringer du vil endre underveis mens du kjører.

(ikke si noe stygt om Nokiaen min bare, har hatt den i snart tre år og skjermen er helt hel ennå selv om den har falt i golvet flere ganger :lol )

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av SilverSmurfer »

MCmessen er vel i seg selv et godt tips. Det er jo uansett så sent på året at det blir litt poengløst å kjøpe sykkel nå. Kanskje bedre å sjekke ut MCmessen 5-7 mars 2021. Da kan du jo se på bortimot alle sykler samtidig, samt alle nyheter. Og det kommer til å være enormt mange nyheter 2021, pga nytt utslippsreglement.

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

kjellv skrev: 08 sep 2020, 21:11
chrissp skrev: 08 sep 2020, 20:47 Skjermen på Traceren var derimot ikke mye å skryte av sammenlignet med F900XR. Det var som en Nokia vs iPhone :)
Kan du utdype dette litt? Var det en Tracer 900 eller en GT du satt på?
Disse to har ikke samme instrument. Standard Tracer har samme instrument som XT1200Z/ZE Super Ténéré, et ganske stort og oversiktlig, rektangulært og robust instrument.
GT utgaven har samme avanserte TFT instrument som YZF-R1 fikk i 2016. Dette kan du enkelt med et lite scrollehjul ved høyre tommel velge hvilke info du vil se i instrumentet, og foreta de justeringer du vil endre underveis mens du kjører.

(ikke si noe stygt om Nokiaen min bare, har hatt den i snart tre år og skjermen er helt hel ennå selv om den har falt i golvet flere ganger :lol )
Beklager kritikk av Nokia :) Den har absolutt sine fordeler :)

Det var GT ja. Det var bare veldig mye bedre på BMW, men der tror jeg BMW ligger foran de fleste akkurat nå.

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

SilverSmurfer skrev: 08 sep 2020, 21:32 MCmessen er vel i seg selv et godt tips. Det er jo uansett så sent på året at det blir litt poengløst å kjøpe sykkel nå. Kanskje bedre å sjekke ut MCmessen 5-7 mars 2021. Da kan du jo se på bortimot alle sykler samtidig, samt alle nyheter. Og det kommer til å være enormt mange nyheter 2021, pga nytt utslippsreglement.
Godt tips det. Jeg hadde kanskje tenkt å vente til slutten av vinteren for å se om det er mulig å finne noen rabatterte 2020-modeller.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av SilverSmurfer »

chrissp skrev: 08 sep 2020, 21:51
SilverSmurfer skrev: 08 sep 2020, 21:32 MCmessen er vel i seg selv et godt tips. Det er jo uansett så sent på året at det blir litt poengløst å kjøpe sykkel nå. Kanskje bedre å sjekke ut MCmessen 5-7 mars 2021. Da kan du jo se på bortimot alle sykler samtidig, samt alle nyheter. Og det kommer til å være enormt mange nyheter 2021, pga nytt utslippsreglement.
Godt tips det. Jeg hadde kanskje tenkt å vente til slutten av vinteren for å se om det er mulig å finne noen rabatterte 2020-modeller.
Nå har det seg slik at det har kommer en "derogation" på salg av EURO4 motorsykler som betyr at forhandlere har 2 år på seg for å bli kvitt dem. I enkelte tilfeller vil EURO4 versjonen også ha vesentlige fordeler over EURO5, feks er Africa Twin 1000cc en sykkel med vesentlig lavere temperatur enn Africa Twin 1100. Selv om AT1100 er en bedre sykkel på andre måter, feks lavere vekt og bedre motorkraft.

Så personlig tror jeg ikke at forhandlere vil ha så alt for mye hast med å bli kvitt 2020 modeller før tidligst høsten 2022. Men jeg kan fort ta feil, jeg er ikke noen bransjeekspert.

Svar