Tips til ny sportstourer/touring

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror jeg nevner et litt for gammelt alternativ, men ønskes en sprek og komfortabel sportstourer alà FJR kan du se på aller siste utgave(2015?) BMW K1300GT. 160Hk og et lass med dreiemoment fra en rimelig turtallsvillig rekkefirer gjennom en kardangdrivlinje. Eventuelt en K1300S med ytterligere 15hk.

VFR1200F kanskje?

Jeg er BMW-mann(BMW K kan man kanskje si) og jeg vurderer ikke annet. Snevert av meg kanskje, men sånn er det nå!

Spør du meg har ikke BMW kommet med noe nytt som matcher K1300-serien, og lever i håpet om st de snart skjerper seg og får pusha noe mer enn disse boxerne, tosylindrerne med kjede/reim og rekkefirere med kjede. K1600 er fort digert. Til tross for at det kanskje ikke føles slik når de kjøres.
Disse med kjededrift selger bra, gjenspeiler seg jo med prisen. Det er nok billigere å utvikle, og når det ble kjede på S1000RR en gang i tiden har de hatt et godt fundament til å utvikle dette videre.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

K1600 er skikkelig grom tursykkel, ble innhenta av to slike i sommer som holdt godt tempo med to på hver sykkel og full oppakning. Ruver i terrenget med seks eksoshull :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ZZR-Erling

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har kjørt ca 100 000km på hhv to K1200S og to K1300S, hatt FJR og prøvekjørt K1600.
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

ZZR-Erling skrev: 09 sep 2020, 06:40 Jeg har kjørt ca 100 000km på hhv to K1200S og to K1300S, hatt FJR og prøvekjørt K1600.
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!
Altså veldig topptunge, kanskje stor forskjell på full tank og lite fuel om bord.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ZZR-Erling

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av ZZR-Erling »

dypen skrev: 09 sep 2020, 10:16
ZZR-Erling skrev: 09 sep 2020, 06:40 Jeg har kjørt ca 100 000km på hhv to K1200S og to K1300S, hatt FJR og prøvekjørt K1600.
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!
Altså veldig topptunge, kanskje stor forskjell på full tank og lite fuel om bord.
Nei.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av rolf-arne »

Skal absolutt ikke prøve meg på å gi råd om hva du skal kjøpe :[-X

men vil bare poengtere at jeg har til gode å se så mange som har tilbakelagt 25000 km på en enkelt tur eller 35000 km på sesongen på de hittil nevnte forslag, noe denne nybegynneren gjorde på sin tourer ,i ekte forstand, i fjor. 35k km , 3 sett dekk, 2 sett klosser,2 oljeskift er ikke store vedlikeholdskostnaden og i snitt tett oppunder 0,6 på mila. synes det passer min pengepung :knegg

Stor og tung , så absolutt , men den gjør jobben sin .

Og så er det vel slik at to gamlinga høre sammen- æ og min Pan European - eller en fersking på en aldeles så traust sykkel :lol

Vi passer i lag- men Panen er litt sprekere og smidigere enn eieren (skal jo ikke mye til det da :lol ) men har vel fulgt de fleste på vestlandsveier,Scotske og Irske veier ( det har vel ikke vært så mange foran , at det gjør noe :-k )

Nei hva mener jeg , jo om ikke pengeboka er så altfor stor - så kanskje se på de ekte touring sykklene som nesten bare finnes brukt ?

Men det er ikke et råd, har bare hatt denne så hva vet no jeg om motorsykler :sorry , det jeg har bitt meg merke i som HONDA også burde ha gjort , er at forrhenværende Pan eiere , etterlyser en oppfølger fra Honda - men må ta til takke med noe nesten så godt.

Har tenkt tanken at kommer det på markedet en ny Pan så tar jeg opp lån og kjøper en splitter ny sykkel. Ellers så klarer jeg meg med min... Håper jeg sådde et frø eller to :-k
Lykke til med valgets kvaler.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av chrissp »

Tenkte å ta opp denne tråden igjen siden jeg antar mange søker rundt før man bestemmer seg - slik jeg gjorde.

Jeg endte opp med en BMW F900XR. Jeg startet sesongen i påsken, og har vel kjørt rundt 50 mil så langt. Ikke veldig langt, men nok til å gi en vurdering så langt. Her er den forresten på Sætre langfredag.
22292A50-3CDE-42E5-A99E-F23C66BE2FE0.jpg
Litt om det jeg var på utkikk etter:
- sykkel som funker bra både til kortere og lange turer (med fare da at den blir litt verken eller...)
- en som har god ergonomi for meg (fikk vondt i ryggen av Versys 650)
- lett å håndtere for en nybegynner (tok lappen i fjor)
- en motor det er litt action med, uten at det betyr mest
- bra med utstyr (varmeholker, quickshift, kjøreinnstillinger osv osv.)
- gjerne litt ekstra med funksjoner og bra display, uten at det var avgjørende

Jeg brukte mye tid på YouTube og forum før jeg bestemte meg.

Erfaringen min så langt:
- for det første, ergonomien passer meg perfekt. Utrolig deilig å kjøre.
- lettkjørt og enkel å håndtere
- nydelig display og funksjoner, noe jeg synes er litt gøy
- føles stabil og god i svinger, men jeg er nok ikke erfaren nok til å virkelig vurdere det godt nok
- tilgivende motor når innstilt på "rain" og "road", men passe med action på "dynamics"
- setet som følger med er ikke behagelig, så jeg oppgraderte til komforsete og angrer ikke på det
- quickshifteren er litt hard på 1-2, og er mest smooth når den kommer opp fra 3 og oppover
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Det ble jo en flott sykkel her :thumleft Men trådtittel «Sports Tourer» går virkelig BMW F900XR under Sports Tourer kategorien :scratch


I følge denne gjør den det :)

https://www.cycleworld.com/motorcycle-r ... u-can-buy/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo en eldgammel tråd dette, men nei, F900XR er ikke en sportstourer vil jeg påstå. Da har isåfall klassen blitt noe forandret i de senere år. Den tradisjonelle sportstoureren selger jo dritdårlig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Det kryr ikke av de, men det er kanskje der du gjør de beste kjøpene @FredrikE24
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha kjørt på utenlandstur ifjor med et følge med både GSer, K-bikes og Goldwinger + en ny Valkyrie, så mener jeg at en sportstourer er rett maskin.. Så får noen andre mene noe annet.

Vi på BMW K kjørte fra følget gang etter gang. Da vi var i Kiel var de andre i Calais..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 mar 2024, 15:51 Etter å ha kjørt på utenlandstur ifjor med et følge med både GSer, K-bikes og Goldwinger + en ny Valkyrie, så mener jeg at en sportstourer er rett maskin.. Så får noen andre mene noe annet.

Vi på BMW K kjørte fra følget gang etter gang. Da vi var i Kiel var de andre i Calais..
Til dems andre forsvar så kan det jo hende at dem ikke så på det som noen kappkjøring? En som virkelig vil klarer vel helt fint og holde følge med deg i normale friske hastigheter i god fart vil jeg tro. Eller snakker vi Autobahn og konstant topphastighet? Da kan det hende du har et forsprang.

Kan jo også godt være at dem stoppet litt og tok det som en tur.... ?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Kjører du sammen i en gruppe over lengre distanse med fast mål for turen ex Kiel er det veldig lett å bli splittet da noen liker, har mulighet til å både kjøre raskere og ikke minst lengre uten stopp. Andre igjen oppdager behov kanskje kort tid etter en lengre stopp, noen kjører feil osv Men det som er bra, vi har felles mål for dagen. Kjøre på autobahn kan ikke sammenlignes med nakensykkel vs en som har god vind beskyttelse for fører.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 17 mar 2024, 21:36 Kjører du sammen i en gruppe over lengre distanse med fast mål for turen ex Kiel er det veldig lett å bli splittet da noen liker, har mulighet til å både kjøre raskere og ikke minst lengre uten stopp. Andre igjen oppdager behov kanskje kort tid etter en lengre stopp, noen kjører feil osv Men det som er bra, vi har felles mål for dagen. Kjøre på autobahn kan ikke sammenlignes med nakensykkel vs en som har god vind beskyttelse for fører.
Jeg synes bare innlegget ditt bar litt preg av "førstemann har den best egnede sykkelen". Jeg kjørte engang i samens med en gjeng jeg traff på en fergekai på vestlandet. Vi skulle alle til Vøringsfossen og jeg slo følge. Dem andre svingte inn på en rasteplass etter hvert. Men jeg vant å har dermed den mest egnede sykkelen for den strekningen vi kjørte.

Kappkjøring er vertfall noe som ligger ganske langt bak i pannelappen når jeg er på ferietur på MC.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Da har jeg beskrevet dette dårlig, det jeg beskrev var resultatet av en tur der målet for turen er klart men alt det andre som bensinfyllingene, mat, pauser og hastighet ikke er avtalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar