Varadero

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Jarlekje
Innlegg: 19
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
Motorsykkelen din: Honda CBF 1000

Varadero

Legg inn av Jarlekje »

Hei
Noen som har erfaring med Varadero 1000? Dette er vel forløperen til Africa Twin, er det samme motor?

Har en som er interessert i å bytte sykkel med meg, (jeg har CBF 1000 / 2008, og han har Varadero 1000 / 2001) I utgangspunktet syns jeg det er kjedelig å få en eldre sykkel, men type sykkel er nok mer i min retning. Kjører mye E6 i Østfold/Akershus, og merker jeg trenger noe mer komfort og vindbeskyttelse enn jeg har i dag

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varadero

Legg inn av AJ »

Nevner med en gang at jeg ikke har noen egne erfaringer med Honda Varadero. Men inntrykket jeg har av sykkelen er at den er fysisk stor og større enn CBF 1000.
Også har jeg hørt og lest at de første årsmodellene brukte mye drivstoff. Dette bedret seg noe da senere årsmodeller ble oppgradert med innsprøytning.
Begge disse Hondamodellene har 1000 kubikksmotorer, men med ganske ulik karakteristikk - CBF 1000 med sin firesylindrede rekkemotor og Varaderos V-twin.
Effekten er omtrent den samme, med noen få HK færre i Varaderomotoren.
Bunnsolide sykler begge to.
Varadero mer interessant enn den, etter min oppfatning, "kjønnsløse" CBF 1000...
Fordelen med CBF 1000 er at den nok er mer letthåndterlig med lavere vekt (tror jeg...) og lavere salhøyde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jarlekje
Innlegg: 19
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
Motorsykkelen din: Honda CBF 1000

Re: Varadero

Legg inn av Jarlekje »

Stemmer nok det, CBF veier ca 210 tørr og Varadero rundt 250. Tenker det er mye likt også, ser ut til at bremser og annet ligner......En dimensjon smalere dekk på Varadero, men muligens samme felger til og med.

Som du nevner er det forgasser, noe som sikkert gjør at det suger noe mer bensin. Ser at det er oppgitt omtrent 0,55-0,6 pr mil, noe som er omtrent som det jeg opplever med CBF - men det er hovedsaklig på motorvei i 120-130

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Varadero

Legg inn av Solo-rider »

Hei
Jeg hadde en 2003 mod Varadero 1000 for noe år siden. Den er det første året med 6 trinns girkasse og fuel injection. Ville nok ha gått en med dette for din type kjøring.
Satt høyt og fint på mcen og den var grei til motorveiskjøring. Mener at jeg brukte rundt 0,5l pr mil.
Var noe vindstøy i høye hastigheter.
En link her: https://www.klikk.no/motor/mc/honda-xl- ... ro-3478209
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Varadero

Legg inn av Erlend Kveinen »

Hei Jarlekje,

XL 1000 Varadero kom til 98-sesongen og var en nyutviklet modell, ingen arvtager til gamle Africa Twin som var på 750 kubikk og ble produsert fram til 2003. Den er kjent som et komfortvidunder, forutsatt at du ikke er altfor kort i beina, og kjøres typisk av folk som ofte er på langtur. Motoren har 95 hester og sykkelen kan lastes til plimsollermerket uten at dette merkes i særlig grad. Siste produksjonsår var 2013 og i løpet av sine femten år «i drift» var det vel bare to ting den fikk en del kritikk for: de første årsmodellene var nokså tørste og vindskjermen avgir en hel del turbulens. Bensinforbruket fikk Honda under kontroll i 2003 da motoren fikk innsprøytning og seksgirs kasse. For vindskjermen finnes det ettermarkedsløsninger. Originalsalen har 838 mm høyde, marginalt mer enn CBF 1000 sine 825 mm i høyeste posisjon.

Til ditt bruk tror jeg Varaderoen vil passe ypperlig, bare du er klar over de to svakhetene nevnt her. Fabrikknye kostet CBF 1000 og XL 1000 omtrent det samme, hvis du bytter med kjenningen din skal du normalt få et visst mellomlegg på kjøpet gitt de sju årene som skiller syklene.

Jarlekje
Innlegg: 19
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
Motorsykkelen din: Honda CBF 1000

Re: Varadero

Legg inn av Jarlekje »

Takk for god info. Siden dette er en 2000 modell, har den vel forgasser og kun 5 gir da... Tenker kanskje det er litt dårlig bytte da, med tanke på aldersforskjellen

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Varadero

Legg inn av Nomade »

Jarlekje skrev: 11 sep 2020, 20:57 Takk for god info. Siden dette er en 2000 modell, har den vel forgasser og kun 5 gir da... Tenker kanskje det er litt dårlig bytte da, med tanke på aldersforskjellen
Ja, ikke noe bra bytte for deg dette. Vil du ha Varadero så gå for 2003 eller nyere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Varadero

Legg inn av Kjellrf »

Varadero 1000 kom på markedet i 1999, husker jeg prøvekjørt den da. Det negative var at den subbet litt fort på svingete favorittveier, og kåpeglasset lagde godt med turbulens.
Begge dela skal ha blitt forbedret på nyere modeller.
Brukte også endel bensin, som mange Honda'er har gjort. Ellers har det vært lite tull med de, tåler å bli kjørt langt.
Prøvde ny Triumph Tiger 900 nesten samtidig, den var morsommere å kjøre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
S Big
Innlegg: 32
Registrert: 31 okt 2016, 19:37
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA 2016
Sted: Risør

Re: Varadero

Legg inn av S Big »

Hei!
Jeg har en Varadero 01 mod. Har kjørt den 4 sesonger og 30000 km. Eneste som har gått i stykker på denne er bensin
pumpa på de åra, som visstnok var en svakhet på de første årgangene.
Det med høyt bensinforbruk skjønner jeg ikke helt. Den bruker mellom 0,5 og 0,55 uansett om jeg er alene eller full-lastet.
Bruker stort sett det samme som de jeg drar på tur sammen med, når vi sammenlikner forbruket.
:prf Andre mc: Kawasaki Z650 1976 mod. Suzuki GSX750ES 1984 mod. Yamaha XTZ660 1992 mod. Suzuki Dr 800s Big 95mod. Honda Varadero 1000 2001. Kawasaki Versys 1000 2018.

Jarlekje
Innlegg: 19
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
Motorsykkelen din: Honda CBF 1000

Re: Varadero

Legg inn av Jarlekje »

Høres bra ut... Har en nyere som kanskje bytter, så da er det absolutt aktuelt

Brukeravatar
John B
Innlegg: 1
Registrert: 23 jan 2021, 20:09
Motorsykkelen din: BMW F750 GS (2021)
Sted: Sandefjord

Re: Varadero

Legg inn av John B »

Fra sommeren 2002 til høsten 2003 kjørte jeg 12000 km. med en Varadero, så ble den solgt i.f.m. personlige omstendigheter.
Høy sitteposisjon (egentlig for høy for mine bein) ga god oversikt i trafikken, under pendling gikk den 2 mil per liter, på autobahn i Tyskland ble det nesten 1 mil per liter (der kjørte jeg mest mulig 160, av og til opp mot 200 uten at sykkelen føltes usikker). Behagelig å kjøre på langtur, mer enn nok krefter til daglig bruk.
Fin sykkel hvis den passer til akkurat deg ;)

Svar