KTM er en reell utfordrer til alle merker vil jeg tro, uansett om noen mener at kvaliteten henger litt etter. Hvis du tar 1290 så er ikke den lett å ha med å gjøre, uansett om du er på Duke eller adv siden. KTM sin 790 adv R med sine 21" framhjul og 18" bakhjul er vel en av markedets mest potente og beste sykkel i sitt marked, og det er flere MC reportere / testere som har utropt denne til Beste kjøpet en kan gjøre nå.
Jeg har kjørt BMW de 4 siste årene og min K 1200 GT, røk på 28000,- med ABS problemer etter 31000 Km. Et lite søk på nett, så oppdaget jeg at det var mange som hadde problemer med både R og K serien med ABS pumpa til BMW. Byttet inn til siste års R 1200 GS (2018 mod), og før jeg hadde kjørt 100 mil sprakk instrument glasset, og nytt kostet 12000,- Ble selvfølgelig byttet uten kostnad for meg, men det ble ett verkstedbesøk ekstra. Første recall kom på første service og var på mellomaksel kryss, hvor flere hadde opplevd at det kom vann inn i hylsa, med rust og havari som resultat.
Ikke les FB sine sider om "BMW K1600 Faults Failures and Recalls", da kan du bli veldig lite motivert til å kjøpe en K 1600 GT - her er det mye om motorhavari, defekte vannpumper, bakhjul som løsner, startknapp som blir fort slitt og slutter å virke osv osv. Men de selger jo i et stort ant likevel, så at KTM står noe tilbake vs BMW hva gjelder holdbarhet, har jeg ikke noe tro på.
Alle sykler går i stykker og alle trenger litt service innimellom, og det som er viktig for meg er hva merkeverksted driver med og hvordan du blir mottatt som kunde. Pris er også viktig men ikke avgjørende, servicen jeg og sykkelen får er det som teller mest for meg. Når min R 1200GS skulle på servise første gang, kom Leeres ( Fredrikstad ) og hentet sykkelen hjemme, og levert den tilbake på døren i ( Sarpsborg) uten kostnader for meg ( Jeg jobber i Oslo og står tidlig opp og er sent hjemme, så dette er en kjempe service for meg). Verkstedet er ikke det billigste i markedet, men for meg har de vært upåklagelige og da fortsetter jeg og bruke dem.
For meg er det egentlig verkstedet som selger meg min neste sykkel eller bil, uansett om det er litt feil og mangler på sykkelen