Oppkjøring til A neste uke...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Lykkis
Innlegg: 2
Registrert: 23 sep 2020, 01:01
Motorsykkelen din: Suzuki GSX600f

Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av Lykkis »

Hei, jeg er en gubbe på 45+ år som endelig fikk lov av kona å ta lappen på A. Var en villmann bak rattet på bil i ungdomstiden og fram til ca 10 år siden. Er så ille at jeg ikke trenger å vise førerkort hvis jeg blir stoppet i teknisk kontroll av Politi eller SVV. :sorry

Holdt på nok til at det fortsatt blir fortalt ganske ville historier om mine "bragder" enda i byen jeg bor i. Vi snakker skikkelig ille greier.... Aldri mistet lappen for grisekjøring, fart, har heller aldri vært i kollisjoner. Det kommer ikke av dyktighet eller noe slikt, kun utelukkende flaks. (Vil aldri vinne noe i Lotto! Min flaks er oppbrukt!) : :roll

Nå er jeg ferdig med alt obligatorisk på kjøreskolen samt avlagt teoriprøven med 1 feil. :twothumbs:

Var heldig å få oppkjøring før SVV avslutter oppkjøring denne sesongen. Men er så fryktelig nervøs. Har alltid hatt lyst på MC lappen men på grunn av dårlige holdninger og min idiotkjøring har jeg latt være. Føler selv av jeg har endelig blitt voksen nok til dette samt at jeg med årene har blitt mer "redd". (Forstår at noen vil si jeg ikke burde kjøre opp, har fått mer enn nok kommentarer på dette av familie, venner, kjente, politi osv....) :-k

Jeg er livredd for å stryke, jeg har ingen problem med kontroll av clutch, gass, krypkjøring, sporvalg osv. Men med årene har jeg lagt meg til uvaner med balansen og nedlegg av sykkel i fart, men slalom i kjøregården føler jeg at sliter skikkelig med, tror problemet ligger i at jeg bruker HELE kroppen. Tror også at jeg overtenker hele øvelsen med vinkel, sporvalg og slikt. Får liksom ikke denne feilfri hver eneste gang!

Hvor mye vekt legges i selve slalomen, selve garasjen er ikke noe problem?
Sist redigert av Lykkis den 23 sep 2020, 02:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Du lever farlig ut fra hva du sier, tatt i betrakning at du nå skal ta MC lappen. Vi har alle dratt på litt ekstra til tider og vi har alle gjort noen blemmer, men politijakter er vel ikke veldig vanlig man hører om blandt medlemmer her inne.

Ut fra hva du sier må også jeg fraråde deg å ta MC lappen. Du er VELDIG glad i fart og skal nå kjøre noe du ikke har noe erfaring med samt har langt mer krefter etc.

Jeg vet ikke... men jeg håper virkelig du tar dette på alvor og at du tenker deg om to ganger før du vrir skikkelig på gassrulla.

Angående frykten du lever med vedrørende oppkjøringen er nok ditt aller minste problem slik jeg ser det.
Sist redigert av Bjerknez den 23 sep 2020, 05:47, redigert 1 gang totalt.

Lykkis
Innlegg: 2
Registrert: 23 sep 2020, 01:01
Motorsykkelen din: Suzuki GSX600f

Re: Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av Lykkis »

Ja, er ikke første gang jeg blir fortalt dette.

Jeg er klar over selv at jeg har vært idiot med kjøring!

Lover at jeg endelig har blitt voksen!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av Bjerknez »

Lykkis skrev: 23 sep 2020, 02:16 Ja, er ikke første gang jeg blir fortalt dette.

Jeg er klar over selv at jeg har vært idiot med kjøring!

Lover at jeg endelig har blitt voksen!
Har selv mistet lappen ved et par annledninger i løpet av livet så langt så jeg er ikke perfekt jeg heller, men dette er jo bare blåbær i forhold til det du har holdt på med. Men jada, jeg har også "testet" motorsykkelen. Men slike ting er ikke noe jeg pleier å skrike så høyt om. Husk at politiet også gjerne kan kikke litt innom her og vi har hatt flere medlemmer her som jobber i politiet.

Men nok om det, du er ett oar år eldre enn meg og da kan man vel si man er godt voksen. :thumleft

Å være nervøs før oppkjøring er vel ganske vanlig og det finnes vel ikke noen fasit på hvordan man skal berolige noen rundt dette. Men ut fra hva du skriver og at du har satt opp en sykkel som du eier i profilen din, så tipper jeg du har kjørt sykkel allerede :knegg

Altå, med den "merittlisten" du har fortalt her føler jeg du er bedre rustet vedrørende det å ferdes i trafikken samt lese trafikkbildet enn alle andre ferske mc kjørere som må lære seg dette for første gang. Så jeg synes det er veldig merkelig om du skulle stryke her. Så sant ikke de i statens vegvesen vet hvem du er og gir deg litt ekstra utfordringer. Ikke vet jeg.

Uansett, lykke til :)

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av n00b »

Altså, de ser på helheten av øvelsene i kjøregården. Hele poenget med slalåmkjøringen er å overbevise sensor om at du har kontroll på sykkelen. Selv veltet jeg en kjegle i kjøregården uten at det hadde noe som helst å si.

Opp med hodet, og (langt)frem med blikket, så nailer du det der lettere enn noe annet du har gjort i livet.

Brukeravatar
Fersking
Innlegg: 16
Registrert: 20 sep 2020, 12:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2013

Re: Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av Fersking »

Hei Lykkis, så bra at du endelig har blitt voksen nok til å innse at å være villmann ikke er så lurt, verken for deg selv eller menneskene rundt deg. Håper du vil kose deg på motorsykkelen uten at kona trenger å sitte hjemme med hjertet i halsen :-)

Jeg kan bare snakke for meg selv når det gjelder oppkjøringen, men jeg tok A2-lappen for et par uker siden og var uvel og kjempenervøs - faktisk unormalt nervøs til meg å være. (Fant ut senere at jeg nok var ekstra nervøs/uvel fordi jeg faktisk var i ferd med å bli syk den dagen...Jeg fikk også en del regn på oppkjøringsdagen og jeg hadde dessverre ikke hatt en eneste kjøretime i regnvær ila de 6-7 ukene jeg tok kjøretimer, så det bidro nok også litt til nervøsiteten.)

Jeg fortalte sensoren før oppkjøringen at jeg var veldig nervøs, og hun var veldig forståelsesfull og passet på å understreke at jeg kunne ta meg tid mellom øvelsene, vente med å kjøre til jeg var klar osv. Og så minnet hun meg på å huske å puste :-) Jeg var ganske så stiv når jeg startet på første krypkjøringen - selv om jeg gjentok alle mine mantra til meg selv om å slappe av, knipe med beina og se rett frem. Men jeg klarte meg likevel ganske greit. Jeg rev imidlertid siste kjegla med bakhjulet fordi jeg kom bittelitt ut av balanse på slutten. Når jeg hadde gjennomført første repetisjon så sa sensor til meg at jeg ikke måtte bry meg om at jeg rev kjegla, for formålet med øvelsen er å sjekke balansen, og hun så at jeg hadde god balanse. Neste runde hadde jeg full kontroll og ingen riving av kjegler.

I resten av øvelsene var det nok en del rusk som kom fordi jeg var nervøs (=stiv...), så jeg tror ikke det jeg presterte i den kjøregården var egnet til å imponere noen, for å si det sånn. Godfølelsen og flyten var der overhodet ikke, men jeg fikk nå gjort noe som liknet kjøregårdsøvelsene :-P Men som andre her har sagt: De ser på helheten, og de skjønner at du er nervøs! Ifølge min sensor, så er 90% av de som kjører opp ganske så nervøse for kjøregården, så jeg vil tro at en normalt oppegående sensor vil ta høyde for ev. smårusk som følger av nervøsistet.

Mitt beste råd er å lage deg noen mantra - dvs. noen (1-3?) ord du gjentar for deg selv før du starter hver øvelse, som skal være med å minne deg på hva som er viktigst for akkurat deg å huske på i den øvelsen. Så gjentar du disse inni deg noen ganger rett før du starter øvelsene. På krypen var det for meg "slapp av, knip, blikk".

Jeg hadde også en kjøretime for oppkjøringen for å varme opp litt. Det kan også være å anbefale. I stedet for å bruke den til å terpe i kjøregården, så valgte jeg å kjøre en runde i trafikken, for da klarer jeg å slappe bedre av.

Lykke til!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Oppkjøring til A neste uke...

Legg inn av oivindg »

Jeg kjørte opp for halvannen uke siden, og var supernervøs.

Jeg var også borti kjegler, men som nevnt av andre var det helheten sensor kikket på. Jeg fikk velge rekkefølge på øvelsene, så jeg tok den jeg gruet meg mest til, dvs. krypkjøring, til slutt. Jeg passet på å kjøre sakte når jeg kunne det mellom de andre øvelsene for å vise at jeg behersket krypkjøring (sensor følger med hele tida), så da det var tid for krypkjøring følte jeg at sensor allerede hadde sett at jeg behersket det. Jeg måtte også sette ned beinet første gang jeg skulle svinge mellom kjeglene. Sensor sa etterpå at det var bra at jeg hadde satt ned beinet og ikke prøvd å "true" meg videre og eventuelt komme enda mer ut av balanse. Som han sa, når du krypkjører i trafikken er det jo ikke noe problem å sette ned beinet innimellom.

Godt å høre at du har blitt voksen når det gjelder å ferdes i trafikken. Følte selv at jeg var for aggressiv i trafikken tidligere til å kunne kjøre motorsykkel på en trygg måte. Veldig deilig nå som jeg har roet meg ned og kan kjøre mer avslappet og defensivt og likevel kose meg.

Lykke til med oppkjøring! Tipper du klarer deg fint!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar