Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Forum for fulleffekt tung-MC
Amerikaneren
Innlegg: 21
Registrert: 19 aug 2019, 08:26
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Amerikaneren »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev: 09 okt 2020, 07:25 Kommer aldri til å forstå trangen til å trimme en tung motorsykkel. Jeg ser at tøffere lyd kan være ønskelig, men å trimme en motorsykkel som har tett opp til 200HK'er fordelt på litt over 200 kg. ser jeg rett og slett ikke poenget med. Så sant man da ikke driver med banekjøring eller konkurranse på høyt nivå for å tyne det ytterste ut av sykkelen og dermed vinne noen få sekunder på noen kilometer.
"Tuning" kan være det nettopp ordet også hinter til. Justering. Det er mange moderne sykler som kan ha veldig godt av en god tuning for å jevne ut motorgange som i mange tilfeller er "voldtatt" av produsent for å være kompatible med utslippskravene.
Ja det er finjustering som normalt er hovedpoenget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5232
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av dypen »

Vilkårene hos forsikringselskapene er vel ikke myntet på justering av ECU og annen eksos som ikke overstiger nevnte 15%. Trimming / konkuranse forbinder jeg med helt andre ting, tenkler da ombygd mc eller bil på hvite skilt tenkt brukt i løp sammenheng ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Amerikaneren
Innlegg: 21
Registrert: 19 aug 2019, 08:26
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Amerikaneren »

Her selges en 2018 Kawasaki ZX-10R (CT7652) av forhandler med katalysator fjernet og med uoriginal potte, dvs at justering av chip er også nødvendigvis gjennomført (første lenke). Men det fremgår ikke av vognkortet at dette er gjort såvidt jeg kan se (andre lenke; ikke ombygd). Oppgitt totalvekt er feil da skift av potte og fjerning av katalysator reduserer vekten mye fra fabrikkens 206 kg.

https://www.finn.no/193243029

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2 ... mer=CT7652


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av cannon »

Amerikaneren skrev: 10 okt 2020, 08:25 Her selges en 2018 Kawasaki ZX-10R (CT7652) av forhandler med katalysator fjernet og med uoriginal potte, dvs at justering av chip er også nødvendigvis gjennomført (første lenke). Men det fremgår ikke av vognkortet at dette er gjort såvidt jeg kan se (andre lenke; ikke ombygd). Oppgitt totalvekt er feil da skift av potte og fjerning av katalysator reduserer vekten mye fra fabrikkens 206 kg.

https://www.finn.no/193243029

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2 ... mer=CT7652
Fjerne katalysator ville ikke blitt godkjent i vognkort uansett.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5232
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av dypen »

Hvis det er endringer vist trafikkstasjon vil jeg tro det kommer opp under "Merknader" på side tre i vognkortet og det har du ikke tillgang til på oppslag fra kjøretøyregisteret. Det har vært gjort endringer på det du ser i kjøretøyregisteret, tidligere kunne du se hele PKK historikken med km og dato. Nå må du logge på med BankID for å se PKK historikk sammen med hvem som eier køretøyet i dag som også er nytt. Det var SMS tidligere som sikkert funker fortsatt. Fullstendig utskrift fra kjøretøyregistret med all eierhistorikk og kjøretøyhistorikk etc må du be om på via en mail. "Utskrift fra kjøretøyregisteret" Noe her er relevant for bil ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Amerikaneren
Innlegg: 21
Registrert: 19 aug 2019, 08:26
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Amerikaneren »

Jeg sjekket med selger som sier endringene ikke er registrerte og ville ikke blitt godkjente heller (@cannon ovenfor). Forhandler var heller ikke klar over de forsikringsmessige konsekvensene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser argumentet om "justering". Er enig i at dette er en bra greie, men ikke helt det jeg forbant med "trimming". For meg er trimming noe fysisk man gjør med sykkelen for at den skal yte bedre, uavhengig av forbruk. Men mulig den tiden er forbi... :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5232
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av dypen »

Trimming eksisterer fortsatt med vektjustering, balansering, maskinering, polering, grommere deler, forsterkninger osv Justering av ECU etc kommer til slutt :crazy: :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 10 okt 2020, 16:24 Trimming eksisterer fortsatt med vektjustering, balansering, maskinering, polering, grommere deler, forsterkninger osv Justering av ECU etc kommer til slutt :crazy: :twothumbs:
Så i teorien vil all fjerning av vekt annses som trimming? Så hvis man kjørte med passasjer i ulykkesøyeblikket og tar vekten på sykkelen med i bildet så kan man vel kanskje ikke si at det var økt motoreffekt som var utløsende årsak? ;)

Litt på kanten dette, og sikkert ikke slik det henger sammen, men føler allikevel at dette er en regel som virker litt dum, men som samtidig trenges... på en måte...

Amerikaneren
Innlegg: 21
Registrert: 19 aug 2019, 08:26
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Amerikaneren »

Jeg snakket med en annen forhandler i dag som behandler mange skadesaker, også for sykler med uoriginale (ikke godkjente) potter. Han hadde aldrig erfart at dette ble tatt opp som relevant for erstatning, og mente at selskapet må i så fall sannsynligjøre at endringene har relevans. Men det kan allikevel være uheldig for godtroende forsikringstagere som ikke finleser vilkårene sine.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av cannon »

Amerikaneren skrev: 10 okt 2020, 19:36 Jeg snakket med en annen forhandler i dag som behandler mange skadesaker, også for sykler med uoriginale (ikke godkjente) potter. Han hadde aldrig erfart at dette ble tatt opp som relevant for erstatning, og mente at selskapet må i så fall sannsynligjøre at endringene har relevans. Men det kan allikevel være uheldig for godtroende forsikringstagere som ikke finleser vilkårene sine.
Det stemmer med mitt inntrykk. Veldig mange sykler med modifiserte anlegg, og jeg har aldri hørt om slike forsikringsproblemer.
Kanskje det kan være en større utfordring ved garanti/reklamasjon?

Amerikaneren
Innlegg: 21
Registrert: 19 aug 2019, 08:26
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Amerikaneren »

Det er nok korrekt. Jeg fikk også beskjed om at chiptuning gjør diagnostikk hos forhandler umulig ettersom man ikke lenger får tilgang til opprinnelige sostware.


Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av HeHy »

Amerikaneren skrev:Det er nok korrekt. Jeg fikk også beskjed om at chiptuning gjør diagnostikk hos forhandler umulig ettersom man ikke lenger får tilgang til opprinnelige sostware.
Nja den er nok litt tvilsom. Noen chippselskaper spesielt utenlandske låser ecu for å forhindre at noen kan ta deres tuningfiler. Dette er nok ikke normalen med vanlig ecu flashing derimot.

Sveinunggsxr
Innlegg: 2
Registrert: 12 okt 2020, 18:16
Motorsykkelen din: gsxr 750 1998 turbo

Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår

Legg inn av Sveinunggsxr »

koble vasegate turbo klokke popof

Svar