Godt å lufte meg i dag

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 05 nov 2021, 21:48 @Bjerknez. Har nå lest en plass at du har kjørt BMW Boxer R1200R eller RS?
Nå skøyer du fælt, ErikW :crazy: :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 05 nov 2021, 21:48 @Bjerknez. Har nå lest en plass at du har kjørt BMW Boxer R1200R eller RS?
Ja, det stemmer. Men jeg har ikke kjørt GS. Jeg har ikke skrevet at det er lite punch i RS som jeg kjørte. Den var sterk som en bjønn. Men den mistet "pusten" fort. Med det så mener jeg at det ble mye giring i forhold til hva jeg var vant med. Men altså, motoren er ikke hovedgrunnen til at jeg ikke kjører GS. Det går mer på utseende og det faktum at GS i mitt hode ikke er en motorsykkel for MC entusiaster, men for eldre herremenn som vil ha noe praktisk ;)

Og praktiske er det vel liten tvil om at dem er.

RSen jeg kjørte hadde også et meget diskutabel instrumentdesign. Minnet meg mest om en Golf fra 90-tallet. Kjipt. Den skal visst ha fått et bedre display nå....?

En entusiast har jeg for meg handler kun med hjertet. En praktiker handler med hodet. Selv er jeg nok mer der at jeg kar hjertet avgjøre. Med ett lite forbehold om at motorsykkelen ikke må være helt håpløs i forhold til ryggen. En GS hadde nok trolig vært det beste for min rygg med tanke på sittestilling. Men litt ubehag kan jeg godt stå av med hvis jeg slipper å eie en slik :)

BjørnSover
Innlegg: 390
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Nå blir det nok ikke ny sykkel på meg før neste sesong. Vil prøve å legge it versys’en etter vinteren og spare penger til GSA. Enten en av de siste 1200 eller en av de første 1250. Så gleder jeg meg til å starte på min første hele mc-sesong

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av ErikW »

BjørnSover skrev: 05 nov 2021, 23:51 Nå blir det nok ikke ny sykkel på meg før neste sesong. Vil prøve å legge it versys’en etter vinteren og spare penger til GSA. Enten en av de siste 1200 eller en av de første 1250. Så gleder jeg meg til å starte på min første hele mc-sesong
Da har du noe å glede deg til :thumleft

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 05 nov 2021, 22:26
ErikW skrev: 05 nov 2021, 21:48 @Bjerknez. Har nå lest en plass at du har kjørt BMW Boxer R1200R eller RS?
Ja, det stemmer. Men jeg har ikke kjørt GS. Jeg har ikke skrevet at det er lite punch i RS som jeg kjørte. Den var sterk som en bjønn. Men den mistet "pusten" fort. Med det så mener jeg at det ble mye giring i forhold til hva jeg var vant med. Men altså, motoren er ikke hovedgrunnen til at jeg ikke kjører GS. Det går mer på utseende og det faktum at GS i mitt hode ikke er en motorsykkel for MC entusiaster, men for eldre herremenn som vil ha noe praktisk ;)

Og praktiske er det vel liten tvil om at dem er.

RSen jeg kjørte hadde også et meget diskutabel instrumentdesign. Minnet meg mest om en Golf fra 90-tallet. Kjipt. Den skal visst ha fått et bedre display nå....?

En entusiast har jeg for meg handler kun med hjertet. En praktiker handler med hodet. Selv er jeg nok mer der at jeg kar hjertet avgjøre. Med ett lite forbehold om at motorsykkelen ikke må være helt håpløs i forhold til ryggen. En GS hadde nok trolig vært det beste for min rygg med tanke på sittestilling. Men litt ubehag kan jeg godt stå av med hvis jeg slipper å eie en slik :)
Okei. Ikke alltid lett å huske alt det du skriver til tider. Mye bra og mye vas, men det setter jo litt fart og farge på et forum det da! Du er frittalende og det er gøy til "tider" Det er gøy og litt artig å lese om ditt valg av sykkel og blir gøy å følge utviklingen om ryggen din på den :O :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 07 nov 2021, 00:53
Bjerknez skrev: 05 nov 2021, 22:26
ErikW skrev: 05 nov 2021, 21:48 @Bjerknez. Har nå lest en plass at du har kjørt BMW Boxer R1200R eller RS?
Ja, det stemmer. Men jeg har ikke kjørt GS. Jeg har ikke skrevet at det er lite punch i RS som jeg kjørte. Den var sterk som en bjønn. Men den mistet "pusten" fort. Med det så mener jeg at det ble mye giring i forhold til hva jeg var vant med. Men altså, motoren er ikke hovedgrunnen til at jeg ikke kjører GS. Det går mer på utseende og det faktum at GS i mitt hode ikke er en motorsykkel for MC entusiaster, men for eldre herremenn som vil ha noe praktisk ;)

Og praktiske er det vel liten tvil om at dem er.

RSen jeg kjørte hadde også et meget diskutabel instrumentdesign. Minnet meg mest om en Golf fra 90-tallet. Kjipt. Den skal visst ha fått et bedre display nå....?

En entusiast har jeg for meg handler kun med hjertet. En praktiker handler med hodet. Selv er jeg nok mer der at jeg kar hjertet avgjøre. Med ett lite forbehold om at motorsykkelen ikke må være helt håpløs i forhold til ryggen. En GS hadde nok trolig vært det beste for min rygg med tanke på sittestilling. Men litt ubehag kan jeg godt stå av med hvis jeg slipper å eie en slik :)
...men det setter jo litt fart og farge på et forum det da! Du er frittalende og det er gøy til "tider" Det er gøy og litt artig å lese om ditt valg av sykkel og blir gøy å følge utviklingen om ryggen din på den :O :thumleft
Da er målet mitt oppnådd :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av FredrikE24 »

Man må ha i bakhodet at boxermotoren til BMW(og Guzzi uten overliggende kammer forøvrig..) ikke er noen turtallsmaskiner. Det stopper seg fort på drøyt 9000rpm for BMWens del og veien opp dit går fort. På min egen sykkel stopper det seg også på 9000rpm, så det gjelder å putte på nye gir. Utvekslingen er imidlertid gjennomtenkt og det føles helt uproblematisk. Er man dog vant med toppturtall på 14 000rpm så føles den nok kortpusta.

Da boxeren fikk våtclutch ble den mye mer responsiv og «rask» på avtrekkeren. Det er ordentlig sprut i R1250, merkbart mer komplett enn siste generasjon R1200 med 125hk og ikke sammenlignbart med den på 113hk.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av mekkern »

Årntlig sprut er å ta i da...😁
Tilogmed HD sin adventure har mer "sprut"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 nov 2021, 23:13 Årntlig sprut er å ta i da...😁
Tilogmed HD sin adventure har mer "sprut"
Jeg tenker at vi alle har forskjellige preferanser på hva "sprut" er :knegg

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg tenker at vi alle har forskjellige preferanser på hva "sprut" er :knegg
Som ho sa brura :lol
Ducati Multistrada V4S - 2021

BjørnSover
Innlegg: 390
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

FredrikE24 skrev: 07 nov 2021, 23:05 Man må ha i bakhodet at boxermotoren til BMW(og Guzzi uten overliggende kammer forøvrig..) ikke er noen turtallsmaskiner. Det stopper seg fort på drøyt 9000rpm for BMWens del og veien opp dit går fort. På min egen sykkel stopper det seg også på 9000rpm, så det gjelder å putte på nye gir. Utvekslingen er imidlertid gjennomtenkt og det føles helt uproblematisk. Er man dog vant med toppturtall på 14 000rpm så føles den nok kortpusta.

Da boxeren fikk våtclutch ble den mye mer responsiv og «rask» på avtrekkeren. Det er ordentlig sprut i R1250, merkbart mer komplett enn siste generasjon R1200 med 125hk og ikke sammenlignbart med den på 113hk.
Jeg er kanskje ikke vandt til så mye sprut. GSA jeg prøvde var i rain modus, og var helt konge å kjøre. Siden det var vått vrengte jeg ikke gassen rundt, men følte det var nok power likevel. Pluss det var ikke min sykkel.

Det er vel mest bunndraget som jeg likte på R1200, og det kommer fra mye lavere enn 9000+ rpm.

Kanskje finansministeren er snill med meg til neste år og jeg får kjøpt en 2019 modell R1250GSA - jeg fyller tross alt primtall 👍

BjørnSover
Innlegg: 390
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Nå nærmer det seg ny sesong - min første hele, og jeg ser sikkert på alle GS’ene på Finn hver dag. Jeg gleder meg sinnsykt til å komme ut på 2 hjul igjen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av rolf-arne »

ErikW skrev: 03 nov 2021, 23:08 Hadde selv 1200RT, så 1200 GS Rally og i år ny 1250GS 40 Years Edition.
Da lurer jeg på om det er og hvilke forskjeller på RT og de andre 1200 /1250...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Gammelsmurfen »

BjørnSover skrev: 09 nov 2021, 21:06 Jeg er kanskje ikke vandt til så mye sprut. GSA jeg prøvde var i rain modus, og var helt konge å kjøre. Siden det var vått vrengte jeg ikke gassen rundt, men følte det var nok power likevel. Pluss det var ikke min sykkel.
Og i Dynamic/Dynamic Pro er throttlerespons en helt annen enn i både rain og road, forutsatt at man har Pro kjøremoduser,
I sistnevnte skal throttlerespons være justerbar også mener jeg, det er den i hvert fall i Enduro Pro modus.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av ErikW »

rolf-arne skrev: 30 jan 2022, 15:53
ErikW skrev: 03 nov 2021, 23:08 Hadde selv 1200RT, så 1200 GS Rally og i år ny 1250GS 40 Years Edition.
Da lurer jeg på om det er og hvilke forskjeller på RT og de andre 1200 /1250...
RT` n var fantastisk den, men jeg sitter for komprimert med hofta og hadde konstant verking. Fikk prøve en GS, så var det bare å kjøre til butikken sporenstreks. Med 1250GS`n så er liksom det siste lille stramme på plass + litt mere pønch i motoren. Elsker den lekne sykkelen :twothumbs:

Svar