Frakt av mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Frakt av mc

Legg inn av space-ace »

Hei! Jeg skal kanskje kjøpe en sykkel i Vestfold.


Jeg bor i møre og Romsdal. Vil gjerne høres deres erfaringer med å kjøpe usett og få det fraktet. Jeg ser det er mange som kan frakte via fraktekrigen på Facebook.

Jeg er naturlig vis litt skeptisk på å både kjøpe usett og overlevere sykkelen til en privatperson på Facebook. Man vet jo aldri hva man får, og i verste fall får man ingenting.

Input tas imot med takk! Veste er så klart å hente det selv, men jeg står uten bil med hengerfeste for tiden

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Frakt av mc

Legg inn av cannon »

Jeg har gjort det samme, kjøpt usett/uprøvd. Viktig å etablere tillit og god kontakt med selger, snakke med selger, og ha en tett dialog.
Du bør:
- Kreve masse deltajerte bilder, i godt lys.
- Lydopptak av oppstart, kald motor.
- Opplisting av ALLE synlige feil/slitasje/skader/endringer. Bilder som viser alt dette. Hvis det ved mottak av sykkel viser seg at det er mangler som ikke ble dokumentert på forhånd, så har selger brutt avtalen.
- Gjennomføre et messenger/teams/el.l. videomøte med bilde og lyd, der du ber selger om å filme/zoome inn på detaljer du ønsker å se.
- Holde tilbake deler av betaling til sykkel er mottatt og sjekket ift. selgers opplysninger og dokumentasjon.

Jeg har kjøpt en del sykler, og har aldri blitt "lurt" eller skuffet. Det handler mye om å etablere tillit. Hvis i tvil, styr unna.

Gjerne avtale med den som frakter at sykkelen skal inspiseres visuelt før opplasting.
Kanskje noen her inne som kan bistå med sjekk av sykkel?
Klev Tuning holder til i Horten. Et lite "run" i benken vil avsløre feil på motor/gir/osv. Kostnad bør deles mellom selger og kjøper.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Frakt av mc

Legg inn av space-ace »

Takk for råd cannon


Hvordan har du gjort det med betaling? Og har du benyttet folk fra Facebook til å frakte? Noen av disse driver nok firma, men langt fra alle.


Tenker da så klart på tyveri, velt under frakten etc

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Frakt av mc

Legg inn av cannon »

Har ikke brukt "ukjent" frakt. Bare via kjente, privat. Litt avhengig av verdi på sykkel så bør du kanskje sørge for passende forsikring? Jeg har aldri brydd meg om det.
Som sagt: holde tilbake en andel av kjøpesum. Hoveddel betales med straksbetaling i nettbank, eller Vipps, når sykkelen er lastet opp og eventuelle heftelser er avklart.
Jeg har en kompis som har tatt en del slike fraktoppdrag. Han har 100-vis av timer med mc-frakt på "samvittigheten". Flink kar.
Hva slags sykkel er det snakk om? Stor/liten, lett/tung? Gammel/ny?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Frakt av mc

Legg inn av space-ace »

Det er en ducati 996. R-sykkel. Vekt ca 200 kilo Er jo ikke høy verdi sammenlignet med mye annet, men ønsker jo å være forsiktig fordi.

Jeg har et problem med dysene eller noe på bilen min så vet ikke om jeg tør en så lang tur. Bilen går i nødmodus innimellom bla.

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Frakt av mc

Legg inn av THagen80 »

Hva med å leie varebil en helg og dra over selv, se på sykkelen og heller der og da vurdere om du tar den med eller ikke?
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Frakt av mc

Legg inn av cannon »

Jeg kan trolig bidra med kontakt for inspeksjon og frakt, hvis du ønsker.
Han jeg snakker om har en halv mannsalder bak seg som mc-mekaniker. Haster det?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5266
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Frakt av mc

Legg inn av dypen »

THagen80 skrev: 28 des 2020, 20:15 Hva med å leie varebil en helg og dra over selv, se på sykkelen og heller der og da vurdere om du tar den med eller ikke?
Ville gått for denne løsningen :thumleft Lei / lån en varebil. Det er vel ikke mange som vil levere fra seg sykkel’n uten å få fult betalt, selger har ingen kontroll på transport. Lykke til!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Frakt av mc

Legg inn av space-ace »

cannon skrev: 28 des 2020, 20:24 Jeg kan trolig bidra med kontakt for inspeksjon og frakt, hvis du ønsker.
Han jeg snakker om har en halv mannsalder bak seg som mc-mekaniker. Haster det?
Takker for det. Jeg har ingen hast med det. Jeg pratet med en kjenning i dag, som har en transporter tilgjengelig. Får svar i morgen om jeg kan låne.

Hvis ikke er jeg absolutt opp for tilbudet ditt 👍

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Frakt av mc

Legg inn av rolf-arne »

THagen80 skrev: 28 des 2020, 20:15 Hva med å leie varebil en helg og dra over selv, se på sykkelen og heller der og da vurdere om du tar den med eller ikke?
Hadde absolutt - brukt denne metoden. (( jeg kjøpte usett og kjørte den hjem 100 mil )) , litt senere kjøpte jeg bil usett og kjørte den hjem 230 mil... holdt på å kjøre tilbake etter knappe 2 mil -- men den står no her så begge gikk jo bra :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Frakt av mc

Legg inn av space-ace »

Lesson learned:

liten oppdatering her. jeg fikk lånt meg bil og dro for å se på sykkelen.

når jeg ankommer, så starter ikke sykkelen. vi kinner til batteriet er tomt. det er kraftig ettertenning i eksosen. så ordner vi starthjelp fra bil og får start etter en tid. her blir jeg meget skeptisk. selger sier det er fordi den har stått noen måneder, men jeg vet ikke om jeg kjøper den forklaringen. Ducatien jeg har i dag starter nesten tvert etter å ha stått en hel vinter, så lenge den har strøm.

det var også en ganske distinkt hylelyd i clutch når man hadde hendelen inne. før avreise så fikk jeg opplyst at servicer var fulgt hos løvaas, men når jeg ankom så kom det fram at den var skrudd på av en kjenning. han hadde bla aldri tatt ventiljustering på de årene han har hatt den, og har bare hatt 2 servicer. mye mulig at ventiljustering hadde noe med startvansker å gjøre var tanken som slo meg. usikkerheten rundt dette gjorde at jeg be meget skeptisk..

av andre ting jeg vant så svettet bakdemperen olje, samt ene gaffelen framme. alt av ettermontert carbon på sykkelen hadde klarlakkflass, og de originale delene fantes ikke.

jeg er nå sjeleglad for at jeg ikke organiserte transport og handlet usett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Frakt av mc

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår ikke hva som gjør t noen kjøper usett. Selvsagt kan man være heldig og oftest går det kanskje bra, men å gamble med pengene på den måten synes jeg blir helt feil, selv om tilbudet er aldri så bra.

Nå kan du ta deg en pils og klappe deg selv på skulderen og ta til deg en erfaring som trolig kommer til å gjøre livet lettere for deg :)

Svar