Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.
En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.
Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.
Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.
150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).
R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.
Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet.