Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AJ »

niko skrev: 17 jan 2021, 19:52 Den her hadde jeg kikka på hvis jeg var deg. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=204651413
Pen sykkel (etter min smak), gått lite og det du trenger av ekstra utstyr kanskje minus varmeholker.
Slett ikke noe dumt forslag.
Prøvde denne modellen selv i sommer for første gang.
Det kan interesserte lese om her:
viewtopic.php?p=384095#p384095
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

TS foretrekker utseendet på racing sykler (ref. første post) men blir anbefalt en BMW 800GT med tåppbåks. :lol :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.

En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.

Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.

Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.

150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).

R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.

Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:42 Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.

En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.

Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.

Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.

150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).

R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.

Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
Hvorfor kasko på en mc til oppunder 100.000? Hvis banken har pant i sykkelen så må man ha kasko, hvis ikke så viser regnestykket ditt at kasko mest sannsynlig ikke er lønnsomt.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:28 TS foretrekker utseendet på racing sykler (ref. første post) men blir anbefalt en BMW 800GT med tåppbåks. :lol :twothumbs:
Jeg veit ikke om du rakk å lese hele trådstarters innlegg, Ove. Mulig det blei litt mange bokstaver etter hverandre. Men han skriver, og jeg siterer:
Foretrekker utseende på Racing sykklene, men kom med andre alternativ dersom dere mener det er bedre.
Understrekningen er min. Foreslår at du får deg litt søvn, og så tar deg en tur til Specsavers.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Haha, jeg så det. Men hjertet hans sier Racing. Da spiller det liten trille mener jeg hva vi andre mener han burde ha. Man bør velge med hjertet så langt det er mulig.

Merk også smileyene jeg la ved. Jeg synes bare det var litt gøy at man plutselig sporet over til en GT800 med tåppbåks. Noen poster til så dukker sikkert GS1200 opp :lol :knegg

Synet mitt er dte ikke noe galt med. Sjekket senest i fjor. Mange bokstaver etter hverandre kan det derimot enkelte ganger bli, men jeg har fått dem med meg vertfall i denne tråden. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 18 jan 2021, 06:55
Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:42 Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.

En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.

Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.

Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.

150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).

R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.

Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
Hvorfor kasko på en mc til oppunder 100.000? Hvis banken har pant i sykkelen så må man ha kasko, hvis ikke så viser regnestykket ditt at kasko mest sannsynlig ikke er lønnsomt.
Det kommer jo helt ann på om man klarer å kjøre sykkel uten skader etc. Så det blir jo et regnestykke. Som fersk motorsyklist hvor man trolig lever på budsjett ville jeg kanskje ikke satset for høyt på og unngå kasko for å spare penger.

ZZR-Erling

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:28 TS foretrekker utseendet på racing sykler (ref. første post) men blir anbefalt en BMW 800GT med tåppbåks. :lol :twothumbs:
Helt enig, det er igrunn skivebom :[-X

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 07:05
cannon skrev: 18 jan 2021, 06:55
Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:42 Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.

En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.

Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.

Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.

150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).

R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.

Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
Hvorfor kasko på en mc til oppunder 100.000? Hvis banken har pant i sykkelen så må man ha kasko, hvis ikke så viser regnestykket ditt at kasko mest sannsynlig ikke er lønnsomt.
Det kommer jo helt ann på om man klarer å kjøre sykkel uten skader etc. Så det blir jo et regnestykke. Som fersk motorsyklist hvor man trolig lever på budsjett ville jeg kanskje ikke satset for høyt på og unngå kasko for å spare penger.
Ja, forsikring er basert på risikovurdering. Hvis eier har valget om kasko eller ikke, og sykkelens verdi er under 100.000, og kaskoen koster 15-20 tusen årlig, så ville jeg mye heller satt de pengene i banken hvert år.
Det er for de aller fleste mye større sannsynlighet for å få glede av pengene i banken, enn ved å betale de til forsikringsselskapet. Her må hver enkelt selvfølgelig vurdere selv, men jeg er rimelig sikker på at de aller fleste kan se seg tilbake og tenke at kaskoen på en billig sykkel var "bortkastet". I min store MC-omgangskrets gjennom 45 år kjenner jeg til 2 tilfeller der kaskoen virkelig hadde verdi, og det var singelulykker med ny, dyr sykkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

Har ansvar på alt jeg har forsikret og spør ofte folk jeg kjenner som tegner kasko over en lav sko om hvilke tanker de har om hvorfor. Ofte går dette på autopilot.

For mitt vedkommende vurderer jeg det dithen at 100 000kr kan jeg tåle å tape og sannsynligheten for at jeg skal tape hele summen er forsvinnende liten med mindre jeg er særdeles uaktsom.

De pengene jeg sparer på dette går til andre ting. Det er ganske mange kroner over de totalt 5 årene jeg har eid BMWen.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ejs »

Prisen på kasko er for meg så billig at jeg har kasko på Californiaen. Så kan dere regne så mye dere vil :twothumbs: :twothumbs:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg betaler 5 laken i året for full kasko. Dette hadde jeg valgt uavhengig av jeg måtte eller ei. Jeg hadde full kasko på den gamle tempoen jeg hadde også. kostet med 475 kroner i året. Det er en sum jeg fint kan avse.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 15:49 Jeg betaler 5 laken i året for full kasko. Dette hadde jeg valgt uavhengig av jeg måtte eller ei. Jeg hadde full kasko på den gamle tempoen jeg hadde også. kostet med 475 kroner i året. Det er en sum jeg fint kan avse.
Du kan trygt si opp den 5000lappen. Ny eier har sikkert egen forsikring;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 18 jan 2021, 16:48
Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 15:49 Jeg betaler 5 laken i året for full kasko. Dette hadde jeg valgt uavhengig av jeg måtte eller ei. Jeg hadde full kasko på den gamle tempoen jeg hadde også. kostet med 475 kroner i året. Det er en sum jeg fint kan avse.
Du kan trygt si opp den 5000lappen. Ny eier har sikkert egen forsikring;-)
Haha, sant nok. :knegg

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av HeHy »

Kan kime inn med at forsikring på R-sykkel ikke nødvendigvis koster 20-30 lapper i året selv på personer under 24 år...
Begynte selv med å betale 7k I året for delkasko på Zx6r'n, etter min mening var fullkasko tåpelig for min del på sykkel til under 100k. Delkasko (brann og tyveri) er såpass billig i forhold til ansvar at det setter jeg på kjøretøyene mine.
Nå er jeg nede i 5000 i året inkl trafikkavgifta på 2000... I en alder av 23.

Kjører du på med kasko og 1000cc RRR sykkel til 200-300 lapper i Oslo så kan du nok se langt til billig forsikring uansett alder, sikkert stjålet i løpet av første uka uansett.

Svar