Km stand på motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Emilhagen
Innlegg: 12
Registrert: 28 jan 2021, 09:47
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S

Km stand på motorsykkel

Legg inn av Emilhagen »

Hei, har tenkt og kjøpe meg en motorsykkel, men ser i annonsen att den har gått litt over 60 000km men sykkelen bærer preg av vedlikehold.
Er det for lang kjørelengde eller går det greit?

Mvh Emil

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av mekkern »

Gamle cbr jeg har har passert 130000km uten prob.
Vil si at normalt er 100000++ ingen prob men enkelte modeller av offroadere holder litt kortere uten større vedlikehold.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av AJ »

Heisann og velkommen til oss her på MCsiden.no, Emilhagen :vs !

Dette med km.stand på brukte motorsykler er et tema som jevnlig dukker opp.
Selv vil jeg i utgangspunktet mene at 60000 km eller 60K, som mange skriver, er en km .stand det ikke er noen grunn til,å bekymre seg når det gjelder de fleste tinge motorsykler.

Selv kjørte jeg min Yamaha TDM 900, 2006 mod. tett opp mot 60K til jeg byttet den inn i 2010.
Ingen påviste feil eller unormal slitasje da sykkelen ble taksert og motor uten oljeforbruk.
Samme med min forrige KTM 1290. 55K da jeg byttet den inn. Og da gikk sykkelen jevnere og finere enn noen gang.

Så min erfaring er at mange sykler bare blir bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på.
Gjelder også de andre syklene jeg har hatt, Triumph Tiger 1050 SE og Moto Guzzi Stelvio 1200.
Alle med relativt høy km.stand ved innbytte, dvs. tett opp mot 50K.
Og jeg vet med sikkerhet at den nye lokale eieren av Stelvio'en jeg hadde, er storfornøyd med den.

Det som er viktig uansett km.stand er å få dokumentert at servicer et samvittighets fulgt.
Eller at tidligere eier er kompetent nok om vedk. påberoper seg å ha gjort alt av service selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av MGR1 »

Kosmetiske ting er i større grad relatert til km-stand enn tekniske ting. Hvis du er opptatt av at lakk og detaljer skal være strøkne, så velg en med lav km-stand. Noen modeller har tekniske issues som dukker opp ved gitte km-intervaller; der må du søke på nettet for den spesifikke modellen.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av KåreDump »

Motorsykler bør nok, som biler, funke greit selv etter et par hundre tusen kilometer.

Men jeg tror vi er litt bortskjemte i Norge mht tilgang på eldre MC med lav kilometerstand. Utrolig hvor mange motorsykler som så godt som aldri blir brukt, og med kort sesong så vil selv sykler som brukes flittig ikke oppnå rare kilometerstanden.

Min forrige sykkel kjørte jeg 80-90.000 kilometer på uten mekaniske problemer i det hele tatt.
Bortsett fra slitedeler som dekk, olje, filter og bremseklosser så ble det kun bytta ei bremseskive (kast) og en ECU (hjerneskade), ellers null problem.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av cannon »

Jeg tror de fleste er opptatt av motor/gir når det vurderes kjørelengde. Moderne mc-motorer klarer normalt langt mer enn 100K kilometer hvis vedlikeholdet er ok.
Andre ting som slites er jo brytere, elektronikk, bensinpumpe, chassislager og dempere. Skifte av hjullager, styrelager (konisk), svingarmslager og lagring av demperlink bak, samt full overhaling av gaffelbein med glideringer, simmerringer osv, samt evt. bakdemper er en rimelig og svært effektiv fornyelse av en gammel sykkel, hvis man gjør det meste selv.
AJ; jeg tror ikke at syklene våre blir bedre og bedre jo lengre de blir kjørt.....;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 28 jan 2021, 16:35 AJ; jeg tror ikke at syklene våre blir bedre og bedre jo lengre de blir kjørt.....;-)
All mekanikk slites selvfølgelig med tiden og ikke minst allerede fra første oppstart. Men blir samtidig innkjørt, tilkjørt og samkjørt. Noe som ofte utjevner vibrasjoner og gjør girklasser smidigere og motorgange jevnere og kanskje også frigjør mer motorkraft etter hvert som kilometerne ruller på.
Samtidig med at alt på motorsykkelen slites i varierende grad i takt med bruken, selvfølgelig.

Man sier gjerne om oss mennesker at han eller hun er i sin beste alder. Ikke uten grunn, selv om alderen krever sitt.
Det samme kan man gjerne si om motorsykler.
Og det er det jeg mener med bedre og bedre etter hvert som tiden går og i takt med bruken.
Kan gjerne skrive det slik med anførselstegn:
AJ skrev:Så min erfaring er at mange sykler bare blir "bedre og bedre" etter hvert som kilometerne ruller på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Uproblematisk om den er stelt pent med. Er typisk hvordan den er parkert, brukt osv. Som synes først. Ikke hvor langt den er kjørt.
jeg er feks ekstremt(!) opptatt av at sykkelen ikke skal stå parkert i regn eller direkte sollys. Dekker til sal, brytere, instrumenter etc. når den står i fint vær. En ny sykkel blir fort seendes gammel og sliten ut om man ikke passer på.

Når kilometerne røyner på, så er det ting som bremser, clutch, dempere og lagre som må skiftes, men det er jo ingen stor greie..

Emilhagen
Innlegg: 12
Registrert: 28 jan 2021, 09:47
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av Emilhagen »

Hei, tusen takk for gode svar alle sammen! Kommer med en oppdatering senere når jeg har fått den hjem :) blir spennende med sin første sykkel :D

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg ville ha funnet frem "Owners Manual" på sykkelen slik at jeg kan finne ut hvor ofte sykkelen faktisk trenger vedlikehold. Jeg ville også ha googlet litt etter "common problems" med den typen sykkel jeg så på.

60000 er for å si det enkelt, mer på en 80'talls Harley enn en 2010 Yamaha. Mer på en racing sykkel med høy RPM på motoren enn en touring sykkel. På feks en Honda Goldwing ville jo 60 000 knapt kvalifisere for førstegangservice.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 29 jan 2021, 02:48
60000 er for å si det enkelt, mer på en 80'talls Harley enn en 2010 Yamaha. Mer på en racing sykkel med høy RPM på motoren enn en touring sykkel. På feks en Honda Goldwing ville jo 60 000 knapt kvalifisere for førstegangservice.
Dette temaet er det skrevet og synset mye om. Det er kanskje naturlig å tenke at en høyturtalls RR-motor slites mer grunnet høyere turtall, sammenlignet med en touringsykkel, ved lik kjørelengde. Mine RR-litersykler til veibruk rusler på 4-5000 rpm i 100kmt. Det er ikke ekstremt høyt turtall.
En ting å ta med seg i den vurderingen er at touring-sykler har gjerne mye lengre slaglengde, slik at "piston travel" er lengre, og at stemepelhastigheten dermed blir veldig høy, selv om turtallet er lavt. Dette utvikler overflatevarme og økt slitasje av sylingervegg, stempel, og ringer. Dimensjonering av oljepumpe og opplagring i motoren er gjerne tiltasset motorytelse og turtall, og dermed er det ikke så sikkert at en motor på høyere turtall vil slites fortere.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av Rune75 »

200 tusen miles på en Kawasaki zx9r https://www.outdoorhub.com/stories/2012 ... sportbike/

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1592
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av Kjellrf »

Kjenner ei som har en gammel CB750, som hun har hatt i mange år. Da sykkelen hadde gått drøyt 150.000km, fikk hun tilbud av en kompetent venn om at han kunne overhale den.
Hun benyttet seg av tilbudet siden den hadde gått såpass langt, men sykkelen gikk hverken like pent eller like bra etter overhalingen. Så antagelig var den i perfekt innkjørt stand før overhalingen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Er ikke vits i å klå på ting som funker. Bytter man olje ofte nok og følger boka så holder de lenge.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Km stand på motorsykkel

Legg inn av Maschev »

Tror nok generelt at folk bekymrer seg mer for kilometerstand enn nødvendig. Der er jeg selv skyldig ved enkelte bilkjøp. Men det er nok av dokumentasjon på sykler som går langt over 100.000 km.

Svar