Billig og praktisk sykkel, forslag?

Forum for fulleffekt tung-MC
Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Speedo »

Kan til nød strekke meg over 30k hvis jeg finner noe som passer veldig bra, men mtp. at det helst skal være veteran (pre 01-modeller) ser jeg ikke helt meningen å bruke så mye mer enn 30k.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av SilverSmurfer »

Speedo skrev: 27 feb 2021, 13:23 Takk for masse bra forslag, mye bra å titte på nå. I utgangspunktet vil jeg helst unngå A1. A2 kan kanskje funke, spesielt siden det er lette sykler å ha med å gjøre, både vektmessig og mekking. Til info vil sykkelen brukes mest til sporadisk bykjøring i Oslo og noen få langturer i året.
Regnet med det :) Men ville bare poengtere at syklere som i utgangspunktet var dyrere når de var nye gjerne fremdeles er dyrere når det kommer til vedlikehold, reservedeler og forsikring.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Speedo »

SilverSmurfer skrev: 27 feb 2021, 14:15
Speedo skrev: 27 feb 2021, 13:23 Takk for masse bra forslag, mye bra å titte på nå. I utgangspunktet vil jeg helst unngå A1. A2 kan kanskje funke, spesielt siden det er lette sykler å ha med å gjøre, både vektmessig og mekking. Til info vil sykkelen brukes mest til sporadisk bykjøring i Oslo og noen få langturer i året.
Regnet med det :) Men ville bare poengtere at syklere som i utgangspunktet var dyrere når de var nye gjerne fremdeles er dyrere når det kommer til vedlikehold, reservedeler og forsikring.
Veldig godt poeng det faktisk. Og jo dyerere/komplisert sykkelen er/var, desto mer kan gå galt/mer å skru på.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg kan anbefale ZZR600, hadde ny i 97 og kjøpte en brukt igjen i fjor, da jeg syns det er en god around sportstouringsykkel. 95 og seinere skal ha bedre dreiemoment enn de opp til da, og modell skifte var i 93. Dreiemomentet i de er faktisk bemerkelsesverdig bra.
Har også hatt CBR1000F og ZZR1100 på 90-tallet.
Når det gjelder såkalt plagsom knevinkel, så er problemet egentlig vel så mye for skarp hoftevinkelen, som knevinkel. Jeg kan sitte med virkelig skarp knevinkel, så lenge hoftevinkelen ikke er ille.
Sist redigert av Kjellrf den 27 feb 2021, 21:33, redigert 2 ganger totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av SilverSmurfer »

Speedo skrev: 27 feb 2021, 14:36
SilverSmurfer skrev: 27 feb 2021, 14:15
Speedo skrev: 27 feb 2021, 13:23 Takk for masse bra forslag, mye bra å titte på nå. I utgangspunktet vil jeg helst unngå A1. A2 kan kanskje funke, spesielt siden det er lette sykler å ha med å gjøre, både vektmessig og mekking. Til info vil sykkelen brukes mest til sporadisk bykjøring i Oslo og noen få langturer i året.
Regnet med det :) Men ville bare poengtere at syklere som i utgangspunktet var dyrere når de var nye gjerne fremdeles er dyrere når det kommer til vedlikehold, reservedeler og forsikring.
Veldig godt poeng det faktisk. Og jo dyerere/komplisert sykkelen er/var, desto mer kan gå galt/mer å skru på.
Ikke bare det, men hver individuelle komponent vil også vanligvis koste mer siden det er snakk om større og kraftigere komponenter som det også er lavere toleranser på. Så en reparasjon som koster 2000 kroner til en 125cc vil gjerne koste 4000 til en 500cc, 6000 til en 750cc og 8000 til en 1000cc.

Men dette er vanskeligere å beregne når det kommer til veteransykler, på eldre sykler kan jo delene i noen tilfeller være veldig billige, og i andre veldig dyre.

Men det gjelder å finne en balanse der du både har råd til å kjøpe og til å kjøre sykkelen du velger.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Esveen »

Jeg lagret denne for en tid tilbake, tror ikke den er solgt. Denne må fylle endel kriterier?

Veteran
Kardang
Lett å skru på
Grei motor
Fin sittestilling
Kofferter
Bra deletilgang
Får igjen pengene om noen år

Kan sikkert komme med ett bud som er fornuftig.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=189335506
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av FredrikE24 »

Den K100en var ryddig. Fikk nesten litt lyst på en tur til Hadeland. Bygget som en tanks og en ordentlig komfortabel sak

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 27 feb 2021, 16:49 Den K100en var ryddig. Fikk nesten litt lyst på en tur til Hadeland. Bygget som en tanks og en ordentlig komfortabel sak
Toten, FredrikE24, Toten, ikke Hadeland.
Lena er nemlig på tjukkeste Toten :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Norsense »

Speedo skrev: 27 feb 2021, 13:59 Kan til nød strekke meg over 30k hvis jeg finner noe som passer veldig bra, men mtp. at det helst skal være veteran (pre 01-modeller) ser jeg ikke helt meningen å bruke så mye mer enn 30k.

Veteran blir det først når sykkelen er fra 1991 eller eldre. Fremdeles 30 år som gjelder for å slippe med mindre årsavgift og evnt. veteranforsikring. Avgiftsfritak ved import er fra 20 år.
Sist redigert av Norsense den 27 feb 2021, 17:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vel noe alle vet?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 27 feb 2021, 16:59
FredrikE24 skrev: 27 feb 2021, 16:49 Den K100en var ryddig. Fikk nesten litt lyst på en tur til Hadeland. Bygget som en tanks og en ordentlig komfortabel sak
Toten, FredrikE24, Toten, ikke Hadeland.
Lena er nemlig på tjukkeste Toten :) .
Da får jeg si hade, og dra til Toten i stede!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 27 feb 2021, 17:05
AJ skrev: 27 feb 2021, 16:59
FredrikE24 skrev: 27 feb 2021, 16:49 Den K100en var ryddig. Fikk nesten litt lyst på en tur til Hadeland. Bygget som en tanks og en ordentlig komfortabel sak
Toten, FredrikE24, Toten, ikke Hadeland.
Lena er nemlig på tjukkeste Toten :) .
Da får jeg si hade, og dra til Toten i stede!
:knegg
Jo, hadet :vs .
Og god tur :mc1 .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Nomade »

FredrikE24 skrev: 27 feb 2021, 16:49 Den K100en var ryddig. Fikk nesten litt lyst på en tur til Hadeland. Bygget som en tanks og en ordentlig komfortabel sak
Tror den må være solgt, har byttet eier rett før jul i fjor. Annonsen sist endret 25 okt 2020....

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av xses »

Speedo skrev:Takk for masse bra forslag, mye bra å titte på nå. I utgangspunktet vil jeg helst unngå A1. A2 kan kanskje funke, spesielt siden det er lette sykler å ha med å gjøre, både vektmessig og mekking. Til info vil sykkelen brukes mest til sporadisk bykjøring i Oslo og noen få langturer i året.

Så langt er disse nevnt
- XJ600
- TDM 850
- Transalp
- BMW K75 og K100
- BMW R850R
- K1200RS
- CRF250L
- FJ1100
- CBR1000F

Andre jeg også har tenkt på tidligere er: ZZR600/1100 (kanskje litt skarp knevinkel?), CBF1000 (litt dyr, ikke veteran), XJ900, GSF600, GSX650F (ikke veteran, tung, og litt dyr), FZ6S (lavt bunndrag)
Kan gå godt for GsxF :) fin å kjøre, har en '98 modell 750. Eneste jeg syns er litt kjipt et bunndraget, dvs blir endel giring opp svingete fjell med full oppakning.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Billig og praktisk sykkel, forslag?

Legg inn av Domino »

mekkern skrev: 27 feb 2021, 08:47 Eldre yamaha lider ofte av dårlig 2 gear..ellers stort sett ok.
På FJ1200 er dette så vidt jeg vet fikset. Mange FJ1100 er også modifisert med nyere deler som kurerer problemet.

Svar