Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 10 mar 2021, 15:48 Målt i benk har BMW nesten like mange hester på bakhjulet som KTM 1290 Superduke.
Ser ut som KTMen har 30hk mer enn BMWen ved 6000omdr :knegg Toppeffekt er kjekt på bane og pub'en, dreiemoment man trenger på veien :thumleft Ikke det at KTMen mangler toppeffekt...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 58
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av Mincemeat »

Første testen av S1000R ute, men forstår lite:

https://youtu.be/CS1VdJuBkdc

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av cannon »

pingvin skrev: 10 mar 2021, 20:35
Bjerknez skrev: 10 mar 2021, 15:48 Målt i benk har BMW nesten like mange hester på bakhjulet som KTM 1290 Superduke.
Ser ut som KTMen har 30hk mer enn BMWen ved 6000omdr :knegg Toppeffekt er kjekt på bane og pub'en, dreiemoment man trenger på veien :thumleft Ikke det at KTMen mangler toppeffekt...
Ganske så uenig her. På bane er vi helt avhengig av en fin momentkurve og høye toppverdier på både moment og effekt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 10 mar 2021, 22:18
pingvin skrev: 10 mar 2021, 20:35
Bjerknez skrev: 10 mar 2021, 15:48 Målt i benk har BMW nesten like mange hester på bakhjulet som KTM 1290 Superduke.
Ser ut som KTMen har 30hk mer enn BMWen ved 6000omdr :knegg Toppeffekt er kjekt på bane og pub'en, dreiemoment man trenger på veien :thumleft Ikke det at KTMen mangler toppeffekt...
Ganske så uenig her. På bane er vi helt avhengig av en fin momentkurve og høye toppverdier på både moment og effekt.
Jo, jo, effekt er jo bare dreiemoment x turtall så fordel med høyt dreiemoment (og da effekt) også på lavere turtall på bane også selvfølgelig. Poenget var vel mer at i praksis sjelden trenger 180hk på i toppeffekt på landeveien.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av Bjerknez »

Er enig med cannon her.

Når man tar Superduke 1290 og BMW S1000R har disse tilnærmet like mange hester i benken. På bane ville jeg nok heller hatt en lineær og forutsigbar momentkurve med minst mulig giring fremfor det motsatte.

Det skal sies at jeg nok uansett ikke hadde klart og temme noen av dem på en bane, men MÅTTE jeg velge en av disse to til banekjøring så hadde jeg valgt Bimmern. Ikke bare grunnet motoren, men demperne er også en ganske vesentlig grunn. Altså totalpakken.

En hvilken som helst banemainiac hadde kjørt rævva av meg med langt kjipere sykkel enn S1000R. Men spørsmålet var altså hvilken av disse som hadde passet best på bane, og da sier jeg S1000R.

Tuono er er jogså minst like kompetent, men den koster jo skjorta.

Bare hold deg langt unna Suzuki sin konkurrent til S1000R. Den heter noe medGSX S-1000 ett eller annet. Denne likte jeg ikke i det hele tatt. Hvorfor enkelte kjøper en slik fremfor en sykkel som S1000R er meg en gåte. Makan til rykk og napp i køkjøring har jeg aldri opplevd og bremsene var vesentlig dårligere enn enn S1000R. Fikk ikke kjørt den så langt, men det ga meg ingen mersmak.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 58
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av Mincemeat »

Valget falt på en 2020 Superduke R. Utrolig nok. Mye frem og tilbake, men kom frem til at det var den jeg aller helst ville ha.

Så da kommer spørsmålet: Hvem kan sette opp fjæringen til denne? Leser fra britiske forum at den trenger spacere, så bør vel være noen som kan WP.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av pingvin »

Mincemeat skrev: 03 apr 2021, 22:38 Valget falt på en 2020 Superduke R. Utrolig nok. Mye frem og tilbake, men kom frem til at det var den jeg aller helst ville ha.

Så da kommer spørsmålet: Hvem kan sette opp fjæringen til denne? Leser fra britiske forum at den trenger spacere, så bør vel være noen som kan WP.
Grattis :thumleft Utrolig sykkel, eneste av de du nevner har prøvekjørt, tullete drag :O

Pleier å få hjelp av Jon Grevæg på Spinnin Wheel med dempere, han er ganske bra på dette men spørs jo hvor du har kjøpt din...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 58
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av Mincemeat »

Takker! :) Kjøpte den i Oslo av AMD. Overligger.

Kan ta en telefon og høre med Spinnin Wheel. De tjener jo penger på det de også. Synes det er greit å ha noen som forhandler WP/KTM om man skulle trenge deler. :)

Ellers driver vel Klev tuning med K-Tech. Han har vel sikkert god kunnskap også

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av AJ »

Mincemeat skrev: 04 apr 2021, 10:27
Ellers driver vel Klev tuning med K-Tech. Han har vel sikkert god kunnskap også
Eller Esp1Tech i Oslo.

Gratulerer med spenstig sykkel :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av pingvin »

Må sies at mer brukt Græveg til å hjelpe meg med å sette opp originaldempingen, dette gjør han jo gjerne som service når kjøper MC der så ikke betalt for dette.

Om du skal gjøre litt større modifiseringer er kanskje Esp1Tech eller noen av de andre bedre men dette vet nok andre mer om enn meg.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 58
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av Mincemeat »

Skal ta en telefon til Esp1tech. Det ser ut til at han favoriserer blant annet WP, og det er jo en fordel. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av AJ »

Mincemeat skrev: 04 apr 2021, 17:49 Skal ta en telefon til Esp1tech. Det ser ut til at han favoriserer blant annet WP, og det er jo en fordel. :)
Sjekk opplysningene på nettsiden hans.
Han liker ikke at folk ringer... Send heller en mail og forklar hva du vil han skal se på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av cannon »

Første steg er uansett å bytte til riktige fjærer, for din totale vekt med fullt kjøreutstyr.
Deretter justere "sag"/ og det gjør du enkelt selv, med en medhjelper som holder deg i balanse.
Demping (Comp og rebound) setter du til anbefalte verdier i manualen. Deretter er det kjøring, analyse og justeringer på banen.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 58
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av Mincemeat »

AJ skrev: 04 apr 2021, 17:54
Mincemeat skrev: 04 apr 2021, 17:49 Skal ta en telefon til Esp1tech. Det ser ut til at han favoriserer blant annet WP, og det er jo en fordel. :)
Sjekk opplysningene på nettsiden hans.
Han liker ikke at folk ringer... Send heller en mail og forklar hva du vil han skal se på.
Note taken og mail sendt :)

Håper å slippe å bytte fjærer, men må man så må man. Er vel ca 88 kg med utstyr (87+1kg i margin). Vet ikke om mange menn som er 65+ 10kg (75 som er ktm sin oppgitte førervekt.)

Sag skulle jeg nok klart å fikse selv. Pleier du å forandre på comp/rebound på bane cannon eller forblir det stort sett fabrikk?

Litt morsomt er det jo å prøve å fikle selv. Den har +/- 3 for preload som jeg synes kanskje er lite?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring

Legg inn av HeHy »

Hvis esp1tech skal gjøre jobben så er det nok komplett omvalving med nye fjærer som gjelder. Har lest at han gjør en skikkelig grundig jobb når han først gjør en jobb. Problemet er vel at han er rimelig opptatt, tror han gjør dette på hobbybasis så regn med å ha god tid før han kan ta på seg jobben, og god tid før du får tilbake sykkel.
Ved bytte av innmat i gafler, særlig hvis ikke du leverer gaflene tatt ut av sykkelen så må du vel regne en del tusen på dette her. En vanlig justering av sag, rebound osv ville jeg heller prøvd meg på selv med litt hjelp fra Dave moss på YouTube. Han lager gode videoer på hvordan sette opp fjæring med gode forklaringer på hva hver innstilling gjør.
Ellers er det vel bytte av bakdemper og cartridges I gafler med nye fjærer for å virkelig få justeringsmuligheter og custom oppsett for deg (og din kjøring) og din vekt.

Svar