Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 16 mai 2021, 21:27 Jeg kunne tenkt meg en tur på Rudskogen igjen, få kjørt meg inn litt igjen. Man blir litt slapp med å trene på god kjøreteknikk etter en tid.
Hvordan får man tatt seg en tur på Rudskogen? Det kunne jeg hatt skikkelig lyst til.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

Var litt tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk sjansen(ble invitert av MC-klubben innad hos en kunde), og tilfeldigvis sto cannon her på forumet som en av arrangørene og instruktørene. Et kanonopplegg med fokus på å kjøre på banen etter egne evner og grenser. Ikke noe kjeglekjøring og fjas som jeg tror mange andre arrangører ofte har med.

Det har ikke vært noe mer siden. Usikker på om det var økonomisk vanskelig å få til eller hva det var.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 16 mai 2021, 21:47 Var litt tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk sjansen(ble invitert av MC-klubben innad hos en kunde), og tilfeldigvis sto cannon her på forumet som en av arrangørene og instruktørene. Et kanonopplegg med fokus på å kjøre på banen etter egne evner og grenser. Ikke noe kjeglekjøring og fjas som jeg tror mange andre arrangører ofte har med.

Det har ikke vært noe mer siden. Usikker på om det var økonomisk vanskelig å få til eller hva det var.
Skjønner. Kanskje noe å tenke på for forumet på litt sikt? MC sidens Rudskogen-dag?

KawaKjetil

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av KawaKjetil »

niko skrev: 16 mai 2021, 21:43 Hvordan får man tatt seg en tur på Rudskogen? Det kunne jeg hatt skikkelig lyst til.
Blant annet førerutviklingskurs. 2 kjøreskoler her i vest som arrangerer hvert år, men i år var det full liste før en fikk sagt kake..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

niko skrev: 16 mai 2021, 21:55
FredrikE24 skrev: 16 mai 2021, 21:47 Var litt tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk sjansen(ble invitert av MC-klubben innad hos en kunde), og tilfeldigvis sto cannon her på forumet som en av arrangørene og instruktørene. Et kanonopplegg med fokus på å kjøre på banen etter egne evner og grenser. Ikke noe kjeglekjøring og fjas som jeg tror mange andre arrangører ofte har med.

Det har ikke vært noe mer siden. Usikker på om det var økonomisk vanskelig å få til eller hva det var.
Skjønner. Kanskje noe å tenke på for forumet på litt sikt? MC sidens Rudskogen-dag?
Hiver med et klipp. Var vel kjøring fra rundt 14-tiden med lett instruksjon rundt banen i grupper. Deretter frikjøring. Jeg kjørte nok maksimalt tidsmessig og hadde en hel tank rundt banen den dagen. Da jeg var tilbake på bensern i Rakkestad fuska motoren grunnet lavt bensintrykk. Det var rundt 28grader utpå der den dagen, men Klim-dressen har såpass med lufting at det var ikke noe issue overhodet for min del.

Blir å heve setet og fothvilere neste gang. Da jeg var ferdig var venstre fothviler slitt bort til halv bredde :lol

https://youtu.be/lRf6rLZfsKg

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av niko »

Starter en ny tråd i stedet for å "kuppe" denne. Tar med klippet ditt, Fredrik.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av cannon »

Opplegget som Fredrik nevner var i regi av min arbeidsgiver, og meg som ansvarlig. Vi hadde slike "rustløsere" 6-7 år på rad, med topp instruktører og et godt opplegg.
Ikke umulig å ta det opp igjen hvis mc-siden er interessert. Jeg bidrar gjerne; og jeg skaffer de aller beste instruktørene.
Dette er ikke racing, og alle kan/bør delta, med alle typer sykler.
Jeg kan skrive under på at Fredrik, og alle de andre storkoste seg....og all lærte noe nytt og nyttig:-)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

niko skrev: 16 mai 2021, 21:43 Hvordan får man tatt seg en tur på Rudskogen? Det kunne jeg hatt skikkelig lyst til.
SeniorMC er vel det enkleste. Riktignok litt utfordrende akkurat i år (og i fjor) pga begrensing på antall plasser så må være på ballen.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

Senior MC er et alternativ, men det er ikke et lav-terskeltilbud. Jeg gidder ikke sesjoner og klasser. Jeg vil bare kjøre.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 16 mai 2021, 21:27 Hadde ifjor en nødbrems med unnamanøver på tur en grytidlig morgen. Holdt vel 100 på en landevei når en elgku med kalv kom løpende ut av skauen fra venstre. Løste ikke ut ABSen og fikk ned farten til ca 20(motoren stoppet i 6.giret med god margin) og kom meg bak ræva på kalven. Hadde det kommet trafikk i mot måtte jeg ha funnet på noe annet. At jeg lå akkurat på punktet hvor det skulle til å slippe er jeg meget sikker på. Har i ettertid blitt mye mer påpasselig i skumring, selv om man vet at slikt kan skje når som helst.
:O Elg er vel egentlig det jeg tenker aller hyppigst på da jeg kjører på typisk utsatte steder med skog tett på veien.
Har hytte i Hedmark å ser så mye elg på tur opp og ned, kjører som oftest bil dit pga. at det er som regel med kone og unger.
Dersom det er dype grøfter, eller de kommer i godt trav gjennom skogen og rett ut, så skjer det så altfor fort.
Jeg har lagt meg til en vane å scanne begge sider av veien når jeg kjører gjennom skog for å forhåpentlig spotte de tidlig.
Frister absolutt ikke å bore kroppen inn i 400kg elg... sikt på baken sies det.

Svar