Valgets kval med BMW GS eller GSA

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av ErikW »

Hei folkens
Det blir gjort bestilling (avtale er i boks.) av helt ny sykkel på Tirsdag, men da er valgets kval mellom GS eller GSA.
Litt opptatt av vekt da GS er tung nok ved stillestående og turpakket. Mitt høyre kne er litt svakt i enkelte vinkler, så må
ta noe hensyn til det, men vil allikevel høre hva folket sier. :-k

Fordeler og ulemper og råd mottas.
Rekkevidde på GSA trenger jeg ikke, da alle jeg kjører med må fylle allikevel... :D

Min superstrøkne 1200GS Rally 2017 er da til salgs om noen får tenning rimelig raskt. (man vet jo aldri.)
Alt utstyr du får kjøpt + litt til. GSA koffertsett. Km.st. kun 23.500 og helt ny service nå!.
Dette ER en 100% strøken sykkel.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av SilverSmurfer »

Mesteparten av vektforskjellen mellom GS og GSA kommer jo fra større tank og forhåndsmontert fallbeskyttelse. Men hvis du uansett skal montere fallbeskyttelse på en ny GS sykkel utgjør det ingen stor forskjell.

Så da er det jo i praksis kun forskjell på gaffel/dempervandring som står igjen, trenger du det lille ekstra GSA gir? Samt at forbremsen fungerer bedre stående på GSA.

Så hvis du har tenkt å kjøre offroad med den er vel GSA best. Hvis den holder seg på veien og ikke trenger ekstra fallbeskyttelse, GS.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av Ketil »

Jeg vurderte også både vanlig GS og GSA, og valgte til slutt GSA da jeg for det meste kjører langturer og den virket å være den mest komplette mc for mitt bruk. GSA er stor og massiv når du skal parkere på trange plasser, men når den først begynne å rulle så merkes ikke vekta. Når du er vant med vanlig GS så tror jeg ikke en GSA vil oppleves vesentlig tyngre. Uansett er det lurt å prøve begge før du bestemmer deg, lykke til


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av dypen »

Helt klart GSA :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde nok gått for en vanlig GS. GSA er faktisk litt i overkant klatrestativ.

Her er det nok mange som er uenig, jeg synes R1250GS er finest i klassen.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av haakeik »


mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av mogs »

Oh.. Valgets kvaler.... :-k ! Jeg har hatt 1200 GS. Det har du også, du vet hva den er og kjenner sykkelen, bunnsolid. Om jeg hadde valget så ville jeg prøvd GSA som noe nytt i opplevelsen. Tror ikke du får lasta noe mer på den vektfordelingsmessig med tanke på vonde kne. Den vil du kjenne på om du laster GS også. Litt sånn tar du den så tar du den.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av Erlend Kveinen »

Hei Erik. Hvis du ikke har bruk for GSA-ens enorme tankkapasitet kan jeg ikke skjønne annet enn at standard GS er det beste valget. Lettere, mer agil og mindre ruvende er uvurderlige fordeler ved hverdagsbruk. En del rimeligere er den jo også.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Valgets kval med BMW GS eller GSA

Legg inn av Kråka »

Står mellom samme valg om de ikke er utsolgt i pr når jeg evt skal bestille. Er første sykkel, så jeg vil ha på veltebøyler. Da ender vekt og pris på det samme. Men heller litt mot GS grunnet andre fargemuligheter

Svar