Kjenner litt på kubikk syndromet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av FredrikE24 »

Synes egentlig R1200GS/R1250GS flytter seg greit. Jeg tar en R1250GS kneeeeepent, så det hadde funka for meg for en stund.

Audi Mannen
Innlegg: 320
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Nordmøre

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

WikingTnT skrev: 04 apr 2021, 16:46
simpson skrev: 04 apr 2021, 16:16 Hvis du liker duppeditter, elektronikk og noe som drar skinnet av pølsa er Multistrada svaret.
Hvis ikke penger stopper deg, så reis til Trondheim og prøv en, og ikke kjøp noe annet FØR du har kjørt en V4
Støtter den - kom til Trondheim - Barske og undertegnede stiller gjerne opp med " objektive " preferanser 😎😃
Objektive hørte jeg ja.... ender vel opp med en Benelli før jeg vet ordet av det. Jeg er svak for Ducati, og den nye V4 er nok noe av det beste på markedet akkurat pr.d.d. Skal ikke se bort fra at jeg må opp en tur og få prøvd den. Er jo mulig å få til en tur på GS1250 på samme dag. Da blir det kanskje mulig å skille de lettere.
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986

Audi Mannen
Innlegg: 320
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Nordmøre

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

oivindg skrev: 04 apr 2021, 17:10 Min erfaring fra bil er at kubikk er deilig. Kjøp deg en større sykkel hvis du har lyst på det. Prøvekjør de nevnte syklene og kjøp den som gir deg mest "må ha" følelse. Motorsykkel skal kjøpes med hjertet.

Men det må nevnes at det blir litt rart hvis Audi Mannen kjøper BMW. Selv om det selvsagt er det beste merket. :-D
Helt klart, men jeg har aldri tvilt på at BMW lager også gode biler, ser jo det rundt omkring. Jeg finner meg bare ikke tilrette bak rattet på de. Hadde Audi laget mc så hadde det sikkert blitt en derfra. Men igjen.... Ducati er jo i familie og da kan det hende. Jeg ser litt av tankegangen i og bak Ducati når det kommer til tekniske løsninger og "vorsprung" så jeg har en mild dragning mot den røde. Samtidig så må man jo være ærlig å si at BMW har laget fryktelig mange gode sykler gjennom tidene, patriot kan jeg være, men man må ikke være naiv av den grunn. Det er glede på 2 hjul som gjelder.
Noe av grunnen til at jeg kanskje vurderer bytte er også helt idiotisk, men et bilkjøp i fjor sommer ødela den gleden av å kjenne draget når man vrir på rulla. Det forsvant fra Tracer'n når man vet at bilen drar bedre i forbikjøringer enn sykkelen. GT'n er sprek, men ikke helt der lengre. Jeg kjører ikke hardt, men liker at det tar i litt når jeg trenger det.
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 04 apr 2021, 19:00
oivindg skrev: 04 apr 2021, 17:10 Min erfaring fra bil er at kubikk er deilig. Kjøp deg en større sykkel hvis du har lyst på det. Prøvekjør de nevnte syklene og kjøp den som gir deg mest "må ha" følelse. Motorsykkel skal kjøpes med hjertet.

Men det må nevnes at det blir litt rart hvis Audi Mannen kjøper BMW. Selv om det selvsagt er det beste merket. :-D
Helt klart, men jeg har aldri tvilt på at BMW lager også gode biler, ser jo det rundt omkring. Jeg finner meg bare ikke tilrette bak rattet på de. Hadde Audi laget mc så hadde det sikkert blitt en derfra. Men igjen.... Ducati er jo i familie og da kan det hende. Jeg ser litt av tankegangen i og bak Ducati når det kommer til tekniske løsninger og "vorsprung" så jeg har en mild dragning mot den røde. Samtidig så må man jo være ærlig å si at BMW har laget fryktelig mange gode sykler gjennom tidene, patriot kan jeg være, men man må ikke være naiv av den grunn. Det er glede på 2 hjul som gjelder.
Noe av grunnen til at jeg kanskje vurderer bytte er også helt idiotisk, men et bilkjøp i fjor sommer ødela den gleden av å kjenne draget når man vrir på rulla. Det forsvant fra Tracer'n når man vet at bilen drar bedre i forbikjøringer enn sykkelen. GT'n er sprek, men ikke helt der lengre. Jeg kjører ikke hardt, men liker at det tar i litt når jeg trenger det.
Hvilken bil var dette?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Da kan du glemme 1200GS. Den er vertfall ikke noe friskere i draget enn Tracer 900. Det kan jeg love deg. Det ender bre med at du blir forbikjørt av egen bil med en i mine øyne enda kjipere sykkel, som også koster mer.
Sist redigert av Bjerknez den 04 apr 2021, 19:20, redigert 1 gang totalt.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av dypen »

Har noen mil på Ducati Multistrada 1200 Enduro som er en fantastisk sykkel som jeg virkelig føler meg vel på med masse pulver. Multistrada 1260 Enduro har jeg ikke kjørt men sikkert vel så bra som førstnevnte ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 19:09 Da kan du glemme 1200GS. Den er vertfall ikke noe friskere i draget enn Tracer 900. Det kan jeg love deg. Det ender bre med at du blir forbikjørt av egen bil med en i mine øyne enda kjipere sykkel, som også koster mer.
Tror du må prøve en R1250GS jeg.

Den kjører bra og har en motorkarakteristikk jeg forstår mange liker.

Blir sikkert en R1250GS på meg en dag. Jeg må bare ha noe litt mer sportslig noen år først!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 apr 2021, 19:25
Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 19:09 Da kan du glemme 1200GS. Den er vertfall ikke noe friskere i draget enn Tracer 900. Det kan jeg love deg. Det ender bre med at du blir forbikjørt av egen bil med en i mine øyne enda kjipere sykkel, som også koster mer.
Tror du må prøve en R1250GS jeg.

Den kjører bra og har en motorkarakteristikk jeg forstår mange liker.

Blir sikkert en R1250GS på meg en dag. Jeg må bare ha noe litt mer sportslig noen år først!
Jeg har kjørt en R1200RS som jeg anntar har noenlunde den samme motoren, men den veier langt mindre. Jeg ble ikke akkurat imponert over den motoren.

Ikke det værste jeg har kjørt, motormessig, men langt i fra noen Tracer 900 killer når det kommer til motor. Prøve en SuperDuke 1290. DEN flytter seg! Ducatien som nevnes her har jeg ikke kjørt, men den har nok en langt mer spennende motor den også en GS1200.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er fortsatt spent på hvilken bil som regelrett dro fra en Tracer 900 i aksellerasjonen.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32323
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 19:31 Jeg er fortsatt spent på hvilken bil som regelrett dro fra en Tracer 900 i aksellerasjonen.
Var vel en Audi GT A7, tror jeg... :crazy:
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Den bilen har 476HK`er og 600ish NM.

Skal du gi fingeren til denne så kjøp en superduke 1290.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 759
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av oivindg »

Etter det jeg har lest er det ganske stor forskjell på 1200GS og 1250GS, så hvis man først skal ha en nyere sykkel er det like godt å spytte i de ekstra kronene for å få en 1250. 1250 har jo variable kammer, noe 1200 ikke har.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Audi Mannen
Innlegg: 320
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Nordmøre

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 19:04
Audi Mannen skrev: 04 apr 2021, 19:00
oivindg skrev: 04 apr 2021, 17:10 Min erfaring fra bil er at kubikk er deilig. Kjøp deg en større sykkel hvis du har lyst på det. Prøvekjør de nevnte syklene og kjøp den som gir deg mest "må ha" følelse. Motorsykkel skal kjøpes med hjertet.

Men det må nevnes at det blir litt rart hvis Audi Mannen kjøper BMW. Selv om det selvsagt er det beste merket. :-D
Helt klart, men jeg har aldri tvilt på at BMW lager også gode biler, ser jo det rundt omkring. Jeg finner meg bare ikke tilrette bak rattet på de. Hadde Audi laget mc så hadde det sikkert blitt en derfra. Men igjen.... Ducati er jo i familie og da kan det hende. Jeg ser litt av tankegangen i og bak Ducati når det kommer til tekniske løsninger og "vorsprung" så jeg har en mild dragning mot den røde. Samtidig så må man jo være ærlig å si at BMW har laget fryktelig mange gode sykler gjennom tidene, patriot kan jeg være, men man må ikke være naiv av den grunn. Det er glede på 2 hjul som gjelder.
Noe av grunnen til at jeg kanskje vurderer bytte er også helt idiotisk, men et bilkjøp i fjor sommer ødela den gleden av å kjenne draget når man vrir på rulla. Det forsvant fra Tracer'n når man vet at bilen drar bedre i forbikjøringer enn sykkelen. GT'n er sprek, men ikke helt der lengre. Jeg kjører ikke hardt, men liker at det tar i litt når jeg trenger det.
Hvilken bil var dette?
Den røde toppløse.
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986

SilverSmurfer
Innlegg: 288
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av SilverSmurfer »

oivindg skrev: 04 apr 2021, 19:41 Etter det jeg har lest er det ganske stor forskjell på 1200GS og 1250GS, så hvis man først skal ha en nyere sykkel er det like godt å spytte i de ekstra kronene for å få en 1250. 1250 har jo variable kammer, noe 1200 ikke har.


Så blir jo spørsmålet om man faktisk vil ha variabel timing.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 04 apr 2021, 19:46
oivindg skrev: 04 apr 2021, 19:41 Etter det jeg har lest er det ganske stor forskjell på 1200GS og 1250GS, så hvis man først skal ha en nyere sykkel er det like godt å spytte i de ekstra kronene for å få en 1250. 1250 har jo variable kammer, noe 1200 ikke har.


Så blir jo spørsmålet om man faktisk vil ha variabel timing.
Strengt tatt er det vel ikke så veldig stor forskjell på R1200 og R1250 motoren, altså for brukeropplevelsen.
R1250 motoren er vel en videreutvikling av R1200, der en nødvendig tilpasning til Euro 5 er blitt gjort uten at det går på bekostning av ytelser. R1200 motoren ville ikke blitt godkjent for Euro 5, noe måtte gjøres.

Svar