Kjenner litt på kubikk syndromet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Tomkrn
Innlegg: 10
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Min motorsykkel: BMW R1250GS

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Tomkrn »

FredrikE24 skrev: 04 apr 2021, 21:32 Vel, AudiMannen foreslår modellen som et alternativ. Selv om alle forstår at bilen potensielt tar den i akselerasjon og toppfart.
En BMW S1000RR tar så og si alt som finnes av superbiler, ikke mange biler som holder mot en MC med en god fører.

https://www.youtube.com/watch?v=GA-7KpW8eKw
2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av FredrikE24 »

S1000RR er irrelevant i denne sammenheng

Audi Mannen
Innlegg: 320
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Nordmøre

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

Tomkrn skrev: 04 apr 2021, 21:53
Audi Mannen skrev: 04 apr 2021, 14:38
På markedet er det 3 alternativer slik jeg tenker som kunne vært mine alternativer:
BMW GS 1200/1250
KTM SA 1290 S eller R
Ducati Multistrada V4

Hva mener menigheten dersom kjøpspris ikke er avgjørende?

Kjør saklig diskusjon og gjerne basert på erfaringer.
Jeg sto overfor det samme valget selv i vinter da jeg syntes min S1000XR ble noe hektisk med at den hele tiden hvisket i øret mitt "Kjør fortere, Kjør fortere, Du greier litt til!"

Trålet gjennom Youtube og så på utallige tester, lysten etter ny sykkel ble stor og Multistrada V4 ble den jeg hadde mest lyst på, i og med at den var helt ny på markedet så ble det også en runde på forumene. Der leste jeg meg redd på Ducatisyken og Faultistrada folket, samt at fra meg ble det litt langt opp til Trondheim for service og garanti arbeid.

KTM var også med på listen, men jeg hadde tross alt hatt noen eksempler av den arten før og fått hilst på KTM garantiavdeling titt og ofte, så den ble egentlig lagt litt til side + det at mine litt for korte bein sliter med SuperAdventure sånn av og til...

BMW ble dermed siste kandidat og altfor mange lapper ble lagt ned i å skaffe meg en glinsende blank Triple Black versjon av en R1250 GS. Hadde allerede prøvekjørt den i fjor og forvisset meg om at på norske veier så holdt den egentlig godt følge med en S1000XR opp til der lappen forsvinner til onkel når de er ute og fyller opp en slunken overtidskasse.

I begynnelsen av mars ble en feilfri og uttestet GS hentet fra forhandler og satt til verks på landeveien. Innkjøring må til... 300 kilometer senere så var jeg og min GS på langtur helt opp til fjellet der KjellV holder til på dagtid, forbauselsen var stor da vi skulle se over nyinnkjøpet og skuffelsen desto større da kalipperene foran allerede hadde slått lekk (som varslet på absolutt alle forum der BMW entusiaster holder til).

Moralen jeg tok med derfra var at uansett hva du kjøper, så kjøp ihvertfall noe med en god garanti og ikke så lang vei til forhandler...

Etter denne lange digresjonen, så tror jeg uansett at min absolutte anbefaling til AudiMannen er følgende, kjøp en av de syklene, de er alle bra!
Godt innlegg. Det var akkurat derfor jeg valgte Yamaha når jeg kjøpte sykkel sist. God service i nærområdet ( Les Kjellv) og kjent merke for holdbarhet.
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 557
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Min motorsykkel: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

Forøvrig sammenligningstest mellom 1250 og V4S i nyeste Bike nr 4. Veldig jevnt på alle områder, V4 taper på høyt forbruk. Bimmer er raskest på mellomaks...

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 958
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pingvin »

pekle skrev: 04 apr 2021, 23:12 Forøvrig sammenligningstest mellom 1250 og V4S i nyeste Bike nr 4. Veldig jevnt på alle områder, V4 taper på høyt forbruk. Bimmer er raskest på mellomaks...
Så den. Motorrad (som Bike jo egentlig er nå) drar dette poeng greiene sine litt langt av og til synes jeg. Delvis fordi summen av mange mindre viktige kriterier, selv om vektet lavt, kan være avgjørende. Og dette er MC så det subjektive og "fun factor" teller mye mer for tror de fleste.

Annerledes om var varebil, men MC er ikke matematikk :[-( Mener jeg da, for noen er sikkert praktiske viktigere (som pendlere).

Ikke dermed sagt konklusjonen er feil, bare litt kritisk til metodikken (og at BMW vinner Motorrad test er ingen kjempeoverraskelse). I engelske Bike fikk begge 9/10 men Multistrada V4S ble utropt til vinner da beste på asfalt selv om "BMW R1250GSTE 40 years" er bedre offroad. Så spørs også på bruksområde.
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Jeg gjentar sikkert meg selv i kjedsommelige her.

Hovedkritteriene til TS virker som at sykkelen må ha mer kubikk i den forbindelse at det er noe som utkonkurrerer Tracer 900 på fart. Da faller GS1200 bort. Enkelt og greit. Uavhengig av hvor god den skal være på andre områder.

Man kan sikkert si mye godt om GS1200, men i følge kritteriene som blir gitt kan man ikke anbefale denne i dette tillfellet.

Hvorfor skal man gi 50k ish mer for en sykkel som ikke engang innfrir hovedkritteriene?
Min blogg: www.bjerknez.no

mekkern
Innlegg: 6268
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av mekkern »

Ja det er ikke alltid at tester er det "riktige" for den som skal eie kjøretøyet.. :scratch

For min egen del er det sykkelen med "tredje mest effekt" som er den mest artige..
ikke høyest toppfart-ikke mest lijært effektbånd-ikke best i svinger...
men den bringer frem smilet.. :D :mc1
samme med de 2 daffeste 80-tallerene på rundt 44hk.. :mc2

Men hvorfor ikke bare hanke inn en CBR-GSX-ZX-R1-1000RR?
drar det meste, selv om 0-60 muligens trenger en god fører..

eller en E-mc? enkle 0-100 for alle og enhver...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Audi Mannen
Innlegg: 320
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Nordmøre

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

mekkern skrev: 05 apr 2021, 09:18

Men hvorfor ikke bare hanke inn en CBR-GSX-ZX-R1-1000RR?
drar det meste, selv om 0-60 muligens trenger en god fører..

eller en E-mc? enkle 0-100 for alle og enhver...
Fordi kroppen som skal sitte i salen er 47 år er det uaktuelt :-k
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986

Brukeravatar
niko
Innlegg: 967
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av niko »

Kanskje ikke saklig i denne sammenheng, men for meg og andre forumbrukere jeg kjenner, ganske viktig:
Hvilket sykkel egner seg best til frakt av baccalao?
Vil baccalaoen tåle akselerasjoner det her er snakk om?

Hilsen bekymret.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32324
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 05 apr 2021, 11:32 Kanskje ikke saklig i denne sammenheng, men for meg og andre forumbrukere jeg kjenner, ganske viktig:
Hvilket sykkel egner seg best til frakt av baccalao?
Vil baccalaoen tåle akselerasjoner det her er snakk om?

Hilsen bekymret.
Absolutt et høyst relevant spørsmål :D !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6291
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Min motorsykkel: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Jompa »

I verste fall kan Bacalaoen fryses :eh
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 6268
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av mekkern »

Audi Mannen skrev: 05 apr 2021, 10:40
mekkern skrev: 05 apr 2021, 09:18

Men hvorfor ikke bare hanke inn en CBR-GSX-ZX-R1-1000RR?
drar det meste, selv om 0-60 muligens trenger en god fører..

eller en E-mc? enkle 0-100 for alle og enhver...
Fordi kroppen som skal sitte i salen er 47 år er det uaktuelt :-k
Jeg har en 10 år eldre kropp og Gixer eller Paginale 1299 passer meg utmerket,kunne kjørt hele dagen :prf ... men har ikke behov for en så farts-spesialisert sykkel... :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Er selv 44 år gammel, overvektig og dårlig rygg (Kun frem til sommeren. Da er jeg ikke overvektig lenger). Jeg kunne kjørt Norge Rundt på en hvilket som helst sykkel, kanskje untatt renbarkede RR sykler. Forskjellen blir bare hvor ofte man føler man skal legge inn hvilestopp langs veien. Er målet og kjøre lengst mulig uten stopp, så velg en sykkel med stor tank og romslig plass. Gjerne en du kan stå mens du kjører. Derfor tror jeg traktorene i så måte er riktig valg.

Eller evt. en touring sykkel ala GoldWing eller en annen stor BMW.

Skal du ha i pose og sekk så mener jeg KTM1290 vil gi deg det på best mulige måte ut fra kritteriene.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2656
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Min motorsykkel: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 05 apr 2021, 13:28

Skal du ha i pose og sekk så mener jeg KTM1290 vil gi deg det på best mulige måte ut fra kritteriene.
Tror nok Multistrada er vel så egnet til ja takk, begge deler.
Jeg mene at Multistradaen er hakket mer asfaltorientert enn KTM.
Og de har vel mest elektronikk og duppeditter.

Audi Mannen
Innlegg: 320
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Nordmøre

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

niko skrev: 05 apr 2021, 11:32 Kanskje ikke saklig i denne sammenheng, men for meg og andre forumbrukere jeg kjenner, ganske viktig:
Hvilket sykkel egner seg best til frakt av baccalao?
Vil baccalaoen tåle akselerasjoner det her er snakk om?

Hilsen bekymret.
:lol ... Det er jo en faktor jeg ikke tenkte på. Alle sykler jeg kunne tenkt meg har god plass til ei panne. Men man tar jo ikke med "fisk til lofoten" er det vel noe som heter. Brukte det utrykket i ungdomstida husker jeg.... riktig nok i sammenheng med andre lystige lag :redface
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986

Svar