Det kan gidt tenkes. Men har ikke kjørt den.
Kjenner litt på kubikk syndromet
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 17670
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Min blogg: www.bjerknez.no
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Om det er pri 1 så er jo honda nc750 din sykkel lett 15l bacalao i det oppevaringsrommet!
- FredrikE24
- Innlegg: 3278
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
De fleste klarer nok et lass bakalao, men spørsmålet er om bakalaoen forlater kasserollen den flyter rundt i når man akselererer 0-100 på tre sekunder
Er der bekymringene starter!

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 5953
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
..og i tillegg til baccalao trenger han plass til telt, sovepose klær og alt annet han trenger til blant annet forumtrefftouren med mulig forlengelse av turen videre nordover om været innbyr til det. Det krever litt bagasjeplass, og det krever førerkomfort. Jeg vet fra før at Stian er på utkikk etter sykkel med bedre førerkomfort enn hans Tracer 900GT gir ham i dag.
Jeg tror nok vi ellers skal tone ned forventningene til baccalaogryte denne gang. Vi sier oss veldig godt fornøyd med de festmåltidene Stian har bidratt med på forumtreffene så langt, og om dette blir nedprioritert denne gang har i hvert fall jeg stor forståelse for.
Jeg tror nok vi ellers skal tone ned forventningene til baccalaogryte denne gang. Vi sier oss veldig godt fornøyd med de festmåltidene Stian har bidratt med på forumtreffene så langt, og om dette blir nedprioritert denne gang har i hvert fall jeg stor forståelse for.
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Jeg er som Fredrik BMW mann, så for meg er valget også igjen enkelt. Turen imorgen går til forhandler for å velge GS eller GSA i utgaven av jubileumsmodellen 1250GS/GSA 40 Edition.
Sett på og sittet på de andre du nevner som alternativer.

-
- Innlegg: 320
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Nordmøre
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Se der ja,

Dersom vi klarer å ta bort merketilhørighet, hva er det som gjør at du velger den foran de andre?
En GS mann fra ca 11:40 i denne: https://www.youtube.com/watch?v=dtczPx18KXE&t=917s
og legg merke til kommentaren fra ca 15:04.
Jeg skjønner hvorfor vi er så lett merkeavhengig, jeg er og blir det selv.... tror jeg

Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 17670
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Bare et spørsmål:Audi Mannen skrev: ↑06 apr 2021, 06:47Se der ja,.
Dersom vi klarer å ta bort merketilhørighet, hva er det som gjør at du velger den foran de andre?
En GS mann fra ca 11:40 i denne: https://www.youtube.com/watch?v=dtczPx18KXE&t=917s
og legg merke til kommentaren fra ca 15:04.
Jeg skjønner hvorfor vi er så lett merkeavhengig, jeg er og blir det selv.... tror jeg![]()
Er det slik at du har endret kritteriene rundt det å kjøre fra din egen bil? Hvis ikke, så ikke bruk mer tid på og vurdere GS. Den vil ikke gi deg nevneverdig mer punsh enn den du har, om noe i det hele tatt. Husk at GS er en tyngre sykkel også.
Min blogg: www.bjerknez.no
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 17670
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Når du først er i gang så kan kanskje BMW S1000XR være et alternativ også kanskje?
Min blogg: www.bjerknez.no
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 32323
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
"No replacement for displacement" er det noe som heter.
I den forbindelse velger mange Harley-Davidson og Indian med svære V-twin motorer.
Og en del går for Honda Goldwing og BMW 1600, ja kanskje til og med den nye BMW 1800 boxeren
!
Men skal man kurere kubikkfeberen og samtidig ha en sykkel som er god på det aller meste så er det KTM 1290 SA S og R, som gjelder med sin heftige 1301 kubikkcm. motor
Ingen over og ingen ved siden i flerbrukssykkelavdelingen (blant "traktorene", vil noen si...
) når det gjelder kubikk der altså...
.
I den forbindelse velger mange Harley-Davidson og Indian med svære V-twin motorer.
Og en del går for Honda Goldwing og BMW 1600, ja kanskje til og med den nye BMW 1800 boxeren

Men skal man kurere kubikkfeberen og samtidig ha en sykkel som er god på det aller meste så er det KTM 1290 SA S og R, som gjelder med sin heftige 1301 kubikkcm. motor

Ingen over og ingen ved siden i flerbrukssykkelavdelingen (blant "traktorene", vil noen si...


MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

-
- Innlegg: 320
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Min motorsykkel: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Nordmøre
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Det er ikke grise kjøring jeg skal bedrive for da er jeg er ikke rett sjåfør til noen sykkel, men det jeg er ute etter er noe som tar litt tak og gir meg den rette gode følelsen når man drar på. Det er ikke 0-100 dette går på, men kjørbarhet og kraft når man noen ganger bare må forbi de som f.eks ligger i 60 i 80 sone eller 80 i 100 sone for å holde oss til noe som er lovlig. Der føler jeg Tracer'n blir litt tynn. Den er kjapp, men mister litt mye trøkk hvis man får på litt vekt og man er i litt fart. Det blir litt som nå Ola Normann skal på bil ferie med middels Passat eller Mondeo og 2.0TDI, han er vant til å kjøre denne hele året til og fra jobb med tom bil og synes den er kjapp. Det siste han tenker på er når bilen er proppa med kjerring, unger, 2 hunder i bur, takboks med overvekt er når han i 70km/t skal ta en forbikjøring av et vogntog så møter han veggen i 90 når han legger seg ut. Og det er jo der jeg mista litt av gleden med å sette meg på sykkel når jeg gjør de samme "stuntene" med bilen bare bedre.... da ble plutselig gleden med bil større enn sykkel og det er det jeg vil ha igjen. Kombinert med at jeg liker sykkel av type sitte rett opp og ned og adventure som er komfortable, praktiske på tur etc. så tro jeg at en av de 3 modellene jeg ramset opp i starten er gode valg.Bjerknez skrev: ↑06 apr 2021, 07:12Bare et spørsmål:Audi Mannen skrev: ↑06 apr 2021, 06:47Se der ja,.
Dersom vi klarer å ta bort merketilhørighet, hva er det som gjør at du velger den foran de andre?
En GS mann fra ca 11:40 i denne: https://www.youtube.com/watch?v=dtczPx18KXE&t=917s
og legg merke til kommentaren fra ca 15:04.
Jeg skjønner hvorfor vi er så lett merkeavhengig, jeg er og blir det selv.... tror jeg![]()
Er det slik at du har endret kritteriene rundt det å kjøre fra din egen bil? Hvis ikke, så ikke bruk mer tid på og vurdere GS. Den vil ikke gi deg nevneverdig mer punsh enn den du har, om noe i det hele tatt. Husk at GS er en tyngre sykkel også.
Har sett utallig tester og videoer de siste dagene og det er jo en som faktisk skiller seg ut så langt, og det går ikke i favør til GS som du også langt på vei bekrefter jeg ikke skal tenke på.
Men igjen, det er mye penger for en ny sykkel når den bikker 350 store før du får skilt på den og det er ikke noe alternativ å kjøpe brukt da det ikke eksisterer.
Ser mann opp mot BMW og KTM så er det brukte på markedet i form av 2020 modeller og 2019 modeller som er praktiska talt nye, men 100-150K billigere.
Alternativ 1 : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=194087439 Denne har ligget en stund og kan kanskje prutes.
Alternativ 2 : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=209404814
Alternativ 3 : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=211361707 Her skriver selger at pris kan diskuteres også.
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XT 600 Ténéré - 1986
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Tja si det. Har hatt BMW på bilsiden i veldig mange år, men prøvd annet og det blir feil hver gang når garasjen går oppAudi Mannen skrev: ↑06 apr 2021, 06:47Se der ja,.
Dersom vi klarer å ta bort merketilhørighet, hva er det som gjør at du velger den foran de andre?
En GS mann fra ca 11:40 i denne: https://www.youtube.com/watch?v=dtczPx18KXE&t=917s
og legg merke til kommentaren fra ca 15:04.
Jeg skjønner hvorfor vi er så lett merkeavhengig, jeg er og blir det selv.... tror jeg![]()

Tror det ville blitt det samme med sykkel altså

Har sett på KTM tidligere og den passer ikke meg, da jeg synes jeg sitter for mye oppå sykkelen og jeg finner mere roen i BMW boxere og dens måte å jobbe på. Den nye KTM`n er bedre på å sitte i sykkelen, men igjen er det GS`n som gir meg mest når jeg gnir og tar litt.
Multistradan er jo bare lekker, men det lille dyrere til at den faller ut. Tror muligens du er litt Multistrada

Vært artig om du fikk prøvd en 1250GS og vi fikk høre hva du sier
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 32323
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Dette er nok ganske så riktig observert. KTM er mer "hooligan" og motardaktig enn BMW GS.ErikW skrev: ↑06 apr 2021, 10:07
Har sett på KTM tidligere og den passer ikke meg, da jeg synes jeg sitter for mye oppå sykkelen og jeg finner mere roen i BMW boxere og dens måte å jobbe på. Den nye KTM`n er bedre på å sitte i sykkelen, men igjen er det GS`n som gir meg mest når jeg gnir og tar litt.
Multistradan er jo bare lekker, men det lille dyrere til at den faller ut. Tror muligens du er litt Multistrada![]()
KTM 1290 2021 mod. er noe nærmere GS når det gjelder sittestilling - mer i enn på sykkelen.
Samme med Ducati Multistrada.
Fordelen med den høye på sittestillingen til KTM'en er naturligvis den gode oversikten man har fra førerplassen

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Når veiene har tint opp igjen og 1000km service er unnagjort så får vi se om en svipptur til bacalaoland er mulig, så kan du få prøvd min 1250.
Med norsk landeveiskjøring og 143Nm over nesten hele registeret så er det av og til litt moro med en GS også.
Vanskelig å få utnyttet kraften i en S1000XR, Ducati V4 eller andre turtallsmaskiner i annet en 1. og 2. gir her til lands, jeg våger å påstå at en KTM 1290 eller en GS1250 er mere moro over en lengre periode selv om turtallsmaskinene kan være mere moro i kortere perioder.
Med norsk landeveiskjøring og 143Nm over nesten hele registeret så er det av og til litt moro med en GS også.
Vanskelig å få utnyttet kraften i en S1000XR, Ducati V4 eller andre turtallsmaskiner i annet en 1. og 2. gir her til lands, jeg våger å påstå at en KTM 1290 eller en GS1250 er mere moro over en lengre periode selv om turtallsmaskinene kan være mere moro i kortere perioder.
2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850
- FredrikE24
- Innlegg: 3278
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Problemet med S1000XR til turkjøring er at den hele tiden vil så mye mer når man cruiser. Litt slitsomt å måtte holde igjen hele tiden. En kollega gikk fra en R1200GSA til S1000XR til R1200RT på et halvt år. R1200RT er fortsatt i garasjen. S1000XR passet ikke norske landeveier med masse lass på samme måte som R1200.
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Det var mye det som fikk meg til å min XR bare en sensong også, det var 8000 morsomme kilometer, men stressende å kjøre med det høye turtallet konstant.FredrikE24 skrev: ↑06 apr 2021, 15:01 Problemet med S1000XR til turkjøring er at den hele tiden vil så mye mer når man cruiser. Litt slitsomt å måtte holde igjen hele tiden. En kollega gikk fra en R1200GSA til S1000XR til R1200RT på et halvt år. R1200RT er fortsatt i garasjen. S1000XR passet ikke norske landeveier med masse lass på samme måte som R1200.
2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850