Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
mortenyas
Innlegg: 18
Registrert: 04 apr 2021, 16:30
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av mortenyas »

Heisann, Jeg har nylig blitt eiger av en Suzuki intruder vz800 M800... Den ble solgt med vognkort som sier 34HK (Mellomtung gammle regler), men selger sa at den har fjernet plombering og fulleffekt nå. ( Har sjekket opp og sykkelen ble solgt som tung ny )

Så da kommer spørsmålet mitt, jeg sitter vell i teorien på en ubrukelig/ulovlig sykkel for øyeblikket?
Hva må til for at jeg skal få denne godkjent hos vegvesenet?, Må jeg bare bestille time, vise den og alt er i fint etter nytt vognkort og ny forsikring?

Gjerne la være og svar dersom du ikke har erfaring med dette fra før, har lest på enkelte tråder at plombering må fjernes av verksted, kan ikke skjønne dette skal ha betydning?

På forhånd takk for svar de som kan hjelpe, hilsen middels stresset nybakt cruiser eiger.... :)
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av HeHy »

Skal du ha den som A2 mellomtung eller som A tung sykkel?
Dersom du skal ha den som A2 og er redd for svv/politi så kan du kjøpe ett nytt A2 strupesett fra feks greybikes.no til din sykkel og montere dette, mer hadde jeg ikke giddet å gjøre.
Skal du ha den som A tung sykkel, ville jeg tatt kontakt med svv og forklart att Struping er fjerna, krever nok en liten visning (der jeg mener de ikke sjekker noe...) for å omskrive vognkortet.
Den modellen har vel ikke allverdens hestekrefter i utgangspunktet så den går kanskje under nye A2 regler uansett...

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av SilverSmurfer »

52 hk ny som fulleffekt, må vel gå ut i fra at den har mistet 4 til nå?

Og ja, du må ha nytt vognkort og forsikring. Og siden forsikringen vil være A i stedet for A2 så kan differansen mellom 48 og 52 HK desverre være ganske så stor.

Og når det kommer til plombering og verksted så er vel grunnen til at det må fjernes på verksted at verkstedet kan dokumentere at arbeidet er utført.

I dette tilfellet er det jo også veldig intressant hva som har stått i annonsen og eventuelt hva selger har sagt i forkant av transaksjonen. Hvis dette er noe selgeren kommer med i siste liten så ville jo jeg personlig ha skrevet en kontrakt som gjør selgeren ansvarlig for ekstra kostnader i forbindelse med at plomberingen ble fjernet.

Så er det jo også et spørsmål om konsekvenser ved å kjøre videre, I henhold til forskriftene for forsikringen vil en endring av effekten medføre at han kan få en avkortning i erstatningen eller at selskapets erstatningsansvar kan falle helt bort. Men det må være en klar årsakssammenheng mellom ekstra motorkraft og at ulykken inntreffer for at en avkortning skal skje. Og her er det den effekten som er oppgitt i vognkortet som gjelder.

Det er en litt kinkig situasjon men at det er fult ut betalt for effektøkning til klasse A er jo en god ting. Jeg ville bare ha tatt en telefon til veivesenet og snakket med dem for å finne ut av det, samt snakket med forsikringselskapet og fått en forsikring som dekker klasse A.

Og hvis du får beskjed om at du må innom verksted for å få dokumentert at plomberingen er fjernet så er det jo og et alternativ å plombere til A2 48 HK. Sparer sikkert et par tusen i året på forsikringen da.

mortenyas
Innlegg: 18
Registrert: 04 apr 2021, 16:30
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av mortenyas »

SilverSmurfer skrev: 05 apr 2021, 00:38 52 hk ny som fulleffekt, må vel gå ut i fra at den har mistet 4 til nå?

Og ja, du må ha nytt vognkort og forsikring. Og siden forsikringen vil være A i stedet for A2 så kan differansen mellom 48 og 52 HK desverre være ganske så stor.

Og når det kommer til plombering og verksted så er vel grunnen til at det må fjernes på verksted at verkstedet kan dokumentere at arbeidet er utført.

I dette tilfellet er det jo også veldig intressant hva som har stått i annonsen og eventuelt hva selger har sagt i forkant av transaksjonen. Hvis dette er noe selgeren kommer med i siste liten så ville jo jeg personlig ha skrevet en kontrakt som gjør selgeren ansvarlig for ekstra kostnader i forbindelse med at plomberingen ble fjernet.

Så er det jo også et spørsmål om konsekvenser ved å kjøre videre, I henhold til forskriftene for forsikringen vil en endring av effekten medføre at han kan få en avkortning i erstatningen eller at selskapets erstatningsansvar kan falle helt bort. Men det må være en klar årsakssammenheng mellom ekstra motorkraft og at ulykken inntreffer for at en avkortning skal skje. Og her er det den effekten som er oppgitt i vognkortet som gjelder.

Det er en litt kinkig situasjon men at det er fult ut betalt for effektøkning til klasse A er jo en god ting. Jeg ville bare ha tatt en telefon til veivesenet og snakket med dem for å finne ut av det, samt snakket med forsikringselskapet og fått en forsikring som dekker klasse A.

Og hvis du får beskjed om at du må innom verksted for å få dokumentert at plomberingen er fjernet så er det jo og et alternativ å plombere til A2 48 HK. Sparer sikkert et par tusen i året på forsikringen da.

Ja det er nok sikkert en mulighet, men vil ikke begynne og styre med og plombere den igjen. vil ha den godtjent slik den er nå.
Om dette må være dokumentert, prøver jeg og finne et verksted som har lyst og hjelpe en i nød.
Jeg hadde værtfall laget et skriv på at den er fjernet om det var mitt yrke for og hjelpe en med større kostnader.
Men vi får håpe det går fint uten.
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av HeHy »

Skal ikke være nødvendig at et verksted gjør det, men du må kunne dokumentere at sperrer er fjernet selv, med feks bilder. Original effekt osv bør vegvesen ha greie på selv i sine dokumenter, særlig hvis den var fulleffekt før mellomtung plombering. Ta kontakt med svv så får du nok svarene du trenger.

mortenyas
Innlegg: 18
Registrert: 04 apr 2021, 16:30
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av mortenyas »

HeHy skrev: 05 apr 2021, 16:43 Skal ikke være nødvendig at et verksted gjør det, men du må kunne dokumentere at sperrer er fjernet selv, med feks bilder. Original effekt osv bør vegvesen ha greie på selv i sine dokumenter, særlig hvis den var fulleffekt før mellomtung plombering. Ta kontakt med svv så får du nok svarene du trenger.
Har fått en oppdatering, og virker som sykkelen er solgt ny som Laveffekt...., Og ingen av eigerene mener på at den var fulleffekt når de hadde den.. Så mistenker at den aller siste eigeren er den som muligens skjuler noe og har fiklet.

MCoslo mener på at etter 10år trenger en ikke betale for effekten ved økning, om dette er rett vett jeg ikke.
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av KåreDump »

Effektavgiften på MC forsvant vel 1/1 2017?

Er midt i prosessen med å omregistrere en 2015 mod fra mellomtung til fulleffekt.
Det du trenger er:
Vedtak fra skatteetaten på at effektøkningen ikke utløser avgift, eller kvittering på betalt avgift. (Uansett om den har vært regga som full effekt fra før!)
Vær obs på at Skatteetaten neppe vet hva de snakker om!
Min sykkel hadde vært regga med full effekt tidligere, og avgift var betalt. Men likevel presterer skatteetaten og komme med et vedtak som sa at jeg måtte betale 3-4000 i effektavgift.
Klaga selvfølgelig, og fikk medhold.
Nytt vedtak sier at effektavgift allerede er betalt for full effekt, og at effektavgiften i tillegg ble fjernet 1/1 2017, så ingen avgift tilkommer.

Du må også har et skriv fra autorisert verksted om hva som er gjort for å øke effekt. (i mitt tilfelle kun mapping).
Deretter må du bestille time for visning.

Så nå venter jeg bare på at forhandler skal koble en computer til ECU og hoste opp en utskrift som jeg kan ha med til Biltilsynet.
Må vel også ta en prat med forsikringsselskapet, mulig forsikringen må endres.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av KåreDump »

mortenyas skrev: 07 apr 2021, 12:56 MCoslo mener på at etter 10år trenger en ikke betale for effekten ved økning, om dette er rett vett jeg ikke.
Legg inn regnummer og velg effektøkning i denne kalkulatoren så finner du svaret. :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

mortenyas
Innlegg: 18
Registrert: 04 apr 2021, 16:30
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av mortenyas »

Oppdatering : Sykkelen er 34HK, og er ikke fulleffekt. Dette er nok noe forrige eiger har innbillet seg.... Sjekket ECU og det er en laveffekts ecu.
Dette var nesten 40telefoner for og finne ut.

Nesten like greit, så slipper en tull.

Forhandler av slike sykkler sa også at du har fulleffekt ved lavt turtall og går dårlig ved høyt, og det stemmer godt.

Så da er saken løst :)
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mellomtung med fulleffekt.. Trenger svar.

Legg inn av kjellv »

KåreDump skrev:Effektavgiften på MC forsvant vel 1/1 2017?

Er midt i prosessen med å omregistrere en 2015 mod fra mellomtung til fulleffekt.
Det du trenger er:
Vedtak fra skatteetaten på at effektøkningen ikke utløser avgift, eller kvittering på betalt avgift. (Uansett om den har vært regga som full effekt fra før!)
Vær obs på at Skatteetaten neppe vet hva de snakker om!
Min sykkel hadde vært regga med full effekt tidligere, og avgift var betalt. Men likevel presterer skatteetaten og komme med et vedtak som sa at jeg måtte betale 3-4000 i effektavgift.
Klaga selvfølgelig, og fikk medhold.
Nytt vedtak sier at effektavgift allerede er betalt for full effekt, og at effektavgiften i tillegg ble fjernet 1/1 2017, så ingen avgift tilkommer.

Du må også har et skriv fra autorisert verksted om hva som er gjort for å øke effekt. (i mitt tilfelle kun mapping).
Deretter må du bestille time for visning.

Så nå venter jeg bare på at forhandler skal koble en computer til ECU og hoste opp en utskrift som jeg kan ha med til Biltilsynet.
Må vel også ta en prat med forsikringsselskapet, mulig forsikringen må endres.
Riktig at effektavgift forsvant 1/1-17, men det har ikke tilbakevirkende kraft. Endre sykler må likevel avgiftsberegnes. Men det kan godt være at det går en grense på 10 år, har ikke sjekket.

Det er også slik at i tillegg til at plomberinger skal fjernes før den kan registreres som fulleffekt, må importør skaffe til veie papirer som dokumenterer hva som skal stå i det nye vognkortet. SVV legger ikke to pinner i kors for å finne ut slikt, de papirene må foreligge før omreg.

Godt at du fant ut av det.Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Svar