Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av rolf-arne »

Gammelsmurfen skrev: 12 apr 2021, 14:34
Bruker du noe isolerende under soveposen i køya Rolf-Arne?

JA - fungerer flott og er enkelt


For det er vel en forskjell på disse og det å ligge på bakken med et underlag, fordi at i en køye har man konstant utskiftning av lufta under deg.
Mens på bakken med et liggeunderlag, enten det er i et telt eller under en Tarp så varmer man til en viss grad opp underlaget med sin egen kropp.
Henger opp køya - kobler på under-sekk (1/2 sovepose) - legger over "jervenposen" - så tarpen . tar ca 5 minutter.... jervenduken gjør at det blir litt varmt - trenger ikke sovepose i køya.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av mekkern »

Med en rygg som mangler litt deler så finner jeg "cruisersykler" helt ubrukelige..må sitte rotert litt "forover" i hoftene slik at jeg ikke får bananrygg... litt foroverlent slik at belastningen ikke går rett i ryggen.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av pingvin »

Det som virkelig tar livet av ryggen min er transportetapper. Så lenge svinger så er man hele tiden i bevegelse og det går fint. Som i og for seg passer bra siden uansett oppsøker så svingete veier som mulig :thumleft

Men om blir transport prøver jeg å variere sittestillingen så mye som mulig. Aller best er det om kan stå i perioder (typisk i alle 60 soner) og der har jo 690SMC, 950SE og 990SMR alle vært veldig fine da de jo i større og mindre grad er baserte på offroad sykler hvor å kjører mye stående. Så litt spent på 890en, kan stå på den så vidt men ikke laget for det.

Og kjører litt småøvelser mens kjører, spenne ryggen (nesten som om skal klemme ut en kabel) og så slappe av noen ganger. Og bue ryggen i begge retninger. Alt for å unngå at blir sittende statisk for lenge i samme stilling.

Og ta pauser, gjerne en kort 5 minutt hver time eller halvannen (eller oftere om behov). Prøver også å ta en liten spasertur når på langtur, gjerne både på kvelden og på morgenen før begynner å kjøre. Om over en uke er det også greit med en hviledag, uansett greit å planlegge inn bufferdag i fall dritvær eller mekaniske problemer.

Må sies at var mer plaget før, trener noen ganger i uken og gått ned en del i vekt og det har hjulpet :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av kjellv »

Denne sykkeltypen gir ikke en skrøpelig rygg de beste arbeidsforhold for langtur. Ulempen er at beina legges i fotkvilere som står for langt fram, samtidig blir ryggen gjerne stående i en bananform og kanskje litt bakoverlent. Sykler som gir en mer oppreist sittestilling og med fotkvilerne mer under deg gjør at du kan bruke lårmuskler og avlaste ryggen noe. Kanskje også reise seg å stå litt innimellom. Jeg gikk nettopp over fra sportstourer til traktor, balt annet for å få denne muligheten. FJRen hadde egentlig fotkvilerne riktig plassert, men setet var for lavt slik at knevinkelen ble for skarp for meg. Det var også mulig å stå på FJRen også, men da kom jeg veldig høyt og det var problematisk å nå ned på styret.
Ser ikke bort fra at Bjerknez melder seg med tips. Han hadde tidligere en Yamaha XVS1300A, som har en ganske lik sittestilling som Shadowen din. Han hadde også problemer med ryggen og løste langturene delvis ved å stable fullt baksetet med bagasjen sin og bruke dette til ryggstøtte. Egentlig en ganske genial løsning, men han kommer sikkert selv med en utdypning av dette.

Svar