Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SMILY
Innlegg: 4
Registrert: 11 apr 2021, 16:45
Motorsykkelen din: Honda VT1100 Shadow -89

Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av SMILY »

Hei alle 😊

Som overskriften tilsier, så har jeg tenkt meg på tur i vår/sommer.
Jeg har en -89/90 mod Honda VT1100 Shadow som er «oververkstedfisert»... Den er med andre ord i veldig god stand så jeg kan stole på at den vil klare turen....Det er vel heller verre med meg 🥴
Fikk en skade i ryggen i militæret for snart 1000 år siden (34 år) og den har gjort at kjøring med mc har vært en utfordring, men ikke en umulighet.

For 1,5 år siden ble det betraktelig verre og jeg har etter det stort sett lagt på sofaen/sengen med
store smerter.
Er operert nå, så jeg satser på litt mindre plager fremover, og dessuten så hjelper det godt når det blir varmere i været.
Håper også å forsiktig få bygget opp litt muskelmasse igjen, da den har forsvunnet kraftig siste tiden! Jeg klarer fint å holde sykkelen min, men burde jeg kjøpt en annen?
(Har ikke lyst å kvitte meg med min gamle, da hun er så forbaska bra) ... men mulig jeg burde kjøpt en som var mer beregnet for langtur?

Da jeg nekter å la ryggen få bestemme alt for meg, så har jeg altså bestemt meg for en tur så snart varmen er litt høyere enn nå.
Satser på telt og så noen overnattinger på hotell/hytter osv.
Tenkte å bli borte så lenge det føltes ok, men håper ihvertfall på 2-4 uker. (Jeg har med smertestillende som demper toppen av smertene).

Hva tenker dere ang. pakking av sykkel osv?
Noen som har tid/lyst å dele av dine erfaringer?
Jeg er klar over at jeg ikke har verdens beste tur-sykkel, men med ryggstøtte til fører, så sitter jeg behagelig (også etter 9-10 mil).
Jeg har hatt sertifikat på tung sykkel i 25 år, og føler meg trygg på tur, selv om jeg ikke kan skolte med 100.000.000 km på 2 hjul....enda 😄 (jepp, ligger mye håp i siste setningen der😂).

Flere med dårlig rygg og gammel sykkel som har tenkt seg på tur i vår/sommer?
Jeg kjører fra Rogaland og har foreløpig tenkt meg nordover i Norge så langt (eller bredt) helsen holder 😊

Jeg er åpen og takknemlig for alle råd og forslag ang. pakking, turforslag osv.

Med hilsen
En gammel nybgynner med det meste av framtiden bak seg 😄
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av pingvin »

Dårlig rygg er noe herk men cred for riktig innstilling, om man ikke tror det går eller prøver så går det i hvert fall ikke :thumleft

Gikk fra R-sykkel ergonomi til naken sykkel nettopp fordi ryggen ikke fikset sittestillingen og (riktignok tidvis med hjelp av Voltaren) så går det greit. Men ikke 2 like rygger så til en viss grad ender man litt ut med å finne det ut selv. Men likevel lurt å høre om andres erfaringer selvfølgelig.

Og velkommen :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av AJ »

Heisan SMILY og velkommen til oss på MCsiden.no :vs !

Aller først, hva med å stikke innom denne tråden - viewtopic.php?p=396514#p396514 - med tanke på mulig kjøreselskap på vei nordover og samtidig ble mer kjent med mange av oss her på MCsdiden?

Bagasjeløsninger?
Sjekk her og bla deg bakover - viewtopic.php?p=384148#p384148 .

Og når det gjelder din egen sykkel som egnet langtursykkel med bagasje har jeg lite å bidra med siden jeg har veldig begrenset erfaring med landeveiscruisere som den du har og andre i samme segmentet.

Det jeg kan si ut fra egen erfaring og med en medfødt korsryggskjevhet, som i perioder har plaget meg mye, er at de syklene jeg har hatt har passet meg bra med tanke på ryggen. Med disse syklene har faktisk ryggproblemene vært så og si fraværende, men kommer gjerne tilbake i perioder hvor jeg har kjørt mye bil.
Tilbake på sykkelen og mirakelkuren gjentas, ryggproblemene forsvinner :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SMILY
Innlegg: 4
Registrert: 11 apr 2021, 16:45
Motorsykkelen din: Honda VT1100 Shadow -89

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av SMILY »

pingvin skrev: 11 apr 2021, 18:34 Dårlig rygg er noe herk men cred for riktig innstilling, om man ikke tror det går eller prøver så går det i hvert fall ikke :thumleft

Gikk fra R-sykkel ergonomi til naken sykkel nettopp fordi ryggen ikke fikset sittestillingen og (riktignok tidvis med hjelp av Voltaren) så går det greit. Men ikke 2 like rygger så til en viss grad ender man litt ut med å finne det ut selv. Men likevel lurt å høre om andres erfaringer selvfølgelig.

Og velkommen :D
Hei, og takk for svar og velkomsthilsen 😊

Voltaren har jeg også brukt lenge, men er over på morfin preparater nå siste 2 år....Bruker dog KUN tillatt type når jeg skal ut og kjøre sykkel/bil naturligvis!
Godt å høre at det finnes andre som har vet hva det vil si og ha dårlig rygg...
R sykkel hadde jeg nok aldri klart, men synes det går bra med den jeg har.
Godt mulig at det har kommet nye på markedet, eller andre, eldre sykler jeg ikke har prøvd, så mulig jeg har gått glipp av noe ?🥴

SMILY
Innlegg: 4
Registrert: 11 apr 2021, 16:45
Motorsykkelen din: Honda VT1100 Shadow -89

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av SMILY »

AJ skrev: 11 apr 2021, 18:38 Heisan SMILY og velkommen til oss på MCsiden.no :vs !

Aller først, hva med å stikke innom denne tråden - viewtopic.php?p=396514#p396514 - med tanke på mulig kjøreselskap på vei nordover og samtidig ble mer kjent med mange av oss her på MCsdiden?

Bagasjeløsninger?
Sjekk her og bla deg bakover - viewtopic.php?p=384148#p384148 .

Og når det gjelder din egen sykkel som egnet langtursykkel med bagasje har jeg lite å bidra med siden jeg har veldig begrenset erfaring med landeveiscruisere som den du har og andre i samme segmentet.

Det jeg kan si ut fra egen erfaring og med en medfødt korsryggskjevhet, som i perioder har plaget meg mye, er at de syklene jeg har hatt har passet meg bra med tanke på ryggen. Med disse syklene har faktisk ryggproblemene vært så og si fraværende, men kommer gjerne tilbake i perioder hvor jeg har kjørt mye bil.
Tilbake på sykkelen og mirakelkuren gjentas, ryggproblemene forsvinner :crazy: !

Hei til deg AJ, og takk 😊

Gode råd du kommer med, og linkene du la inn skal jeg lese med stor iver!
Jeg tenkte det var best å legge inn et nytt innlegg før jeg begynte og søke her på Forumet, så fikk jeg på en måte presentert meg også samtidig 😄

Har lest en del her (fant siden i dag), og skal lese meg opp på masse interessante, gode tråder her.

Takk igjen for svar og hilsen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av oivindg »

Det viktigste må vel være at du sitter godt, og det høres det ut som du gjør på den du har. Da ville jeg sett på bagasjemuligheter til den sykkelen i stedet for å se etter en annen sykkel.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

SMILY
Innlegg: 4
Registrert: 11 apr 2021, 16:45
Motorsykkelen din: Honda VT1100 Shadow -89

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av SMILY »

Hei 😊
Ja, jeg sitter godt på den...og jeg har 2-3 par sidevesker så jeg tror det skal holde. Tenkte å kjøpe en sekk/bag som er vanntett til å pakke div. oppi.
Pakker med meg det jeg tror er viktig, og så kjøper jeg heller det som trengs underveis 😊

Problemet er vel kanskje nøyaktig HVA som er viktig...der er det ikke sikkert jeg er verdens beste til å huske på når jeg planlegger og pakker 😂

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av niko »

Hva har du av telt og liggeunderlag?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av SilverSmurfer »

Trikset er vel å starte med dagsturer, se hvor mye du orker å kjøre. Og kanskje kjøre flere dagsturer på rad.

Hvis du for eksempel sier at du skal kjøre totalt 1500 km på en uke, så kan du kjøre 200km på mandag, 200 km på tirsdag, 200 km på onsdag, 200 km på torsdag, 200 km på fredag, 250 km på lørdag og 250 km på søndag.

Men du velger deg turer hvor du ender opp hjemme igjen etter hver tur. Slik at du kan sove i egen seng i stedet for at ryggen skal slå seg vrang og det eneste alternativet ditt er å sette opp telt midt oppe i fjellet.

Da kan du få følelsen av nøyaktig hvor mye du kan klare å kjøre når du skal kjøre hver dag, uten å risikere at du er 1000 km hjemmefra når du finner det ut. Så kan du øke eller redusere lengden på etappene avhengig av hvor mye du tror du vil klare.

Det vil nok hjelpe mye i planleggingen også. Når det kommer til hvor lange etapper du klarer, hvor mange dager på rad, hvor ofte du trenger en pause-dag og hva slags bagasje du trenger å ha med.

Når det kommer til andre sykler som er bedre for ryggen så er det vel mye avhengig av hva slags sittestilling som er best for akkurat den skadede ryggen din. For noen kan en tilbakelent sykkel som Shadow være fint, for (veldig mange) andre så er det adventuresykler som gjelder når ryggen begynner å bli dårlig. Det er vel mye av grunnen til at feks BMW GS syklene er så populære, eventuelt har du jo feks Goldwing og likende touring sykler.

Men det er jo ikke noen grunn til å bytte ut den nåværende sykkelen hvis du syntes den fungerer greit for deg.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av oivindg »

Jeg ville investert i et stødig og mykt oppblåsbart liggeunderlag. Så ville jeg prøvd det ut i hagen eller i nærheten av hjemmet i tilfelle ryggen slo seg vrang i løpet av natta.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av erik m »

Har hatt dårlig rygg siden 1990, men gått to ganger i uka og trent hos en fysioterapeut siden! Et treningsstudio med apparater, men vel og merke med faglig veiledning, ikke et treningssenter som fort kunne gjort galt verre (Ikke sånn "komigjenkomigjendu greier litt til legg på enda 10 kilo til på stanga nå gogogo!!!") I tillegg løper jeg endel terreng, og det holder ryggen shipshape så lenge jeg ikke gjør noe helt feil!
jeg forsøkte først en R-sykkel og fikk vondt etter første kilometeren! Så husket jeg ungdommen på 60-tallet og kjøpte en Jawa 56 350 og der kunne jeg skifte stilling mens jeg kjørte, men stort sett svakt forover; det funka! Men 15 hk og sykkelbremser var ikke noe særlig for dagens trafikk, så jeg kjøpte en BMW K100RS som jeg hadde i mange år, og der satt jeg også veldig godt. Men i 2017 var den ferdig nedkjørt, og da kjøpte jeg en ny RS, men en R1100 som jeg har i dag. Begge de siste har jeg kjørt på ukesturer i både Norge og Europa og vært like fin i ryggen når jeg kom hjem! Så har svigersønnen en Harley som ser ut omtrent som din sykkel, og som jeg av og til låner en liten tur. Men der kjenner jeg det også etter få kilometer. Så helt framoverbøyd og godt tilbakelent var like ille for meg.
Jeg har altså prøvd flere sykler og funnet de som passer min rygg best. Men som en annen skriver; det er ikke to rygger som er like! Og det er stor forskjell på sykler også, så prøv ut flere - med riktig muskelbygging og riktig sykkel kan du helt sikkert kjøre så langt du bare har lyst til!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av Domino »

oivindg skrev: 11 apr 2021, 21:56 Jeg ville investert i et stødig og mykt oppblåsbart liggeunderlag. Så ville jeg prøvd det ut i hagen eller i nærheten av hjemmet i tilfelle ryggen slo seg vrang i løpet av natta.
Jeg har et Exped SynMat 7LW liggeunderlag som jeg er veldig fornøyd med. LW står for long and wide, for oss som vil ha litt større plass å ligge på. Dette pumper du opp med integrert pumpe, og det har syntetiske fibre inni matta som hjelper til med å isolere mot kaldt underlag. Det kommer med pakkpose og reparasjonskit.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av rolf-arne »

Hei og velkommen hit
Et tips å prøve ut som har overrasket meg stort er hengekøye, mitt tips er å låne ei å prøve det ut.
For min haug av bein så er det ufattelig godt :twothumbs: ryggen klarer lange strekk på sykkel etter ei natt i denne.
Haukeli (3).jpg
Har også prøvd telt i forskjellig form - men med leddgikt så er det alltid et problem med å komme seg opp og få på seg klær, en stødig stol hjelper godt. Men siden det meste av tur-ting skal være lettere enn solid så lagde jeg mitt eget og tok med lavvo på de første turene.
DSC_6883.JPG


Her selvbygget seng - kraftig nok til å bære sykkelen og meg. Etterhvert har jeg klart meg med telt og ikke minst hengekøye. Og lørt å pakke mindre og mindre. Og da gjelder det å sortere ut HVA du skal på tur for... alt får ingen plass til eller har behov for.
69662528_10220258105825558_4059731688089976832_n.jpg

Ellers kjører jeg sittende og finner min ST1100 perfekt og det som gjør at jeg kommer meg rundt - bil er et ork å kjøre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av rolf-arne den 12 apr 2021, 14:58, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 12 apr 2021, 13:16
Et tips å prøve ut som har overrasket meg sort er hengekøye, mitt tips er å låne ei å prøve det ut.
For min haug av bein så er det ufattelig godt :twothumbs:
Bruker du noe isolerende under soveposen i køya Rolf-Arne?
For det er vel en forskjell på disse og det å ligge på bakken med et underlag, fordi at i en køye har man konstant utskiftning av lufta under deg.
Mens på bakken med et liggeunderlag, enten det er i et telt eller under en Tarp så varmer man til en viss grad opp underlaget med sin egen kropp.
Har ikke overnattet i køye selv, men har bare hørt at det kan på kjølige netter være litt i friskeste laget på undersiden om man ikke isolerer godt nok. Men jeg tviler ikke på at man ligger godt om køya er lang nok så man ikke blir helt banan og får for mye av kroppsvekta på midten.
Sist redigert av Gammelsmurfen den 12 apr 2021, 14:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Langtur med med dårlig rygg og gammel sykkel🤪

Legg inn av MGR1 »

Jeg har kjørt en del med dårlig rygg. Nyrebelte anbefales, da det stiver opp og hindrer leddene i å bevege seg for mye.

Svar