På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av OttoL »

Kjørte GS 850 A i 2019 og 2020 sesongen (20k km) og en herlig mc og kjøre med oppreist sittestilling og topp standard vindskjerm. Tur retur Korsika første sesong og null stress med sliten kropp eller slikt. Planen ved kjøp var vel litt mer gruskjøring så derfor jeg endte opp med den adv modellen men fant ut at med 90% på asfalt ble det litt kjedelig i lengden med den type mc, manglet fun factoren på asfalt etter min mening.
Endte opp med og bytte til sports tourer sent i 2020. Men som sagt en helt kanon mc og kjøre og passe vekt/høyde/hk.

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av mogs »

Og det er for meg ihvertfall veldig på plussiden å ikke måtte kjøre " halve " Norge om det skal være servicer eller reparasjoner. Og at forhandler kommer til å være der over mange år. Og med tydelig kundeservice. Det har og litt å si i sykkelvalg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av kjellv »

lazyboy skrev: 21 apr 2021, 20:00 Her er vi alle forskjellige. Å kjøre med vindskjerm på E18 i 100km/t ++ er IKKE noe jeg foretrekker. Grunnen er turbulensen som oppstår bak vindskjermen. Vindskjermen på slike sykler fungerer best i 80km/t eller under. Det er vertfall min erfaring.

Prøvekjør en sykkel med vindskjerm i 100km/t+ før du bestemmer deg.
Jeg er nok heldig som har stor geografisk avstand til veier som E18, og har heller aldri vært nødt til å vurdere egenskapene til motorsykkelen på slike veier. Jeg velger uansett alle andre typer veier når jeg er på tur.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Kan hvertfall si at med min høyde og originale vindskjerm har jeg ingen trøbbel med turbulens med mindre jeg ligger bak en trailer på motorveien. Da kommer det som regel noen «blaff». Er et hull i snuta på skjermen med en ganske fancy utforming. Den er der neppe til pynt. I høy landeveishastighet er det magisk!

Å fraråde kjøp av sykkel på grunn av vindskjerm er hvertfall bare tull. Hvor hodet plasseres bak skjermen har noe å si, og er man ikke innenfor høydenormalen må man selvsagt justere med høyden.

Jeg liker å bruke sykkelen til alt, og å flå motorvei i 150 i 110-sona er bare glede med null turbulens eller trykk i kroppen og drøye 5000rpm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 apr 2021, 20:33 Kan hvertfall si at med min høyde og originale vindskjerm har jeg ingen trøbbel med turbulens med mindre jeg ligger bak en trailer på motorveien. Da kommer det som regel noen «blaff». Er et hull i snuta på skjermen med en ganske fancy utforming. Den er der neppe til pynt. I høy landeveishastighet er det magisk!

Å fraråde kjøp av sykkel på grunn av vindskjerm er hvertfall bare tull. Hvor hodet plasseres bak skjermen har noe å si, og er man ikke innenfor høydenormalen må man selvsagt justere med høyden.

Jeg liker å bruke sykkelen til alt, og å flå motorvei i 150 i 110-sona er bare glede med null turbulens eller trykk i kroppen og drøye 5000rpm.
Nå tror jeg du kanskje siktet til mitt innlegg og samtidig legger ord i min munn ved å si at jeg fraråder kjøp av sykkel med vindskjerm? I så tillfelle, les innlegget en gang til.

Vindskjermen på din sykkel vil trolig fungere MYE bedre da din er mer aerodynamisk enn en "traktor" med en plastvindu på styret. Har du kjørt en traktor så vet du hva jeg mener.

Jeg er selv 182cm. høy noe som vel er ganske normalt. Jeg har kjørt et dusin forskjellige sykler med vindskjerm og ingen av dem hadde en vindskjerm som ikke ga meg ubehagelig og uforutsigar turbulens over 80km/t. På E6 kjørte jeg feks. Traceren til xyvind her inne. Begge to ble jo nesten syke av å kjøre i 100+ km/t. Faktisk helt forferdelig, i forhold til å få vinden jamt fordelt på overkroppen med en nakensykkel.

Du kan ikke sammenligne din sykkel med en traktor som er det TS nevner i sitt innlegg.

Jeg skrev ganske spesifikt at han burde PRØVE en sykkel med vindskjerm på E18 i hastigheter over 80km/t før han dro kortet. Jeg frarådet altså ikke å kjøpe en sykkel med vindskjerm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 21 apr 2021, 18:56 Vindskjerm eller ikke vindskjerm har vært diskutert mange ganger her inne. Her finnes ingen fasit. Selvfølgelig har vindskjermen sine ulemper som blant annet turbulens og øket støy i hjelmen. Men den har også sine fordeler, særlig i dårlig vær. Selv har jeg hatt vindskjerm på alle mine sykler, og vurderer heller ingenting annet. Jeg ser fordelene med vindskjerm som større og viktigere enn ulempene. Jeg trives veldig med lengre turer, og været kan vi gjøre lite med. Ei god kåpe og en god vindskjerm er nesten nødvendig mener jeg.
Jeg var veldig fornøyd med min forrige sykkel, en Yamaha FJR1300. Den har ei god kåpe, og den har en god vindskjerm som du justerer med en elektrisk bryter på venstre holke. Du stiller den helt ned så får du vindpresset på brystkassa under hjelmen, stiller du den helt opp kan du åpne visiret uten å få regn på brillene (hvis du bruker briller). Det ligger en god del slike på finn.no for øyeblikket. Kikk litt på dem, dette er en fantastisk god tursykkel. Disse går lett langt over 200 000 km, så bli ikke skremt over at de har vært brukt noen år. Kardangdrift krever 2 dl olje hver 10000 km, og du slipper alt sølet med kjedesmøring. Vedlikeholdskostnadene er heller ikke avskrekkende. Bunnsolid sykkel med høy morrofaktor både på korte og lange turer. Det eneste den ikke er glad i er dårlige grusveier med huller og vaskebrett. Men det er det samme med alle sportstourere, de er først og fremst bygget for asfalt.
Jeg er ganske overbevist om at vindskjermen på din gamle (og Fredrik24) sin sykkel fungerer mye bedre enn en vindskjerm på en såkalt traktor. Jeg har kjørt Triumoh Tiger 1200, Honda Africa Twin og Yamaha Tracer med vindskjerm i over 80km/t og ingen av dem falt i smak med tanke på turbulensen. Økt støy i hjelmen er heller ikke spesielt positivt.

Jeg tror at en såkalt sportstourer er bygget mer dynamisk nettopp for å skap en sportslig men allikevel behagelig tur for føreren. Dem er mer strømlinjeformet og vindskjermen er på en måte en del av sykkelen, i motsetning til traktorer.

Du kjører jo nå en Tenere vel? Hvordan er turbulensen på denne kontra FJR'en? Altså i høyere hastigheter? :)

Toms
Innlegg: 11
Registrert: 21 jul 2019, 21:26
Motorsykkelen din: Snart Yamaha

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Toms »

God morgen, og tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. Dette spesielt med tanke på alle de syklene jeg aldri visste eksisterte :-)

Når det gjelder vindskjerm så har jeg hele tiden vært i den tro at det er bedre med enn uten. Den sykkelen jeg har pr i dag har absolutt ingenting å gjøre ute på åpne lange strekninger, hvis det er antydning til vindpust. Føler selv at det er bortimot livsfarlig da sykkelen blir utrolig ustabil i hastigheter rundt 100 km/t. Når det derimot er vindstille så er sykkelen fantastisk å kjøre. Det er bare det at Norge er et slikt land der det sjelden er vindstille. Mulig det da er total mangel på kåpe på sykkelen min som gjør den så ustabil i vind? På svingete veier derimot er den fantastisk.

Nå har jeg lett med lys og lykte og kommet frem til følgende:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=209706212 Triumph
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=209175853 Triumph
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=202777453 Honda
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=214713459 BMW
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=198863150 Yamaha

Disse må jeg prøve. Synes Honda'n ser skremmende ut, og den første Triumph'n kanskje er noe i samme gata som den jeg har. Mulig dumt spørsmål; hvordan er Triumph vedr kvalitet?

Takk for at dere gidder å engasjere dere :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår ikke helt resonnementet ditt her. For meg virker det som om du vil sitte i et lydisolert og vindstille område mens du kjører i 80km/t + på en motorsykkel.

Dette kan du trolig gjøre hvis du har en GoldWing eller en stor sportstourer. Jeg traff en på Galdhøpiggen en gang som kjørte ne stor GoldWing. Hadde hadde et askebeger på dashbordet :lol :thumleft

Du vil alltid ha motvind når du kjører sykkel og vinden MÅ treffe ett eller annet sted. Du kan endre stedene vinden treffer ved å sette opp vindskjerm etc. men kraften den treffer sykkelen med er like stor.

Når man får vinden jevnt fordelt på overkroppen synes vertfall jeg det er langt mer forutsigbart enn at vinden tar tak i vindskjermen og "napper" i styret, samt lager turbulens bak vindskjermen, + støy.

Skal du ha i pose og sekk, så kjø deg en stor sportstourer. De største til BMW vil jeg tro gir deg det du ønsker. En sykkel ala BMW GS (eller traktorer som jeg kaller dem) med en plastskjerm på styret opplever vertfall JEG som langt mer uforutsigbar i høye hastigheter enn en random nakensykkel.

Men test en sykkel selv med vindskjerm før du kjøper en :thumleft

Toms
Innlegg: 11
Registrert: 21 jul 2019, 21:26
Motorsykkelen din: Snart Yamaha

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Toms »

Bjerknez skrev: 22 apr 2021, 07:34 Jeg forstår ikke helt resonnementet ditt her. For meg virker det som om du vil sitte i et lydisolert og vindstille område mens du kjører i 80km/t + på en motorsykkel.

Dette kan du trolig gjøre hvis du har en GoldWing eller en stor sportstourer. Jeg traff en på Galdhøpiggen en gang som kjørte ne stor GoldWing. Hadde hadde et askebeger på dashbordet :lol :thumleft

Du vil alltid ha motvind når du kjører sykkel og vinden MÅ treffe ett eller annet sted. Du kan endre stedene vinden treffer ved å sette opp vindskjerm etc. men kraften den treffer sykkelen med er like stor.

Når man får vinden jevnt fordelt på overkroppen synes vertfall jeg det er langt mer forutsigbart enn at vinden tar tak i vindskjermen og "napper" i styret, samt lager turbulens bak vindskjermen, + støy.

Skal du ha i pose og sekk, så kjø deg en stor sportstourer. De største til BMW vil jeg tro gir deg det du ønsker. En sykkel ala BMW GS (eller traktorer som jeg kaller dem) med en plastskjerm på styret opplever vertfall JEG som langt mer uforutsigbar i høye hastigheter enn en random nakensykkel.

Men test en sykkel selv med vindskjerm før du kjøper en :thumleft

he he he he.... askebeger trenger jeg ikke :lol Jeg forstår selvsagt at vinden må ta tak ett eller annet sted - jeg har fått forståelsen av at en godt montert vindskjerm vil gjøre det mer forutsigbart bak styret, så derfor har jeg liksom hengt meg opp i dette. Etter å ha lest alle svar opptil flere ganger, så skjønner jeg nå at en splitter-naken-sykkel er kanskje ikke sykkelen for meg.

Mitt budsjett er kr 200.000 ish. At det da følger med evnt kofferter for trusene mine, er da bare ett stort pluss. Om sykkelen skiller seg litt ut i mengden er også bare positivt. Min oransje følgesvenn er ofte gjenstand for en hyggelig prat, da mange synes den er "skikkelig knall" og strøken. Alltid hyggelig med litt MC-prat selv, i alle fall når man er så fersk som det jeg er.

At det skulle være så vanskelig å bytte mc, ante jeg ikke...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av oivindg »

Høres ut for meg som det blandes to ting her. En sykkel som er ustabil i høy fart blir vel ikke veldig mye mer stabil med en vindskjerm? Og det finnes mange nakensykler som er stabile i høy fart. Til og med min gamle BMW er ganske stødig i 130km/t selv om det er en del sidevind og vindkast.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Toms
Innlegg: 11
Registrert: 21 jul 2019, 21:26
Motorsykkelen din: Snart Yamaha

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Toms »

oivindg skrev: 22 apr 2021, 08:05 Høres ut for meg som det blandes to ting her. En sykkel som er ustabil i høy fart blir vel ikke veldig mye mer stabil med en vindskjerm? Og det finnes mange nakensykler som er stabile i høy fart. Til og med min gamle BMW er ganske stødig i 130km/t selv om det er en del sidevind og vindkast.
Derfor er det flott med slike forum. Jeg ante ikke at nakensykler kunne være stabile i høy fart!?! Liker jo utseende på nakensykler, og disse kan man kanskje kjøre "langturer" med også? Hmmmm....da må jeg søke mer :-k

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av oivindg »

Toms skrev: 22 apr 2021, 08:08
oivindg skrev: 22 apr 2021, 08:05 Høres ut for meg som det blandes to ting her. En sykkel som er ustabil i høy fart blir vel ikke veldig mye mer stabil med en vindskjerm? Og det finnes mange nakensykler som er stabile i høy fart. Til og med min gamle BMW er ganske stødig i 130km/t selv om det er en del sidevind og vindkast.
Derfor er det flott med slike forum. Jeg ante ikke at nakensykler kunne være stabile i høy fart!?! Liker jo utseende på nakensykler, og disse kan man kanskje kjøre "langturer" med også? Hmmmm....da må jeg søke mer :-k
Det viktigste er å prøve masse forskjellig og se hva du liker. Det kan hende at vi har forskjellig oppfatning av hva som er stabilt også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av simpson »

Nakensykler har veldig lite med stabilitet og gjøre.
Men du sitter veldig utsatt for vind, og skal du på tur har du null beskyttelse hvis det kommer regn.
Og der er det veldig tydelig hvor mye vindskjerm og kåper hjelper.
En annen ting er handguards, noe som er vanlig på mange ADV, men ikke nakensyklet.
Dette hjelper ubeskrivelig mye mot kalde hender og ikke minst i regnvær.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

Har vært oppe i veeeldig høye hastigheter med min S1000R. Skal ikke nevne fart med se for deg et tresiffret tall og gang med to.... eller noe...

Jeg datt vertfall ikke av sykkelen. Tror det er mest uvant for deg.

I førsten var det utenkelig for meg å slippe styret med en hånd når jeg kjørte. I dag slipper jeg med begge hendene i 120km/t og sykkelen går som ett tog på skinner.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av xavi0n »

Må si at den honda africa twin i de fargene til den du linket over er dritfin
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar