På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Solo-rider »

Mye fokus på vindskjermer her :mk
Men det er smak og behag.
Siden du ser på ny/ nyere sykkel ville jeg også tenkt på avstand til forhandler av sykkelen du velger. Greit å ikke måtte kjøre altfor langt med tanke på servicer etc.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av pingvin »

xavi0n skrev: 22 apr 2021, 09:23 Må si at den honda africa twin i de fargene til den du linket over er dritfin
Er skikkelig tøff i de fargene og Honda lyktes veldig bra med å lage et smekkert design, mindre klumpete enn konkurrentene :thumleft

Africa Twin har vel litt mer fokus på offroad, Tracer mest gate og de andre litt begge deler med slagside mot gate?

Ellers skal jeg ikke mene så mye om vindbeskyttelse, har absolutt null av det og liker litt følelsen av å sitte i elementene og lettere å ikke kjøre tullete fort. Men så kjører jeg lite på hovedveier og unngår motorvei så langt som overhode mulig dermed er behovet for dette lite ifht andre som bruker sykkel mer for transport.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av SilverSmurfer »

Vindskjerm spørsmålet er vel egentlig ganske enkelt, hvis du er typen som planlegger en helgetur, ser faren for regnvær men gir faen og kjører allikevel, så bør du absolutt ha en. Det er gull i dårlig vær. Men hvis du ser regnfaren og utsetter turen til neste helg, så trenger du den strengt talt ikke.

Og jo lengre turen blir, større er faren for at været vil variere underveis.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Audi Mannen »

litt følelsen av å sitte i elementene og lettere å ikke kjøre tullete fort.
[/quote]

På det nivået er jeg også. Byttet til mindre skjerm på Tracer'n for å få renere luft uten turbulens og ikke til større for å sitte i en boble. Nå kan jeg faktisk merke at det kan gå litt for fort og man demper hastigheten automatisk. Regn kommer når det kommer og man kan kle seg litt deretter tenker nå jeg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Apropo vindskjerm, der har Triumph gjort noe lurt på 850´n, hvor bra det funker vet jeg ikke siden jeg ikke har prøvekjørt den enda.
Men den er høydejusterbar ved å ta tak i en bøyle og slide den opp eller ned, tenker at fordelene med en sånn løsning er flere:
Skal man kjøre bykjøring eller vei med lavere hastighet på varme sommerdager, så er det bare digg med all kjøling man kan få.
Men kalde eller våte dager, spesielt på veier med 80+ så kan det være greit med litt mer beskyttelse.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Har det samme på min, men er manuell. Er dog elektrisk på samtlige K100LT, K1100LT, K1200LT, K1200GT, K1300GT og K1600GT/GTL. Samt R1100RT, R1150RT, R1200RT og R1250RT.

K100RS16V som jeg hadde, der var det justerbar spoiler(verdens første laminar lip?). Den var simpelthen genial.

Manuell på R1200GS/GSA og R1250GS/GSA vet jeg. En vrider på venstre side.

Jeg synes elektrisk er veldig ålreit, man får den perfekte innstilling med et knappetrykk til enhver tid.

Nok om vindskjermer fra meg ever :redface

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av ErikW »

Du burde se på den overliggeren av Yamaha Tenere 1200 de har i 2etg på Speed i Sandefjord. Den får du et super godt tilbud på. Den har alt du ønsker deg, samt motor nok oh kardang. Lekker sak

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 22 apr 2021, 11:44 Vindskjerm spørsmålet er vel egentlig ganske enkelt, hvis du er typen som planlegger en helgetur, ser faren for regnvær men gir faen og kjører allikevel, så bør du absolutt ha en. Det er gull i dårlig vær. Men hvis du ser regnfaren og utsetter turen til neste helg, så trenger du den strengt talt ikke.

Og jo lengre turen blir, større er faren for at været vil variere underveis.
Inne på noe der, selv en "fair weather rider", regner det blir jeg hjemme :-k

Det som absolutt IKKE er lov er å kjøpe nett liten naken sykkel og kline på låvedør, alltid en eller annen løk som presterer dette, heller ikke 790/890 Duke slipper unna. Sykkel burde bli inndratt umiddelbart :O

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 23 apr 2021, 07:42
SilverSmurfer skrev: 22 apr 2021, 11:44 Vindskjerm spørsmålet er vel egentlig ganske enkelt, hvis du er typen som planlegger en helgetur, ser faren for regnvær men gir faen og kjører allikevel, så bør du absolutt ha en. Det er gull i dårlig vær. Men hvis du ser regnfaren og utsetter turen til neste helg, så trenger du den strengt talt ikke.

Og jo lengre turen blir, større er faren for at været vil variere underveis.
Inne på noe der, selv en "fair weather rider", regner det blir jeg hjemme :-k

Det som absolutt IKKE er lov er å kjøpe nett liten naken sykkel og kline på låvedør, alltid en eller annen løk som presterer dette, heller ikke 790/890 Duke slipper unna. Sykkel burde bli inndratt umiddelbart :O

Bilde
Haha, ja dette ser bare å forferdelig fælt ut. Blir som å montere takboks på en Ferarri.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bilde

Pffft, Koenigsegg med takboks funker vel? Da må det finnes en god en til en Ferrari også? :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg personlig driter hardt i hvordan det ser ut, og hva andre synes :knegg

Eneste stedet jeg fikk reaksjoner på Aeroflow vindskjermen på K100en jeg hadde, var her :roll

Jeg synes ikke det var direkte vakkert, men det var veldig funksjonelt. Jeg fant det imidlertid upraktisk.

Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av SilverSmurfer »

Så den sykkelen, er den laget for å kjøre fremfor lastebiler og skjerme for vinden? :-k

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av VindR »

Det går an å virkelig gå all-in da!
(beklager avsporing, jeg måtte bare dele denne)

Bilde
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

Haha :lol

Hva gjør man ikke for bekvemeligheten :lol :lol

Toms
Innlegg: 11
Registrert: 21 jul 2019, 21:26
Motorsykkelen din: Snart Yamaha

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Toms »

God morgen :-). Etter mye tankegang har jeg kommet frem til til kandidater som muligens vil tilfredsstille behovene mine - og da tenker jeg ikke bare på vindskjermen; Yamaha Tenere 700 og BMW 750 GSA. Første inntrykket av Yamaha er at den er høy som en hest, men har selvsagt mulighet for senkesett. BMW'n synes jeg er utrolig schmekker. Det bærer snart av sted til Speed Motorsenter i Sandefjord for litt prøvekjøring :-)

Svar