Førstegangskjøp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Jahn C
Innlegg: 7
Registrert: 25 jun 2021, 11:33
Motorsykkelen din: Ingen enn så lenge

Førstegangskjøp

Legg inn av Jahn C »

Hei,

Jeg skal i august begynne med første kjøretime for A lappen og er i prosessen med å se på sykkel. Har sett en del på nettet for informasjon, men hadde vært fint og tatt en «dialog» på utfordringene i et forum av denne typen. Pålitelighet er viktig og jeg har derfor primært sett på Honda, Yamaha, Suzuki og Kawasaki. Det fremstår som om Honda er den mest pålitelige produsenten, men at de tre andre er generelt å regne som habile merker. Ingen av merkene har dog en modell jeg virkelig liker, og det er derfor meget mulig at jeg må ty til noen modifikasjoner (så langt det lar seg gjøre og i den grad at det ikke er snakk om for store kostnader).

Sykkelen jeg ser for meg i korte trekk er av typen cruiser/chopper, sitter gjerne litt lavt, har bredt bakdekk (gjerne 280 og kanskje til og med litt til), kappet bakskjerm, men med plass til to og tilpasset styre, men ikke noe ape hanger greier. Dette er garantert ikke alles preferanser, men som dere vet, de gustibus non est disputandum.

Sykler jeg har sett meg sånn noenlunde ut er Suzuki vzr 1800, Yamaha xv1900, Honda vtx 1800, Suzuki vlr 1800, Kawasaki vn 2000. Alle store sykler og det er gjerne noen som har sterke meninger om akkurat det for en nybegynner, men jeg er 185cm og rundt 100 kg, trener en del og tar sikte på å kjøre etter egenskaper samtidig som jeg skaffer meg en sykkel som jeg ser for meg at jeg skal ha en god stund fremover, spesielt om jeg skal foreta noen modifikasjoner som nok koster noen kroner.

Det jeg lurer på om det er noen som har tanker rundt hvilke(n) av disse syklene som scorer flest poeng i forhold til overnevnte kriterier? Er alle syklene å regne som gode og driftssikre eller er det noen kjente «bad actors» her? Noen som har kjennskap til eksempelvis dette med å sette på såpass store bakdekk og hvorvidt det lar seg gjøre og hva er så eventuell kostnad på noe slikt? Mange spørsmål og forhåpentligvis mange gode svar.

Takk på forhånd.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av kaLARSnikov »

Velkommen!

Var selv i nesten akkurat samme situasjon som deg for litt under et år siden, dog med litt mindre sykler. Endte på en Suzuki VZ800 som på mange måter blir lillebroren til de to Suzukiene i din liste, og den passer rimelig perfekt for mine 182cm/75kg (og for lommeboka).

Selv om jeg ikke så etter nettopp de samme modellene som deg, men heller de litt mindre utgavene (f.eks. Honda Shadow og Yamaha Dragstar i rundt 750 segmentet), så tipper jeg at konklusjonen blir mye det samme: De fleste av disse merkene leverer solide sykler. Om jeg skal anbefale noe så blir det å undersøke hver modell spesifikt da de fleste gjerne har en eller annen svakhet eller ting som enkelte ikke liker. Dog har jeg ikke sett spesifikt på de du nevner unntatt en tur innom Suzukiene, så jeg kan ikke svare direkte på om enkelte skiller seg ut i negativ forstand.

Det jeg kan tipse om, som kanskje ikke er det du vil høre, er at om formålet med sykkelen i stor grad er øvelseskjøring så kan jeg av erfaring si at du får mye mer ut av en sykkel som ligner mer på det du vil bruke på kjøreskole og oppkjøring. En viktig del av opplæringen er mengdetrening og muskelminne. Det er selvfølgelig mye generelle likheter uavhengig av hva slags sykkel man kjører, men det er også et par store forskjeller på å kjøre en KTM 790 og en VZ800...

Om du derimot tenker at første sykkel først og fremst er for kosens skyld og for at du vil starte rett på den sykkelen du faktisk har lyst på, for all del, kjør på! Det er ingen fasit på det og personlig så tror jeg nok det er bedre med en sykkel man vil ha og kanskje måtte spe på med litt ekstra kjøretimer, enn å skaffe seg en sykkel man egentlig ikke vil ha.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av dypen »

Hva med å vente til du har lappen og kan prøvekjøre og sortere ut modeller du har bedre følelse for etter prøvekjøring. Det du tror er ikke bestandig det beste når du kommer på og kan kjøre litt, noen sykler føles bare helt riktig med en gang når du setter deg på og du er sjefen. Full kontroll :) Har selv prøvekjørt flere av samme merke til du kjører en som er helt perfekt, da merker du hvor dårlige / slitte de første du prøvekjørte var. Uten sammenligning og eksempel føltes denne helt riktig for meg med en gang ...

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... er%20c.htm
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av oivindg »

Jeg kjøpte den sykkelen jeg hadde lyst på, uten å ha kjørt en meter. Det fungerte greit for meg. Opplevde ikke noen problemer med å bytte mellom min sykkel på privat øvingskjøring og skolesykkel på kjøretimer. Er glad jeg kjøpte en stor sykkel med en gang i stedet for å ha en mindre sykkel et par sesonger først. Jeg veier også rundt 100 kilo og setter pris på å ha litt skyv, særlig når jeg kjører sammen med andre.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av dypen »

Helt enig, da har du noe å vokse i uten å ønske deg noe mer etter kort tid :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av kjellv »

Hei og velkommen hit. Gratulerer med å ha tatt første skritt inn i en fantastisk verden

Jeg kjenner meg litt igjen fra jeg selv startet med opplæring til A-lappen i 2012. Jeg var veldig fokusert på sykler i cruisersegmentet på dette tidspunkt, og trålet finn.no hver eneste kveld i ukevis. Flere ganger var jeg på nippet til å handle. Etterhvert fikk jeg forståelsen for at det slett ikke var sikkert at jeg rakk oppkjøring dette året, og bestemte meg for å roe helt ned sykkelkjøpet.
Jeg var heldig og fikk en avbestilt oppkjøringstime i midten av august, og kjøpte da noe helt annet enn cruiser omtrent ei uke før jeg skulle kjøre opp. En Yamaha TDM900. Jeg hadde endret totalt syn på sykkelvalget. Ønsket meg en sykkel med gode kjøreegenskaper som egnet seg til det aller meste.
Jeg vil råde deg til å vente litt med kjøp. Hele opplæringsperioden er en bratt og omfattende læringsprosess. Mye kan endre seg underveis i denne prosessen.
Slik du beskriver drømmesykkelen din oppfatter jeg mer som et bilde du har dannet deg ut fra bilder av spesialbygg med høy showoff effekt. Sykler som er mer spesielle å se til, men der kjøreegenskaper og bruksområder er mer begrenset.
For eksempel dette med overdimensjonert bakdekk. Kan være tøft å se på, men kjøreegenskapene blir nok dårligere av det.

Selv har jeg foreløpig ikke sett meg tilbake. Ingen cruiser står lengre på min ønskeliste nå 9 år senere.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Cruiser er kult, og det er jo mange som kjører det. Er det noen spesiell grunn til at du ønsker deg cruiser?

De aller fleste her inne vil anbefale en oppreist, Adventure-lignende sykkel, ev. en nakensykkel.

Mitt råd er å ta deg en tur på skolesykkelen først.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av Dansekris »

Skulle også ha cruiser, men det suget forsvant fort og jeg har aldri sett meg tilbake.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av xavi0n »

Jeg kjøpte meg nylig en yamaha fz8 som førstesykkel, er 186 høy og 95 kilo, sitter greit på den.
En ting jeg har tenkt på etter jeg kjøpte den. Jeg ville ikke anbefalt den til noen på 18-19år. Det er en fantastisk sykkel så lenge du har hodet nok med deg til å skjønne at du ikke er udødelig.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av Relax »

:)
Sjeldent å få noe støtte for cruisere på MC Siden ;)

Jeg siktet etter Suzuki Intruder 1400 som første sykkel etter lappen, og fikk samme mot-argumenter .
Når jeg først fikk prøvd Intruderen, fant jeg den litt kort 2 på kjøring, valget ble en Yahamaha Dragstar 1100 som var mer romslig.
Jeg hadde den en sesong , men fant motoren for liten, og kjøpte større cruise året etter.
Det er mer en 15 år siden, og jeg har arldri angret!

Smak og behag, selvfølgelig .. forskjellig type turer og behov.
Mange kjører i flokk og følge ... andre kjører egne turer ....Mange liker høyere hastigheter og skarpe kurver ..andre tar det noe mer bakoverlent , men vil ha et saftig dreiemoment for forbikjøringer eller bare ha det morro innemellom..

Så et relevant spørsmål er kanskje hvilke type er du ? Hva slags kjøring og turer ser du for deg?
Og det har du jo fortalt..lav cruiser og litt ombygging osv. Passer dårlig med Tourere osv da :)

Follow your dream!

Japanske cruisere er vel ganske så solide alle sammen,, men kan nok ha noe forskjellige egenskaper. Bl.a. Hondaen du nevner har flere ment ikke ikke var den best i svingene. De fikk ikke lagt den ned nok. Kan nok være greit å prøve noen ;)
Store cruisere er ofte lagd ...og brukt i USA.. Der er det, selvsagt, mange forum som som vet ALT om det du snakker om!
OG..de er hjelpsomme og hyggelige!

Lykke til !
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av dypen »

Har trådstarter allerede kjøpt sykkel … :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 685
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av ErikW »

Veldig enig med Relax.
Sjeldent cruisere blir godsnakket her, men så er det mest Touring folk her tror jeg.
Selv har jeg hatt 4 stk Suzuki intrudere og det var ok det, men den gang kjørte jeg meget lite. Likte å pusse og gnikke og litt buldr i potta. Synes fortsatt endel cruisere er flotte og det ser fortsatt herlig ut
Lykke til med valget, men du burde absolutt prøvekjøre noen typer

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av 127Tom »

Hei, jeg er vel ca. som deg. Er 187 cm og trener (ikke feit og veier ca. 95 kg). Lange bein og armer.

Jeg har kjørt en del cruiser typer: Yamaha xvs 650, Virago 1100 og Intruder 1400 og Harley Dyna Wide Glide.
Harleyen veier 300 kg, stor tung og brei sykkel. Den føltes for stor og klumpete og håndterer derfor dårligere på vei og i aksellerasjon.
Den har 70 hester, men det føltes mer som 50. Min Intruder har 60 hester og den aksellerer dobbelt så fort omtrent.

Intruderen er lettere, og veier 260 kg, og den føles faktisk enda lettere og veldig artig å kjøre, med gode fjæringer og man kan legge seg kjapt og godt ned i svingene.
Det er jo sånn at man liksom alltid vil ha mer og mer når man har kjørt en cruiser en stund, men jeg fant ut at Harley ble for mye både i vekt og støy og risting.
Fordel med Intruder: Lett å modde. Har du en hammer og skiftenøkkel kan du skru fra hverandre hele sykkelen. Lett å vaske, lett å bytte olje og ting selv. Også veldig lett å montere framflyttere om du er lang i beina. Og ikke minst: morsomte cruiseren jeg har prøvd.
Intruderen er også kjent for å være en evighetsmaskin. "aldri" noe tull med dem. Bygd solid. Du føler deg trygg på den og kan stole på den.

Prøvekjør en Intruder ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Tror du bør kjøpe en BMW R1200C jeg. Beste cruiseren å få kjøpt.
23799A5D-94F2-4151-B1CB-2A3F6A512A91.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Førstegangskjøp

Legg inn av xavi0n »

Ferdighetene til å hoppe over et helikopter kommer automatisk når du setter deg på den?
😂😂😂
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar