Snart oppkjøring kl A

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Snart oppkjøring kl A

Legg inn av Julmarri »

Begynte ferden mot mc-lappen rundt 25 juni nå i år, etter å ha hatt lyst i lengre tid. Har billappen fra før, men ingen erfaring med moped og lignende. Kjøpte egen sykkel ganske så raskt og begynte med kjøretimer hos kjøreskole. Så har det gått slag i slag og oppkjøringsdatoen er satt til slutten av august. Har nå tatt alt av det obligatoriske utenom trinnvurdering og langkjøring. Opplever at jeg mestrer det å kjøre sykkel i seg selv uten store problemer, men jeg har ikke mulighet til å øvekjøre så veldig mye privat.. så får ikke den mengdetreningen med tanke på sporvalg/plassering osv. Er det noen av dere her som har gjort all sin opplæring/kjøring med kjøreskole som opplevde at dette var nok for å klare oppkjøring? Og hvordan opplevde dere selve oppkjøringen, den varer i 60 (?) minutter, dette føles sikkert som en evighet der og da :roll
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av pekle »

Kjørte ingenting på egenhånd. Hadde mopederfaring, men tror ikke det hadde så mye å si da det var 15 år tidligere. Tiden gikk veldig fort på oppkjøringen.

Husk at lappen bare er en tillatelse til å øvelseskjøre på egenhånd - det er ikke teknisk perfeksjon som forventes, men at du viser grunnleggende ferdigheter og modenhet til å ferdes i trafikken selv. Jeg gjorde tre mindre feil under oppkjøring, men var klar over dem og kunne forklare sensor hva som var feil.

Om jeg nå ser tilbake på ferdighetene den gangen var de nok ganske labre, flyten kommer først etter mye kjøring og erfaring. Og om 10 år håper jeg kan si det samme om ferdighetene jeg har i dag, relativt sett labre. Blir aldri utlært 🙂

Hænsi
Innlegg: 1
Registrert: 10 jun 2021, 17:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av Hænsi »

Jeg tok lappen no i juli, bare via kjøreskolen og tenkte akkurat som deg. Når det kommer til oppkjøringen er det enklere enn man tror. Bare vær forsiktig og se deg godt rundt, tiden går veldig fort siden man er så nervøs og har mye tanker rundt kjøringen. Han vil bare se at du holder roen og skjønner trafikkbildet. Det kommer til å gå så bra skal du se :)

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av kaLARSnikov »

Hei og velkommen!

Kjørte selv opp i midten juni. Begynte i starten av mai og hadde fire vanlige dobbeltimer. Den ene ba jeg om selv da jeg ville ha en full dobbeltime i kjøregård siden jeg ikke følte at jeg mestret det helt. Men jeg hadde også en del timer i fjor med en annen kjørelærer, dog var det vel noe begrenset hva jeg lærte der, så det føltes litt som å begynne fra scratch i år.

Jeg har kjørt moped før, men det er bortimot 20 år siden sist, så jeg vet ikke hvor mye det egentlig hjalp.

Det ble litt kjøring privat, men relativt lite. Et par turer i fjor som jeg ikke fikk så mye ut av da jeg brukte all energi på å bli vant til sykkelen (cruiser, så ganske annerledes å kjøre fra skolesykkelen). Kjøpte ny sykkel i år kun for å øvelseskjøre med, men etter en rekke problemer - bl.a. gåen regulator - så ble det bare et par mindre turer med den og. Alt i alt følte jeg at kjøretimer utgjorde sånn ca. 99% av alt jeg lærte, og om jeg ikke hadde kjørt noe privat så hadde jeg nok trolig klart oppkjøringen akkurat like bra, så det å lene seg primært på kjøretimer skal ikke være noe problem. Spesielt banekurs og langkjøring var vel der jeg lærte aller mest.

Kjøreskolen setter av ca. 2 timer og 15 minutter til oppkjøring. Den første timen er kun med kjørelærer, her styrer du og kjørelærer litt hva dere gjør. For meg så ble det å varme opp i kjøregården i en halvtimes tid, så et kvarters tid på å terpe på sikkerhetsspørsmål og lære hvor vognkort og slikt var på skolesykkelen, så tok vi rett og slett et kvarter på en benk og snakket om andre ting. Det hjalp veldig å bare puste ut litt først, for ikke å nevne å få av kjørejakka litt. Selv om timen begynte kl. 0830 så var det allerede rimelig varmt og klamt.

Så kommer sensor og snakker litt, du får et sikkerhetsspørsmål (jeg fikk å kontrollere bakbrems og forklare hva som kan skje dersom man kjører med for lite bremsebelegg), deretter tar du daglig kontroll (som du fortrinnsvis har tatt før hver eneste kjøretime) og så begynner du med kjøregård. Du har sikkert hørt eller lest om dette før, men hver oppgave tas to ganger, så kommer sensor bort og forklarer neste oppgave. Jeg følte meg ganske trygg på oppgavene før oppkjøring, men hadde litt shaky nødstopp og var borti kjegler på unnamanøver pga. nerver. Var ikke klar over det selv hvor mye nerver og adrenalin jeg hadde før sensor selv påpekte at hendene mine skalv xD Her er det ikke snakk om å være perfekt, selv om du ikke mestrer øvelsene helt så klarer sensor å se om du vet hva du egentlig skal gjøre, og tanken er vel at så lenge du er på rett spor så klarer du det bedre når du kjører normalt og ikke har oppkjøringsnerver som ødelegger.

Så bærer det ut på veien og da er det bare å kjøre og kose seg. Ikke tenk på at sensor er med, litt av poenget er at du skal kjøre som om du er alene (dvs. ta luker i trafikken basert på deg alene, ikke basert på at sensor skal klare å henge på, det klarer de alltids uansett, osv.). Denne delen er egentlig ikke så vanskelig. Kjør trygt, vær tydelig med tegn og plassering, hold avstand til trafikk foran, ha fokus på god og smidig trafikkavvikling. Sporvalg i sving er egentlig ikke så komplisert, i alle fall ikke slik læreplanen er i dag iflg. min kjørelærer å sensor ("handlingsrom"). Pass på å ikke kjøre langt over fartsgrenser og for all del, overhold vikeplikten! Om du merker at du gjør noen feil eller at noe ikke er helt på plass, gjør et lite mentalt notat på det og nevn det etterpå når sensor spør hvordan du syns et gikk. Det er ikke nødvendigvis noe krise å gjøre noe feil så lenger sensor skjønner at du er klar over det selv. Samtidig så er det viktig å ikke dvele på eventuelle feil, gjort er gjort, legg det i bakhodet og fokuser på veien fremover - bokstavelig talt.

Alt i alt syns jeg oppkjøringen gikk utrolig fort. Det tar ca. en time, men det spørs så klart på hvor lang tid du bruker i kjøregård samt hvilken kjørerute du får. Det siste kvarteret som er satt av er for ventetiden etterpå, før sensor avgir "dommen" og ev. ventetiden på trafikkstasjonen for å få utlevert midlertidig førerkort.

Beklager at det ble en liten novelle, men det er rolige dager på kontoret nå i fellesferien...

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av uphillbattle »

Jeg kjørte opp på mandag (for to dager siden) og stod (yay!).

Fra 2. mai til midt i juli hadde jeg 11 kjøretimer (de fleste doble, dvs 90 minutter) i tillegg til alt det obligatoriske. Jeg fikk med meg en nabo ut på to øvelseskjøringer privat i tillegg, men mesteparten av læringen var med kjørelærer. Det var alt jeg kjørte før oppkjøringen, og jeg føler jeg har mye igjen å lære - men jeg er altså (i følge sensor) god nok til å trene videre på egenhånd. 35 år med førerkort kl B, og erfaring med å lære to ungdommer å kjøre bil, gjør at jeg har grei forståelse av trafikkbildet og forstår risiko mye bedre enn da jeg var 18, men det er klart: Når du kjører sykkel er det veldig mye å være oppmerksom på som ikke er så farlig når du kjører bil (du sitter jo ganske godt beskyttet i bilen).

Krypkjøringen har vært min achilleshel, men jeg jeg synes jeg fikk dreisen på det før oppkjøring. På oppkjøringsdagen fikk jeg imidlertid en annen sykkel enn den jeg har pleid å kjøre (den jeg ville ha var i ustand), og jeg klønet under oppvarmingen med krypkjøringen. Kløtsjen tok ganske annerledes enn jeg var vant til og når krypkjøringen egentlig aldri har vært veldig stødig, ble det mye kløning. Jeg fikk det likevel til ganske greit mot slutten av oppvarmingen, men så kom sensor... Da var det sikkert 90 grader i hjelmen og jeg kvalte motoren til sammen tre ganger på to krypkjøringsrunder.

Sensors tilbakemelding etter avsluttet tur i trafikken: Bra, trygg og effektiv kjøring i trafikken, bra i kjøregård bortsett fra krypkjøringen som i følge sensor var dårlig (og jeg er helt enig). Som helhet: Bestått.

Moralen får være: Kjør så mye du kan - enten det blir med kjørelærer eller om du har muligheter privat - og pust med magen (stress ned så mye du klarer) på oppkjøringen. Kløning i kjøregården behøver ikke bety at du stryker - det er helheten som teller. Og strengt tatt, ingen har vel strøket med under krypkjøring - det er kjøring på landeveien som er farligst og om det er bra, så synes vel sensor at krypkjøringen alene ikke er strykgrunn (om den da ikke er enda dårligere enn min var).

Lykke til!

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av ELO1973 »

Kan tillegge mye av det samme herfra. Tok førerkortet for 2 år siden uten noe privatkjøring. Hadde vel stort sett det obligatoriske +, men bestilte en dobbeltime for å friske opp/redusere nerver litt i forkant av oppkjøring pga ventetid for oppkjøring.
Klønet det sånn brukbart til i kjøregård på tross av at jeg normalt behersket dette, men tror vel egentlig jeg bestod pga at jeg utviste bra trafikkforståelse og smidighet i «frikjøringen». Det hjelper utvilsomt å ha kjørt bil i 25 år i forveien ift overblikk og forståelse.
Ellers er det jo viktig som det sies her at det du egentlig skal «klareres» til å kunne øve på egenhånd.
Ellers vil jeg vel si at opplæringen alt i alt var meget nyttig og lærerik. Banekjøringen synes jeg var svært lærerik og følte jeg vokste mye på de timene.
Lykke til :-)

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av Julmarri »

Tusen takk for svar alle sammen, kjente det roet meg ned :prf tror nok jeg skal klare å ta det med ro på selve oppkjøringen, og bare gjøre så godt jeg kan.. så går det nok veien :D ifølge kjørelærer får jeg kjøre så mye jeg vil på oppkjøringsdagen, uten at det koster meg noe ekstra :twothumbs: men sikkert lurt at jeg tar et par ekstra kjøregårdstimer også
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av Leoparden »

Ikke sikkert dette passer for alle, men men.... Det var viktig for meg å få meg noen timer på sykkelen før selve oppkjøringen. Bare for å bli litt varm, og nesten litt lei. Da var jeg på en måte mer avslappet under selve oppkjøringen, og lot det bare stå til. Det holdt i massevis. :)

Uansett, lykke til! Håper og tror det går i boks for deg!

TmzJ
Innlegg: 10
Registrert: 08 jul 2021, 20:56
Motorsykkelen din: Harley -Davidson FXR
Sted: Oslo

Re: Snart oppkjøring kl A

Legg inn av TmzJ »

..
_________________________________________________________________________
Harley Davidson Custom - Verksted og butikk - https://hdmechanic.no :twothumbs:

Svar