Fersking uten selvtillit?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Bjerknez »

Whatever skrev: 25 aug 2021, 13:24
Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 12:55 Jeg veltet sykkelen på flatmark inne i en tunell langt oppe på fjellet. Den lå rett ut på betongunderlag og leire. Såpeglatt.

Adrenalinet tok tak i sykkelen. Rettere sagt i styret med begge hendene og røsket den rett opp. Da merket jeg ikke at jeg hadde vondt i ryggen heller. Så alt går når man er irritert nok og lysten er stor :)

Teknikken min var sikkert ikke riktig muligens, men siden det var såpeglatt, så var fotfestet viktigere enn riktig teknikk. Følte jeg vertfall.
I styret?? Det hørtes jo veldig tungt ut da :O Jeg har feste til toppboks/sidevesker, så jeg fikk et godt tak i venstre side av styret, og i et håndtak bak på sykkelen, og løftet jevnt følte jeg. Ble positivt overrasket over at jeg klarte det alene da, anser meg selv som ganske liten og svak egentlig - men kan hende styrketreningen har gitt resultater! :thumleft
Kan ikke huske jeg sleit så veldig med å røske den opp egentlig. Var værre og sette seg på sykkelen etterpå. Jeg sto nemlig på motsatt side av der støtten var og underlaget var såpeglatt og ganske mørkt. Så jeg syntes det var værre enn selve akten med å løfte den opp.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av KåreDump »

Hei og velkommen!
Whatever skrev: 24 aug 2021, 19:28 Jeg har jo kjørt mange turer alene nå hvor alt har gått bra, likevel blir jeg så "nedfor" (i mangel av bedre ord) av å velte sykkelen.. Føler meg helt håpløs :sorry
Sånn er det! Sitter med samme følelse selv når det skjer... og jeg har kjørt MC siden nittitallet, er nesten to meter høy og 100kg.
Jeg har også velta sykkel før, og kommer til å gjøre det igjen.

Selvtilliten kommer nok etter hvert. Det er faktisk sunt å ha litt lav selvtillit i begynnelsen, og innse at du ikke er ferdig utlært enda.
Jeg tror lett du kan bli en bedre fører enn mange av oss gutta som kanskje har litt vel høy selvtillit. :thumleft

Ikke stress og kos deg med sykkelkjøringa, så kommer resten av seg selv.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av tormodg »

Jeg er en mann på 50 som tok lappen for snart 5 år siden. Jeg hadde noen lignende opplevelser som deg @whatever. I kjøregården opplevde jeg mange fall en dag jeg skulle lære "garasjen" (u-svingen eller hva det heter) og kjørelæreren sto stort sett bare og lo av det. En skikkelig dårlig opplevelse (han fikk sparken fra kjøreskolen så det var nok mer han enn meg som var problemet der). Det jeg gjorde da var å dra hjem, kjøpe masse kjegler, og øve krypkjøring i nærheten med en MC-kyndig nabo til det satt.

Jeg opplevde også å velte sykkelen på veien da jeg var fersk, i et vrient kryss med bratt sving til høyre (i dag unngår jeg dette krysset som pesten). Det er vel omtrent det flaueste man kan gjøre, og jeg forstår godt at den følelsen sitter i deg. Men instruktøren på trafikkskolen sa at det finnes to typer motorsyklister - de som har vært i bakken, og de som skal det. Så de aller fleste opplever noe sånt i løpet av "karrieren".

Det første året kjørte jeg en Yamaha MT-07 for å ha kontroll på sykkelen. Jeg er bare 171 cm høy og var litt redd for større sykler. Det tror jeg var lurt, året etter kjøpte jeg en Yamaha Tracer 900 som er endel større og tyngre. Det har gått helt fint. Den eneste velten kom da jeg skulle parkere også gjorde jeg et eller annet som fikk sykkelen til å tippe til høyre i stedet for til venstre. Skikkelig flaut siden det var mange som sto og så på, men man må bare få opp sykkelen igjen, smile litt og så passe på å ikke gjenta dette neste gang. :)

Selvtillit kommer med erfaring, og selv med mye erfaring vi bør kanskje aldri få for mye selvtillit siden det er en risikofylt greie vi driver med.

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

tormodg skrev: 25 aug 2021, 14:18 Jeg er en mann på 50 som tok lappen for snart 5 år siden. Jeg hadde noen lignende opplevelser som deg @whatever. I kjøregården opplevde jeg mange fall en dag jeg skulle lære "garasjen" (u-svingen eller hva det heter) og kjørelæreren sto stort sett bare og lo av det. En skikkelig dårlig opplevelse (han fikk sparken fra kjøreskolen så det var nok mer han enn meg som var problemet der). Det jeg gjorde da var å dra hjem, kjøpe masse kjegler, og øve krypkjøring i nærheten med en MC-kyndig nabo til det satt.

Jeg opplevde også å velte sykkelen på veien da jeg var fersk, i et vrient kryss med bratt sving til høyre (i dag unngår jeg dette krysset som pesten). Det er vel omtrent det flaueste man kan gjøre, og jeg forstår godt at den følelsen sitter i deg. Men instruktøren på trafikkskolen sa at det finnes to typer motorsyklister - de som har vært i bakken, og de som skal det. Så de aller fleste opplever noe sånt i løpet av "karrieren".

Det første året kjørte jeg en Yamaha MT-07 for å ha kontroll på sykkelen. Jeg er bare 171 cm høy og var litt redd for større sykler. Det tror jeg var lurt, året etter kjøpte jeg en Yamaha Tracer 900 som er endel større og tyngre. Det har gått helt fint. Den eneste velten kom da jeg skulle parkere også gjorde jeg et eller annet som fikk sykkelen til å tippe til høyre i stedet for til venstre. Skikkelig flaut siden det var mange som sto og så på, men man må bare få opp sykkelen igjen, smile litt og så passe på å ikke gjenta dette neste gang. :)

Selvtillit kommer med erfaring, og selv med mye erfaring vi bør kanskje aldri få for mye selvtillit siden det er en risikofylt greie vi driver med.
Huff, for en lærer da.. Lærerne mine har vært veldig flinke, og heller ledd med enn av meg heldigvis. Første gangen jeg krypkjørte så fikk jeg beskjed om at jeg var et naturtalent, og at jeg var i perfekt balanse. Jeg sa at det er første gangen en kar har sagt det til meg, og lo! :twothumbs: Han lo han og..

Takk for oppmuntrende ord! Valget mitt stod mellom GS750 og Tracer 700. Begge kunne senkes til ca samme høyde, men GS'en vant pga. den hadde litt mer utstyr.
Jeg håper at jeg klarer å fortsette og bygge selvtillit, den dagen jeg er/blir redd så gir jeg meg :roll
KåreDump skrev: 25 aug 2021, 13:35 Hei og velkommen!
Whatever skrev: 24 aug 2021, 19:28 Jeg har jo kjørt mange turer alene nå hvor alt har gått bra, likevel blir jeg så "nedfor" (i mangel av bedre ord) av å velte sykkelen.. Føler meg helt håpløs :sorry
Sånn er det! Sitter med samme følelse selv når det skjer... og jeg har kjørt MC siden nittitallet, er nesten to meter høy og 100kg.
Jeg har også velta sykkel før, og kommer til å gjøre det igjen.

Selvtilliten kommer nok etter hvert. Det er faktisk sunt å ha litt lav selvtillit i begynnelsen, og innse at du ikke er ferdig utlært enda.
Jeg tror lett du kan bli en bedre fører enn mange av oss gutta som kanskje har litt vel høy selvtillit. :thumleft

Ikke stress og kos deg med sykkelkjøringa, så kommer resten av seg selv.

Det er godt å høre at det ikke bare er høyden/vekten min som gjør det.. Med 160 cm og 55 kg så føler man seg rimelig liten, og jeg har jo noen ganger lurt på om det er et håpløst prosjekt. Føler at tilbakemeldingene her gir meg en ny giv, og positive tanker om at det her skal nok gå bra! Man må selvfølgelig vite at man er en myk trafikant, og være klar over risikoen man tar. Jeg ønsker ikke å ha samboer med meg på samme sykkel, da det rett og slett kan bli fatalt om begge rammes dersom ulykken skal være ute.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Whatever skrev: 25 aug 2021, 14:37 Man må selvfølgelig vite at man er en myk trafikant, og være klar over risikoen man tar. Jeg ønsker ikke å ha samboer med meg på samme sykkel, da det rett og slett kan bli fatalt om begge rammes dersom ulykken skal være ute.
Godt poeng, spesielt om man har barn!
Kona satt på noe før vi fikk barn, men ikke en meter etter det.
Selv om man har nær familie som kan ta seg av de, ville de vært ille for de å miste begge foreldrene om det skulle gått skikkelig galt.
Ikke noe jeg går å tenker på i hverdagen dette, men greit å ha som en regel syns jeg selv om dette får være opp til hver enkelt selvfølgelig.

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Gammelsmurfen skrev: 25 aug 2021, 16:46
Whatever skrev: 25 aug 2021, 14:37 Man må selvfølgelig vite at man er en myk trafikant, og være klar over risikoen man tar. Jeg ønsker ikke å ha samboer med meg på samme sykkel, da det rett og slett kan bli fatalt om begge rammes dersom ulykken skal være ute.
Godt poeng, spesielt om man har barn!
Kona satt på noe før vi fikk barn, men ikke en meter etter det.
Selv om man har nær familie som kan ta seg av de, ville de vært ille for de å miste begge foreldrene om det skulle gått skikkelig galt.
Ikke noe jeg går å tenker på i hverdagen dette, men greit å ha som en regel syns jeg selv om dette får være opp til hver enkelt selvfølgelig.

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Whatever skrev: 25 aug 2021, 21:13
Gammelsmurfen skrev: 25 aug 2021, 16:46
Whatever skrev: 25 aug 2021, 14:37 Man må selvfølgelig vite at man er en myk trafikant, og være klar over risikoen man tar. Jeg ønsker ikke å ha samboer med meg på samme sykkel, da det rett og slett kan bli fatalt om begge rammes dersom ulykken skal være ute.
Godt poeng, spesielt om man har barn!
Kona satt på noe før vi fikk barn, men ikke en meter etter det.
Selv om man har nær familie som kan ta seg av de, ville de vært ille for de å miste begge foreldrene om det skulle gått skikkelig galt.
Ikke noe jeg går å tenker på i hverdagen dette, men greit å ha som en regel syns jeg selv om dette får være opp til hver enkelt selvfølgelig.
Jeg er helt enig, det var ikke for å dra ned stemningen her altså! Det bare er noe jeg er bevisst på, da jeg har et vennepar som var i ei ulykke. De hadde ikke barn og det gikk bra med dem heldigvis. Men da slo det meg at jammen skal man være bevisst på det. Det er som du sier, andre familiemedlemmer kan steppe inn, men tapet er uansett større enn om det kun var en. Forhåpentligvis og heldigvis går det mer bra enn dårlig generelt sett, og vi må alle ta våre forhåndsregler når vi kjører!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av oivindg »

For min egen del tenker jeg at det er tre ting som er viktig:
- Lær deg å reise opp sykkelen på en grei måte
- Vær forberedt så du ikke skader deg når sykkelen velter (pass på at beina ikke kommer i klem og at du ikke prøver å holde igjen sykkelen)
- Ikke lag noen stor sak av en velt. Det er sånt som skjer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar