Fersking uten selvtillit?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Bjerknez »

Whatever skrev: 24 aug 2021, 19:28 Hei, jeg er ei dame i 30 årene som tok lappen på MC i sommer. Jeg kjører en BMW F750GS, veldig fornøyd med sykkelen. Dog er jeg kun 160cm høy, så sykkelen er fabrikksenket og jeg bruker høye sko. Via kjøreskolen så hadde jeg et par stillestående velt (både i kjøregård og på landevei), men jeg klarte å ta lappen og fikk igrunnen kun skryt både i kjøregård og på veien. Likevel har jeg hatt en vond følelse pga. Veltene mine, jeg har tenkt mye på de, og i dag skjedde det igjen. Det var i et kryss (liten trafikk) jeg kvalte motoren og fikk litt for mye hell på sykkelen slik at jeg ikke klarte å holde den igjen. Sykkelen gikk ned, men jeg klarte heldigvis å reise den opp igjen selv. Turen fikk brått en demper på seg, og jeg dro hjemover i stedet, litt "lei meg". Ingen store skader på sykkel (veltebøyler er på). Jeg fikk heller ingen skader, annet enn at jeg tenker mye på det og bekymrer meg rett og slett mye for å velte/ta I gang i kryss.. Da jeg veltet med kjøreskolen var det pga. Bråbrems. Nødbrems i kjøregård/og en bilist som ikke overholdt vikeplikten sin på landevei. Jeg har jo kjørt mange turer alene nå hvor alt har gått bra, likevel blir jeg så "nedfor" (i mangel av bedre ord) av å velte sykkelen.. Føler meg helt håpløs :sorry

Er det noen som har liknende erfaringer, noen tanker, råd eller meninger rundt dette?
Jeg merker at jeg må nok bli enda mer bevisst og flink på blikkbruken, og kanskje tørre å gi litt mer gass (så jeg ikke kveler den igjen). Det skal mye mindre til for at den kveles enn det skulle på kjøreskolesykkelen.
Er enig med mange andre her. Fersking uten selvtillitt?
Du kjører en for deg er forholdsvis stor sykkel. Du er ut fra hva du sier flink til å mestre den når hjulene ruller og har fått skryt fra kjørelærer etc. du velter stillestående, men reiser sykkelen opp igjen og kjører videre. Dette tyder i mitt hode ikke på dårlig selvtillitt. Faktisk synes jeg det er ganske tøft gjort av deg :thumleft

Så neste gang du velter, ikke kjør hjem, men fortsett turen! :)

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg tok A lappen for et par år siden. Har ennå til gode å legge sykkelen i bakken, men har nå hatt noe kvelninger av motor i kryss (og da særlig i oppoverbakker). :redface Som alle over her skriver, så er det øvelse som skal til. :twothumbs:

Uansett; velkommen til det eneste forumet jeg vet om som har enorm takhøyde og medlemmer med mer enn nok kunnskap og erfaring til å svare på nær sagt hva det skal være. :vs
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Omdal »

Jøss får en kul dame👍 øv på krypkjøring. Og få gjerne med en som kan vise litt tekniker og øvelser. Sikkert mange her som gjerne hjelper til om en bor i nerområde. Lyke til.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Bjerknez »

Det å velte med sykkel er inutgabgspunktet ikke så mye å frykte. Altså velt i stillestående eller saagtegående fart etc. det som er mest ødeleggende ved å velte formin del er at sykkelen blir skadet, noe som setter en demper på kjøregleden etterpå. Selve veltet i seg selv skremmer meg ikke så mye.

Med moped så kjørte vi rundt på både snø og is og stort sett hele vinteren når jeg var ung. Jeg hadde en gammel moped som det ikke var så farlig med. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg veltet med denne. Helt uten skader på meg. Man kjlrte inn i busker, huket styret i trær, sklei på snøen etc.

Med en motorsykkel til 2-300.000 er ikke dette like gøy ofåg det er liksom ikke meningen at man skal legge disse i bakken. Så jeg tror skremselen fra å velte sitter mye i hodet grunnet dette.

Jeg har selv veltet med min S1000R i sagtegående fart. Selve velten var ikke så farlig. Gikk veldig fort og husker knapt hva som skjedde. Det værste var at den helt nye sykkelen fikk en del skrammer, noe som ldela langt mer for meg enn selve velten.

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Det stemmer som Gammelsmurften sier - at senket er den ca 77 cm i setehøyde, jeg vet at jeg ikke har cm på min side, men så er det dette med lysten da. Jeg hadde lyst på en slik sykkel, av alle syklene som jeg prøvesatt (fikk ikke prøvekjørt, manglet lappen), så var det denne som appellerte til meg :prf

Klarte heldigvis å reise sykkelen igjen selv, ellers var jeg på en slik plass at det ikke hadde tatt lang tid før noen hadde kunnet hjelpe meg. Jeg skjønner egentlig ikke at jeg selv klarte det, men tok nå tak og løftet som om det var et markløft nesten.. :-k

Bjerknez: Ja, neste gang skal jeg fortsette turen og tenke på alle råd og gode tilbakemeldinger som jeg har fått her! For en gjeng :twothumbs: neida, selve velten er jo ikke det verste. Håper selvsagt på minst mulig skade på sykkel - men jeg har satt på veltebøyler og er forberedt på at det kan skje. Det jeg føler at er problemet nå, er at jeg gruer meg og overtenker kryss hvor jeg må stoppe helt opp. Skal øve øve øve masse på det, til det ikke er "skummelt" mer!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av dypen »

Vedr trening. Uten å tenke eller være bevist på trening har jeg en tendens til å ikke ha beina i bakken under saktegående trafikk, kø, i lyskryss, rundkjøringer, ja egentlig over alt. Det har nærmest gått sport i det å ikke ha beina i bakken og ved behov spacer jeg opp med litt avstand for å holde sykkel'n krypende til trafikken kryper igjen. Men, det stopper jo opp av og til og da må beina ned men ikke før jeg står helt stille. Ett bein i bakken mens sykkel'n fortsatt ruller kan få uheldig utfall og klein't :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

dypen skrev: 25 aug 2021, 08:17 Vedr trening. Uten å tenke eller være bevist på trening har jeg en tendens til å ikke ha beina i bakken under saktegående trafikk, kø, i lyskryss, rundkjøringer, ja egentlig over alt. Det har nærmest gått sport i det å ikke ha beina i bakken og ved behov spacer jeg opp med litt avstand for å holde sykkel'n krypende til trafikken kryper igjen. Men, det stopper jo opp av og til og da må beina ned men ikke før jeg står helt stille. Ett bein i bakken mens sykkel'n fortsatt ruller kan få uheldig utfall og klein't :)
Forstår hva du mener - og dette gjør jeg også! Har tidligere i tråden "skrytt" av at jeg er god på krypkjøringen under opplæring, og har generelt ikke slitt med dette under opplæringen i kjøregården/oppkjøringen heller. Det er liksom akkurat det å "ta i gang" med min egen sykkel som har blitt et "problem", jeg har nok rett og slett ikke blitt godt nok kjent med clutchen fra å stå i ro og ta i gang på en måte. Den kveles lettere enn kjøreskolesykkelen gjorde, også er den litt større/høyere slik at jeg lettere kommer i ubalanse.
Vet at det sikkert høres veldig rart ut.. Tenker jo veldig på dette nå, så det bare blir enda verre av det.. :scratch
Jeg tar med meg alle råd og trening, og å krypkjøre er jo kun sunt å gjøre jevnlig tenker jeg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av AJ »

Whatever skrev: 25 aug 2021, 08:33 Det er liksom akkurat det å "ta i gang" med min egen sykkel som har blitt et "problem", jeg har nok rett og slett ikke blitt godt nok kjent med clutchen fra å stå i ro og ta i gang på en måte. Den kveles lettere enn kjøreskolesykkelen gjorde, også er den litt større/høyere slik at jeg lettere kommer i ubalanse.
Det at motoren kveles kan også ha sammenheng med sykkelens tekniske tilstand. Som f.eks. slitte plugger og ujusterte gasspjeld (throttle bodies).
Så kanskje det kan være lurt å be et verksted om å sjekke slike ting?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av SilverSmurfer »

Whatever skrev: 25 aug 2021, 08:33
dypen skrev: 25 aug 2021, 08:17 Vedr trening. Uten å tenke eller være bevist på trening har jeg en tendens til å ikke ha beina i bakken under saktegående trafikk, kø, i lyskryss, rundkjøringer, ja egentlig over alt. Det har nærmest gått sport i det å ikke ha beina i bakken og ved behov spacer jeg opp med litt avstand for å holde sykkel'n krypende til trafikken kryper igjen. Men, det stopper jo opp av og til og da må beina ned men ikke før jeg står helt stille. Ett bein i bakken mens sykkel'n fortsatt ruller kan få uheldig utfall og klein't :)
Forstår hva du mener - og dette gjør jeg også! Har tidligere i tråden "skrytt" av at jeg er god på krypkjøringen under opplæring, og har generelt ikke slitt med dette under opplæringen i kjøregården/oppkjøringen heller. Det er liksom akkurat det å "ta i gang" med min egen sykkel som har blitt et "problem", jeg har nok rett og slett ikke blitt godt nok kjent med clutchen fra å stå i ro og ta i gang på en måte. Den kveles lettere enn kjøreskolesykkelen gjorde, også er den litt større/høyere slik at jeg lettere kommer i ubalanse.
Vet at det sikkert høres veldig rart ut.. Tenker jo veldig på dette nå, så det bare blir enda verre av det.. :scratch
Jeg tar med meg alle råd og trening, og å krypkjøre er jo kun sunt å gjøre jevnlig tenker jeg!
Det høres egentlig ikke så rart ut, kjøreskolene velger sykler som er enkle å kjøre for nybegynnere. Og det er ikke slik at en "bedre" sykkel nødvendigvis er lettere å kjøre, heller motsatt i mange tilfeller.

Jeg tror ikke du har nevnt hva du kjørte på kjøreskolen men jeg ville nesten ha forventet at det var en Honda eller Yamaha sykkel?

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av uphillbattle »

Jeg fikk selv lappen i sommer og har lagt ned sykkelen to ganger. Én gang under øvelse på krypkjøring - mistet balansen (så vel ned i bakken foran sykkelen) og fikk såpass vekt over på siden at jeg ikke klarte å holde sykkelen oppe. En annen gang da jeg forsøkte å sette sykkelen opp på senterstøtten på grus. Veldig dårlig ide, det siste der...

Veldig kjip følelse å legge ned sykkelen - særlig den første gangen (krypkjøringen) da jeg hadde tilskuere...

Heldigvis hadde jeg sett en YouTube-video om hvordan få sykkelen opp igjen uten å skade ryggen. Markløft-varianten er skummel, da det er fort gjort (i alle fall for sånne som meg, som har passert 50 år med god margin) å skade ryggen.

Sjekk ut denne videoen som forklarer en god metode (synes jeg) for å reise sykkelen igjen. Det finnes sikkert flere teknikker som fungerer, men denne har i alle fall fungert knirkefritt for meg.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vDi--SH ... j&index=51[/youtube]

Så er det vel bare å si, som de andre har sagt, øvelse gjør mester! Fortsett å kjøre!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av rolf-arne »

La stolthet og farget bli liggende hjemme. Det er så artig å kjøre sykkel...

Ikke at jeg klarte det det første året, 2019 var jeg på Isle of Man , blant tusenvis av MC folk...og selvfølgelig måtte jeg legge sykkelen i bakken der også- med hundrevis av tilskuere , blei en tanke irritert på mine fota som ikke er kort men svake...

I det siste har det gått bedre, inntil på fredag på forumtreffet ,var det 1 1/2 år siden sist. Men fredagen hadde jeg det travelt og måtte på do, planlegging falt ut og over ende gikk det, med flere av tidligere kommentatorere til stede.

Men med våre minus så må vi planlegge og tenke på det umulige, i kryss ,rundkjøringen osv må vi tenke på at torsken foran stopper selv om det ikke er grunn til det..

Jeg kommer ned med beina så fort jeg aner uråd...og girer ned tidlig...alltid beredt...ja speider ordtaket gjelder også her.

Lykke til med masse turer.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

SilverSmurfer skrev: 25 aug 2021, 08:41
Det høres egentlig ikke så rart ut, kjøreskolene velger sykler som er enkle å kjøre for nybegynnere. Og det er ikke slik at en "bedre" sykkel nødvendigvis er lettere å kjøre, heller motsatt i mange tilfeller.

Jeg tror ikke du har nevnt hva du kjørte på kjøreskolen men jeg ville nesten ha forventet at det var en Honda eller Yamaha sykkel?
Ja, du sier noe der! På kjøreskolen kjørte jeg en Suzuki SV650 og/eller Gladius.
rolf-arne skrev: 25 aug 2021, 09:46
Lykke til med masse turer.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Tusen takk, jeg har jo nå lest at mange har veltet sykkelen sin, og fått både råd og tips til å ta med videre. Skal også forsøkte å ikke være SÅ selvkritisk, det gikk bra med fører og sykkel - og etter en god natts søvn så har jeg igjen troa på at jeg skal bli flinkere.
uphillbattle skrev: 25 aug 2021, 08:48 Jeg fikk selv lappen i sommer og har lagt ned sykkelen to ganger. Én gang under øvelse på krypkjøring - mistet balansen (så vel ned i bakken foran sykkelen) og fikk såpass vekt over på siden at jeg ikke klarte å holde sykkelen oppe. En annen gang da jeg forsøkte å sette sykkelen opp på senterstøtten på grus. Veldig dårlig ide, det siste der...

Veldig kjip følelse å legge ned sykkelen - særlig den første gangen (krypkjøringen) da jeg hadde tilskuere...

Heldigvis hadde jeg sett en YouTube-video om hvordan få sykkelen opp igjen uten å skade ryggen. Markløft-varianten er skummel, da det er fort gjort (i alle fall for sånne som meg, som har passert 50 år med god margin) å skade ryggen.

Sjekk ut denne videoen som forklarer en god metode (synes jeg) for å reise sykkelen igjen. Det finnes sikkert flere teknikker som fungerer, men denne har i alle fall fungert knirkefritt for meg.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vDi--SH ... j&index=51[/youtube]

Så er det vel bare å si, som de andre har sagt, øvelse gjør mester! Fortsett å kjøre!
Det er nettopp det som har skjedd meg også i kjøregården, bare at jeg gjorde nødbrems og fikk for mye vekt over på den ene siden. Dermed måtte jeg bare legge den ned.
Ja nei, det er ikke sikkert markløft var beste løsning, men jeg husker jo nesten ikke sekundene fra det stod på, for jeg ble så varm i topplokket og stresset at jeg bare bøyde meg ned, løftet den opp og satte den på støtta. Satt så noen sekunder på sykkelen og bare "roet ned" før jeg satte i gang igjen og kjørte hjem. Det er en slags sorg å føle at man ikke mestrer det, og jeg har høye krav til meg selv. Har heldigvis trent litt styrke og mye markløft, så kjenner ingenting i ryggen nå etterpå, så antar at det gikk bra :thumleft

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av uphillbattle »

Whatever skrev: 25 aug 2021, 11:31 Ja nei, det er ikke sikkert markløft var beste løsning, men jeg husker jo nesten ikke sekundene fra det stod på, for jeg ble så varm i topplokket og stresset at jeg bare bøyde meg ned, løftet den opp og satte den på støtta.
Sånn er det å være sterk! :thumleft
Vi andre må bruke løfteteknikker... :redface

Synes ellers det høres ut som du har den innstillingen og de verktøy som trengs, jeg. Du får gjøre som jeg: Øve og øve :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg veltet sykkelen på flatmark inne i en tunell langt oppe på fjellet. Den lå rett ut på betongunderlag og leire. Såpeglatt.

Adrenalinet tok tak i sykkelen. Rettere sagt i styret med begge hendene og røsket den rett opp. Da merket jeg ikke at jeg hadde vondt i ryggen heller. Så alt går når man er irritert nok og lysten er stor :)

Teknikken min var sikkert ikke riktig muligens, men siden det var såpeglatt, så var fotfestet viktigere enn riktig teknikk. Følte jeg vertfall.

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 12:55 Jeg veltet sykkelen på flatmark inne i en tunell langt oppe på fjellet. Den lå rett ut på betongunderlag og leire. Såpeglatt.

Adrenalinet tok tak i sykkelen. Rettere sagt i styret med begge hendene og røsket den rett opp. Da merket jeg ikke at jeg hadde vondt i ryggen heller. Så alt går når man er irritert nok og lysten er stor :)

Teknikken min var sikkert ikke riktig muligens, men siden det var såpeglatt, så var fotfestet viktigere enn riktig teknikk. Følte jeg vertfall.
I styret?? Det hørtes jo veldig tungt ut da :O Jeg har feste til toppboks/sidevesker, så jeg fikk et godt tak i venstre side av styret, og i et håndtak bak på sykkelen, og løftet jevnt følte jeg. Ble positivt overrasket over at jeg klarte det alene da, anser meg selv som ganske liten og svak egentlig - men kan hende styrketreningen har gitt resultater! :thumleft

Svar