Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

Strøk så det suste på oppkjøring her om dagen, fordi jeg ikke klarte å slappe av - satt derfor stiv som en pinne på sykkelen og klarte ikke å tenke eller nyte kjøreturen i det hele tatt. Oppkjøringen startet med en meget dårlig krypkjøring, så der spratt nervene ut med en gang. Resten av øvelsene gikk greit så det ble en tur på veien. Det jeg strøk på var plassering., spesielt i venstrekurver - noe jeg egentlig mestrer mye bedre enn jeg gjorde her.. Har hatt mange kjøretimer, gjennomført all opplæring på to måneder og kjørt oppunder 2500 km privat nå i forkant. Karantenetiden min er ute 30 sep., så jeg har et lite håp om å rekke ett forsøk til.. Satt en skikkelig demper på gleden dette, fordi jeg var så klar for å kjøre opp, og vanligvis kjører jeg veldig bra (selvfølgelig ikke prikkfritt, men hvem gjør det?).. :roll Det som plager meg mest er den følelsen av å drite seg fullstendig ut for sensor :redface Føler meg bare så dum, og blir deppa når jeg går forbi sykkelen min på parkeringsplassen.. Prøver å tenke på hvor lyst jeg har på denne lappen og hvor stor glede jeg egentlig har av kjøringen.. Tenker kanskje at neste gang vil gå mye bedre siden jeg da vet hva jeg går til.. Men tar gjerne mot tips mot nerver :knegg

Jeg lurer på hvor lenge sesongen for oppkjøring varer de forskjellige stedene i landet - her jeg bor mener jeg det er ut september så er det slutt - men har hørt fra andre at de har kjørt opp her tidlig i oktober også. Ser de an hvordan været blir eller er det en absolutt frist med at 1. oktober er det slutt?

Noen som har kjørt opp på tampen i sep / starten av okt?

Noen som har måttet vente til våren for et nytt forsøk? Hvordan gikk dette evt? Er redd for å glemme bort alt og at alt skal være bortkastet..
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av SilverSmurfer »

Normalt er siste oppkjøring 1 Oct men enkelte trafikkstasjoner i region vest fortsetter etter dette avhengig av været.

Går sikkert fint neste gang, spesielt om du lærekjører mye i mellom.

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

Da fikk jeg ny dato :thumleft
Da må jeg legge meg i hardtrening med tanke på krypkjøringen - Lurer litt på å spørre på oppkjøringen om det lar seg gjøre å ta alle de andre øvelsene først og så krypkjøringen til sist.. :lol Skal uansett terpe på den til jeg kunne klart den med bind for øya - jeg tror kanskje deler av problemet er at jeg har kjørt for sakte (kombinert med blikket ned) og dermed mista balansen.. Hvis jeg har skjønt det rett så er cluet blikket opp og fram, lett bøy i ryggen, forankring til tanken og litt turtall - noen andre tips?
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Gammelsmurfen »

Litt lett på bakbrems ved behov, det vil "stive av" sykkelen litt.

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

Gammelsmurfen skrev: 06 sep 2021, 20:41 Litt lett på bakbrems ved behov, det vil "stive av" sykkelen litt.
:twothumbs:
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

BjørnSover
Innlegg: 383
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av BjørnSover »

Mitt tips (tok lappen i juni) er å høre med kjørelærer. Kjørelærer kan gi konkrete tips etter å observere deg. Blikk opp var en av de tingene som ble påpekt hos meg.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Relax »

Jeg tenker at krypkjøring er undervurdert.
De aller fleste blir "brukbare" på det, men for å bli god, eller veldig god, tar noen timer med RIKTIG øvelse og tips.
Hjelper ikke å øve mye om man øver feil.

Å mestre sykkelen gir good selvtillit og trygghet., og det er det du trenger. ;)
Den selvtilliten tar du med deg til alt det andre.

Har du sykkel og et sted du kan øve , så sett igang.
Kanskje har du et sted og mulighet til å gjøre det alene også, så kan du øve så mye du vil!
MEN , skaff deg nødvendige, god veiledning og tips først!
Dette går bra ! Lykke til!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

Relax skrev: 07 sep 2021, 06:00 Jeg tenker at krypkjøring er undervurdert.
De aller fleste blir "brukbare" på det, men for å bli god, eller veldig god, tar noen timer med RIKTIG øvelse og tips.
Hjelper ikke å øve mye om man øver feil.

Å mestre sykkelen gir good selvtillit og trygghet., og det er det du trenger. ;)
Den selvtilliten tar du med deg til alt det andre.

Har du sykkel og et sted du kan øve , så sett igang.
Kanskje har du et sted og mulighet til å gjøre det alene også, så kan du øve så mye du vil!
MEN , skaff deg nødvendige, god veiledning og tips først!
Dette går bra ! Lykke til!
Har egen sykkel og mulighet til å få øvd mye heldigvis!
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av kaLARSnikov »

Julmarri skrev: 06 sep 2021, 20:37 Skal uansett terpe på den til jeg kunne klart den med bind for øya - jeg tror kanskje deler av problemet er at jeg har kjørt for sakte (kombinert med blikket ned) og dermed mista balansen.. Hvis jeg har skjønt det rett så er cluet blikket opp og fram, lett bøy i ryggen, forankring til tanken og litt turtall - noen andre tips?
Er gjerne hovedpunktene dette. Vet ikke om jeg hadde så mye bøy i ryggen, men hadde fokus på å være slapp i armer og overkropp. Kombinert med god forankring syns jeg dette gir meget god balanse og stabilitet.

Så har alle forskjellige varianter å krypkjøre på. Det som til slutt fungerte best for meg var å rett og slett trille mesteparten av tiden. Først når jeg kjenner at balansen er på vei til å forsvinne så slipper jeg ut clutchen et øyeblikk samtidig som jeg gir bittelitt gass, så slipper jeg av igjen (og drar på litt lett bakbrems dersom det lille gasspådraget økte farten for mye).

Når det er sagt så ville jeg ikke fokusert for mye på kjøregård, du har jo allerede bevist at den biten klarer du bra nok. For all del, terp gjerne litt på krypen om du syns den var skikkelig dårlig, men det høres jo ut som at det var den trafikkale delen du faktisk strøk på. Fra det du skriver virker det som at dette er noe du kan (du har i alle fall kjørt mye mer enn jeg gjorde før oppkjøring), men mer mengdetrening er aldri feil. Det ene cluet er å komme opp på et nivå hvor du kan ha grisenerver på oppkjøringsdagen og fortsatt kjøre godt nok til å bestå, men samtidig så er nerver forskjellig fra person til person. Jeg var mest utrygg på kjøregården, så med en gang jeg fikk beskjed om at vi skulle ut og kjøre så forsvant alle nervene - det å kjøre i trafikk kunne jeg jo! Kanskje det fins noen meditasjonsteknikker eller noe... ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av FredrikE24 »

kaLARSnikov skrev: 07 sep 2021, 12:49
Julmarri skrev: 06 sep 2021, 20:37 Skal uansett terpe på den til jeg kunne klart den med bind for øya - jeg tror kanskje deler av problemet er at jeg har kjørt for sakte (kombinert med blikket ned) og dermed mista balansen.. Hvis jeg har skjønt det rett så er cluet blikket opp og fram, lett bøy i ryggen, forankring til tanken og litt turtall - noen andre tips?
Så har alle forskjellige varianter å krypkjøre på. Det som til slutt fungerte best for meg var å rett og slett trille mesteparten av tiden. Først når jeg kjenner at balansen er på vei til å forsvinne så slipper jeg ut clutchen et øyeblikk samtidig som jeg gir bittelitt gass, så slipper jeg av igjen
Å trille er også det jeg alltid har gjort. Men bruker aldri bakbrems, kun forbrems. Forbremsen hjelper meg med å skifte retning om jeg vil samtidig som man sakker farten. Bakbremsen gir altfor lite feedback til at jeg synes det funker bra. Krypkjøringen for min del gikk på et turtall fra typ tomgang til tomgang+. Men ser at mange bruker mye gass og sluring på clutch. Det er ikke vits i å uroe sykkelen mer enn det er behov for tenker nå jeg. Det gir heller ikke de som står og ser på et inntrykk av at du er avslappet og behersker det.

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av kaLARSnikov »

Ser den. For min del er det veldig sjeldent jeg har behov for å skifte retning mens jeg kryper, det har jeg nok ikke gjort siden kjøregård under oppkjøring og da brukte jeg gass og ikke brems for å opprettholde balanse gjennom svingen. Utover det så føler jeg at jeg har mer kontroll med bakbremsen - det er uansett ikke store hastigheter det er snakk om så bakbremsen holder lenger og jeg syns selv at jeg har mer finkontroll i lav hastighet med bakbrems enn med forbrems. For enda ferskere sjåfører så kan det også være enklere å bremse litt for mye og det er særdeles dårlig stemning å bremse for mye med forbrems under kryp (snakker av erfaring).

Jeg bruker også relativt lite gass ved kryp, men tror ikke nødvendigvis det er noe i veien for at folk ruser og slurer heller - jeg vet at begge deler både læres av kjøreskoler og aksepteres av sensor. Det har for øvrig vært helt unødvendig for min del på de syklene jeg har kjørt.

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

kaLARSnikov skrev: 07 sep 2021, 12:49
Julmarri skrev: 06 sep 2021, 20:37 Skal uansett terpe på den til jeg kunne klart den med bind for øya - jeg tror kanskje deler av problemet er at jeg har kjørt for sakte (kombinert med blikket ned) og dermed mista balansen.. Hvis jeg har skjønt det rett så er cluet blikket opp og fram, lett bøy i ryggen, forankring til tanken og litt turtall - noen andre tips?
Er gjerne hovedpunktene dette. Vet ikke om jeg hadde så mye bøy i ryggen, men hadde fokus på å være slapp i armer og overkropp. Kombinert med god forankring syns jeg dette gir meget god balanse og stabilitet.

Så har alle forskjellige varianter å krypkjøre på. Det som til slutt fungerte best for meg var å rett og slett trille mesteparten av tiden. Først når jeg kjenner at balansen er på vei til å forsvinne så slipper jeg ut clutchen et øyeblikk samtidig som jeg gir bittelitt gass, så slipper jeg av igjen (og drar på litt lett bakbrems dersom det lille gasspådraget økte farten for mye).

Når det er sagt så ville jeg ikke fokusert for mye på kjøregård, du har jo allerede bevist at den biten klarer du bra nok. For all del, terp gjerne litt på krypen om du syns den var skikkelig dårlig, men det høres jo ut som at det var den trafikkale delen du faktisk strøk på. Fra det du skriver virker det som at dette er noe du kan (du har i alle fall kjørt mye mer enn jeg gjorde før oppkjøring), men mer mengdetrening er aldri feil. Det ene cluet er å komme opp på et nivå hvor du kan ha grisenerver på oppkjøringsdagen og fortsatt kjøre godt nok til å bestå, men samtidig så er nerver forskjellig fra person til person. Jeg var mest utrygg på kjøregården, så med en gang jeg fikk beskjed om at vi skulle ut og kjøre så forsvant alle nervene - det å kjøre i trafikk kunne jeg jo! Kanskje det fins noen meditasjonsteknikker eller noe... ;)

Absolutt, der har du gode poenger :) var ikke klar over at jeg kunne bli så stressa og miste hodet på denne måten, så jeg lærte noe nytt om meg selv ja :roll skal få tatt en del turer fremover er planen :twothumbs: skal være litt lur dagen før denne gangen, legge meg tidlig, spise god frokost og alt det der :knegg så hjelper det og! :) tenker også at det faktum at jeg føler det ikke kunne gått noe verre sist gjør at jeg nå ser lysere på det fordi det umulig kan bli verre :lol
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av erikbc »

Jeg anbefaler en oppvarmingstime med kjørelærer rett før førerprøven. Med ca 20 minutter trafikkjøring og fokus på plassering, og resten av tiden før førerprøven begynner gjør du kjøregårdsøvelser.

Slik får du både varmet opp, terpet og blir roligere.

Lettere slappe av.

Spis en banan halvtime før førerprøven.

Du kan selv velge rekkefølgen du gjør kjøregårdsøvelsene i, det er det bare å spørre om. Du kan velge f.eks gjøre krypkjøringen til slutt hvis den er vanskeligst for deg, etter å ha vært gjennom alle de andre øvelsene er du mer rolig og har også bedre balanse enn å starte rett på den.

Under krypkjøring så er det mange som synes det er lettest å kun benytte clutch og bakbrems, ikke røre forbrems.

Man skal faktisk gjøre krypkjøring så sakte at man må slurre med clutch, gjør du ikke det kjører du for fort.

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

erikbc skrev: 16 sep 2021, 14:08 Jeg anbefaler en oppvarmingstime med kjørelærer rett før førerprøven. Med ca 20 minutter trafikkjøring og fokus på plassering, og resten av tiden før førerprøven begynner gjør du kjøregårdsøvelser.

Slik får du både varmet opp, terpet og blir roligere.

Lettere slappe av.

Spis en banan halvtime før førerprøven.

Du kan selv velge rekkefølgen du gjør kjøregårdsøvelsene i, det er det bare å spørre om. Du kan velge f.eks gjøre krypkjøringen til slutt hvis den er vanskeligst for deg, etter å ha vært gjennom alle de andre øvelsene er du mer rolig og har også bedre balanse enn å starte rett på den.

Under krypkjøring så er det mange som synes det er lettest å kun benytte clutch og bakbrems, ikke røre forbrems.

Man skal faktisk gjøre krypkjøring så sakte at man må slurre med clutch, gjør du ikke det kjører du for fort.

Tusen takk for gode tips! Oppvarmingstime bestilt :twothumbs: klar for nytt forsøk, så takknemlig for at jeg fikk en ny sjanse før vinteren :D
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Bjerknez »

Nå vet du jo fallgruvene og hva svakhetene dine er, så neste gang skal det vel litt til at det går galt. Dette ordner seg sikkert skal du se :)

Tvi tvi :)

Svar