Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av kjellv »

Julmarri skrev:
kaLARSnikov skrev: 07 sep 2021, 12:49
Julmarri skrev: 06 sep 2021, 20:37 Skal uansett terpe på den til jeg kunne klart den med bind for øya - jeg tror kanskje deler av problemet er at jeg har kjørt for sakte (kombinert med blikket ned) og dermed mista balansen.. Hvis jeg har skjønt det rett så er cluet blikket opp og fram, lett bøy i ryggen, forankring til tanken og litt turtall - noen andre tips?
Er gjerne hovedpunktene dette. Vet ikke om jeg hadde så mye bøy i ryggen, men hadde fokus på å være slapp i armer og overkropp. Kombinert med god forankring syns jeg dette gir meget god balanse og stabilitet.

Så har alle forskjellige varianter å krypkjøre på. Det som til slutt fungerte best for meg var å rett og slett trille mesteparten av tiden. Først når jeg kjenner at balansen er på vei til å forsvinne så slipper jeg ut clutchen et øyeblikk samtidig som jeg gir bittelitt gass, så slipper jeg av igjen (og drar på litt lett bakbrems dersom det lille gasspådraget økte farten for mye).

Når det er sagt så ville jeg ikke fokusert for mye på kjøregård, du har jo allerede bevist at den biten klarer du bra nok. For all del, terp gjerne litt på krypen om du syns den var skikkelig dårlig, men det høres jo ut som at det var den trafikkale delen du faktisk strøk på. Fra det du skriver virker det som at dette er noe du kan (du har i alle fall kjørt mye mer enn jeg gjorde før oppkjøring), men mer mengdetrening er aldri feil. Det ene cluet er å komme opp på et nivå hvor du kan ha grisenerver på oppkjøringsdagen og fortsatt kjøre godt nok til å bestå, men samtidig så er nerver forskjellig fra person til person. Jeg var mest utrygg på kjøregården, så med en gang jeg fikk beskjed om at vi skulle ut og kjøre så forsvant alle nervene - det å kjøre i trafikk kunne jeg jo! Kanskje det fins noen meditasjonsteknikker eller noe... ;)

Absolutt, der har du gode poenger :) var ikke klar over at jeg kunne bli så stressa og miste hodet på denne måten, så jeg lærte noe nytt om meg selv ja :roll skal få tatt en del turer fremover er planen :twothumbs: skal være litt lur dagen før denne gangen, legge meg tidlig, spise god frokost og alt det der :knegg så hjelper det og! :) tenker også at det faktum at jeg føler det ikke kunne gått noe verre sist gjør at jeg nå ser lysere på det fordi det umulig kan bli verre Bilde
Litt turtall på motoren ved krypkjøring har litt effekt. Det utløser noen gyrokrefter, uansett hvor merkelig det høres ut. Alle som har prøvd å holde en stor vinkelsliper som er påslått har kjent hvordan dette virker. Den vil liksom ikke vri seg.
Lykke til. Det går nok veldig bra denne gangen Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av chrissp »

Jeg strøk på første oppkjøring selv i fjor. Jeg skjønner at det er irriterende og veldig kjipt, men forsøk å ikke tenke på målet som er lappen, men prosessen du må gjennom først. Tenk på at den prosessen gjør deg til en stadig bedre fører.

Er du nervøs for oppkjøring, så si det til sensor. Det kan hjelpe deg å ta unna litt av stresset. Ikke gjem det bort, det blir bare verre.

Hvis du gjør en feil, for eksempel på krypkjøringen, så ta det med fatning. Vis at til tross for feil, har du i det minste kontroll på sykkelen når du må ned med foten. Du stryker ikke av det alene.

Ute i trafikken, så sier du fra hvis du gjør en feil. Sensor har sett det, og en feil er ingen krise hvis du påpeker det.

Lykke til!

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Relax »

GRATULERER !!!

Ganske kjekk følelse, vil jeg tro ;)

Kjør vakkert! :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av AJ »

Julmarri skrev: 30 sep 2021, 19:17 Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Gratulerer så mye! :twothumbs:
Nå er det bare å senke skuldrene og glede seg masse til våren :thumleft !

Og blir det mer kjøring denne sesongen så kjøre forsiktig! Mye løv på våt vei mange steder nå.
Ingen uhell nå på tampen av sesongen etter at lappen endelig er i boks :[-X .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 383
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av BjørnSover »

Julmarri skrev: 30 sep 2021, 19:17 Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Gratulerer :twothumbs:
Deilig å få lappen på denne siden av vinteren

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Gammelsmurfen »

Julmarri skrev: 30 sep 2021, 19:17 Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Gratulerer med lappen! :bananas

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Fsva »

Gratulerer med bestått oppkjøring. :twothumbs:

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av kaLARSnikov »

Julmarri skrev: 30 sep 2021, 19:17 Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Gratulerer! Da er det bare å håpe på at det kommende vinterhalvåret blir kort og at vi alle får en tidlig, tørr, og varm vår i 2022 :)

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av Julmarri »

kaLARSnikov skrev: 01 okt 2021, 11:18
Julmarri skrev: 30 sep 2021, 19:17 Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Gratulerer! Da er det bare å håpe på at det kommende vinterhalvåret blir kort og at vi alle får en tidlig, tørr, og varm vår i 2022 :)
Krysser fingrene for det :D
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sesong for oppkjøring - nervøs idiot klarte å stryke på tampen av sesongen

Legg inn av cannon »

Julmarri skrev: 30 sep 2021, 19:17 Da kan jeg oppdatere med at oppkjøringen i dag gikk strålende! Vanvittig stor forskjell fra sist - jeg var myye er avslappa nå :twothumbs: det hjalp å ha to kjøretimer rett i forkant og terpe ca 30 min på bana før oppkjøringen starta :prf
Gratulerer :thumleft Du kan med fordel endre litt på overskriften til denne tråden ;)

Svar