Svenske handel BMW R1100S

Forum for fulleffekt tung-MC
ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Svenske handel BMW R100S

Legg inn av ErikW »

dypen skrev: 24 okt 2021, 22:44
dypen skrev: 24 okt 2021, 22:04 Du glemte en ting som er viktig for tidligere eier i Sverige. Vägverket må få skilter sammen med melding om export.
Du må ha med vognkort del 1 og 2 til Norge …
Nei! Ingen svenske vil sende deg avgårde med vognkort Del2. Du trenger ikke dette. Jeg tar bilde av det, men har aldri vist det. Mine Toll papirer er nå 100% i orden uten Del2. Sykkelen er klar til registering.
Det er også slik at Statens vegvesen + Toll samarbeider med det med Export og som tolleren sa til meg, her er papiret til svenske vegvesen og du kan bare kaste/klippe istykker skiltet eller henge det på veggen som historikk. :thumleft

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Svenske handel BMW R1100S

Legg inn av ErikW »

kgjersda skrev: 25 okt 2021, 10:24 Stilig sykkel. Er det bare jeg som ser statens vegvesen sitt fargeskjema i denne sykkelen? 😅

Det er ikke bare deg det :lol Det har sine fordeler det vettu

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Svenske handel BMW R100S

Legg inn av ErikW »

FredrikE24 skrev: 24 okt 2021, 22:40 Den gikk for 15 løk ja! Rimelig! Einar og jeg har sett litt på den, men jeg har redusert antall sykler og det føles ganske OK nå! Så det sitter langt inne å hente en sykkel egentlig med mindre det er en K1, men da ser man på en helt annen pris. Det er jo lite å hente på disse mtp. Å tjene penger. Til 30 lapper ligger dem lenge og blir som regel offer for et dustete café racer prosjekt.. Ligger dessverre en K100RS16V på Finn nå som tidligere lå ute til den prisen. Bare at nå står den halvveis i biter med en masse custom-deler innkjøpt til en dustete høy pris..

Du skriver at vognkort del2 blir hos selger, men du nevner at du viser denne fram for tollern. Hva er riktig?

Kjøpte noe lydutstyr i Sverige i sommer til mye over motorsykkelpris, og sendte først avgårde håndpenger via Paypal og det gikk som smurt, deretter betalte jeg resterende med Paypal på stedet. Det også gikk fint! Paypal blir sittende på pengene noen dager, men det gikk greit.
Se her...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_k1/97712522

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Svenske handel BMW R100S

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 25 okt 2021, 11:12
dypen skrev: 24 okt 2021, 22:44
dypen skrev: 24 okt 2021, 22:04 Du glemte en ting som er viktig for tidligere eier i Sverige. Vägverket må få skilter sammen med melding om export.
Du må ha med vognkort del 1 og 2 til Norge …
Nei! Ingen svenske vil sende deg avgårde med vognkort Del2. Du trenger ikke dette. Jeg tar bilde av det, men har aldri vist det. Mine Toll papirer er nå 100% i orden uten Del2. Sykkelen er klar til registering.
Det er også slik at Statens vegvesen + Toll samarbeider med det med Export og som tolleren sa til meg, her er papiret til svenske vegvesen og du kan bare kaste/klippe istykker skiltet eller henge det på veggen som historikk. :thumleft
Du har jo akkurat utført handlingen så du har sikkert rett.

Sjekket opp dette for ett år siden og leste meg opp på både Toll, Vegvesen og tilsvarende sider i Sverige samt det jeg fant som var relevante guider på nettet.
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

1 Anmälan om avregistrering på grund av export
2 en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
3. fordonets registreringsskyltar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... istrering/

1 Fylles ut på nedlastbar blankett fra Transportstyrelsen som jeg linker til … (kan også bruke vognkort del 2)
2 Ved grensepassering betales mva på kjøpesum og frakt, kopi av denne til Transportstyrelsen beviser utførselen
3 Registreringskilter leveres inn så Transportstyrelsen kan frigjøre nummeret og kjøretøyet er ute av deres register

Vedrørende punkt 1 brukes ikke vognkort del 2 til avregistrering for export men eget skjema da det står på vegvesen sine sider at du ved registrering må ha vognkort del 1 og 2

Vedr vognkort del 1 og 2 presiseres det på mange nettsider, begge originalene må fremlegges ved registrering.
Dokumenter som må legges frem ved registering er:

Det utenlandske vognkortet

Hvis det utenlandske vognkortet består av 2 deler (EU-modell), skal begge delene leveres inn. Kravet om innlevering av utenlandsk vognkort gjelder uavhengig av hvilket land kjøretøyet importeres fra. Ved import fra land utenfor EU/EØS må eierforholdet dokumenteres ved offentlig dokument.
https://www.vegvesen.no/nn/koyretoy/kjo ... at-import/

Det er dette jeg har forholdt meg til da jeg klargjorde alle papirer for selger i forbindelse med kjøp av en mc i Sverige under nedstengningen hvor jeg hadde fått tilsendt alle dokumenter i forkant som pdf. Original dokumenter samt vognkort del 1 og 2 skulle selvfølgelig følge sykkel til Norge. En kompis av meg jobber sammen med en svenske som skulle stå for frakt og levering hjem til meg.

Dessverre ble det ingen handel da vi på tampen ba om noen detaljbilder av blant annet rammenummer som vi selvfølgelig skulle spurt etter med en gang. Bildene avslørte at styrekrona var sveist, forsterka eller mest sannsynlig raka. Er veldig glad i dag for at det ble en -74 isteden for den omtalte -73’n
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Svenske handel BMW R1100S

Legg inn av ErikW »

Vi strides nok videre på det :thumleft

Den sorte på bildet her ble hentet Fredag for 1 uke siden og vist Biltilsynet på Tirsdag. Skilt kom i posten på Fredag.
Var vognkort Del2 med hjem fra Sverige der.......NEI. Som jeg sier så sender Tolletaten melding til Sverige om at den er exportert ut.
Det hender også at Biltilsyned dobbeltsjekker at den er registrert exportert ut fra Sverige. Det gjorde de på min forrige sykkel. Svar på det fra kundebehandler i hallen etter visning kom på mail etter 2,5 time.
IMG_9916.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Svenske handel BMW R1100S

Legg inn av dypen »

Veldig bra det jobbes på begge sider av grensa så det blir en smidig løsning for alle :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar