Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av erikbc »

Vet ikke engang hvilke jeg burde prøvekjøre.
Har vanskeligheter se hva hovedforskjellene er med enkelte av Harley modellene og seriene.

Jeg kjørte her om dagen en Indian Chief, likte veldig godt sittestillingen.
Følte jeg kunne velge mellom sitte ganske rett i ryggen, eller lene meg tilbake. Det var ikke så langt frem til styret, slik at jeg ble ikke sittende i en u-form som på enkelte cruisers.

Det var forward controls.
Styret var ikke så høyt, armene ble passe bred stilling.
Følte størrelsen på sykkelen var veldig bra, Scout som stod ved siden av synes jeg var for liten.
Dette var behagelig, en sykkel jeg følte jeg kunne kjøre mil på mil med.

Leter etter en Harley som gir meg det samme.

Grunnen til at jeg går for Harley og ikke Indian er at det er mer bruktutvalg av Harley, og det blir langt rimeligere, enn en ny Indian. Billigste brukt Indian på Finn ligger til 159k.

Kan de som har greie på det forklare en Harley nybegynner litt om forskjellene på sportser, iron, super glide, dyna, osv?

Jeg vil enten sitte med bena rett ned, slik at de ikke går bakover og kneet kommer i spenn (får vondt i knærne etter 1 time på syklene jeg har nå), eller helst litt fremover.


Vil også gjerne få sjansen til prøvesitte hvis det er noen som tilbyr og bor ikke så alt for langt unna. Bor i Ringerike

EDIT: Glemte nevnte at jeg vil ha muligheten til å ha med litt bagasje. Men regner med at man kan få sidevesker og tank bag på de aller fleste i denne størrelsen, kan vel det på en Sportser også

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ingen Harley ekspert, men hvorfor akkurat Harley?

Når det er sagt, så er vel Sportster der man starter. Den billigste sykkelen (så vodt jeg vet) som så absolutt har utseendet med seg når vi snakker den nyeste modellen. Ellers synes jeg Haley har mye sært og alt for dyrt (overpriset). Min synsing ut fra egne erfaringer er at det er mye annet jeg ville kjøpt i stedet for en Harley, så sant ikke merket er veldig viltig for deg.

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av erikbc »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 20:56 Jeg er ingen Harley ekspert, men hvorfor akkurat Harley?

Når det er sagt, så er vel Sportster der man starter. Den billigste sykkelen (så vodt jeg vet) som så absolutt har utseendet med seg når vi snakker den nyeste modellen. Ellers synes jeg Haley har mye sært og alt for dyrt (overpriset). Min synsing ut fra egne erfaringer er at det er mye annet jeg ville kjøpt i stedet for en Harley, så sant ikke merket er veldig viltig for deg.
Det går mest på utseende, overfladisk nok. Har kjørt kun sporty spreke sykler en stund nå med 150-200 hester. Nå vil jeg ha en cruiser jeg liker utseende på og bare nyte mer bedagelig kjøring og sittestilling. Samt en sykkel det ikke er fullt så lett å miste lappen med.

Jeg synes Harley har de feteste cruiserne utseendemessig. Men er ikke helt ukjent med diverse japanske cruisere heller, som sikkert kan ha både bedre kjøreegenskaper, mindre vibrasjon, osv... Men de har ikke det lille ekstra når det gjelder utseende for meg. Ikke samme lydbilde heller?

Som sagt så kunne det godt vært en Indian, men pga. dårlig bruktmarked så blir det for dyrt for meg. Ser ut som jeg kan få en ok Harley for under 150k.

Når det er sagt, så hadde jeg håpet dette kunne være en tråd hvor noen kunne lære meg mer om Harley og komme med gode tips. Ikke starte diskusjon på hvorfor jeg vil ha Harley. Det ødelegger helt nytten av tråden for meg. Hver sin smak eller?

Jeg skal definitivt prøve Sportser.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av AJ »

erikbc skrev: 17 mai 2022, 21:10 Når det er sagt, så hadde jeg håpet dette kunne være en tråd hvor noen kunne lære meg mer om Harley og komme med gode tips. Ikke starte diskusjon på hvorfor jeg vil ha Harley. Det ødelegger helt nytten av tråden for meg. Hver sin smak eller?
Veldig enig!
Er selv ingen H-D kjenner, men vret selvfølgelig hvordan syklener ser ut. Og noen ser litt topptunge ut med massiv frontlyktparti. Hvilken modellbetegnelse disse har vet jeg ikke.
Men det jeg ser for meg for H-D interesserte som deg selv er om man eksemplevis vil ha en sykkel med slikt topptungt utseende eller en med et mer nakent utseende.
Kjørestillingen er en annen ting. Men her er jeg på litt tynn is siden min oppfatning er at alle modeller har omtrent identisk kjørestilling.
Eller tar jeg feil når det gjelder dette...?

Selvfølgelig gjør jeg det, når jeg tenker etter, siden H-D også har en adventuremodell i sitt utvalg, nemlig Pan America 1250 :) .
Men det er neppe denne modellen du har i tankene ut fra det du skriver i innlegget ditt... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av Jajo82 »

Jeg vet hvertfall at indian scout blir sammenlignet med HD sportser, så da blir muligens den også for liten? Kjenner en kar som er godt fornøyd med HD fatboy.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=257703836

Eller så er kanskje denne mer lik en chief?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=254701230

Så er det jo et hav av tilpasninger av styret, fothvilere og saler.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av Jompa »

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... h9io0n5NKh

Her er litt
Jeg har ikke mye peiling på hvilken modell som har den ene eller andre ramma.
Men det er forskjeller.
Sportstermodellene har lettere ramme enn de øvrige, og egne motorserier.
De gamle Sportsterne kalles Iron pga at de hadde støprjercylindre. Nye modeller bruker også iron- navnet, men de har nye motorer.
Samme type som I adv,en.
Softtailmodellene har egen type ramme med en fjærende bakenden som ser ut som stivramme.
Det er forskjeller på bakkeklaring avhengig av modellene, høyere klaring gir mere nedleggsvinkel.
Det er også forskjeller på gaffevinlelen, flatere vinkel gir tregere styring.
Alle bortsett fra V-rodmodellene har laidback sittestilling.
CVOmodellene er mere påkostet enn std.
Mere motoreffekt, annen lakk ++.
Motorene er stort sett like innenfor samme serie. Gå for en sykkel med injection hvis du ikke er glad i å skru.
De går jevnere og er mere driftssikre enn forgassermotorer.
Ellers er det lite og rimelig servicearbeid på HD.
Gå for en sykkel med reim, den trenger ingen smøring eller justering. Kunne en sjekk av og til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av SilverSmurfer »

Pan America, eneste Harley Davidson sykkelen jeg kunne ha tenkt meg.

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av OttoL »

Street Bob - Softail - Low Rider og dem andre i Cruiser klassen , litt større enn Sportster modell og absolutt ikke topptunge.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 18 mai 2022, 11:27 og absolutt ikke topptunge.
Et lite stikk i siden til meg dette, kanskje :erte ;) ?
Siden jeg brukte ordene "topptungt utseende". Med vekt på ordet ordet utseende.

Her et par bilder for å vise hva jeg mener. Og det handler altså ikke om at jeg mener at H-D syklene er topptunge, dvs. har høyt tyngdepunkt.
Jeg vet for lite om disse syklene til å kunne ha noen sikker mening om hvordan tyngdepunktet på H-D syklene.
H-D 1.JPG
Topptungt utseende.
H-D 2.JPG
Ikke topptungt utseende, men mer nakent utseende.

Med klar H-D profil på begge, så klart. Men alikevel ganske ulike, nettopp pga. av den massive cockpit fronten på den ene.
Og det er mellom disse to designstilene på Harley syklene, som jeg tror det handler om for mange når de skal velge modell.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av mogs »

Hei! Ser ikke hvor i landet du bor. Men enkleste er vel å dra innom en forhandler og spørre. Regner vel med at du får enklere svar der på tingene du etterspør.

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av erikbc »

Bor i Ringerike, ja, jeg skal innom noen forhandlere.

Det kom litt god info her også, særlig informativt svaret fra Jompa, lærte litt :)
Virker som veien å gå er en i Dyna serien, men mye velge mellom her og

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av AJ »

erikbc skrev: 18 mai 2022, 14:38 Bor i Ringerike, ja, jeg skal innom noen forhandlere.
Da er det jo bare å ta seg en tur rett borti nabolaget til Hadeland Multiservice her på Hadeland og NTS Gardermoen MC på Maura, som er en liten stubb lenger unna.
Begge med mange ulike H-D'er utstilt sist jeg var innom.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av erikbc »

Ja, definitivt. Turen dit er planlagt :)

Staurheim
Innlegg: 57
Registrert: 17 des 2021, 07:30
Motorsykkelen din: Dr350

Re: Trenger hjelp til å finne riktig Harley

Legg inn av Staurheim »

Xr1200 2008-2012

Svar