Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Cutless »

Har plutselig hatt mc lappen i 8 år, og har en kompis som skal ta mc lappen. Så spørsmål om øvelseskjøring har presentert seg. Og det må vi selvfølgelig få til.

Men så til poenget med posten:

Forsikring: Er det min forsikring som gjelder hvis det skjer noe med han som øvelseskjører?

Fart: Feks: Hvis han kjører forbi. Og blir tatt i laserkontroll ifb med forbikjøring. Hvem får boten?

Og er det andre ting som er viktig å vite om ift ansvaret man tar på seg?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

Interessant og ikke minst viktig tema.

Kan hende Trygg Trafikk sitter på svaret:
Ansvar.JPG
https://www.tryggtrafikk.no/ovelseskjor ... eskjoring/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Cutless »

Takk for tipset.

Men for å ta forsikring først. I denne situasjonen, og sikkert i de fleste andre, så har han kjøpt seg en motorsykkel. Og for å få registrert den på seg så må han vel tegne forsikring?

Så da har jo den som øvelseskjører forsikring, men samtidig så sier alt jeg har googlet meg frem til at det er ledsager sin forsikring som gjelder. Men igjen, finner bare info om øvelseskjøring med bil..

Må vel høre med forsikringsselskapet :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Det ville nå ha vert veldig merkelig hvis det er din forsikring som skal gjelde ettersom forsikringen følger kjøretøyet. Og når han har sin sykkel og du har din så vil jo hans forsikring gjelde hans kjøretøy. Men det kan hende det feks er slik at hans forsikring gjelder, mens det er din bonus som reduseres og du som står ansvarlig for ulykken mtp egenandel og liknende.

Altså at det regnes som din ulykke. På samme måte som om du selv skulle ha hatt en ulykke mens du kjørte hans sykkel.

Men når det kommer til akkurat det spørsmålet, så ville jeg rett og slett ha spurt forsikringsselskapet.

Det er også et spørsmål om hvilket nivå av kjøreopplæringen han er på, det var nylig en sak mellom en kjøreskoleelev og en kjøreskole hvor læreren hadde unnlatt å gripe inn når han kjørte for fort under opplæringen fordi han var på nivå 4 (bil) som medførte at han skulle kjøre individuelt med minimal input fra kjørelærer. Og når han da fikk en fartsbok så kom vel retten frem til at det var hans ansvar, ikke kjørelærerens ansvar, ettersom han var på nivå 4. Mens hvis han var på nivå 1, 2 eller 3, så ville det ha havnet på kjørelærer.

Så jo lengre han har kommet i opplæring med kjøreskole, jo mindre ansvar har ledsager.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: 30 mai 2022, 19:51 Har plutselig hatt mc lappen i 8 år, og har en kompis som skal ta mc lappen. Så spørsmål om øvelseskjøring har presentert seg. Og det må vi selvfølgelig få til.

Men så til poenget med posten:

Forsikring: Er det min forsikring som gjelder hvis det skjer noe med han som øvelseskjører?

Fart: Feks: Hvis han kjører forbi. Og blir tatt i laserkontroll ifb med forbikjøring. Hvem får boten?

Og er det andre ting som er viktig å vite om ift ansvaret man tar på seg?
Et veldig bra spørsmål som jeg ikke har sett tidligere.

Slik jeg har forstått det, så må den som øvekjører på MC selv betale boten. Det er hans oppgave slik jeg ser det at kjøretøyet han kjører er i forskriftsmessig stand og har gyldig skilt inkludert forsikring. Det samme gjelder hvis du har med deg passasjerer i bilen som ikke bruker bilbeltet. Det er passasjerene som får boten hvis dem er over 16 år. (Tror det var 16 år aom var grensen)

Jeg ser det som et større problem hvis den som øvekjører kjører din sykkel mens du som ledsager sitter på. Da er det din forsikring som gjelder hvis uhellet er ute og dette blir da en intern sak mellom dere hvem som betaler hva. En fartsbot derimot er det han selv som får, siden dette følger personen og ikke kjøretøyet.

Så lenge vilkårene for øvekjøringen er oppfyllt.

Men hvis en ulykke som rammer øvelseskjlrer oppstår grunnet fart eller uforsvarlig kjøring melleom ledsager og elev, så kan jeg se for meg at ledsager også kan få pisk på pung.

Men altså, boten er det øvelseskjører som får. Akkurat som de som stjeler en bil og kjører bjass. Det er bajassen som får boten og straffen og forsikringen dekker skaden inkludert egenandel hvis forsikringsselskapet får et bevis på at politiet har mottatt en anmeldelse vedrørende tyveriet og bilen var forskriftsmessig låst og parkert før tyveriet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: 30 mai 2022, 23:00 Takk for tipset.

Men for å ta forsikring først. I denne situasjonen, og sikkert i de fleste andre, så har han kjøpt seg en motorsykkel. Og for å få registrert den på seg så må han vel tegne forsikring?

Så da har jo den som øvelseskjører forsikring, men samtidig så sier alt jeg har googlet meg frem til at det er ledsager sin forsikring som gjelder. Men igjen, finner bare info om øvelseskjøring med bil..

Må vel høre med forsikringsselskapet :)
For å få registrert en motorsykkel og få skilter på den må man som minimum har ansvarsforsikring. Har man lån med sikkerhet i sykkelen krever mange banker at det tegnes full kasko forsikring.

På bil fungerer det annerledes fordi der kjører man gjerne bilen til ledsager. Det er uansett den som eier bilen som har ansvaret vedrørende utgifter rundt en forsikringssak på bilen. Så får dte være opp til han som øvekjører om han er ryddig nok til å ta sin del av kaken, men rent juridisk er det eier som får regningen ja.

men kjører man egen motorsykkel registrert på en selv som elev så er man dekket gjennom sin egen forsikring og har selv ansvaret for eget kjøretøy og generelt andre ting når det kommer til fartsbøter og andre ting.

Så sant ikke politiet finner ut at ledsager har en finger med i spillet vedrørende den høye farten og vil straffeforfølge deg i samme slengen.

Det samme gjelder jo hvis eleven kjører DIN sykkel mens du sitter bakpå. Da blir det som med bil. Det er DU som er eier av kjøretøyet og er ansvarlig vedrørende forsikringen og hakket mer ansvarlig vedrørende farten siden du mer eller mindre fysisk kan forhindre dette på en langt bedre måte når du sitter bak føreren (eleven).

men selv da er det nok eleven som får boten i sitt navn.

Så det beste er at den du øvekjører med har egen sykkel. Det er opp til han/hun at sykkelen dem kjører er i forskriftsmessig stand.

Også må eleven ha gjennomført et trafikalt grunnkurs for å få lov til å øvekjøre. Altså et bevis fra trafikkskolen. Dette er dte eleven selv som har ansvaret for og ikke deg. men ellers må jo de andre kravene rundt øvekjøring vedrørende alder på ledsager, gul vest med L på ryggen for begge parter og at man har hatt lappen sammenhengede i 5 år et.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 30 mai 2022, 20:05 Interessant og ikke minst viktig tema.

Kan hende Trygg Trafikk sitter på svaret:

Ansvar.JPG

https://www.tryggtrafikk.no/ovelseskjor ... eskjoring/
Jeg tror vi må skille øvelseskjøring med bil og MC. Når eleven kjører egen motorsykkel og velger å dra på litt ekstra så er det veldig lite ledsager kan gjøre med det der og da.

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Jajo82 »

Nei det tror ikke jeg. Du har kommunikasjon med vedkommende, du har antakelig snakket på forhånd om hva som er greit og ikke. Du har et overordnet ansvar selv om du kjører bak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 31 mai 2022, 07:05 Nei det tror ikke jeg. Du har kommunikasjon med vedkommende, du har antakelig snakket på forhånd om hva som er greit og ikke. Du har et overordnet ansvar selv om du kjører bak.
Se for deg følgende scenario:
Personen som øvekjører (eleven) kjører for fort og kjører i fra ledsager som ligger bak. (jeg forutsetter her at ledsager ikke kjører like fort. Da vil dem i såfall få bot begge to uansett) Ledsager kan da si hvis eleven blir tatt at han kjørte fra han og at han mistet komunikasjonen. Jeg tror neppe politiet serverer den fartsboten til ledsager. Juridisk holder ikke dette vann.

Men siden ledsager uansett i de fleste tillfeller holder samme fart som eleven så vil begge uansett få en bot hvis begge blir tatt. Men om eleven ønsker å utfordre skjebnen på egen hånd så tror jeg ledsager lett kommer seg unna en bot.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Eleven har også et ansvar. Han er et voksent menneske som har tatt førerutviklingskurset på kjøreskolen og ansett egnet for øvekjøring.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Cutless »

Fikk svar fra forsikringen:

Når man kjører hver sin sykkel, og den som øvelseskjører har en ulykke, så er det forsikringen til den som øvelseskjører som gjelder. MEN den som er ledsager må legges inn som navngitt bruker i forsikringen til den som øvelseskjører...

Var ikke noe snakk om det når jeg øvelseskjørte, så denne var ny for meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: 31 mai 2022, 11:44 Fikk svar fra forsikringen:

Når man kjører hver sin sykkel, og den som øvelseskjører har en ulykke, så er det forsikringen til den som øvelseskjører som gjelder. MEN den som er ledsager må legges inn som navngitt bruker i forsikringen til den som øvelseskjører...

Var ikke noe snakk om det når jeg øvelseskjørte, så denne var ny for meg.
Hva menes med navngitt bruker?

Vil det si at dem bare skal ha slags bekreftelse på at ledsager var tilstede?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Cutless »

At han som skal øvelseskjøre må melde inn til sitt forsikringsselskap at du (den som er ledsager) skal stå som bruker på forsikringen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: 31 mai 2022, 12:23 At han som skal øvelseskjøre må melde inn til sitt forsikringsselskap at du (den som er ledsager) skal stå som bruker på forsikringen.
Men det betyr bare at det skal registreres et navn ikke sant? Det har ikke noen økonomisk betydning for din del?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av supersic »

høres mer og mer ut som øvelsekjøring utgår

Svar