Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av dypen »

Leser test av motorpressen fra 2008 der «keyless nøkkelsystem» blir omtalt … I dag blir det plundrete å gå tilbake til ordinær tenningsnøkkel hvis du har brukt « keyless nøkkelsystem» en tid :)

Førermiljø 4

Selv om motoren er sterk og avstressende, må vi innrømme at vi trives bedre med V-motorer. De har en enda mer avstressende karakter. Vi har heller ikke fattet poenget med den fjernstyrte tenningslåsen. Tenningsnøkkelen er utstyrt med en sender som aktiviserer låsen når den er i nærheten av sykkelen. Greit nok å slippe å slå av motoren når man skal åpne en veske, men vi har aldri følt det som noe problem. Dette er selvsagt ikke noe som trekker ned, men vi tar det med. Ellers funker alt, slik man forventer at en velfungerende japaner skal funke. Likevel fremhever ikke GTR 1400 seg i forhold til andre, velfungerende tursykler.
https://www.klikk.no/motor/mc/kawasaki-gtr-1400-3482262
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er ikke store forskjellen, men noe av det beste med keyless er jo at man slipper å ta av hanskene og åpne lommene for å lete etter nøkkelen sin. Og på min Forza har jeg også en toppboks som går på keyless-nøkkelsystemet, så i stedet for å måtte finne frem nøkkelen for å åpne toppboksen trykker jeg helt enkelt inn en liten knapp under toppboksen og så lenge jeg har nøkkelen på meg så åpner den seg.

Og det er kanskje enda deiligere å ha keyless på toppboksen enn på selve sykkelen, siden det gjør det så raskt å åpne den for å få av seg hjelm og hansker.

Det er også deilig å kunne ha nøkkelen i innerlommen, slik at den ikke må være i en av de sidelommene som jeg kanskje vil bruke til andre ting. Så ligger den i jakken hele tiden.

Men, det finnes nedsider, hadde flatt batteri og keyless og da måtte jeg finne ut hvordan jeg fikk brukt reservenøkkelen. Det var ikke lett, for manualen til sykkelen var låst inne under setet. Og setet fikk jeg ikke opp fordi batteriet var flatt... :p Jeg fikk det opp etter en stund men, ja, det er ikke bare fordeler med at alt er kobler til batteriet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av dypen »

Det kan gå flere uker før jeg finner frem nøkkel som ligger i armlomma på kjørejakka, alt går nøkkelløst … kjøring og bensinfylling :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av dypen »

SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 14:47 Men, det finnes nedsider, hadde flatt batteri og keyless og da måtte jeg finne ut hvordan jeg fikk brukt reservenøkkelen. Det var ikke lett, for manualen til sykkelen var låst inne under setet. Og setet fikk jeg ikke opp fordi batteriet var flatt... :p Jeg fikk det opp etter en stund men, ja, det er ikke bare fordeler med at alt er kobler til batteriet.
Bytt nøkkel hver vår og manualen finner du på nett eller lagret på mobil … pdf :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 10 jul 2022, 14:59 Bytt nøkkel hver vår og manualen finner du på nett eller lagret på mobil … pdf :thumleft
Det kan være veldig vanskelig å finne manualer på forskjellige sykler i PDF format.

Det var også batteriet på sykkelen som var tomt, ikke i nøkkelen. Og for å lade batteriet måtte man åpne seteluken.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av dypen »

Ok ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg fikk forøvrig beskjed om at hvis batteriet på nøkkelen er dårlig så får man en advarsel om det? Noen som vet hvordan det fungerer?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av AJ »

Joda, jeg ser fordelene med nøkkelløs tenning.
Men dette systemet skapte også problemer for et par sesonger siden da det sluttet å fungere og sykkelen måtte fraktes hjemmefra her jeg bor til Oslo for garantirep.
Og den nye nøkkelløsenheten på høyre styreside var en forbedret versjon som siden ikke har laget noe krøll.
Så her gjorde ikke KTM god nok jobb med første generasjon keyless på 1290'en siden det var flere enn min sykkel som fikk problemer.
Lager man slike må det altså gjøres ordentlig og idiotsikkert. Dette gjelder også nettverksstråling på f.eks. bensinstasjoner som i enkelte uheldige tilfeller kan påvirke fjernnøkkelen og sette den ut av funksjon.

Så mottakelsen i sin tid var nok noe blandet...
I dag tar vi det for gitt at premiummodeller har dette systemet.

Og igjen, joda; jeg liker å slippe å bruke nøkkelen når jeg skal starte og når jeg skal fylle bensin.
Og jeg ser fordelen av å ikke ha nøkkelen i tenningslåsen under kjøring.
På den forrige 1290'en knakk nemlig nøkkelen i låsen da noe dingel-dangel jeg hadde funnet det for godt å henge på nøkkelknippet, kom i klem i en krapp sving...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 10 jul 2022, 16:58 Joda, jeg ser fordelene med nøkkelløs tenning.
Men dette systemet skapte også problemer for et par sesonger siden da det sluttet å fungere og sykkelen måtte fraktes hjemmefra her jeg bor til Oslo for garantirep.
Og den nye nøkkelløsenheten på høyre styreside var en forbedret versjon som siden ikke har laget noe krøll.
Så her gjorde ikke KTM god nok jobb med første generasjon keyless på 1290'en siden det var flere enn min sykkel som fikk problemer.
Lager man slike må det altså gjøres ordentlig og idiotsikkert. Dette gjelder også nettverksstråling på f.eks. bensinstasjoner som i enkelte uheldige tilfeller kan påvirke fjernnøkkelen og sette den ut av funksjon.

Så mottakelsen i sin tid var nok noe blandet...
I dag tar vi det for gitt at premiummodeller har dette systemet.

Og igjen, joda; jeg liker å slippe å bruke nøkkelen når jeg skal starte og når jeg skal fylle bensin.
Og jeg ser fordelen av å ikke ha nøkkelen i tenningslåsen under kjøring.
På den forrige 1290'en knakk nemlig nøkkelen i låsen da noe dingel-dangel jeg hadde funnet det for godt å henge på nøkkelknippet, kom i klem i en krapp sving...
Det er mange år siden noen var opptatt av å gjøre tekniske innretninger idiotsikre. Se bare på elbiler, før tok det mange år fra de begynte å jobbe med en bil eller mc til den bli satt i produksjon. Nå spretter de ut den ene etter den andre fra Kina på rekordtid og barnesykdommer løser vi etterhvert. Kjøperne er testpiloter og investorer, se bare på Tesla der kjøperne har betalt kanskje 3 ganger av hva bilen skulle vært solgt for å på toppen er det blitt betalt betydelige summer for selvkjøringspakker som mest sannsynlig aldri kommer til å komme lovlig i bruk her hjemme :)

Når det er sagt må jeg rose Tesla vs andre da de ligger årevis foran andre og veldig mye kan repareres og løses online eller hjemme hos bruker.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av rolf-arne »

Keyless er noe av det jeg jeg savner og ikke savner.

På RT'EN så var det ikke bare Keyless, men sentrallås . Det var praktisk.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av Bjerknez »

Så langt må jeg si keyless er en positiv ting. Man slipper og glemme nøkkelen i tenningen samt ta nøkkelen med seg og legge den forskjellige steder etc.

Man legger nøkkelen i en viss lomme og «glemmer den»

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde en GTR1400. Ikke umulig at det faktisk kan ha vært den GTRen som ble testet i testen det refereres til. Sykkelen jeg hadde var demo-sykkel for Kawasaki når GTR ble lansert.
Jeg gle fort veldig glad i dette keyless systemet. Kunne ikke tenkt meg å gått tilbake til vanlig tenningslås. På BMWen jeg har nå er også tanklokket keyless og det er utrolig praktisk. Må bre få slipt meg en nøkkel som kan brukes på sideveskene
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av Grankongla »

Jeg har hatt keyless på bilen et år nå. Det var noe jeg aldri hadde trodd jeg hadde behov for men i praksis følte jeg det var like stor luksus som å gå fra vanlig gammeldags bilnøkkel til en med knapp for å låse opp bilen.

Nå trenger jo ikke motorsykler å låses opp, men jeg vet jeg hadde satt stor pris på keyless start. Fin hverdagsluksus. Hender nå jeg glemmer å nappe ut nøkkelen også om jeg ikke bruker styrelåsen, så det er jo også et poeng ...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av Bjerknez »

Grankongla skrev: 27 jul 2022, 19:40 Jeg har hatt keyless på bilen et år nå. Det var noe jeg aldri hadde trodd jeg hadde behov for men i praksis følte jeg det var like stor luksus som å gå fra vanlig gammeldags bilnøkkel til en med knapp for å låse opp bilen.

Nå trenger jo ikke motorsykler å låses opp, men jeg vet jeg hadde satt stor pris på keyless start. Fin hverdagsluksus. Hender nå jeg glemmer å nappe ut nøkkelen også om jeg ikke bruker styrelåsen, så det er jo også et poeng ...
Enig. Så lenge det funker, så er keyless en positiv ting har jeg funnet ut. Har aldri hatt dette tidligere, men Rocket'en har dette og jeg synes det er behagelig og bare ha nøkkelen i skjortelommen hele tiden. Så slipper jeg og ta ut nøkkelen av tenningen hele tiden. Har opplevd flere enn en gang å legge nøkkelen på dem merkeligste steder.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken mottagelse fikk «keyless nøkkelsystem»

Legg inn av dypen »

Har nøkkel liggende i mc jakka og tar den aldri ut … keyless er helt gull :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar