Bruksområde til eldre motorsykler …

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Her er det noen tanker rundt eldre motorsykler, utvikling og ikke minst bruksområdet. Strengt tatt burde jeg ikke delt dette … Les selv :)
5E8EE70A-1C42-47B7-87AD-C042B5F1F035.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Atrox »

Leste den her for en stund siden selv, og skal innrømme at den påvirket meg noe i valg av "ny" sykkel da jeg byttet meg nedover nå for noen uker siden :)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av kgjersda »

Obligatorisk link til fortnine sin video om gammel mot nytt

https://youtu.be/FlbkAhCNvik
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Kjellrf »

Har selv beholdt noen gamle sykler, fordi de betyr mer enn nye sykler. Og skjønner godt hva testere mener. Som en jeg kjenner sa, han har beholdt sin CBR900RR - 92 (kjøpt ny) som sikkert har gått 150.000km nå, selv om han har hatt og har andre nye R-sykler som R1 og GSXR1000.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

kgjersda skrev: 15 jul 2022, 21:47 Obligatorisk link til fortnine sin video om gammel mot nytt

https://youtu.be/FlbkAhCNvik
Morro å se forskjellene … :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 15 jul 2022, 22:00 Har selv beholdt noen gamle sykler, fordi de betyr mer enn nye sykler. Og skjønner godt hva testere mener. Som en jeg kjenner sa, han har beholdt sin CBR900RR - 92 (kjøpt ny) som sikkert har gått 150.000km nå, selv om han har hatt og har andre nye R-sykler som R1 og GSXR1000.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
Sikkert ett viktig poeng der! Har du en 900 som er i orden er den oppgitt 0 - 100 på 4,8 sec og toppfart på bortimot 220 km så det kan tenkes han hadde ett dårlig eksemplar :)
The Z900 charges hard to 100 mph which it manages in only 6.20 seconds which is good for the class and quicker than most Supersport 600 cc motorcycles. The 0 200 km/h benchmark that many powerful cars are measured against arrives in 9.57 seconds for the Z900.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Lauri »

dypen skrev: 15 jul 2022, 16:49 Her er det noen tanker rundt eldre motorsykler, utvikling og ikke minst bruksområdet. Strengt tatt burde jeg ikke delt dette … Les selv :)
5E8EE70A-1C42-47B7-87AD-C042B5F1F035.jpeg
Takk for interessant artikkel. Selv bruker jeg 1980’ Kawa’n som pendlersykkel til jobb; tursykkelen blir ofte en Kawa KL650 - og skal jeg skremme livskjiten av noen, så hamrer jeg løs med Yama SRX6’n. Selv Harley-folket snur seg etter sistnevnte 😁
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

SRX6’n er ikke de veldig ettertraktet blant mc entusiaster både som originale og alt fra lettere mods til totalt ombygde …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Relax »

" ..... 2 wheels move the soul"

😊
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig kunne jeg godt tenkt med en "gammeldags" sykkel med forgassere etc. som er litt klassisk i stilen. Har litt sansen for de gamle Hornet'ene med runde lykter og to klokker til display. Kan få disse til rundt 30.000 på finn, med årsmodell rundt 2003 med ca. 50k kilometerstand. Men en så gammel sykkel krever nok at man må være villig til å skru litt selv desverre.

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Domino »

Det er veldig lærerikt å ha en gammel sykkel.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 11:38 Egentlig kunne jeg godt tenkt med en "gammeldags" sykkel med forgassere etc. som er litt klassisk i stilen. Har litt sansen for de gamle Hornet'ene med runde lykter og to klokker til display. Kan få disse til rundt 30.000 på finn, med årsmodell rundt 2003 med ca. 50k kilometerstand. Men en så gammel sykkel krever nok at man må være villig til å skru litt selv desverre.
Hvis en gidder å ta oljeskift og skifte av klosser og slikt selv så er det billig å ha en slik sykkel og_nei de går ikke i stykker sånn uten videre selv om garantitiden er ute.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av xses »

Har en 98 modell, og som jeg kjøpte i 2014 da hadde den gått 50k den har fått årlig oljeskift og i år er det første gangen det har vært litt utgifter, er vel nå ca 4500kr jeg har brukt på kjede drev og ulike lager, den har nå passert 74k km. Syns ikke det er en stor kostnad, men ja jeg har skrudd selv og det tar tid når jeg ikke er mekaniker. Alikevel har jeg trives med det. Det er iallefall min erfaring hittill, og legger til at det er den enste mcen jeg har hatt.
... Ja jeg har lært endel. :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Domino »

Og verditapet er minimalt sammenlignet med å kjøpe en ny sykkel. Mye mer moro/krone.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 21 jul 2022, 19:51 Og verditapet er minimalt sammenlignet med å kjøpe en ny sykkel. Mye mer moro/krone.
Ja, så lenge sykkelen går uten problemer med basic vedlikehold noen år er det vel knapt verditap i det hele tatt. :)

Svar