Import

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Import

Legg inn av Monkeeh »

Hei!

Jeg lurer på å importere sykkel og lurer på hva som gjelder.
Sykkelen er en Suzuki DR650 2009 modell. Disse ble så vidt jeg vet ikke solgt i Norge, bare RSE modellen, den med kåper?
Tror det samme gjelder i Europa generelt pga utslippsregler, finner bare 96-97 modeller som var originalt solgt i Europa.
Så når denne ikke har vært solgt i Norge pga utslippsnivået, kan jeg da registrere den her?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Import

Legg inn av dypen »

Tenker du import for å selge med fortjeneste?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Import

Legg inn av ErikW »

Monkeeh skrev: 29 jul 2022, 11:17 Hei!

Jeg lurer på å importere sykkel og lurer på hva som gjelder.
Sykkelen er en Suzuki DR650 2009 modell. Disse ble så vidt jeg vet ikke solgt i Norge, bare RSE modellen, den med kåper?
Tror det samme gjelder i Europa generelt pga utslippsregler, finner bare 96-97 modeller som var originalt solgt i Europa.
Så når denne ikke har vært solgt i Norge pga utslippsnivået, kan jeg da registrere den her?
Akkurat der der burde du spørre Biltilsynet om. Reglene der er ikke til å kimse av, slik at du ikke går 5på.
Det har noe med å dokumentere utslippskrav osv.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Import

Legg inn av dypen »

Hvis sykkel’n ikke har EF-typegodkjenning eller typegodkjent i Norge blir vel eneste mulighet å ta den inn som veteran på 30 års regel. Vedr veteran så var det snakk om 20 år sjekk det med Trafikkstasjon …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Import

Legg inn av mekkern »

Etter2003 er det mer papirer som må fremskaffes hvis den ikke er registrert i eu/eøs.
Veteransykkel har ikke noe lempinger på reglene hvis den ikke tilfredstiller kravene-dessuten er det bare importavgiftene som berøres ved 20 år-sykkelen er ikke veteran/lav årsavgift før 30 år fra regdato/eventuelt produksjonsdato.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Import

Legg inn av Monkeeh »

Menge takk til alle for svar!

Dypen: nei kun til eget bruk, jeg driver ikke med spekulasjon i motorsykkler :)

ErikW: Ja jeg får forhøre med med Biltilsynet - blir sikkert en kjekk opplevelse med raske, klare svar :lol

mekkern: Sykkelen er registrert i Sverige, betyr det noe for registrering her? Og betyr det noe om modellen er etter 2003?

Og enda har ingen insinuert jeg er tullete som gidder importere en slik dinosaur av en sykkel! Jeg er imponert over seriøsiteten, takk :thumleft

Alle liker bilder, så her er hva jeg ser for meg å ønske å gjøre med den, light enduro med større tank og ekstra fairing/vindbeskyttelse :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Import

Legg inn av ErikW »

mekkern skrev: 29 jul 2022, 18:55 Etter2003 er det mer papirer som må fremskaffes hvis den ikke er registrert i eu/eøs.
Veteransykkel har ikke noe lempinger på reglene hvis den ikke tilfredstiller kravene-dessuten er det bare importavgiftene som berøres ved 20 år-sykkelen er ikke veteran/lav årsavgift før 30 år fra regdato/eventuelt produksjonsdato.
Som jeg sa: uansett hva som skrives og hva som linkes til av regler på et forum: forespør på biltilsynet/tolletaten og der får du svaret som igjen gir DEG tryggheten til å importere sykkel til eget bruk eller å TJENE penger på import. De vil svare på hva du trenger av dokumentasjon for å få den registrert i Norge.

I 20-årene har jeg jobbet hardt med biltilsynet med ombygginger og godkjenninger av biler. Dette har kun vært BMW`s legendariske BMW 325i i 1985 til 1990 modeller. Dette er biler jegog mine sønner har restaurert totalt fra bunn av og småformat godkjenning hos tilsynet. Mye pees, men har gått fint.
Forøvrig, så var et av våre bygg en E30 325i orginalt 171 hk, der vi bygde om til BMW M3 motor med 321 HK. Dette resulterte i hele 9 visninger på Biltilsynet før godkjenning.

Konklusjon: stå på og ikke la seg hause av tilsynet, da det alltid er en løsning.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Import

Legg inn av dypen »

Flott sykkel :thumleft Min erfaring med Biltilsynet er god men ta kontakt først, det nytter ikke å komme etterpå eller halvveis i prosjektet :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Import

Legg inn av Monkeeh »

Takk, jeg skal sjekke med Vegvesenet, men hvordan gjør man det, ser på sidene deres at de vil at alle spørsmål man måtte ha helst skal besvares via en mengde infosider?
Og hvordan finner jeg ut hvilken type godkjenning denne sykkelen originalt har? Denne spesifikke sykkelen er ikke solgt opprinnelig i Sverige, men godkjent der, har den da EF-godkjenning?

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Import

Legg inn av xavi0n »

Om den er registert i sverige skal det ikke være noe problem å registrere i norge, vi har svært like regler på det området
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar