Crosser som Motorsykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
HunterNo
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2022, 13:31
Motorsykkelen din: Ktm Duke 690 2013

Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av HunterNo »

Hallo der, Fikk tunglappen i sommer og har kjørt rundt på en duke 690 2013 hittil.
Vet ikke helt om dette er riktig plass å poste på forumet men prøver like vell.

Er nå så at jeg alltid har hatt lyst på en exc 500/450 eller fe501 type sykkel, med supermotard utstyr til hovedsaklig å kjøre og leke seg litt på vei, men også kunne skifte dekk og ta en "adventure" tur eller oppover fjellene.
Men nå er det så at jeg har lite peiling på diverse motorer med tanke på levealder og sånt. Ser rundt på finn at disse sykklene som oftest går mot timer istedenfor Km som de fleste sykler gjør, dette er vell fordi det i bunn og grunn er løpssykkler som krever endel vedlikehold.

Hvor mange timer kan man forvente å få ut av en slik motor (xc4 for eksempel)?
Går motorsykklene veldig fort ned i pris så fort timene begynner å klokke på motorene?
Hørt noen som helst ikke vil kjøre disse over 300 timer mens noen har mange mange flere, hva tenker dere?

Takker for svar :thumleft

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av JoeHugin »

De som går mot timer er vel oftest de som ikke er registrert for veibruk, og dermed ikke har speedometer o.l.? Svjv får du ikke registrert disse for veibruk heller, da det er forskjellig typegodkjenning ofte.

Hvor mye du kan få ut av de vet andre her bedre enn meg. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av pingvin »

Om ikke blir kjørt for hardt holder de lenge. Ikke nødvendig å skifte stempel ihht spec, holder mange hundre timer (eller år). Hyppig oljeskift men også veldig enkelt og kan også strekkes ifht spec om ikke kjører hardt.

Ville sett like mye på tilstanden som antall timer. Leiesykler vi hatt i Spania etc ofte gått over 600t uten stempelbytte. Personlig synes jeg enduro (EXC om KTM) sykler holder seg altfor bra i pris så kjøper heller nytt.

Ellers prøvd teoriene om å ha både 17/17 og 21/18 hjulsett og funket dårlig i praksis, blir stående på det ene settet. Ville heller kjørt 21/18 med 50/50 dekk som funket til både grus og asfalt. Men EXC er nå best på grus/skauen da, ikke noe for lengre asfaltetapper.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av SilverSmurfer »

Alt spørs på hvor hardt du kjører sykkelen. Det er enkelte som har kjørt CRF450L og EXC F 500 Six Days på 6000 km intervaller når de stort sett har kjørt i lett terreng og på vei og som har gjort det 100000+ kilometer med strålende resultater.

Så det er absolutt muligheter for å kjøre mye lengre enn intervallene påstår med slike sykler.

Men rene crossere som går på timen er helt noe annet, de forholder seg ikke til utslippskrav og er ikke godkjente for vei så det kan bli veldig mye arbeid å få dem godkjente.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av pingvin »

Min 2017 KTM 450 EXC-F, kjøpt i 2016 så snart 6 år og tror snart 200 timer(?). Kun skiftet dekk, bremseklosser og olje/filter samt satt på nytt setetrekk (stifter på selv). Byttet olje/filter ca hver 15. time men strukket litt mer i senere tid. Vasker og oljer luftfilter når begynner å se møkketet ut og sjekket/justert ventiler par ganger.

Er den sykkelen hatt lengst ever, vært kjempefornøyd så regner med å beholde den så lenge. Siden ikke heter Graham Jarvis så får den jo moderat med juling, særlig motoren blir ikke straffet som proffene gjør.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

HunterNo
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2022, 13:31
Motorsykkelen din: Ktm Duke 690 2013

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av HunterNo »

SilverSmurfer skrev: 29 sep 2022, 16:30 Alt spørs på hvor hardt du kjører sykkelen. Det er enkelte som har kjørt CRF450L og EXC F 500 Six Days på 6000 km intervaller når de stort sett har kjørt i lett terreng og på vei og som har gjort det 100000+ kilometer med strålende resultater.

Så det er absolutt muligheter for å kjøre mye lengre enn intervallene påstår med slike sykler.

Men rene crossere som går på timen er helt noe annet, de forholder seg ikke til utslippskrav og er ikke godkjente for vei så det kan bli veldig mye arbeid å få dem godkjente.
Ahh men det var jo godt å høre, jeg var redd disse syklene var umulig å selge eller ar de gikk ned 80% i pris etter 300-400 timer liksom. Driver å titter på exc 500 som jeg vurderer sterkt.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av Olav K »

Er en fyr som jeg leste om på adv.rider.com og han kjører verden rundt på en EXC500.
Han sier (og gjør) det samme som de over her, kjører fint, bytter olje jevnlig.

Jeg vet (altså, har lest om) andre som bruker modifiserte endurosykler til RTW turer, noen av de har montert en større oljekjøler og gjerne en ekstern oljetank, så du får bedre kjøling OG større oljevolum. og dermed lengre holdbarhet på olja.

Finnes masse info om dette på forum og YouTube :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 30 sep 2022, 12:56 Jeg vet (altså, har lest om) andre som bruker modifiserte endurosykler til RTW turer, noen av de har montert en større oljekjøler og gjerne en ekstern oljetank, så du får bedre kjøling OG større oljevolum. og dermed lengre holdbarhet på olja.
Større vannpumpe impeller og/eller radiatorvifte om ikke standard kan være like lurt. Installerte begge deler samtidig på KTM530 i sin tid og trodde ikke vifta fungerte. Men var rett og slett den større vannpumpe impelleren som var så effektiv at vifta nesten aldri trengte å gå. Snakket med Jon Grevæg på Spinnin Wheel om også ekstern oljetank men han mente det jeg hadde gjort var bedre løsning og så ikke nødvendigheten av større oljetank. Og 530en hadde separat oljetank for motoren med bare 0.9L, vansligvis felles med clutch med mer olje.

Men ville nå valgt 690 foran 500 for min del til bruk slik beskrevet, kun i småskauen 450/500 er bedre. Når det sagt, var på 5 dagers tur i Marokko med KTM450, var en del asfalt og ble veldig imponert selv med knastedekk, etter dette kjøpte 450en. Men så dro jeg til Namibia og kjørte 690 og plutselig sto det enn 690 i garasjen hjemme også :knegg

Se forøvrig her for mer tips: https://therollinghobo.com/bikes
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

vangsfreaken
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2021, 16:26
Motorsykkelen din: 2021 KTM SMC-R 690

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av vangsfreaken »


Kommentaren om pris/verditap er et godt poeng... Når jeg fikk litt rabatt hos forhandler ble ny sykkel langt billigere enn noe på finn under 2 år gammelt.
pingvin skrev:Men ville nå valgt 690 foran 500 for min del til bruk slik beskrevet, kun i småskauen 450/500 er bedre. Når det sagt, var på 5 dagers tur i Marokko med KTM450, var en del asfalt og ble veldig imponert selv med knastedekk, etter dette kjøpte 450en. Men så dro jeg til Namibia og kjørte 690 og plutselig sto det enn 690 i garasjen hjemme også :knegg

Se forøvrig her for mer tips: https://therollinghobo.com/bikes
Man kan egentlig si at EXC er crosser/ren leke, mens 690 er motorsykkel Bilde
Selv har jeg en exc 250 tpi (2022) og en 690 smc R (2021).
690'n kan faktisk brukes daglig og til alt som en vanlig motorsykkel, å er uten tvil noe av det morsomste man kan kjøre i normal fart. Typisk for mange sykler er at de byr opp til idioti og er mest moro når det går ubehagelig fort, men 690'n er tvert imot mest moro 0-100. Også er det jo fortsatt en 150-kilos motard, så det er jo helt rått i svinga...

250 tpi'n derimot er et mildt mareritt på veien Bilde den er rå i skogen på grunn av drevinga og hvor lavt en 2-takt kan gå uten å kveles/gå vondt, men på veien er det bare risting, gynging og et generelt ubehag. Nesten som om sykkelen bygd for skog ikke er satt opp for asfalt...
Bør nevnes at den står på knastdekk da, fordi jeg har kjøpt den for bruk i skogen. Kjører bare vei mellom løyper og for å fylle bensin.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk


HunterNo
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2022, 13:31
Motorsykkelen din: Ktm Duke 690 2013

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av HunterNo »

vangsfreaken skrev: 30 sep 2022, 20:11 Kommentaren om pris/verditap er et godt poeng... Når jeg fikk litt rabatt hos forhandler ble ny sykkel langt billigere enn noe på finn under 2 år gammelt.
pingvin skrev:Men ville nå valgt 690 foran 500 for min del til bruk slik beskrevet, kun i småskauen 450/500 er bedre. Når det sagt, var på 5 dagers tur i Marokko med KTM450, var en del asfalt og ble veldig imponert selv med knastedekk, etter dette kjøpte 450en. Men så dro jeg til Namibia og kjørte 690 og plutselig sto det enn 690 i garasjen hjemme også :knegg

Se forøvrig her for mer tips: https://therollinghobo.com/bikes
Man kan egentlig si at EXC er crosser/ren leke, mens 690 er motorsykkel Bilde
Selv har jeg en exc 250 tpi (2022) og en 690 smc R (2021).
690'n kan faktisk brukes daglig og til alt som en vanlig motorsykkel, å er uten tvil noe av det morsomste man kan kjøre i normal fart. Typisk for mange sykler er at de byr opp til idioti og er mest moro når det går ubehagelig fort, men 690'n er tvert imot mest moro 0-100. Også er det jo fortsatt en 150-kilos motard, så det er jo helt rått i svinga...

250 tpi'n derimot er et mildt mareritt på veien Bilde den er rå i skogen på grunn av drevinga og hvor lavt en 2-takt kan gå uten å kveles/gå vondt, men på veien er det bare risting, gynging og et generelt ubehag. Nesten som om sykkelen bygd for skog ikke er satt opp for asfalt...
Bør nevnes at den står på knastdekk da, fordi jeg har kjøpt den for bruk i skogen. Kjører bare vei mellom løyper og for å fylle bensin.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Høres bra ut. Nå er d forøverig litt leking jeg er ute etter da så står enten mellom en exc 500 med sm hjul som kan byttes til knaster om man skulle ønske, eller en 690/701. Men har hørt at 500 er litt mer leken og snerten enn hva en 690 er. Selvfølgelig er jo 690/701 mye lengere service intervaller enn hva en 500 er, men er vell endel forskjell på syklene? Aldri prøvd en 500 dessverre.
Også snakker du om 250 tpi'en din med knaster. Er vell en vesentlig forskjell på 4takts og sm hjul kontra 2t og knaster m tanke på hvordan den er å kjøre på vei? Er ikke ute etter mange timer på e39 eller motorvei.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av pingvin »

HunterNo skrev: 30 sep 2022, 20:36Høres bra ut. Nå er d forøverig litt leking jeg er ute etter da så står enten mellom en exc 500 med sm hjul som kan byttes til knaster om man skulle ønske, eller en 690/701. Men har hørt at 500 er litt mer leken og snerten enn hva en 690 er. Selvfølgelig er jo 690/701 mye lengere service intervaller enn hva en 500 er, men er vell endel forskjell på syklene? Aldri prøvd en 500 dessverre.
Også snakker du om 250 tpi'en din med knaster. Er vell en vesentlig forskjell på 4takts og sm hjul kontra 2t og knaster m tanke på hvordan den er å kjøre på vei? Er ikke ute etter mange timer på e39 eller motorvei.
Er vel liten tvil om at 500 4t er mye bedre på landeveien enn 250 2t

Det med serviceintervall ville jeg ikke blitt så skremt av, er veldig kjapt med oljeskift på EXC uansett og mest dette samt vaske/olje luftfilter som er hyppig. Og det siste trenger man ikke gjøre ofte om mest asfalt heller. Og som sagt, tror jeg har vært unødvendig flink når skiftet olje hver 15. time.

Men 690 er mer langbeint enn 500 og skal jo være ekstremt smalt og svingete før enn 500 har en fordel på asfalt. Men 500 er mer lettkjørt på grus så skal være bra grusvei og lange etapper før 690en har en fordel der. Og jo mer knotete, jo større fordel med 500 men da snakker vi mer enduro.

Men aldri hørt noen påstå at 690E ikke er leken. Er på mange måter en forvokst crosser og eneste sykkelen kan si det om som kan komme på (dvs. Husaberg hadde jo noe 570/650 som var enda nærmere ren enduro sykkel og Honda hadde 650XR for lenge siden, mulig andre også?).

Du får komme til Kongsberg å prøve begge deler (nesten da, er jo 450 har) ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

vangsfreaken
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2021, 16:26
Motorsykkelen din: 2021 KTM SMC-R 690

Re: Crosser som Motorsykkel?

Legg inn av vangsfreaken »

HunterNo skrev: 30 sep 2022, 20:36
vangsfreaken skrev: 30 sep 2022, 20:11 Kommentaren om pris/verditap er et godt poeng... Når jeg fikk litt rabatt hos forhandler ble ny sykkel langt billigere enn noe på finn under 2 år gammelt.
pingvin skrev:Men ville nå valgt 690 foran 500 for min del til bruk slik beskrevet, kun i småskauen 450/500 er bedre. Når det sagt, var på 5 dagers tur i Marokko med KTM450, var en del asfalt og ble veldig imponert selv med knastedekk, etter dette kjøpte 450en. Men så dro jeg til Namibia og kjørte 690 og plutselig sto det enn 690 i garasjen hjemme også :knegg

Se forøvrig her for mer tips: https://therollinghobo.com/bikes
Man kan egentlig si at EXC er crosser/ren leke, mens 690 er motorsykkel Bilde
Selv har jeg en exc 250 tpi (2022) og en 690 smc R (2021).
690'n kan faktisk brukes daglig og til alt som en vanlig motorsykkel, å er uten tvil noe av det morsomste man kan kjøre i normal fart. Typisk for mange sykler er at de byr opp til idioti og er mest moro når det går ubehagelig fort, men 690'n er tvert imot mest moro 0-100. Også er det jo fortsatt en 150-kilos motard, så det er jo helt rått i svinga...

250 tpi'n derimot er et mildt mareritt på veien Bilde den er rå i skogen på grunn av drevinga og hvor lavt en 2-takt kan gå uten å kveles/gå vondt, men på veien er det bare risting, gynging og et generelt ubehag. Nesten som om sykkelen bygd for skog ikke er satt opp for asfalt...
Bør nevnes at den står på knastdekk da, fordi jeg har kjøpt den for bruk i skogen. Kjører bare vei mellom løyper og for å fylle bensin.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Høres bra ut. Nå er d forøverig litt leking jeg er ute etter da så står enten mellom en exc 500 med sm hjul som kan byttes til knaster om man skulle ønske, eller en 690/701. Men har hørt at 500 er litt mer leken og snerten enn hva en 690 er. Selvfølgelig er jo 690/701 mye lengere service intervaller enn hva en 500 er, men er vell endel forskjell på syklene? Aldri prøvd en 500 dessverre.
Også snakker du om 250 tpi'en din med knaster. Er vell en vesentlig forskjell på 4takts og sm hjul kontra 2t og knaster m tanke på hvordan den er å kjøre på vei? Er ikke ute etter mange timer på e39 eller motorvei.
jeg vil i hvert fall anbefale deg å prøvekjøre begge deler. jeg for min del er helt sikker på at 690 er et bedre kompromiss for de som bare skal ha en sykkel, å den føles veldig lett og leken selv om den er større enn EXC :) bedre effekt også... kjører veldig lett fra kompiser med EXC :knegg
å om du skal prøvekjøre EXC må du gjerne prøve de litt mindre modellene også. effekten er ikke så fryktelig ulik, men de fleste er enige om at de mindre føles lettere og mer lekne :) jeg for min del ville i alle fall prøvekjørt en 350, jeg tror kanskje den er morsommere enn 500. ikke samme bunndrag når man ikke gidder å gire ned så klart, men...

jada, 2-takt og knaster blir selvfølgelig en annen verden... å til ren lek/stunting hadde det nok vært en bedre opplevelse med SM-hjul. men jeg føler likevel den representerer balansen og fjæring for EXC generelt, å det er bare ikke like bra på asfalt som 690'n :p men på grus og i skogen er den jo klart overlegen, så alt til sin bruk. ellers kan den jo settes opp med annen fjæring og dreving for å gjøre den bedre til asfalt da, men det blir jo betydelig påkost man burde være klar over.

Svar