Mc til en på 193cm

Forum for fulleffekt tung-MC
BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

ErikW skrev: 07 nov 2022, 22:47 Se litt mot Sverige. Der får du mye fint til 25 - 35.000,- . 20 års regelen, så er det bare moms + vrakpant :twothumbs:
Ja har titta litt der borte også. mye billig. men også en del som ikke er helt originalt lenger. hvordan blir det å godkjenne i norge?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Bjerknez »

BigFudge87 skrev: 09 nov 2022, 18:56
Bjerknez skrev: 08 nov 2022, 04:21
et annet problem jeg har når jeg ser på finn er at jeg fortsatt lever litt i bil bobla. ser veldig mye på hestekrefter. jeg vet jo det at en mc veier bare en brøkdel av en bil. men klarer liksom ikke å se helt vekk fra det der.
Det fleste motorsykler over 600ish kubikk og 80+ hester vil parkere de fleste biler når det kommer til aksellerasjon opp til 100km/t. Med "de fleste" så mener jeg vanlige fossilt drevne biler.

Derimot KAN du få probelemr med å holde følge med premium el-biler som har ganske imponerende aksellerasjon. Spesielt med en gammel sykkel. Toppfart på motorsykler i den sjangeren du sikter til er nok heller ikke særlig høyere enn det de fleste vanlige biler klarer, men du når nok toppfarten raskere.

Her snakker jeg da ikke om RR sykler, power cruisere og dyrere sykler. De tre sistnevnte vil kanskje få problemer med å holde følge med den råeste teslaen på rettstrekket, men ellers er det vel ytterst få biler som tar disse syklene både i aks og toppfart. Da må man vertfall opp i et 6-7 siffret beløp.

Med min sykkel klarer jeg kanskje og holde følge med den råeste Tesalen fra 0-100 og kanskje også 0-200, men merk at den råeste Teslaen da er helt sinnsyk og koster deretter.

Ja, det er viltig og tenke vekten oppi dette. Som en generell regel så veier vel nye biler i dag fort 1.4 tonn. Min sykkel veier 300ish kilo. Det er nesten 5 ganger mindre vekt enn bilen. Min sykkel har 165HK. Og 220NM. Gang dette med fem så har man et omtrentlig bilde av hvor mye motor en bil må ha for å holde følge.

Altså 825 HK'er og 1100NM.

Så kan man sikkert trekke fra litt for kjentfolk og alt det der, men ja, vekten er vesentlig og ta med i bildet. Ikke for morroskyld at RR sykler beregnet for løp , formel1 biler og rallybil blor strippet til skinnet. Vekt og power henger i hop :)

Dessuten vil du føle farten mye mer på en motorsykkel. Han i Teslaen kan gomle innpå et pølse i brød mens han prøver og ta deg i en lyskryssduell ved å bare klampe pedalen og holde i rattet, mens DU må virkelig holde deg fast, treffe riktig gir, unngå julløft/julspinn etc.

I vanlig trafikk er de fleste motorsykler overlegne de fleste biler. Men husk at fordelene fort kan bli ulempene. Man kan smette inn mellom biler og aksellerere fra dem i lyskryss og køer etc. men et kjent fenomen er at bilister ikke ser deg. Det kan fort bli en lærepenge mange må oppleve før dem lærer :)

takk for svar :) er ikke på jakt etter en "racer" vil bare kose meg med å kjøre jeg :) litt for glad i førerkortet mitt til å leke med alt for mye power :lol
I vanlig trafikk vil som sagt de aller fleste motorsykler lett kjøre fra de aller fleste biler. Ikke bar på grunn av motor men også smidighet. En sykkel er jo kye mindre og man kan smette i mellom biler etc.

Men man blir vant til det meste. Slik er vi mennesker. Man kjøper sin første sykkel og blir imponert over kraften. Så går det noen år og plutselig får man ikke nok. Jeg har hatt MC lappen siden 2014 og har vel gradvis steget i "gradene". Med min nåværende Rocket 3 GT med 2.500 kubikk, 165HK og 220NM så får man vel ikke tak i noe særlig vassere med tanke på moment og aksellerasjon. Hadde jeg satt meg på en Honda 600ish firesylindret sak i dag hadde jeg nok dødd av kjedsomhet.

Det viktigste er at man kjlrer sitt eget løp og bygger egne erfaringer. Noen liker grus, andre liker asfalt og mange vil ha i pose og sekk så godt det lar seg gjøre. Noen vektlegger komfort fremfor utseende og omvendt og det er i det hele tatt kun opp til deg hva du ønsker.

Kjøp den sykkelen du liker best og har best magefølelse for og begynn der. Så vil du etter hvert merke sykkelens pluss og minussider og på sikt velge neste sykkel ut fra dette.

Lykke til :twothumbs:

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av ErikW »

BigFudge87 skrev: 09 nov 2022, 18:57
ErikW skrev: 07 nov 2022, 22:47 Se litt mot Sverige. Der får du mye fint til 25 - 35.000,- . 20 års regelen, så er det bare moms + vrakpant :twothumbs:
Ja har titta litt der borte også. mye billig. men også en del som ikke er helt originalt lenger. hvordan blir det å godkjenne i norge?
Beste er å ta inn orginalt, så får man heller ta endringer her hjemme. Mye å spare når en skal ha sykkelen selv ihvertfall

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av dypen »

Denne har noen kilometer på teller men ser veldig velholdt med servicehistorikk ….
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=280547263
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Hei igjen alle sammen. tenkte bare å gi en liten oppdatering her. førerkortet var i boks 11 mai. og den 26 henta jeg meg en 2008 V-strom 650 (med abs) ja den har høy km (70 tusen ca) men skal være (og ser slik ut) godt tatt vare på. eneste jeg må gjøre nå er å bytte dekk. den har ikke vært brukt så mye de siste 2-3 årene fikk jeg beskjed om. en liten gamble. men etter en tur på 3 timer første dagen, og noen småturer siden så virker den å være grei. skal også ta en service med olje, bremser osv fortløpende.

høydemessig så synes jeg den passa meg bra. original setet passa greit men var bittelitt lav. men fulgte med Comfort sete også, og med det så ble høyden bra. sitter godt på den, blir ikke så ille sliten.
fullt givi veskesett er montert pluss effektanlegg.

noen små oppgraderinger er også planlagt.
varmeholker, mobilholder, håndbeskytter osv.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BjørnSover »

Gratulerer. Jeg er 185, og hadde Versys 650 som første sykkel. På lange turer ble knevinkelen for skarp på den.. MC er annerledes enn bil - mc må passe deg og din fysikk. Det er mindre justeringsmuligheter - selv om de finnes.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av kaLARSnikov »

Gratulerer med lappen og flotters sykkel! 70k er ikke nødvendigvis så mye på disse. Du får slenge ut noen bilder av skjønnheten ved anledning :)

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Takk for det. Ja skal få lagt ut noen bilder. Sykkelen fikk en litt grundig vask og litt polering i helga. Så ble veldig fin. Ja har lest at disse kan gå veldig langt. Må bare passe på vedlikehold. :D

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

20230528_114017.jpg
Uansett hvordan jeg roterer bilder før opplasting så blir det feil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av AJ »

BigFudge87 skrev: 03 jun 2023, 19:18
Uansett hvordan jeg roterer bilder før opplasting så blir det feil.
Ble litt bedre nå :)

Hvorfor enkelte bilder snur og vender på seg etter eget forgodtbefinnende er noe jeg ikke har greid å finne ut av.
De gangene dette skjer nedskalerer jeg som oftest bildenre til 1200 pikslers bredde og snur dem rett vei med gratisprogrammet FastStone Image Viewer

Finnes helt sikkert andre løsninger også, men denne med FastStone har i hvert fall ikke sviktet meg så langt etter flere års bruk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Driver å skal bytte simring osv på demperene til helga. og så må jeg ha gaffelolje. å blir vel som å banne i kirken. men hvilken kan jeg velge på Biltema? sae 10 eller sae 5?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Domino »

I følge Motul sin oljevelger skal sykkelen din ha 10W gaffelolje.

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Domino skrev: 06 jun 2023, 08:59 I følge Motul sin oljevelger skal sykkelen din ha 10W gaffelolje.
Okey. Har lest at noen mener 5w også

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Domino »

Noen hevder at den originale gaffelolja er ca 7,5W, andre skriver 10W. En mann på 193 er sannsynligvis såpass tung at 5W vil bli noe tynn. IMHO.

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Domino skrev: 06 jun 2023, 09:32 Noen hevder at den originale gaffelolja er ca 7,5W, andre skriver 10W. En mann på 193 er sannsynligvis såpass tung at 5W vil bli noe tynn. IMHO.
Okey. Men da går jeg for 10w :)

Svar