Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Wheels »

Noen linker her:

Honda CB750F

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24152982" onclick="window.open(this.href);return false;

Samme type mc som jeg kjøpte i sommer, men 3 år nyere modell.

Sylindre og topp overhalt på verksted 2005
Nytt eksosanlegg 2005

Pris: 20.000,- kr

Selv kjentes 750F tung ut med det samme jeg fikk den, men hadde ikke kjørt mc på 27 år....
Nå er den faktisk lettere å håndtere enn en nyinnkjøpt tråsykkel :roll
Veier ca 236kg

Er vel med veltebøyler, vindskjerm og bagasjebrett?

Deler finnes i store mengder til disse, også i Norge, deler fra 900/1100F fra samme tidsrom kan mange ganger passe.

Honda CB750K

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24171793" onclick="window.open(this.href);return false;

Samme motor som ovenfor.

neppe orginal lakk og eksos, kjørt 70.000km

Kawasaki Zephyr

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24158944" onclick="window.open(this.href);return false;

Pen mc, men dyrere enn hva du har forespurt.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Wheels skrev:Noen linker her:

Honda CB750F

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24152982" onclick="window.open(this.href);return false;

Samme type mc som jeg kjøpte i sommer, men 3 år nyere modell.

Sylindre og topp overhalt på verksted 2005
Nytt eksosanlegg 2005

Pris: 20.000,- kr

Selv kjentes 750F tung ut med det samme jeg fikk den, men hadde ikke kjørt mc på 27 år....
Nå er den faktisk lettere å håndtere enn en nyinnkjøpt tråsykkel :roll
Veier ca 236kg

Er vel med veltebøyler, vindskjerm og bagasjebrett?

Deler finnes i store mengder til disse, også i Norge, deler fra 900/1100F fra samme tidsrom kan mange ganger passe.
Ja det er flotte sykler de gamle cb750. virkelig noe jeg kunne tenkt meg. :knegg. Krever nok litt arbeid for å bli vant med sykkelen pga. vekten tenker jeg, men det går vel. Det dumme er at det er langt fra der jeg bor. Tror jeg må prøve å finne noe i rogaland eller hordaland. Når du sier deler til disse...selges de fremdeles over disk hos forhandler?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tonti »

De er ikke så tunge da - jeg er ikke spesielt stor og sterk, men klarte fint å løfte min CB750FC opp fra grøfta etter en highside på 80-tallet. Og ikke la ulyder fra klutchen skremme deg vekk fra et evt. kjøp, kallenavnet vi hadde på dem var "sementblander" - nettopp på grunn av lydene fra klutchen.

Wemoto (http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;) har det du måtte trenge av evt. deler (til alt av Honda lager etter 1970). Billigere og sannsynligvis raskere levert enn fra noen butikk i Norge.
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

tonti skrev:De er ikke så tunge da - jeg er ikke spesielt stor og sterk, men klarte fint å løfte min CB750FC opp fra grøfta etter en highside på 80-tallet. Og ikke la ulyder fra klutchen skremme deg vekk fra et evt. kjøp, kallenavnet vi hadde på dem var "sementblander" - nettopp på grunn av lydene fra klutchen.

Wemoto (http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;) har det du måtte trenge av evt. deler (til alt av Honda lager etter 1970). Billigere og sannsynligvis raskere levert enn fra noen butikk i Norge.

hehe sementblander :lol Når kommer ulydene da? Når clutchen tar eller i fri eller?

Wemoto ja.. Veldig kjekk nettside og fine priser utifra min lille erfaring med sånt :P Er det toll og moms osv. på reservedeler fra utlandet? :scratch
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tonti »

Konstant rumling, høres ut som det er ei bøtte med pukk inni der...

Kun moms (eller det er det faktisk ikke, det er merverdiavgift) på deler fra utlandet.
VAT i England trekkes fra av selger, så det blir ikke så veldig mye dyrere. Det mest irriterende er at posten/speditøren er så dårlig til å regne at de må ha et par hundre kroner for å regne ut hva 25% av beløpet blir...
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

tonti skrev:Konstant rumling, høres ut som det er ei bøtte med pukk inni der...

Kun moms (eller det er det faktisk ikke, det er merverdiavgift) på deler fra utlandet.
VAT i England trekkes fra av selger, så det blir ikke så veldig mye dyrere. Det mest irriterende er at posten/speditøren er så dårlig til å regne at de må ha et par hundre kroner for å regne ut hva 25% av beløpet blir...

Hehehe :lol pukk :knegg. Så lenge det fungerer er det vel ok.
Så prisene selger har oppgitt blir fratrekt VAT i england også lagt til mva her. Selvfølgelig skal de ha et beløp for å regne mva :skriver . Avgifter på alt jo ](*,)
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Wheels »

Kjører langt med en leid kassebil på ett par døgn, koster vel neppe mere enn 400,- kr døgnet i leie.
Forutsatt man har tid til det.

Kjentes tung ut med det samme i sommer, men har ikke sittet på en mc på 27 år før det.
Nå kjennes den lett ut, og grei å kjøre.

Ikke noe wobbling som nevnt i en annen tråd her.
men sporet asfalt merkes, særlig der 2 - 3 lag asfalt er nedslitt og der er dype groper.
Merkes noe på forhjulet, og kanskje mest på bakhjulet.

Ellers er langsgående sprekker i asfalt etter telehiv ikke noe sælig å komme i med hjulene.

Noen nye deler finnes sikkert inne hos selgere i Norge, men det er mye i utlandet.
Disse motorene var nesten like over flere år, og de kom i forskjellige modeller av Honda.

Tror faktisk K modellen har identisk motor som F modellen, men med annen utveksling på tannhjulene.
Ellers hadde K modellen en noe mindre tank, annet sete, chrome-skjermer og sikkert noe annet forskjellig fra F modellen.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Wheels skrev:Kjører langt med en leid kassebil på ett par døgn, koster vel neppe mere enn 400,- kr døgnet i leie.
Forutsatt man har tid til det.

Kjentes tung ut med det samme i sommer, men har ikke sittet på en mc på 27 år før det.
Nå kjennes den lett ut, og grei å kjøre.

Ikke noe wobbling som nevnt i en annen tråd her.
men sporet asfalt merkes, særlig der 2 - 3 lag asfalt er nedslitt og der er dype groper.
Merkes noe på forhjulet, og kanskje mest på bakhjulet.

Ellers er langsgående sprekker i asfalt etter telehiv ikke noe sælig å komme i med hjulene.

Noen nye deler finnes sikkert inne hos selgere i Norge, men det er mye i utlandet.
Disse motorene var nesten like over flere år, og de kom i forskjellige modeller av Honda.

Tror faktisk K modellen har identisk motor som F modellen, men med annen utveksling på tannhjulene.
Ellers hadde K modellen en noe mindre tank, annet sete, chrome-skjermer og sikkert noe annet forskjellig fra F modellen.
Var ikke så dyrt å leie varebil på rent-a-wreck, fra 595kr, men er vemodig å kjøre langt og så finne ut at nei det var ikke noe sykkel. Jeg er ikke så "desperat", hvis det er rette ordet, at jeg må kjøre halve norge for å få sykkel ;-);) Er jo plenty sykler i mitt og nabo fylkene, men jeg er bare så rådvill og til de grader en vingle-petter :redface at jeg ikke vet opp og ned snart. Leter meg ihjel på finn.no. Blir ikke klokere uten å ha prøvd noen sykler nei :P

Du nevner sporet asfalt og telehiv sprekker merkes godt....men er det spesielt dårlig håndtert på akkurat den sykkelen eller mener du generelt for de fleste gamle (CB) sykler?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Wheels »

Vil tro de fleste merker dette på mc, merkes jo på biler også.

Finnes jo mye innen nyere mc, kanskje blir det noe dyrere.
Får mere hk, lettere mc, bedre bremser og ganske sikkert bedre kjøreegenskaper med nyere mc.

Men tror nødvendigvis ikke de er lettere å ha service på, eller det å mekke selv.
Tror heller ikke deler nødvendigvis er billigere.

Tenkte litt på Kawasaki Zephyr, Honda Sevenfifty, diverse utgaver av Suzuki og Yamaha selv her før jeg kjøpte den jeg har nå.
Snuset litt på ny mc også i 600ccm klassen - lav vekt og mange hk.

Du får bare følge med på diverse salgssteder for mc, dukker sikkert noe opp før eller siden.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Jepp Jeg har tro på det. Nyere mc er vel mer komplisert bygd med all elektronikk osv. Og det kan skape hodebry det ](*,) . Det er plus og minus med alt samme hva du velger. Men jeg skal nok finne noe til slutt. Imorgen skal jeg uansett låne onkelen min sin virago. Da skal jeg kose meg hele dagen :yahoo
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar