Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Heihå! Må først bare rose alle sammen med et veldig koselig forum! Har vært veldig kos å sitte og lese her ^^,
Har ikke sett noen forumtroll her inne så langt, så da tør jeg ta sjansen på å slenge ut et spørsmål alle sikkert har hørt tusen ganger før: "hva slags MC bør jeg kjøpe?".

Jeg har lest litt rundt på svarene dere har gitt andre som har spurt om det samme, men det er noen ting jeg ennå ikke har blitt helt klok på. :scratch
Jeg er altså ei jente, jeg skal gå rett på tung MC-lapp (har ikke noe erfaring med lett MC), og jeg er bare 165 høy (edit: etter nærmere undersøkelser viser det seg at jeg er 168 cm høy! :b_c: ). En av tingene jeg da lurer jeg på om det er noen sykler som kan bli problematiske med tanke på mitt vertikale handikap?
Altså om jeg kommer til å slite med å nå ned i bakken eller fram til styret. Eller er dette et dumt spørsmål? Noen steder jeg har lest mener de på at det holder å bare nå i bakken på den ene siden med stortåa, mens andre mener man burde kunne trø begge føttene i bakken. Jeg regner jo med jeg klarer å nå fram til styret på de fleste syklene, men er usikker på om for stor avstand kan bli fryktelig ubehagelig eller småfarlig å kjøre på i lengden?
Det meste går jo sikkert greit i teorien, men jeg håpte at noen kanskje hadde noen erfaringer på dette området?

Det hadde kanskje vært en fordel å nevne hva slags sykler jeg vurderer å kjøpe, og jeg må innrømme at jeg sugler veldig på R-sykler. Men jeg prøver styre unna noe som er større enn 600 ccm. Et sted må jo grensa gå når jeg skal kjøpe sykkel for første gang ;-);)
Jeg har sett mye på ulike Ninjaer (dette er jo absolutt drømmen), men jeg vet ikke hvor realistisk dette er med tanke på hvor snille de er å kjøre på som nybegynner?
En annen faktor jeg setter veldig høyt på lista er at en eventuell passasjer skal kunne sitte behagelig. Er det noen spesielle ego-sykler jeg burde styre unna da?
Forsikringsprisen er også relativt viktig, men jeg er så heldig å ha en samboer på 30 som kan forsikre den, og det utgjør jo en himmelig forskjell! Jeg ligger ikke så veldig godt an hos forsikringsselskapene med mine 23 år :sk?

Etter å ha lest en del virker det som mange anbefaler Thundercat'ene som førstegangssykler hvis man har lyst på en R-lignende sykkel, men er det en grunn til at noen R-sykler egner seg veldig mye bedre som førstegangssykler enn andre? Det er nok skikkelig nybegynnerspørsmål dette her, men jeg må jo bli klok på dette én eller annen gang...Så da får jeg heller spørre litt dumt... :8-[

Ha en fin kveld alle sammen!
(Det er jo tross alt lørdag :b_c: )
Sist redigert av Kamillalala den 30 aug 2010, 15:41, redigert 1 gang totalt.
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, Kamillalala \:D/

leste kjapt gjennom innlegget ditt og kommer til å lese grundigere senere.
Men bare måtte skynde meg med å komme med en sykkel anbefaling;
det du serøst bør vurdere er en Kawasaki ER6-N!!
En fantastisk morsom og sprek sykkel med lav sittehøyde og som er lettkjørt så det holder. Jeg vet for jeg prøvde den for ikke så lenge siden!
kawasaki_er-6n_2008_03_black.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av SheDevil »

Velkommen til forumet vårt Kamillalala, moro å se at det kommer flere jenter her :vs

Skjønner godt at du er usikker på hvilken type sykkel du skal bruke pengene dine på. For min egen del startet jeg med en Yamaha XJ700 (lav sittehøyde og mye krom) og syntes det var stas...

Men, etter et år, syntes jeg det ble vel mye pussing og gnikking på å holde den blank, dessuten var den ikke like morsom som jeg hadde håpet på i sving osv.

Fikk tips om å kjøpe meg en Honda CBR600F, som sagt, så gjort :janikk
Dette ble masse moro, den er rask (etter min mening da), utrolig lettkjørt, lav nok sitte høyde (er selv 163 cm) og tar svingene selv.

Fordelen for oss damer er at vi slipper "billigere" unna forsikringen fordi vi kjører bedre (er mere forstandig) og tenker litt mere :skriver

Forsikringen er ikke så aller verst (gammel sykkel (87 modell) og "gammel" dame (69 modell), blir rimelig forsikring) uten at jeg egentlig vet hva andre sykler ligger på i forsikring...

Å ha passasjer går jo ganske greit det men den er jo ikke av den sterkeste da (nye sykler er helt sikkert bedre vil jeg tru) og jeg er flink på å ta pauser (sånn ca 1 gang i timen)..

Noe annen erfaring er det dårlig med fra min side men jeg er sikker på at du får mange tips på hva du kan velge mellom :janikk

Lykke til Kamillalala, gleder meg til å se hva du ender opp med :jada:
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Globe »

Hei Kamillalala og hjertlig velkommen til oss her på MCsiden :=D>
Alltid stas med nye medlemmer og nye innlegg :thumleft

Spennende tid du har foran deg...planlegging, sondering, informasjonshenting, titting og vurdering er en del av moroa....før den virkelige moroa starter ;e

Hva gjelder høyde på sykkel så er det sikkert mange meninger, jeg ville gått for noe som gjør at du kan plante ihvertfall den ene foten godt i bakken uten å legge sykkelen så mye over. Unngå "tåspissbalanse", det vil komme til å føles utrykt, tror jeg.

Ellers har jeg ingen tips basert på egne erfaringer innenfor den sykkeltypen du ønsker deg, men jeg har sittet på en Ninja 250, og den har vel også "rykte på seg" til å være en god begynnersykkel? Den vil jeg tro du kan plante bena i bakken på :scratch .....eller blir kanskje 250 litt lite....med tanke på hva du hadde sett for deg ? :-k

Uannsett, det dukker helt sikkert opp flere tips her, i tillegg til de du allerede har fått
:thumleft Skal bli spennende å få lese hva du velger når du har funnet din MC
:bananas

Hold oss oppdatert :[-o< :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Duville »

Ser at Ninja er sykkelen - synes å huske at det var en forumist her som nettopp solgte sin og kjøpte noe annet mer tursykkel siden Ninjaen ikke var den optimale sykkelen til turbruk - kun korte turer..... :-k

Kanskje Dexter er en som burde si noe om dette særlig hvis du skal kjøre lange dager på sykkelen som alle vi andre ønsker fordi vi synes det er himla gøy, men ikke så gøy når nakkemusklene stivner og armene begynner å gi etter pga feil kjørestilling til langturer.......

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Hei igjen og woow så raske dere er med å svare! Det setter jeg kjempe pris på :D

Jeg må jo innrømme at mye av kveldene går med til å sitte og se på MC på finn.no, lese omtaler og foruminnlegg, prøve å sette meg litt i hva slags utstyr og klær jeg vil ha, osv osv ;-);)
Når man er helt fersk, så er det litt vanskelig å danne seg meninger om hva man vil og ikke vil ha, men jeg merker at etterhvert som jeg har sett og lest mye, så begynner jeg å danne meg et bilde av hva jeg har lyst på. Jeg irriterer meg nesten over at jeg virkelig liker R-syklene, for det virker som mange andre sykkeltyper er mer lettkjørte, behageligere og billigere å både kjøpe og forsikre.
Men som med alt annet i livet, så er det jo noen ting man bare faller pladask for, sukk :roll
På den andre siden, så kan jeg ikke tenke meg en bedre følelse enn å gå ut en nydelig solskinnsdag og se akkurat MITT drømmeglis stå klar for en laang kjøretur. Og da kan jeg kanskje strekke meg litt ekstra når det gjelder pris og forsikring ;)
Jeg er bare litt nervøs for at drømmegliset plutselig viser seg å være for stor for meg, vanskelig å kjøre (og kanskje litt skremmende?), og at ingen vil sitte på med meg fordi det er en ego-sykkel ;)

Så da er jeg veldig glad for at dere her på forumet kan gi meg gode råd! I vennerekka mi er det dessverre temmelig tynt med MC-entusiaster ;)
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av AJ »

Er flere jenter her på MCsiden, så jeg regner med at du får enda flere tips etter hvert :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

AJ skrev:Er flere jenter her på MCsiden, så jeg regner med at du får enda flere tips etter hvert :-)
No er ikke jeg jente, men jeg kan no komme med et tips likevel. :lol

Jeg tror de fleste R eller semi R syklene vil være grei høydemessig. Det holder å nå nedi med ene foten. Man lærer seg fort teknikken fo å stoppe.

Du nevner at du liker ninja syklene, og at 600 bør holde motormessig. Det gjør den sikkert, men jeg ville også sett på 900 ninja. Salhøyden er ca den samme. No vet jeg ikke hvilken prisklasse du tenker på, men salhøydene varierer stort sett fra 81 til 83 cm på de forskjellige årsmodellene. 2000 modellen har 81 cm salhøyde. Til sammenligning så har 600 av samme årsmodell 79 cm salhøyde. På 2001 modell 600 er salhøyden 83 cm.

Grunnen til at jeg ville sett på ZX 9R er at den er ganske grei å kjøre litt lengre på. Det er ikke så ekstrem sittestilling på den. At det kan være mye motorsykkel for en fersk sjåfør må man jo ta med i betraktningen, men er man fornuftig, så er det ingenting i veien for å gå for en så stor sykkel som førstesykkel.
Forsikringsmessig kan det også hende at det blir rimeligere med en 900, da forsikringspremiene blir beregnet ut i fra antall skader på de forskjellige syklene. Det er ofte unge førere som kjører 600, pluss at det er mye flere 600 enn 900 på veiene, dermed blir det flere skader på 600. Ring til flere selskap, og ring gjerne flere ganger til de forskjellige selskapene, da man kan få forskjellig forsikringspremie alt etter hvem man snakker med. Prøv å presse prisen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Aaaah! Takk for godt tips! Jeg har ikke sett noe særlig på 900, for jeg regna bare med at forsikringa ble automatisk dyrere når det var større motor på den ;)
Har også hørt av mange at man ikke burde ha mer enn 600 som førstegangssykkel, av sikkerhetsmessige grunner, men det er jo sjåføren som skaper farlige situasjoner, ikke sykkelen selv;) Men med en større sykkel blir nok mange oftere frista til å havne i nettopp disse situasjonene. Hmm.
På den andre siden er jeg ikke en speed-junkie, så høy fart var ikke det som lokka meg inn i MC-verdenen, og da er kanskje det problemet løst?
Er det forresten vanskeligere å kjøre en 900 på noen som helst måte?
Jeg regner med jeg kommer til å kjøre mye på svingete veier rundt i gokk, så vil helst ha en sykkel som koser seg på typiske norske fjellveier (men da er kanskje R-sykler HELT uaktuelle? Eller? Dette har jeg ikke helt tenkt på merker jeg...)
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Ulempen med en 900 kontra 600 merker man kanskje i bykjøring. Sykkelen er jo litt tyngre, så hvis man kjører mest i tett bytraffikk er det kanskje like greit med en 600.
Det er jo på svingete veier en R sykkel kommer til sin rett, så at du liker å kjøre på svingete veier taler litt for R sykler. Når du skriver norske fjellveier, mener du da asfalterte fjellveier, eller grusveier? På asfalterte fjellveier fungerer en R sykkel helt ok. Norske fjellveier er jo kjent for å ha en del humper og ujevnheter, så man kjører ikke så fort der med en R sykkel. Det blir litt for ubehagelig. Det finnes det andre sykler som er bedre til. En R sykkel tar ikke så godt imot telehiven som for eksempel en F800GS, eller en sykkel som er så populær her på mcsiden for tiden, TDM. Men så lenge man kjører etter forholdene går det stort sett greit.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Åååh, så godt! Nå ble jeg letta! Nå har jeg bare erfaring fra bil å gå ut ifra da, men det jeg elsker mest av alt er å kjøre på svingete veier der jeg som regel ligger helt på asfaltkanten og prøver å bli flinkere på å ta svinger best mulig. Det er den typen kjøring, framfor bare høy fart på flate strekninger, som jeg synes er kanongøy ;)
Var litt nervøs for at det var nettopp høy fart på flate strekninger som R-syklene egner seg best til, og at jeg heller måtte sett på andre typer sykler hvis jeg helst vil kjøre litt mer teknisk i svinger. Men det var kanskje feil tenkt? ^^,

Det var helst godt asfalterte svingeveier jeg tenkte på. Heldigvis for meg driver de med massivt arbeid på den veien der jeg pendler hver dag, så til sommeren kan jeg se fram til en godt utbedra svingevei med ny asfalt over hele heia! :prf
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Jeg bor forresten langt ute i gokk, så blir lite kjøring i bytrafikk på meg heldigvis :D
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Ellers kan jeg trygt anbefale sykkelen som jeg har no (se bilder i profilen min). Meget behagelig sittestilling. Fungerer utmerket på lengre turer, og lar seg ikke skremme av svinger. Rimelig forsikring på den også, betaler 3400 i året for full kasko (er 29, bor i Ørsta, og parkerer i egen garasje).
Dette er jo ikke en R sykkel, men en såkalt sportstourer.

Eneste negative jeg kan si om den er at den ikke er fullt så sprek som R syklene. Men den gjør no 0-100 på 3,8 sekunder i følge teser, så den går jo forsåvidt greit nok. Og fruen klager ikke når hun sitter på. ;e

Edit: Salhøyden på den er 77 cm.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Den var kjempekul!! ^^, Men den er liiiitt for dyr for meg..:(
Men jeg kan veldig gjerne gå for en sykkel som er sportstourer! Man får liksom både litt R og litt komfort :)
Vet du om Thundercat'ene er gode å sitte lenge på? Har sett en del på de og.
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Har aldri kjørt Thundercat'en selv, så det må nok noen andre svare på.
Men ut i fra bilder så ser ikke sittestillingen så verst ut. :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar