Wobble på gamle sykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Hehe hørtes veldig tvilsom ut den sykkelen.. Hvilken årsmodell var det? rundt 70-tallet?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

Muligens en liten avsporing,men at en toppboks ikke tåler over 130km/t er bare tull ;e
ikkebike.norwegianforum.net

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ArcticTiger »

Til Tullestein:
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

H1 og T500 var omtrent som litt overmotoriserte tråsykkler..de andre modellene fra samme periode var en del bedre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Pollti »

Kawasaki skrev:Muligens en liten avsporing,men at en toppboks ikke tåler over 130km/t er bare tull ;e

På toppboksene mine har Givi angitt 120 km/t som max hastighet. Har kjørt fortere enn det og den datt ikke av :-k
Men hvorfor oppgir produsentene sånt ?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kjellrf »

Er nok ikke toppboksene i seg sjøl som ikke tåler høy fart, men produsenten har et visst ansvar for at din sykkel oppfører seg sikkert med boksen påmontert.
Og i over 120-130 er det mange andre forhold som spiller inn, og som aerodynamikk og vekt i boksen kan virke på. :mk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

Wobbling på gamle sykler er vel ganske enkelt fordi dem er bygd "lealause". Vet ikke helt hvilket årstall man skal bruke,men det meste på tidlig 80-tallet og før den tid kvalifiserer vel til det.

Moppen min fra -92 wobbler ikke,uansett hvor stor toppboks jeg hiver på,det har nok med at den er stabil i utgangspunktet.

Men vil også nevne en liten kuriositet,selvopplevd.Har nevnt det på et annet forum også: Hadde noe skjelving i styret i hastigheter rundt 80-90,og regnet med at fremhjulslagere eller styrelager trengte å byttes. Tilfeldighetene gjorde at jeg byttet bakhjulslagere først,og skjelvingen var borte. Sikkert ingen nyhet for enkelte,men personlig ble jeg overrasket over at problemet lå bak.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Snikkeren »

Tror nok det er slik som Kjellrf skriver, at det har med aerodynamikken å gjøre. Hvis jeg slipper styret fra 60 km/t og oppover, så begynner det å vibrere litt og litt. Det er nok å bare holde en finger på styret, så forsvinner det igjen, så man merker ikke noe til det så lenge man kjører normalt.

Men jeg har ikke merket noe forskjell på tom og full toppboks, så jeg vet ikke hvor mye vekten spiller inn.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

http://img30.imageshack.us/i/dsc00614d.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;


Her,hvor mye fart tror dere dette tålte uten wobbling? :-J
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Snikkeren »

Siden du spør, så tipper jeg over 130. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

ikke noe wobble men litt "guggen" over motorveifart føltes den nok... :=D>

edit:ser nå at du tok av gaffelen,og da ble det nok ikke spess prob.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

snikkeren: her står jo toppboksen i le,så den lager nok ikke noe trøbbel:-) Sikkert ikke lurt å svare på mitt eget spørsmål, men tror nok ikke det er mange 65-kubikkere som har passert Lærdalstunnelen særlig fortere :moi:

mekkern: ekvipasjen var overraskende stabil,jeg kjørte 80 mil med den bakpå. Jeg merket bare det høye tyngdepunktet når jeg kjørte sakte ved start og stopp.I normalhastigheter + var det ingen problem.Bare spør han ungdommen i BMW som innbildte seg at han skulle kjøre fra meg fra Utne til Odda :lol
ikkebike.norwegianforum.net

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ArcticTiger »

Kawa: Husk tråden handler om wåbbling på GAMLE sykkler. Din ser jo helt ny ut :thumleft
Du skulle prøvd den lasta og en toppboks på en gammal H1, trur du det hadde wåbbla noe særlig da :-k

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

ArcticTiger skrev:Til Tullestein:
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.
Har også hørt sagt at Kawasaki H2 faktisk er livsfarlige sykler. Dette sagt av en jeg jobbet med som elsker disse syklene. Til og med på wikipedia sies det samme. Kallenavn "widowmaker" :oh hehe
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

H1 (500ccm) var værst...
De opprettet nesten Kawaavdeling på Sunnås da disse kom...
160 på bakhjulet over Steinssletta mot Hønefoss gikk greit..

På de senere modellene ble bakramma forlenget litt for å hindre kun slitasje på bakhjulet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar