Vinter snart, noen tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
the1slayer
Innlegg: 26
Registrert: 11 aug 2010, 18:42
Motorsykkelen din: zx9r 96mod 900cc
Sted: tromsø

Vinter snart, noen tips?

Legg inn av the1slayer »

ikke lenge før vinter dekk må på bilen å mc`n må inn for vintern.

den kommer til å stå inne i sommerfjøsen til foreldrene mine, så står jo tørt men kaldt...skaffe en presenning å hive over den.

hørt man bør kjøre forgaseren tom for drivstoff før man lar den stå over vintern, stenger bare bensin kranen og bakker den tom da regner jeg med?
Jeg brukte mye penger på fyll, damer og raske biler. Resten bare sløste jeg bort
kawasaki ninja zx9r 1996

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av FJZZR »

Ideelt skal du tømme forgasserne helt via drenerings pluggen i bunnen av flottør kammeret.

Kjører du til det stopper, så er det fortsatt igjen litt bensin i bunnen av flottør-kammeret og hoved dyse står fortsatt i bensin som kan fordampe å etterlate seg noe her, ihvertfall i teorien.

Men det er bedre enn ingenting å kjøre til det stopper!!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av RuneMC »

Ta ut batteriet og ta det inn kan være lurt. Pass på å bruk lader beregnet på motorsykkel, bil-ladere er ofte for kraftige og kan ødelegge batteriet med for høy ladestrøm. Sjekke at kjølevæske virkelig tåler kulde.

Prøve å unngå trangen til å starte den i løpet av vinteren... isåfall la den gå til eksosen er god og varm slik at det ikke blir liggende fukt innvendig som lager rust...

Bensin er ferskvare, så pass på å ikke ha full tank, bedre å helle på litt ny bensin før den skal startes om våren.
Oljeskift er det mange som gjør... men personlig tror jeg det holder med de vanlige service-intervallene (dvs oljeskift hver 10 000) så lenge det betyr minst ett skifte per sesong.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har lært at man alltid skal lagre sykkelen med smekkfull tank for å unngå kondens. Har alltid gjort det, og det funker fint som bare det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjørn
Innlegg: 54
Registrert: 22 aug 2010, 20:02
Motorsykkelen din: KAV. VN800A
Sted: Kvinesdal

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av Bjørn »

Er det noen i det å spreie på 5-56 eller noe lignende ? :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av RuneMC »

Snikkeren skrev:Jeg har lært at man alltid skal lagre sykkelen med smekkfull tank for å unngå kondens. Har alltid gjort det, og det funker fint som bare det.
Ja, forsåvidt om man har metall-tank som ellers kan ruste - og klart på noen få måneder så blir heller ikke bensinen så mye dårligere.

Et helt annet tips er å holde seg selv i aktivitet igjennom vintermånedene (selv om det er vanskelig å følge dette rådet...) slik at man slipper å kjøpe nye kjøreklær som er en størrelse opp :-J
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av Geir »

Bjørn skrev:Er det noen i det å spreie på 5-56 eller noe lignende ? :-k
Det kommer vel alt an på hvordan du lagrer sykkelen. Bruker ikke noe som helst på min - den står i garasjen med trekk over.

På påhengeren - 2009 mod 60hk E-Tec -som står på båten nede ved sjøen derimot kjører jeg på med "Motorkonservering Marin" fra Biltema. Var skeptisk til stoffet til å begynne med, spesielt i forhold til lakk etc, men det var ubegrunnet. Motoren så ut som ny i år også, og hadde jeg lagret sykkelen i litt fuktige omgivelser hadde jeg vurdert stoffet på den også. Rimelig enkelt å vaske av igjen faktisk..
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av SveinT »

Sakset fra MCMarine :-)

Tips og gode råd om vinterlagring av din MC

Vinterlagring av MC krever at du tar visse forholdsregler, for å redusere forringelsen som oppstår på grunn av lagring.
Nødvendige reparasjoner bør utføres før lagringen, ellers vil disse bli glemt i løpet av vinteren.
NB! Les først gjennom alle punktene.

Dette er ment som generelle tips om vinterklargjøring. Enkelte motorsykler kan kreve at andre forholdsregler blir tatt.
Skift olje og oljefilter. Start motoren og kjør den varm.

Smør kjede.

Forsikre deg om at kjølesystemet inneholder en blanding av destillert vann og kjøleveske
50 / 50.

Tøm bensin fra bensintank i en godkjent bensinkanne. Dusj innsiden av bensintanken med en rusthindrene oljespray.
Dette punktet utføres hvis motorsykkelen lagres på et uegnet sted av hensyn til brann/eksplosjonsfare.

Lagres motorsykkelen på et egnet sted fylles bensintanken helt og bensinen tilsettes FUEL STABILIZER.

Hvis lagringen varer lenger enn en måned må forgasserene dreneres. Dette gjøres for å hindre avleiringer innvendig i forgasseren/e.

Løs plugger ca. en omdreining og blås med trykkluft rundt plugg/ene for å fjerne sand etc. Skru ut tennplugg/ene og hell
en liten spiseskje ren motorolje i hver sylinder. Tørn motoren en del ganger for å fordele oljen. Monter så pluggene igjen.
Når motoren blir tørnet skal engine stop switch, ("dødmannsbryter") stå i posisjonen off, hver plugg plassert i plugghette
og være jordet for å forhindre skader på tenningsanlegg. Dette punktet er viktig hvis motorsykkelen er lagret på et sted
med store temperatursvingninger og skiftende luftfuktighet, eller hvis MCèn langtidslagres.


Monter av batteriet. Plasser dette på plass uten frost og direkte sollys. Vedlikeholdslad dette en gang i måneden.
En moderne lader kan gjerne være justert til vedlikeholdslading og være tilkoblet batteriet hele vinteren.

Vask og tørk motorsykkelen. Voks alle lakkerte overflater. Påføre alle forkrommede deler en rusthindrende olje / silikonspray.

Fyll opp dekk med luft til foreskrevet trykk. Plasser for eksempel en støttebukk under motoren slik at begge hjulene står fritt.

Dekk til motorsykkelen. Ikke bruk plast eller andre tette materialer. Plasser den på en temperert plass uten fuktighet og
med et minimum av daglige temperaturvariasjoner. Ikke plasser motorsykkelen i direkte sollys.

Entrak
Innlegg: 53
Registrert: 15 sep 2010, 19:18
Motorsykkelen din: Aprilia Classic 125

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av Entrak »

Så en gang en slags sekk en kjørte sykkelen inn i og så koblet man på en pumpe som blåste opp hele sulamitten, slik at sykkelen stod tørt og i en noenlunde stabil temperatur hele lagringsperioden.

Kunne vist brukes utendørs også, men var vist best egnet for garasjelagring i miljøer med mye fukt og temperaturstigninger.

Noe å vurdere å anskaffe seg? :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av RuneMC »

Skal vi se... ifjor... parkerte sykkelen i garasjen med sånn ca halvfull tank (plast-tank), tok batteriet ut og inn. Har ikke forgassere så ferdig. :thumleft

Litt tregstartet om "våren" - dvs fortsatt ganske kaldt og flere uker før de fleste hentet sin ut av vinterlagring. (Fylte forresten ikke på noe ny bensin heller.)
Var mest bekymret for om kjølevæsken skulle fryse når det var kuldeperioden med -20C, men se, det gikk helt fint det også. (Såpass "valuta" for service på merkeverksted et par mnd tidligere bør man jo også få...)

Man kan sikkert gjøre mye mer og dette med drenering av forgassere og å fylle opp en metalltank er sikkert lurt, men ellers tror jeg egentlig ikke det er så voldsomt forskjellig fra bil. Ville vi bekymret oss veldig om bilen stod parkert noen måneder... neppe...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev: Man kan sikkert gjøre mye mer og dette med drenering av forgassere og å fylle opp en metalltank er sikkert lurt, men ellers tror jeg egentlig ikke det er så voldsomt forskjellig fra bil. Ville vi bekymret oss veldig om bilen stod parkert noen måneder... neppe...
Godt poeng!
Når tråder som dette dukker opp om vinterlagring og disse tingene, så virker det som at enkelte tror at motorsykkelen er skikkelig skjøre greier... :-k
Men det er vel det stikk motsatte som er tilfelle, når alt kommer til stykke. Syklene våre tåler ganske mye!
De tåler regn, tåler å få litt sølevann på seg også... Og ikke minst så tåler de kulde...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av Snikkeren »

No er det jo litt forskjell størrelsesmessig på en mc og en bil. Jeg vet ikke hvor mye det har å si, men la oss si at man har ca halv tank på en bil. Da har man på en gjennomsnittlig bil ca 30 liter igjen på tanken. På en mc har man kanskje 7-10 liter ved halv tank. Hvis man da tenker seg at det dannes kondens på tanken, så vil det jo være større % med vann i tanken på en mc enn på en bil. Om det har så mye å si vet jeg ikke, men hvorfor ta sjangsen.
Jeg tar heller ikke så mye sjangser med bilen. Kjører aldri under halv tank når det er snakk om mange blå ute. No skal det sies at jeg har 80 liters tank på bilen, så jeg klarer meg fint med å kjøre en halv tank om gangen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av d.strand »

"Her er noen tips til den farlige vinterlagringa om tar knekken på tusenvis av sykler hvert år.


1. Husk å slå lyset på "Off" posisjon, ellers går ledningsnettet i stykker hvis den står slik over 3 uker.

2. Du må rulle dekkene fram og tilbake en gang i uka, ellers blir de ovale.

3. Bensinen tar skade av å stå lenge, slå derfor på en liter "Octane booster" for å opprettholde oktanantallet.

4. Smør inn seter med spenefett, hvis ikke så sprekker de opp.

5. Legg en musefelle i luftfilterboksen, ellers kan du risikere å få "ventil-piping" til våren.

6. Dekk alle kåper med maskeringstape, så ikke plasten ruster.

7. Heng en hvitløk over sykkelen for å holde bort onde ånder og vampyrer.

8. Tøm mc-batteriet for syre og legg syra på et norgesglass. Rør i syra en gang hver vei ved fullmåne. Hvis du har gele-batteri må du skrape ut geleèn med en q-tips, legg deretter geleèn på et fat i kjøleskapet. Spray litt kjedespray over geleèn, da holder den seg bedre.

9. Ring Snåsa-kaillen og informer om hvilket tidsrom sykkelen vi stå lagret, slik at han kan holde et årvakent øye over den.

10. Gå 3 ganger rundt sykkelen før solsnu iført lendeklede mens du gjengir Johannes-evangeliet med vestlands-dialekt. Dette har muligens ingen påvirkning på mc-ens ve og vel, men det skader iallefall ikke.


Hvis du følger disse råd så overlever sykkelen vinteren og vil male som en katt til våren!" :lol

Tar vinterlagringen med klinkende ro! I fjor fylte jeg bare opp bensintanken helt full, tok ut batteriet (men oppbevarte det i kjelleren på et rom uten varme, for det er faktum at batterier holder seg best i litt kjøligere omgivelser når det står til lagring), smurte kjedet etter siste kjøreturen slik at dette holdt "greasy" over vinteren, satte bensinkrana på off, så det ikke blir noen "oversvømmelser", og skiftet olje og oljefilter da jeg satt den inn for vinteren. Og til våren så starta den vell etter 40 sekunder med starteren inne, og jeg var klar for mange mil på veien! :D
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av SheDevil »

Jeg er bortskjemt på den ene og andre måten....

Riktignok så styrer og steller jeg med gullet mitt jeg også men er så bortskjemt med at gubben (Gizmodude) suller og steller med syklene, både sommer og vinter.

Han forteller at nå er det på tide å bytte ditt og datt og jeg nikker samtykkende og er helt enig. Jeg koser meg når jeg får være med å stelle på de og hjelper mer enn gjerne til :prf

Jeg føler meg veldig privilegert siden vi har samme interessen for hobbyen og begge liker å kjøre sammen og ikke minst, vi har det samme kjøremønsteret som gjør at den ene slipper å vente på den andre...

Det er deilig å være motorsyklist når den bedre halvdelen liker det også :jada:
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Vinter snart, noen tips?

Legg inn av Dexter »

d.strand skrev:"Her er noen tips til den farlige vinterlagringa om tar knekken på tusenvis av sykler hvert år.


1. Husk å slå lyset på "Off" posisjon, ellers går ledningsnettet i stykker hvis den står slik over 3 uker.

2. Du må rulle dekkene fram og tilbake en gang i uka, ellers blir de ovale.

3. Bensinen tar skade av å stå lenge, slå derfor på en liter "Octane booster" for å opprettholde oktanantallet.

4. Smør inn seter med spenefett, hvis ikke så sprekker de opp.

5. Legg en musefelle i luftfilterboksen, ellers kan du risikere å få "ventil-piping" til våren.

6. Dekk alle kåper med maskeringstape, så ikke plasten ruster.

7. Heng en hvitløk over sykkelen for å holde bort onde ånder og vampyrer.

8. Tøm mc-batteriet for syre og legg syra på et norgesglass. Rør i syra en gang hver vei ved fullmåne. Hvis du har gele-batteri må du skrape ut geleèn med en q-tips, legg deretter geleèn på et fat i kjøleskapet. Spray litt kjedespray over geleèn, da holder den seg bedre.

9. Ring Snåsa-kaillen og informer om hvilket tidsrom sykkelen vi stå lagret, slik at han kan holde et årvakent øye over den.

10. Gå 3 ganger rundt sykkelen før solsnu iført lendeklede mens du gjengir Johannes-evangeliet med vestlands-dialekt. Dette har muligens ingen påvirkning på mc-ens ve og vel, men det skader iallefall ikke.
:D
Mine kommentarer til punktene:

Pkt 1: Har ingen slik bryter
Pkt 2: Aldri gjort, aldri fått ovale dekk
Pkt 3: Aldri hørt om, aldri brukt, aldri vært plaget med - MEN, jeg setter den alltid med smekkfull tank for å unngå kondens
Pkt 4: Spenefett... er ikke dette for spener og jur? Jeg har ikke slikt på min mc...
Pkt 5: Mus? Rett type, på rett sted, til rett tid... :thumleft
Pkt 6: Plastrust er ikke å spøke med altså!
Pkt 7: :thumleft
Pkt 8: :prf
Pkt 9: :lol
Pkt 10: :[-o<

Min vinterlagring: Full tank, sett til støving. Vurderer støvtrekk HVER gang jeg er på Bilrema - har jeg kjøpt enda? Nope.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar